Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Zalman3 »

Min Tesla S75D blir 5 år i mars 2022.
Har kört det mesta på marknaden och inte hittat nåt bättre än.

Så det blir nog att ha kvar Teslan i +5 år.
Hur länge tänker du äga din Tesla?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Jerker »

4 år (privatleasing). Halvtid nu.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av OfarligTesla »

Tänkte väl försöka ha denna i 2 år, då blir det något slags rekord. Men som vanligt så får vi väl se om det kommer något roligt som lockar mer innan dess…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

Det återstår att se. Finns ingen elbil som direkt lockar mig för tillfället. Inte Y, inte refreshade S, inte E-Tron, inte X. Resten är för små. Och även om jag skulle gå ner en storlek så hittar jag inget som jag känner att jag VILL ha. MEB, Ioniq5 osv osv. Har noll sug.

Det värsta är att det inte finns någon planerad elbil som lockar mig heller. Och de elbilar som skulle locka mig blir sjukt dyra med de nya förmånsreglerna.

Jag tror jag kör min Model S i några år till. Sen får vi se.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Niklas Z »

Jag köpte min kontant, med tanken att jag ska kunna ha den många år. Om det blir fler eller färre än 5 år vet jag inte nu. Det beror på vad som kommer ut på marknaden, men just nu ser jag inget skäl att byta. Det skulle inte förvåna mig om jag har den minst 5 år.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Delta »

Första Model S P85 2014 06 13
Andra Model S 90D 2017 03 21 (Har bara gått 16000 mil)
Behåller den tills jag möter liemannen
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av steffe68 »

Köpte min 1 år begagnade M3 2019 för ett drygt år sedan och kommer sannolikt behålla den länge. 5 år? Vinner jag på Triss byter jag till en S Plaid :D
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av jonasl »

För det mesta när jag byter bil brukar jag tänka att jag ska ha den i 10 år. Undantag Model 3 som jag kör nu.

Men än så länge har det gått rätt dåligt. Får se om MY blir den första?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

jonasl skrev:
För det mesta när jag byter bil brukar jag tänka att jag ska ha den i 10 år. Undantag Model 3 som jag kör nu.

Men än så länge har det gått rätt dåligt. Får se om MY blir den första?

Jag har aldrig haft såna planer för en bil. Vem kan ens föreställa sig livet om 10 år?
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Gretsch »

Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av zyax »

Köpt min. Tänkt behålla den lika länge som förra bilen, typ 6 år. Kanske längre, kanske kortare beroende på om priserna sjunker med Berlin-fabriken att det inte är värt att behålla så länge.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av frippe »

Fyra år snart och då köpte vi den begagnad, är lite inne på samma som tidigare i tråden, hittar ingen bil som jag verkligen vill ha, så får tröska vidare med denna ett tag till.

Det enda jag känner saknas, är en dragkrok och lite snabbare snabbladdning. Annars inga nackdelar eller några problem med räckvidd, även om vi har en 70D.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Bjorn »

Ja det kan nog bli så. Höjda förmånsvärden i kombination med att jag är väldigt nöjd med den model S jag har talar för det. Jag har leasingkontrakt på 3 år som det gått 1,75 av, men det brukar bara vara att förlänga.

Förra model S hade jag i 4,5 år och bytte för att det som dök upp var så mycket bättre och fördelaktigare. Lägre förmånsvärde, fler finesser, 25% längre räckvidd.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

Gretsch skrev:
Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.

Fast det är ju ett feltänk. Om ingen köper några nya elbilar så kan det ju inte bli någon omställning eller hur?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av dstr »

Innan har jag bytt bil varannat år. Mars 2015 kom första Teslan, P85D'n, in i mitt liv.

Planen då var nog 3 år. När 3 år gått så fanns det liksom inget nytt att byta till. AP2 var markant sämre än AP1, förmånsvärdena hade skenat och större batteri behövdes inte då. Jag hade kvar den ett år till. Och ett år till. Det hade kunnat bli 2-3 år till, men av olika anledningar som inte var relaterade till bilen så byttes den mot en X istället.

Nu har vi haft X'en i 1,5 år. Med tanke på hur det skenade iväg med förra Teslan så svarar jag "Nej, det är inte planerat så. Jag tar ett år i taget, men det kan nog mycket väl bli över fem år". Det som skulle få mig att släppa X'en tidigare skulle vara en ny X med 100 mils räckvidd och 3,5 ton dragvikt.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av frippe »

MWall skrev:
Gretsch skrev:
Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.

Fast det är ju ett feltänk. Om ingen köper några nya elbilar så kan det ju inte bli någon omställning eller hur?
Är det? Det beror väl på om man redan har en elbil eller inte.

Om man redan har en elbil, skulle mitt tips vara att det bästa för miljön är att köra den så länge som möjligt.

Det fanns kanske tidigare när elbilar var så förskräckligt dyra, en poäng i att köpa ny för att äldre billigare modeller skulle passera nedåt i bilnäringskedjan. Men nu finns det en hel del elbilar till lägre priser, så det behovet är inte lika stort, skulle jag tippa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Yxel »

Lovat frugan att behålla denna i 10 år så… 8-)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av JonasH »

Har haft min 100D i tre år nu vilket var tanken. Beställt en ny MS LR i april 2021 som skulle levereras nu, men vi får väl se när den dyker upp…
Senast redigerad av JonasH, redigerad totalt 1 gånger.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av erbo73 »

Knappast. Ägt min i två år nu och inser nu att jag behöver dragkrok för att förenkla mycket. Ingen elbil Per idag har dock tillräcklig dragvikt. Funderar på beg Cayenne men det tar emot. Åka traktor tills det kommer bra eldragbilar??
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Zalman3 »

erbo73 skrev:
Knappast. Ägt min i två år nu och inser nu att jag behöver dragkrok för att förenkla mycket. Ingen elbil Per idag har dock tillräcklig dragvikt. Funderar på beg Cayenne men det tar emot. Åka traktor tills det kommer bra eldragbilar??
Hur mycket dragvikt behöver du, räcker 2.500kg?
BMW iX
Släpvagnsvikt obromsad/bromsad i kg
750/2500
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av magpet »

Har ägt min första (Model S75D) i snart fem år. Kört över 18000 mil och den bara går och går utan några problem. Mycket lite batteridegradering och fri supercharging, behåller den under överskådlig tid (även om jag nu också har tillgång till en annan Tesla som tjänstebil).
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av thebishop »

Nej, jag hade tänkt byta - men sen har ju utrullningen av nya model s havererat och det blev en yoke- så behåller Bettan ett par år till nu. (Inne på år 6)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av bjornnilsson »

Planen var att byta till Plaid innan nuvarande modell (Model S Performance uthämtad i december -20, registrerad som årsmodell -21) hade tappat väl mycket i värde. Men jag kör ganska mycket och är snart uppe i 4000 mil. Ifall Plaid dröjer mer än några månader till så antar jag att det jag blir erbjuden av Tesla för min nuvarande bil gör att gapet till Plaid blir väl stort och då blir nuvarande en keeper. Har även exakt samma spec på nuvarande bil gällande range i jämförelse med Plaid, så egentligen har jag ingen anledning att byta. Och prestandan räcker och blir över. Varje gång jag ger fullt ös tänker jag "h-e vad den går" med ett leende från öra till öra - så prestanda behöver jag inte mer av. Har avvaktat med att göra chrome delete med avsikten att lämna in en bil till Tesla som är 100 % original men nu börjar jag fundera om det kanske är dags att göra bilen exakt som jag vill ha den. Man lever här och nu, liksom.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

bjornnilsson skrev:
Planen var att byta till Plaid innan nuvarande modell (Model S Performance uthämtad i december -20, registrerad som årsmodell -21) hade tappat väl mycket i värde. Men jag kör ganska mycket och är snart uppe i 4000 mil. Ifall Plaid dröjer mer än några månader till så antar jag att det jag blir erbjuden av Tesla för min nuvarande bil gör att gapet till Plaid blir väl stort och då blir nuvarande en keeper. Har även exakt samma spec på nuvarande bil gällande range i jämförelse med Plaid, så egentligen har jag ingen anledning att byta. Och prestandan räcker och blir över. Varje gång jag ger fullt ös tänker jag "h-e vad den går" med ett leende från öra till öra - så prestanda behöver jag inte mer av. Har avvaktat med att göra chrome delete med avsikten att lämna in en bil till Tesla som är 100 % original men nu börjar jag fundera om det kanske är dags att göra bilen exakt som jag vill ha den. Man lever här och nu, liksom.

Vet inte riktigt hur du tänker där men inte handlar det om att minimera total värdeminskning inte. :lol: Det är väl mer att försöka gömma/glömma kostnaden i flera mindre klumpsummor än i en stor? ;)

Plaid går inte att få med en rund ratt. Det är problem 1. Problem 2 är att Plaid får ett förmånsvärde på ~17 tusen i månaden brutto är problem 2 (för mig iaf). Med nuvarande regler så är det "bara" 11 tusen nånting har jag för mig.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av HelectriC »

Jag behåller inga bilar så länge som 5år, livet är för kort för att inte testa annat på marknaden!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar