Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.mans71 skrev:Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?
Moderator: Redaktion
Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?
Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?
Exakt! Hoppas på att Tesla erbjuder batteribyte framöver, vore perfekt.MWall skrev:Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.mans71 skrev:Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Model S P85DL+
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?
Förvisso gäller garantin 4 år men också 8000 mil så din går väl ut innan ändå (kanske t.o.m. före 3 år isf?).John Galt skrev:Bra fråga. Har en MX Raven på leasing nu. Otroligt nöjd. Inga större problem med bilen. 6000 mil på 1½ år nu.
Plus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Enda (???) bra med refreshen är liggande skärm
-Nya förmånsregler
-70' i bonus försvinner troligtvis
-Har gratis laddning
-Har låg ränta på leasingen
Minus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Garantin går ut (gör den, eller är det bara "nybilsförsäkringen" aka vagnskadegarantin?). Vill inte behöva betala för fel jag inte orsakat själv.
-Dyr försäkring dubbleras i pris
-Kul med ny bil
Skulle jag köpa ny bil nu vet jag inte om jag skulle kunna motivera köp av ny MX när MY finns på marknaden. Och hej - jag älskar falkvingarna och de automatiska dörrarna!
Lutar väl åt att jag kör vidare några år till. 5-6 år totalt känns väl rimligt i så fall.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?
Bytt bil vartannat år eller snabbare hittills.
Hade tänkt behålla min kommande model S betydligt längre om jag är nöjd med den, fram till batterigarantin går ut(8år?).
Ny motorcykel blir det varje år!
Hade tänkt behålla min kommande model S betydligt längre om jag är nöjd med den, fram till batterigarantin går ut(8år?).
Ny motorcykel blir det varje år!
Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?
Vet inte exakt. Ca. 2-4 år räknar jag med.Zalman3 skrev:Min Tesla S75D blir 5 år i mars 2022.
Har kört det mesta på marknaden och inte hittat nåt bättre än.
Så det blir nog att ha kvar Teslan i +5 år.
Hur länge tänker du äga din Tesla?
Dels pga. att nuvarande förmånsskatter inte premierar långsiktigt ägande (skatten minskar inte med att värdet på förmånen sjunker med ålder), och dels pga. de snabba tekniska framstegen så vill jag förmodligen ha en ny elbil oavsett.
Tex. så är jag nyfiken på hur MY MiG med 4680 och gigacast skall bli i vikt, räckvidd och förbrukning. Kan ju mycket väl bli ett alternativ om en 2-3 år till vår nuvarande M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?
Jag har ju nästan det, en X90 med ”extra allt” och fri SuC, och jag börjar också bli mer och mer tveksam till vad jag egentligen får som är bättre med den X refresh som jag har beställt.MWall skrev:Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.mans71 skrev:Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Med tanke på hur mycket priset på SuC har ökat så blir det väldigt dyra halvtimmar som jag ev sparar på mina långresor.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?
Tror du tänker fel där (ur ett klimatperspektiv). Många fossilbilsägare idag som vill byta till elbil, men som inte har råd att köpa nya elbilar som är tillräckligt stora och med OK räckvidd. De köper oftast beg. bilar. Ju fler beg. elbilar som kommer ut på marknaden så gynnas moder jord av både bättre klimat och miljö.Gretsch skrev:Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.
Så det tänket du har ovan skulle jag säga är ytterst kontraproduktivt för miljö och klimat (om det är det du avser med att tänka på moder Jord).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?
Nyare bil, garantier, längre räckvidd, snabbare laddning, bättre prestanda osv. Men även en del försämringar som sagt.fth skrev:Jag har ju nästan det, en X90 med ”extra allt” och fri SuC, och jag börjar också bli mer och mer tveksam till vad jag egentligen får som är bättre med den X refresh som jag har beställt.MWall skrev:Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.mans71 skrev:Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Med tanke på hur mycket priset på SuC har ökat så blir det väldigt dyra halvtimmar som jag ev sparar på mina långresor.
/fth
Det där med laddningen har jag också tänkt på. Min 100D laddar ändå hyfsat snabbt tycker jag. 5-80% på ca 45 minuter. Dvs ca 75 kWh gratis. Skulle jag betala skulle det numera kosta 4,25:- * 75 = 318,75 kronor.
En ny refresh S kanske laddar på 30 minuter istället. Vad vet jag. Men då väntar jag hellre en kvart till om jag sparar över 300 spänn. Blir ju en timpenning på nästan 1300:-. Skattade pengar. Och då är jag oftast inte klar med lunchen eller vad det nu är efter 30 minuter ändå. Jag står liksom inte och stampar i väntan på att bilen ska ladda klart som t ex vissa här verkar göra.
Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?
Då tror du fel! Om någon vill ha en elbil ny eller begagnad så får dom skaffa det . Det innebär inte att jag behöver sälja min för det.martinot skrev:Tror du tänker fel där (ur ett klimatperspektiv). Många fossilbilsägare idag som vill byta till elbil, men som inte har råd att köpa nya elbilar som är tillräckligt stora och med OK räckvidd. De köper oftast beg. bilar. Ju fler beg. elbilar som kommer ut på marknaden så gynnas moder jord av både bättre klimat och miljö.Gretsch skrev:Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.
Så det tänket du har ovan skulle jag säga är ytterst kontraproduktivt för miljö och klimat (om det är det du avser med att tänka på moder Jord).