Stulen Model S - pin2drive

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av Bjelke »

ChristerSjo skrev:
bonath skrev:
Kanske "spanat" på en parkering eller nåt. Syns rätt bra när man slår in pinkoden.
Kommer snart ansiktsscanning av innerkameran istället för pinkod om man får gissa vilt.
Och varför inte en muntlig kod också? :) (bara den inte hörs utanför bilen allt för väl)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av d3marcus »

fth skrev:
Även om det kanske finns en väg förbi pin2drive så ökar koden säkerheten rejält.

Vi vet ju ännu inte om denna bil hade pin aktiverat, men rätta mig om jag har fel, ingen Tesla med pin2drive påslaget har väl stulits hittills?

Jag tror buset vanligen ger upp direkt dom ser att kod krävs, dom vill ju komma iväg så fort som möjligt, det är sannolikt mycket lättare att leta upp en annan bil utan pin än att försöka ta sig förbi ytterligare en nivå av säkerhet.

/fth
Enligt ägaren var P2D på, likaså tvåfaktorsautentisering.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av frippe »

d3marcus skrev:
fth skrev:
Även om det kanske finns en väg förbi pin2drive så ökar koden säkerheten rejält.

Vi vet ju ännu inte om denna bil hade pin aktiverat, men rätta mig om jag har fel, ingen Tesla med pin2drive påslaget har väl stulits hittills?

Jag tror buset vanligen ger upp direkt dom ser att kod krävs, dom vill ju komma iväg så fort som möjligt, det är sannolikt mycket lättare att leta upp en annan bil utan pin än att försöka ta sig förbi ytterligare en nivå av säkerhet.

/fth
Enligt ägaren var P2D på, likaså tvåfaktorsautentisering.
I så fall är det ytterst märkligt.
Visst, har fått för mig att det vid service/reparation finns en möjlighet att passera pin2drive, men om det är spritt blir funktionen helt meningslös och bara en försämring för mig som ägare.

Stod bilen nära där nyckeln förvarades och förvarades nyckeln i en plåtburk eller liknande? Så de inte kan kidnappa kopplingen mellan nyckel och bil.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av EnTraktor »

https://www.sydsvenskan.se/2021-09-23/e ... ulna-bilar

Citat från låst artikel
Tullen gjorde en kontroll vid en färja i hamnen vid 16-tiden på onsdagseftermiddagen.
– Vi gjorde en vanlig tullkontroll och upptäckte att det var stulna bilar. Och nu kan vi agera. Det är alldeles utmärkt, säger Oscar Lindvall, biträdande kontrollchef vid Tullverket.
Det rör sig om fyra bilar av dyr modell, bland annat från BMW och Tesla.
En man i 50-årsåldern greps på platsen och fördes till arresten i Ystad. Han misstänks nu för grovt häleri.
Undrar om det kan vara den nystulna Teslan?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av Curik »

frippe skrev:
I så fall är det ytterst märkligt.
Visst, har fått för mig att det vid service/reparation finns en möjlighet att passera pin2drive, men om det är spritt blir funktionen helt meningslös och bara en försämring för mig som ägare.

Stod bilen nära där nyckeln förvarades och förvarades nyckeln i en plåtburk eller liknande? Så de inte kan kidnappa kopplingen mellan nyckel och bil.
Varför skulle det vara märkligt menar du? Det finns som sagt möjlighet att passera alla säkerhetssystem i världen om du har tillräckligt med kunskap och tid/resurser.

Se pin2drive som ett sätt att göra det mindre sannolikt att bilen blir snodd. Inte att det förhindrar det helt. Då har du rätt förväntning.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av kallekula »

Det är väl bara att sätta bilen på en bärgningsbil och köra iväg. Behövs ingen pin2drive för det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av Bjelke »

kallekula skrev:
Det är väl bara att sätta bilen på en bärgningsbil och köra iväg. Behövs ingen pin2drive för det.
Men då ”borde” larmet gå iaf :) fast inte om man lyckades låsa upp bilen först förstås…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av Teslared »

Bjelke skrev:
kallekula skrev:
Det är väl bara att sätta bilen på en bärgningsbil och köra iväg. Behövs ingen pin2drive för det.
Men då ”borde” larmet gå iaf :) fast inte om man lyckades låsa upp bilen först förstås…
Ja, men då måste du väl ha Sentry Mode avaktiverat?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av bjornnilsson »

Teslared skrev:
Bjelke skrev:
kallekula skrev:
Det är väl bara att sätta bilen på en bärgningsbil och köra iväg. Behövs ingen pin2drive för det.
Men då ”borde” larmet gå iaf :) fast inte om man lyckades låsa upp bilen först förstås…
Ja, men då måste du väl ha Sentry Mode avaktiverat?
I min bil finns en tilt-funktion i menyn, dvs att larmet går när man ändrar läge på bilen. Det kräver inte Sentry Mode vad jag minns.

Det jag inte förstår är hur man går runt positioneringen av bilen? Är det så enkelt som att göra bilen strömlös från 12v-batteriet?

Fråga gällande positionerings-puckar och liknande GPS-baserade system - lyckas tjuvar och banditer hitta/störa ut dessa på ett enkelt sätt? Någon som vet?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av Curik »

bjornnilsson skrev:
Teslared skrev:
Bjelke skrev:
kallekula skrev:
Det är väl bara att sätta bilen på en bärgningsbil och köra iväg. Behövs ingen pin2drive för det.
Men då ”borde” larmet gå iaf :) fast inte om man lyckades låsa upp bilen först förstås…
Ja, men då måste du väl ha Sentry Mode avaktiverat?
I min bil finns en tilt-funktion i menyn, dvs att larmet går när man ändrar läge på bilen. Det kräver inte Sentry Mode vad jag minns.

Det jag inte förstår är hur man går runt positioneringen av bilen? Är det så enkelt som att göra bilen strömlös från 12v-batteriet?

Fråga gällande positionerings-puckar och liknande GPS-baserade system - lyckas tjuvar och banditer hitta/störa ut dessa på ett enkelt sätt? Någon som vet?
Det funkar givetvis att dra strömmen, men även att störa ut GSM.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av dd88 »

En signalstörare i fickstorlek köper du utomlands för en tusing. Stör ut allt (GSM, GPRS, GPS, Bluetooth osv) inom 5-10m.

Inte helt ovanligt att de används inom branscher där man spårar sina anställda.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av bjornnilsson »

Det där var inte bra. Om det kommer en tjuv till min infart och kladdar på min bil så vill jag att hen ska åka fast, signalstörare eller ej. Har läst om signalstörare förr men förträngt.

Finns det någon device som reagerar på GPS-signalstörare som går att koppla till WiFi så man kan få larm? Eller stör signalstörarna även ut WiFi? (Kanske att man isåfall kan skaffa sig en detektor som larmar via trådat nätverk om en signalstörare är i närheten?)

Edit 1: Hittade den här.

https://digitpol.com/product/signal-jammer-detector/

Men denna känns mer som en apparat för patrullerande poliser. Det borde finnas något annat/smartare. Kanske att man enkelt kan knåpa ihop en själv med hjälp av lite instruktioner för att få larm på mobilen. Vore intressant ifall någon forum-medlem kan dela med sig av sin expertis här!

Edit 2: Inser att det finns massor med olika detektorer, men hittar ingen som känns klockren. Och sen hittade jag den här.

https://www.cipsec.eu/sites/default/fil ... ining.pptx

Här är något jag gillar. Lite opensource och fixande för den som har tid. Man kan nörda ner sig rätt rejält på det här området.

Edit 3: Bäst vore ju ifall man kan välja att Teslan helt enkelt blir obrukbar ifall det finns en störsändare i närheten i samband med uppstart av bilen. Borde vara en enkel sak för Tesla att införa.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av Curik »

bjornnilsson skrev:
Det där var inte bra. Om det kommer en tjuv till min infart och kladdar på min bil så vill jag att hen ska åka fast, signalstörare eller ej. Har läst om signalstörare förr men förträngt.

Finns det någon device som reagerar på GPS-signalstörare som går att koppla till WiFi så man kan få larm? Eller stör signalstörarna även ut WiFi? (Kanske att man isåfall kan skaffa sig en detektor som larmar via trådat nätverk om en signalstörare är i närheten?)
I teorin kan man ju bevaka GPS/GSM trafik efter ovanligt mycket brus och slå på bil-larmet (eller slå av möjligheten att starta) i hopp om att skrämma iväg avskrädet som är vid din bil. Men jag vet inte hur stor risken är att detta skulle kunna ske av misstag, om du parkerar på ett ställe där mottagningen är dålig.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av EnTraktor »

bjornnilsson skrev:
Teslared skrev:
Bjelke skrev:
kallekula skrev:
Det är väl bara att sätta bilen på en bärgningsbil och köra iväg. Behövs ingen pin2drive för det.
Men då ”borde” larmet gå iaf :) fast inte om man lyckades låsa upp bilen först förstås…
Ja, men då måste du väl ha Sentry Mode avaktiverat?
I min bil finns en tilt-funktion i menyn, dvs att larmet går när man ändrar läge på bilen. Det kräver inte Sentry Mode vad jag minns.

Det jag inte förstår är hur man går runt positioneringen av bilen? Är det så enkelt som att göra bilen strömlös från 12v-batteriet?

Fråga gällande positionerings-puckar och liknande GPS-baserade system - lyckas tjuvar och banditer hitta/störa ut dessa på ett enkelt sätt? Någon som vet?
Dom stör ut GSM och sedan rycker dom ut SIM-kortet. Utan SIM-kort är bilen helt bortkopplad från omvärlden.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av bonath »

EnTraktor skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-23/e ... ulna-bilar

Citat från låst artikel
Tullen gjorde en kontroll vid en färja i hamnen vid 16-tiden på onsdagseftermiddagen.
– Vi gjorde en vanlig tullkontroll och upptäckte att det var stulna bilar. Och nu kan vi agera. Det är alldeles utmärkt, säger Oscar Lindvall, biträdande kontrollchef vid Tullverket.
Det rör sig om fyra bilar av dyr modell, bland annat från BMW och Tesla.
En man i 50-årsåldern greps på platsen och fördes till arresten i Ystad. Han misstänks nu för grovt häleri.
Undrar om det kan vara den nystulna Teslan?

Japp, enligt Facebook är det den.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av Teslared »

bjornnilsson skrev:
Teslared skrev:
Bjelke skrev:
kallekula skrev:
Det är väl bara att sätta bilen på en bärgningsbil och köra iväg. Behövs ingen pin2drive för det.
Men då ”borde” larmet gå iaf :) fast inte om man lyckades låsa upp bilen först förstås…
Ja, men då måste du väl ha Sentry Mode avaktiverat?
I min bil finns en tilt-funktion i menyn, dvs att larmet går när man ändrar läge på bilen. Det kräver inte Sentry Mode vad jag minns.

Det jag inte förstår är hur man går runt positioneringen av bilen? Är det så enkelt som att göra bilen strömlös från 12v-batteriet?

Fråga gällande positionerings-puckar och liknande GPS-baserade system - lyckas tjuvar och banditer hitta/störa ut dessa på ett enkelt sätt? Någon som vet?
Ja det stämmer i och för sig. Det är bara det att har jag Sentry mode på så har man inget Tilt mode alls, åtminstone på MX!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av jonasl »

bonath skrev:
Japp, enligt Facebook är det den.
Goda nyheter! Såg inlägget som efterlyste den men sen har jag inte hittat dit igen. Facebooks styrka är inte direkt sökbarheten..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av frippe »

Curik skrev:
frippe skrev:
I så fall är det ytterst märkligt.
Visst, har fått för mig att det vid service/reparation finns en möjlighet att passera pin2drive, men om det är spritt blir funktionen helt meningslös och bara en försämring för mig som ägare.

Stod bilen nära där nyckeln förvarades och förvarades nyckeln i en plåtburk eller liknande? Så de inte kan kidnappa kopplingen mellan nyckel och bil.
Varför skulle det vara märkligt menar du? Det finns som sagt möjlighet att passera alla säkerhetssystem i världen om du har tillräckligt med kunskap och tid/resurser.

Se pin2drive som ett sätt att göra det mindre sannolikt att bilen blir snodd. Inte att det förhindrar det helt. Då har du rätt förväntning.
Visst kan alla system passeras.

Tänker mer så att en biltjuv vill att det ska gå snabbt, så det får inte vara några tidsödande system som ska passeras.

Samma sak med sim-kortet, sitter det verkligen så lätt åtkomligt så det går att rycka väldigt snabbt?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av dd88 »

bjornnilsson skrev:
Det där var inte bra. Om det kommer en tjuv till min infart och kladdar på min bil så vill jag att hen ska åka fast, signalstörare eller ej. Har läst om signalstörare förr men förträngt.

Finns det någon device som reagerar på GPS-signalstörare som går att koppla till WiFi så man kan få larm? Eller stör signalstörarna även ut WiFi? (Kanske att man isåfall kan skaffa sig en detektor som larmar via trådat nätverk om en signalstörare är i närheten?)

Edit 1: Hittade den här.

https://digitpol.com/product/signal-jammer-detector/

Men denna känns mer som en apparat för patrullerande poliser. Det borde finnas något annat/smartare. Kanske att man enkelt kan knåpa ihop en själv med hjälp av lite instruktioner för att få larm på mobilen. Vore intressant ifall någon forum-medlem kan dela med sig av sin expertis här!

Edit 2: Inser att det finns massor med olika detektorer, men hittar ingen som känns klockren. Och sen hittade jag den här.

https://www.cipsec.eu/sites/default/fil ... ining.pptx

Här är något jag gillar. Lite opensource och fixande för den som har tid. Man kan nörda ner sig rätt rejält på det här området.

Edit 3: Bäst vore ju ifall man kan välja att Teslan helt enkelt blir obrukbar ifall det finns en störsändare i närheten i samband med uppstart av bilen. Borde vara en enkel sak för Tesla att införa.
Då du själv väljer vilken frekvens som ska störas så kan man med stor säkerhet räkna med att allt kan störas ut.

Enklare störsändare sänder bara ut ett brus som omöjliggör kommunikation, lite mer raffinerade varianter kan förvränga signalen. Hört rykten om en betydligt mer sofistikerad sändare som kan manipulera signalen, dvs spelar in signalen och sen stör ut avvikande trafik. Händer sjukt mycket på den här fronten.

Många (majoriteten?) detektorer snappar bara upp brus, dvs den enklare formen.

Finns enklare moduler du kan installera i bilen som ger en varning ifall signalen bryts, den ligger med andra ord konstant och sänder en signal. Problemet är att du får många false negatives vilket kan bli ett störningsmoment i vardagen.

Personligen så resonerar jag som så att om någon vill sno bilen så får dom ta den, skulle jag få ett larm om att någon försöker ta bilen så skulle jag inte gå ut och stoppa dom. Risken att man råkar illa ut är för stor.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av Curik »

jonasl skrev:
bonath skrev:
Japp, enligt Facebook är det den.
Goda nyheter! Såg inlägget som efterlyste den men sen har jag inte hittat dit igen. Facebooks styrka är inte direkt sökbarheten..
Jag tror den är borttagen.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av sven-labil »

Teslared skrev:
Ja det stämmer i och för sig. Det är bara det att har jag Sentry mode på så har man inget Tilt mode alls, åtminstone på MX!
Har du testat, syns det i inställningsmenyn eller/och står det i manualen?
Det verkar helt ologiskt, men så är det ju ibland med Teslas programvara ;)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av dstr »

Teslared skrev:
Ja det stämmer i och för sig. Det är bara det att har jag Sentry mode på så har man inget Tilt mode alls, åtminstone på MX!
Hur menar du då? När jag kör upp ATV'n på släpet och har X'en låst så drar larmet igång.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av Teslared »

sven-labil skrev:
Teslared skrev:
Ja det stämmer i och för sig. Det är bara det att har jag Sentry mode på så har man inget Tilt mode alls, åtminstone på MX!
Har du testat, syns det i inställningsmenyn eller/och står det i manualen?
Det verkar helt ologiskt, men så är det ju ibland med Teslas programvara ;)
Jag har testat i bilen på skärmen då blir "tilt mode" grått. Det kan ju hända att det funkar ändå om man försöker lyfta den tex, har inte gjort det!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av fth »

Teslared skrev:
Jag har testat i bilen på skärmen då blir "tilt mode" grått. Det kan ju hända att det funkar ändå om man försöker lyfta den tex, har inte gjort det!
Är det inte tvärtom då, dvs du kan inte stänga av tilt mode när du slår på sentry?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Stulen Model S - pin2drive

Inlägg av Teslared »

Nej, då jag aktiverar sentry mode så blir både alarm och tilt mode blurrat. Knapparna reagerar inte vid försök.
Skriv svar