Byta SIM-kort

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Byta SIM-kort

Inlägg av Homer »

Har lagt serviceärende att byta mitt belgiska SIM-kort till ett svenskt för att kunna se SVTplay etc.

Rangern var här men hade inte hört talats om problemet tidigare och hade inte heller rätt SIM-kort med (vilket var lite märkligt eftersom ärendet hade accepterats i förväg, även om det var andra åtgärder som var ”huvudsaken” för besöket). Jag skulle därför lägga nytt ärende för SIM-kortsbytet.

Fick nu bekräftelse från Rangern på byte av SIM á 1400 kr, vilket jag inte ämnar betala då bilen är såld ny av Tesla Sverige och dessutom under nybilsgaranti.

Har kollat forumet här och inte sett att någon annan verkat betala för sina SIM-kortsbyten?

Tänker förstås inte godkänna kostnadsförslaget, men kanske skulle underlätta med lite extra info och argumentation särskilt när Rangern själv skrev det nya kostnadsförslaget (fanns ingen kostnad i det ursprungliga större ärendet som kom från SC Norrköping).

Här hade man ju önskat lite smidigare möjlighet till återkoppling innan besöket, typ att kunna diskutera ett prisförslag och inte bara godkänna det..
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Byta SIM-kort

Inlägg av Lessmog »

Homer skrev:
Har lagt serviceärende att byta mitt belgiska SIM-kort till ett svenskt för att kunna se SVTplay etc.

Rangern var här men hade inte hört talats om problemet tidigare och hade inte heller rätt SIM-kort med (vilket var lite märkligt eftersom ärendet hade accepterats i förväg, även om det var andra åtgärder som var ”huvudsaken” för besöket). Jag skulle därför lägga nytt ärende för SIM-kortsbytet.

Fick nu bekräftelse från Rangern på byte av SIM á 1400 kr, vilket jag inte ämnar betala då bilen är såld ny av Tesla Sverige och dessutom under nybilsgaranti.

Har kollat forumet här och inte sett att någon annan verkat betala för sina SIM-kortsbyten?

Tänker förstås inte godkänna kostnadsförslaget, men kanske skulle underlätta med lite extra info och argumentation särskilt när Rangern själv skrev det nya kostnadsförslaget (fanns ingen kostnad i det ursprungliga större ärendet som kom från SC Norrköping).

Här hade man ju önskat lite smidigare möjlighet till återkoppling innan besöket, typ att kunna diskutera ett prisförslag och inte bara godkänna det..
Låter som en solklar reklamation, fel vara levererad? Går såklart på garantin -- IMO, IANAL etc.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byta SIM-kort

Inlägg av Bjelke »

Prisförslag som man ombeds godkänna kommer på alla ärenden oavsett garanti eller ej,
lite lustigt kanske men dom tänker nog att det inte är givet i förväg alla gånger om det faktiskt
går på garanti (och enklare för dom att hantera alla ärenden lika).
Lite drygt kan man tycka iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Byta SIM-kort

Inlägg av Homer »

Bjelke skrev:
Prisförslag som man ombeds godkänna kommer på alla ärenden oavsett garanti eller ej,
lite lustigt kanske men dom tänker nog att det inte är givet i förväg alla gånger om det faktiskt
går på garanti (och enklare för dom att hantera alla ärenden lika).
Lite drygt kan man tycka iaf…
Jag misstänker att det kan vara så. Men ibland har jag fått prisförslag 0 kr, bl.a vid byte av bakljusen (kondens) och även SIM-kortsbytet ursprungligen. Förvirrande och synd att det inte går att kommunicera bättre direkt i appen.
Användarvisningsbild
naversten
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 dec 2019 20:42
Referralkod: ts.la/william80183

Re: Byta SIM-kort

Inlägg av naversten »

En följdfråga är: kan man byta till ett eget valfritt SIM-kort? Eller vad är Tesla-specifikt med kortet? Jag vägrar av princip betala Tesla 100kr/månad för konnektivitet till nätet när jag redan har abonnemang på telefonen med fritt internet. Och kan skaffa ett tvillingkort för 39kr/mån...
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Byta SIM-kort

Inlägg av lem »

Det är Telia som levererar SIM kort. Troligtvis är det ett m2m SIM kort för bara data.
Tror det sitter i datorn bakom stora skärmen. Det vrrkar ganska bökigt att komma åt. Vore intressant hur de stulna teslorna hanterats:
- störbubbla runt bilen för gps och eller gsm
- inaktivering av Sim kort?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byta SIM-kort

Inlägg av LarsL »

naversten skrev:
En följdfråga är: kan man byta till ett eget valfritt SIM-kort? Eller vad är Tesla-specifikt med kortet? Jag vägrar av princip betala Tesla 100kr/månad för konnektivitet till nätet när jag redan har abonnemang på telefonen med fritt internet. Och kan skaffa ett tvillingkort för 39kr/mån...
Lägg en ”gammal” telefon i mitt konsolen och anslut via WiFi. Det ska ju gå att vara ansluten hela tiden numera.

Osäker på om du skulle få samma effekt om du ansluter via ett eget SIMkort. Tänker att programvaran begränsar vad du kan göra via internet och inte kortet i sig.
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Byta SIM-kort

Inlägg av Homer »

Kan uppdatera den ursprungliga frågeställningen, att ja SIM-kortsbytet gick på garantin.
Det var en ordentligt bökig procedur att komma åt det bakom stora skärmen. Däremot lyckades det inte att på plats ändra min bils ”locale”, så det är skickat uppåt i Teslas serviceorganisation för åtgärd.
Skriv svar