Ja det stämmer i och för sig. Det är bara det att har jag Sentry mode på så har man inget Tilt mode alls, åtminstone på MX!bjornnilsson skrev:I min bil finns en tilt-funktion i menyn, dvs att larmet går när man ändrar läge på bilen. Det kräver inte Sentry Mode vad jag minns.Teslared skrev:Ja, men då måste du väl ha Sentry Mode avaktiverat?Bjelke skrev:Men då ”borde” larmet gå iaf fast inte om man lyckades låsa upp bilen först förstås…kallekula skrev:Det är väl bara att sätta bilen på en bärgningsbil och köra iväg. Behövs ingen pin2drive för det.
Det jag inte förstår är hur man går runt positioneringen av bilen? Är det så enkelt som att göra bilen strömlös från 12v-batteriet?
Fråga gällande positionerings-puckar och liknande GPS-baserade system - lyckas tjuvar och banditer hitta/störa ut dessa på ett enkelt sätt? Någon som vet?
Stulen Model S - pin2drive
Moderator: Redaktion
Re: Stulen Model S - pin2drive
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Stulen Model S - pin2drive
Goda nyheter! Såg inlägget som efterlyste den men sen har jag inte hittat dit igen. Facebooks styrka är inte direkt sökbarheten..bonath skrev:Japp, enligt Facebook är det den.
Model Y LR AWD 2022
Re: Stulen Model S - pin2drive
Visst kan alla system passeras.Curik skrev:Varför skulle det vara märkligt menar du? Det finns som sagt möjlighet att passera alla säkerhetssystem i världen om du har tillräckligt med kunskap och tid/resurser.frippe skrev:I så fall är det ytterst märkligt.
Visst, har fått för mig att det vid service/reparation finns en möjlighet att passera pin2drive, men om det är spritt blir funktionen helt meningslös och bara en försämring för mig som ägare.
Stod bilen nära där nyckeln förvarades och förvarades nyckeln i en plåtburk eller liknande? Så de inte kan kidnappa kopplingen mellan nyckel och bil.
Se pin2drive som ett sätt att göra det mindre sannolikt att bilen blir snodd. Inte att det förhindrar det helt. Då har du rätt förväntning.
Tänker mer så att en biltjuv vill att det ska gå snabbt, så det får inte vara några tidsödande system som ska passeras.
Samma sak med sim-kortet, sitter det verkligen så lätt åtkomligt så det går att rycka väldigt snabbt?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stulen Model S - pin2drive
Då du själv väljer vilken frekvens som ska störas så kan man med stor säkerhet räkna med att allt kan störas ut.bjornnilsson skrev:Det där var inte bra. Om det kommer en tjuv till min infart och kladdar på min bil så vill jag att hen ska åka fast, signalstörare eller ej. Har läst om signalstörare förr men förträngt.
Finns det någon device som reagerar på GPS-signalstörare som går att koppla till WiFi så man kan få larm? Eller stör signalstörarna även ut WiFi? (Kanske att man isåfall kan skaffa sig en detektor som larmar via trådat nätverk om en signalstörare är i närheten?)
Edit 1: Hittade den här.
https://digitpol.com/product/signal-jammer-detector/
Men denna känns mer som en apparat för patrullerande poliser. Det borde finnas något annat/smartare. Kanske att man enkelt kan knåpa ihop en själv med hjälp av lite instruktioner för att få larm på mobilen. Vore intressant ifall någon forum-medlem kan dela med sig av sin expertis här!
Edit 2: Inser att det finns massor med olika detektorer, men hittar ingen som känns klockren. Och sen hittade jag den här.
https://www.cipsec.eu/sites/default/fil ... ining.pptx
Här är något jag gillar. Lite opensource och fixande för den som har tid. Man kan nörda ner sig rätt rejält på det här området.
Edit 3: Bäst vore ju ifall man kan välja att Teslan helt enkelt blir obrukbar ifall det finns en störsändare i närheten i samband med uppstart av bilen. Borde vara en enkel sak för Tesla att införa.
Enklare störsändare sänder bara ut ett brus som omöjliggör kommunikation, lite mer raffinerade varianter kan förvränga signalen. Hört rykten om en betydligt mer sofistikerad sändare som kan manipulera signalen, dvs spelar in signalen och sen stör ut avvikande trafik. Händer sjukt mycket på den här fronten.
Många (majoriteten?) detektorer snappar bara upp brus, dvs den enklare formen.
Finns enklare moduler du kan installera i bilen som ger en varning ifall signalen bryts, den ligger med andra ord konstant och sänder en signal. Problemet är att du får många false negatives vilket kan bli ett störningsmoment i vardagen.
Personligen så resonerar jag som så att om någon vill sno bilen så får dom ta den, skulle jag få ett larm om att någon försöker ta bilen så skulle jag inte gå ut och stoppa dom. Risken att man råkar illa ut är för stor.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Stulen Model S - pin2drive
Jag tror den är borttagen.jonasl skrev:Goda nyheter! Såg inlägget som efterlyste den men sen har jag inte hittat dit igen. Facebooks styrka är inte direkt sökbarheten..bonath skrev:Japp, enligt Facebook är det den.
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Stulen Model S - pin2drive
Har du testat, syns det i inställningsmenyn eller/och står det i manualen?Teslared skrev:Ja det stämmer i och för sig. Det är bara det att har jag Sentry mode på så har man inget Tilt mode alls, åtminstone på MX!
Det verkar helt ologiskt, men så är det ju ibland med Teslas programvara
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Stulen Model S - pin2drive
Hur menar du då? När jag kör upp ATV'n på släpet och har X'en låst så drar larmet igång.Teslared skrev:Ja det stämmer i och för sig. Det är bara det att har jag Sentry mode på så har man inget Tilt mode alls, åtminstone på MX!
Re: Stulen Model S - pin2drive
Jag har testat i bilen på skärmen då blir "tilt mode" grått. Det kan ju hända att det funkar ändå om man försöker lyfta den tex, har inte gjort det!sven-labil skrev:Har du testat, syns det i inställningsmenyn eller/och står det i manualen?Teslared skrev:Ja det stämmer i och för sig. Det är bara det att har jag Sentry mode på så har man inget Tilt mode alls, åtminstone på MX!
Det verkar helt ologiskt, men så är det ju ibland med Teslas programvara
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Stulen Model S - pin2drive
Är det inte tvärtom då, dvs du kan inte stänga av tilt mode när du slår på sentry?Teslared skrev:Jag har testat i bilen på skärmen då blir "tilt mode" grått. Det kan ju hända att det funkar ändå om man försöker lyfta den tex, har inte gjort det!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Stulen Model S - pin2drive
Nej, då jag aktiverar sentry mode så blir både alarm och tilt mode blurrat. Knapparna reagerar inte vid försök.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Stulen Model S - pin2drive
Nej, precis, kanske då för att du alltså inte kan slå av någon av dessa inställningar när sentry är på?Teslared skrev:Nej, då jag aktiverar sentry mode så blir både alarm och tilt mode blurrat. Knapparna reagerar inte vid försök.
Dvs sentry inkluderar alarm och tilt, då blir dessa inställningar överflödiga?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Stulen Model S - pin2drive
Ja det borde ju vara så men det finns inget som bekräfter det, så därför blev jag osäker. Måste nog testa!
Re: Stulen Model S - pin2drive
Testat! Lyfte med garagedomkraften vid ena bakhjulet och vid ung 1 dm+ så drog yttre larm igång och med högtalarna på högsta volym.