Använda icke original TPMS sensorer?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snowdiver87
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 dec 2020 15:43

Använda icke original TPMS sensorer?

Inlägg av Snowdiver87 »

Jag har en fråga angående TPMS sensorer.

Jag har idag en Tesla Model S 90D facelift 2016.
Min pappa sålde sin Audi A6 med endast sommardäck. Han har således en uppsättning vinterdäck kvar som har nästan helt nya Nokian Hakka R3 däck 245/45-19. Han sa att jag kan få dessa av honom vilket är riktigt sjysst. Jag har hittat en uppsättning Slipstream fälgar för ett bra pris online ( 6400kr ) som nu ligger i mitt garage. Återstår bara att montera dessa fräscha däck (använda 1-2 månader förra säsongen nästan nya ) på mina fälgar men nu återstår ett problem nämligen TPMS sensorer.

Tesla säljer original sensorer för 750kr/st x4 = 3000kr

Frågan är nu om TPMS sensorerna som redan sitter på Audi fälgarna går att använda till mina Tesla fälgar? De är likt Teslas TPMS 433hz och vad jag förstår behöver man inte köra original TPMS sensorer till Teslas system. Hade varit sjysst att spara 3000kr om dessa går att använda.

Om Audis TPMS inte går att använda undrar jag vad som händer om jag inte har några TPMS sensorer på min Model S? kommer jag bli terroriserad med felmeddelanden?
Enligt transportstyrelsen är det inget lagkrav på TPMS och jag har bra koll på lufttryck överlag ( känner vid körning samt att man tydligt ser på däcken om luft skulle saknas ).

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/

Någon som har prövat att exempelvis använda ett par använda VAG ( Volkswagenkoncernen ) TPMS sensorer eller något liknande och fått detta att fungera på sin Tesla?