"Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

"Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av pegs »

I lördagsmorse var bilen en "tegelsten". Reagerar inte på nyckeln och går inte att få kontakt med appen...
Tesla support rekommenderar bärning....

Retsamt men... nu sitter bilen ansluten i en väggfast laddare och kabeln är fastlåst i bilens ladduttag.

Vad gör man? Montera ner laddaren från väggen och skicka med bärgningsbilen.

Eller slå sönder en ruta för att komma in i bilen och lossa laddkabeln med manuell "override" från insidan?

Någon som råkat ut för samma sak? Tips tas emot tacksamt.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av Maw »

pegs skrev:
I lördagsmorse var bilen en "tegelsten". Reagerar inte på nyckeln och går inte att få kontakt med appen...
Tesla support rekommenderar bärning....

Retsamt men... nu sitter bilen ansluten i en väggfast laddare och kabeln är fastlåst i bilens ladduttag.

Vad gör man? Montera ner laddaren från väggen och skicka med bärgningsbilen.

Eller slå sönder en ruta för att komma in i bilen och lossa laddkabeln med manuell "override" från insidan?

Någon som råkat ut för samma sak? Tips tas emot tacksamt.
Finns det inget "vanligt" nyckelhål som man kan använda nödnyckel någonstans?
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av Hoppsan_84 »

Det går inte att låssa kabeln från boxen via app?
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av Stefan T »

Stäng av strömmen och skruva låss kabel i laddaren lär inte ta mer 5min att göra
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av tor-ake »

Bärgare brukar vara rådiga. Borde gå att manipulera innerhandtaget på framdörren med en lång ståltråd så att man kan komma in i kupén och vidare till bagaget och nödreleasen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av Tars »

När du väl kommer in i bilen finns en spak på insidan av laddluckan för att frisläppa laddaren.
Senast redigerad av Tars, redigerad totalt 1 gånger.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av Tars »

Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av AndersBosson »

Det låter som att 12v batteriet lagt av. Är sed gammal modellen så finns +och - poker innanför noseconen.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av pegs »

Maw skrev:
Finns det inget "vanligt" nyckelhål som man kan använda nödnyckel någonstans?
Nej (99% säker. Isåfall något hemligt sätt som bara Tesla känner till, men det känns osannolikt.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av pegs »

Hoppsan_84 skrev:
Det går inte att låssa kabeln från boxen via app?
Bra tanke, men har ingen kontakt med bilen via appen, så tyvärr.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re:

Inlägg av pegs »

Tars skrev:
Problemet är bara att jag kommer in i den. Därav tanken att forcera en ruta för att, väl inne kunna öppna dörrar och lossa kabeln.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av pegs »

AndersBosson skrev:
Det låter som att 12v batteriet lagt av. Är sed gammal modellen så finns +och - poker innanför noseconen.
Skulle kunna vara nåt. Dock är det en "facelift" från 2017, så ingen noskon.
Har inte haft någon varning om dåligt 12v batteri, men stendöd bil, kanske skulle kunna ha den orsaken ändå?

Hittade instruktioner för Model 3 och S med noskon, men inte för "fejsliftad" S. Något tips där?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
alnarp
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jul 2016 08:43
Ort: Fränninge, Vollsjö

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av alnarp »

Öppna frunken med dragwirers i framkant av båda hjulhusen (finns beskrivet i användarhandboken) efter det avlägsna det översta plastlocket. Nu kommer du åt bstteripolerna
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av Frisk »

Nu har jag ingen tesla så är ju på lite tunn is, men,
Det verkar som frunken går att öppna med ett 9V-batteri. Tror model x har kablar "på" kofångaren och s i hjulhuset. Kommer man in i frunken kommer man väl också åt 12V. Sen hur mycket du kommer vidare med det kan jag inte svara på. Men kanske i alla fall värt att kolla innan rutor krossas.

Ser jag är två på bollen men skickar väl ändå när jag skrivit...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av fth »

Jag har råkat ut för liknande problem några gånger med min X, laddarna i garaget kraschar ibland och tar bilen med sig i fallet, då laddas 12V-batteriet ur och bilen är stendöd

Lösningen för mig är att ta mig in i frunken mha nödöppningen och använda en jump starter-box, det räcker med att ”blippa” batteriet så kickar bilen igång.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av pegs »

Kanon! Tack för alla tips! Följde rådet och har fått upp frunken nu...
Tagit bort första plastkåpan, men ser inte 12v batteriet. Dock en 12v kabel som är uppmärkt, så jag antar att det "bränns".
Får försöka "gräva mig neråt". Fler tips mottages tacksamt.

Väntar med att krossa rutorna en liten stund till... ;-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av pegs »

japp @AndersBosson, det var 12v batteriet. Efter lite letande och lite tips från (den officiella Tesla-supporten) så hittade jag 12v batteriet under ännu mera plast...

Bara några sekunder efter anslultning av en 12v-laddare så börjar bilskrället "leva igen".

Det här ser bra ut så långt. Tack för alla snabba svar! Ni är äger! :D :D :D
Att behöva beställa bärgning 10mil till närmsta service center är ju minst sagt rätt bökigt...

Antar att det ändå är läge att försöka få 12v batteriet bytt asap iallafall.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av Bjelke »

Det är väl vid såna här tillfällen som forumet känns lite extra bra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av Frisk »

Skönt att det löste sig så bra!
Men om det är som skrevs tidigare att laddaren "kraschar" och drar med 12V-batteriet behöver det ju inte vara fel på batteriet självt. Sen är det kanske inte så snällt med djupurladdning, men i detta fall var det ju rätt kort tid.

Låter inte som det i detta fall var batteriet i sig som var boven. Blir batteriet dåligt och behöver bytas bör ju bilen varna för det.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av pegs »

Frisk skrev:
Skönt att det löste sig så bra!
Men om det är som skrevs tidigare att laddaren "kraschar" och drar med 12V-batteriet behöver det ju inte vara fel på batteriet självt. Sen är det kanske inte så snällt med djupurladdning, men i detta fall var det ju rätt kort tid.

Låter inte som det i detta fall var batteriet i sig som var boven. Blir batteriet dåligt och behöver bytas bör ju bilen varna för det.
Förutsatt att det funkar som det ska imorgon, så går jag nog på ditt tips att vänta och se. Det är ju inte omöjligt att det är laddaren som är syndaren. Vi har två Garo-laddare i garaget som ska lastbalansera varandra. Är lite skeptisk till att dom verkligen hanterar det på ett bra sätt. Det är ju inte omöjligt att dom spelat oss ett spratt.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av fth »

pegs skrev:
Frisk skrev:
Skönt att det löste sig så bra!
Men om det är som skrevs tidigare att laddaren "kraschar" och drar med 12V-batteriet behöver det ju inte vara fel på batteriet självt. Sen är det kanske inte så snällt med djupurladdning, men i detta fall var det ju rätt kort tid.

Låter inte som det i detta fall var batteriet i sig som var boven. Blir batteriet dåligt och behöver bytas bör ju bilen varna för det.
Förutsatt att det funkar som det ska imorgon, så går jag nog på ditt tips att vänta och se. Det är ju inte omöjligt att det är laddaren som är syndaren. Vi har två Garo-laddare i garaget som ska lastbalansera varandra. Är lite skeptisk till att dom verkligen hanterar det på ett bra sätt. Det är ju inte omöjligt att dom spelat oss ett spratt.
För mig funkar 12V-batteriet utmärkt utom just när laddaren kraschar bilen, Tesla kan inte heller se något problem i loggarna med spänning etc.

Jag har lärt mig att hålla koll på laddningen och att gå ned till garaget och koppla ur sladden när laddningen är klar (för det mesta, i måndags fick jag plocka fram jump starter-boxen innan jag kom iväg :roll: ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av MangeT »

pegs skrev:
Frisk skrev:
Vi har två Garo-laddare i garaget som ska lastbalansera varandra. Är lite skeptisk till att dom verkligen hanterar det på ett bra sätt. Det är ju inte omöjligt att dom spelat oss ett spratt.
Rekommenderar att genast sluta ladda någon Tesla på dina GARO laddare. Har bytt två ombordladdare i min Tesla innan jag till slut bytte till Teslas laddare istället. Är inte direkt ensam om att få sabbad ombordladdare på grund av GARO. Sök GARO och Tesla så får du se. Ombordladdare att byta kostar för övrigt 25tkr+.
GARO laddaren var för övrigt lastbalanserad ihop med en till GARO laddare. Nu kör jag Teslas box istället utan lastbalansering.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

MangeT skrev:
pegs skrev:
Frisk skrev:
Vi har två Garo-laddare i garaget som ska lastbalansera varandra. Är lite skeptisk till att dom verkligen hanterar det på ett bra sätt. Det är ju inte omöjligt att dom spelat oss ett spratt.
Rekommenderar att genast sluta ladda någon Tesla på dina GARO laddare. Har bytt två ombordladdare i min Tesla innan jag till slut bytte till Teslas laddare istället. Är inte direkt ensam om att få sabbad ombordladdare på grund av GARO. Sök GARO och Tesla så får du se. Ombordladdare att byta kostar för övrigt 25tkr+.
GARO laddaren var för övrigt lastbalanserad ihop med en till GARO laddare. Nu kör jag Teslas box istället utan lastbalansering.
Vad är det Garoladdboxen gör som kan skada ombordladdaren?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av fth »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad är det Garoladdboxen gör som kan skada ombordladdaren?
Jag kan inte tala för Garo-laddare, men att en laddbox kan orsaka att bilen blir okontaktbar är helt klart.

Felet måste väl rimligen ligga både i bil och box, men i mitt fall är det uppenbart att problemet uppstår när laddningen av någon anledning "kraschar", både box och bil indikerar fel i kommunikation etc., sedan tar det någon/några timmar innan bilen är helt död. I det läget måste jag bryta mig in via frunken och "blippa" 12V-batteriet med en jumpstart-box så vaknar bilen till liv igen, det räcker alltså med någon sekund (jag känner mig lite som akutläkarna på ER när jag gör detta, Clear! Zap! :D ).

Jag har hjälpt leverantören i vårt garage (EpSpot) med felsökning, men problemen är ännu inte lösta, senast i måndags fick jag zappa bilen för att komma iväg. Det är bara med dom här boxarna jag har upplevt problemet också, och då har jag laddat på ganska många olika fabrikat och modeller genom åren.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: "Brickad" Model S, fastlåst i laddaren...

Inlägg av tor-ake »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad är det Garoladdboxen gör som kan skada ombordladdaren?
viewtopic.php?f=10&t=24262&start=20
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar