Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av magpet »

Har ägt min första (Model S75D) i snart fem år. Kört över 18000 mil och den bara går och går utan några problem. Mycket lite batteridegradering och fri supercharging, behåller den under överskådlig tid (även om jag nu också har tillgång till en annan Tesla som tjänstebil).
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av thebishop »

Nej, jag hade tänkt byta - men sen har ju utrullningen av nya model s havererat och det blev en yoke- så behåller Bettan ett par år till nu. (Inne på år 6)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av bjornnilsson »

Planen var att byta till Plaid innan nuvarande modell (Model S Performance uthämtad i december -20, registrerad som årsmodell -21) hade tappat väl mycket i värde. Men jag kör ganska mycket och är snart uppe i 4000 mil. Ifall Plaid dröjer mer än några månader till så antar jag att det jag blir erbjuden av Tesla för min nuvarande bil gör att gapet till Plaid blir väl stort och då blir nuvarande en keeper. Har även exakt samma spec på nuvarande bil gällande range i jämförelse med Plaid, så egentligen har jag ingen anledning att byta. Och prestandan räcker och blir över. Varje gång jag ger fullt ös tänker jag "h-e vad den går" med ett leende från öra till öra - så prestanda behöver jag inte mer av. Har avvaktat med att göra chrome delete med avsikten att lämna in en bil till Tesla som är 100 % original men nu börjar jag fundera om det kanske är dags att göra bilen exakt som jag vill ha den. Man lever här och nu, liksom.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

bjornnilsson skrev:
Planen var att byta till Plaid innan nuvarande modell (Model S Performance uthämtad i december -20, registrerad som årsmodell -21) hade tappat väl mycket i värde. Men jag kör ganska mycket och är snart uppe i 4000 mil. Ifall Plaid dröjer mer än några månader till så antar jag att det jag blir erbjuden av Tesla för min nuvarande bil gör att gapet till Plaid blir väl stort och då blir nuvarande en keeper. Har även exakt samma spec på nuvarande bil gällande range i jämförelse med Plaid, så egentligen har jag ingen anledning att byta. Och prestandan räcker och blir över. Varje gång jag ger fullt ös tänker jag "h-e vad den går" med ett leende från öra till öra - så prestanda behöver jag inte mer av. Har avvaktat med att göra chrome delete med avsikten att lämna in en bil till Tesla som är 100 % original men nu börjar jag fundera om det kanske är dags att göra bilen exakt som jag vill ha den. Man lever här och nu, liksom.

Vet inte riktigt hur du tänker där men inte handlar det om att minimera total värdeminskning inte. :lol: Det är väl mer att försöka gömma/glömma kostnaden i flera mindre klumpsummor än i en stor? ;)

Plaid går inte att få med en rund ratt. Det är problem 1. Problem 2 är att Plaid får ett förmånsvärde på ~17 tusen i månaden brutto är problem 2 (för mig iaf). Med nuvarande regler så är det "bara" 11 tusen nånting har jag för mig.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av HelectriC »

Jag behåller inga bilar så länge som 5år, livet är för kort för att inte testa annat på marknaden!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av [JM] »

Minst 6-7 år om det inte dyker upp nån deal så jag kan byta in mot en nyare likadan för vettig peng.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Lessmog »

Haft min S85D i drygt sex år. Tänkte först ha den till döddagar, men problem dök upp: sämre laddfart men mest åldrande knän. Avsikten var att byta in den mot Y men det gick av olika skäl inte så nu sitter jag här med två bilar och kan bara köra en i taget :? Säljer nog ändå S småningom, den har i alla fall fri SuC och konnektivitet for life, samt nytt/renoverat batteri då originalet tvärdog, så den kan vara värt en del för rätt ägare.

Livet är fyllt av bekymmer :lol:
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MangeT »

Min fyller fem i december. Tänker nog behålla den som firmabil tills den blir tillräckligt billig för mig att köpa ut privat.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av bjornnilsson »

MWall skrev:
Vet inte riktigt hur du tänker där men inte handlar det om att minimera total värdeminskning inte. :lol: Det är väl mer att försöka gömma/glömma kostnaden i flera mindre klumpsummor än i en stor? ;)

Plaid går inte att få med en rund ratt. Det är problem 1. Problem 2 är att Plaid får ett förmånsvärde på ~17 tusen i månaden brutto är problem 2 (för mig iaf). Med nuvarande regler så är det "bara" 11 tusen nånting har jag för mig.
Nä jag vet, du gillar inte Yoke. Själv beställde jag Plaid ENBART för den knasiga ratten. Frågan som jag grunnat på ända sedan dess är ifall det är värt pengarna mellan.

Ska förklara hur jag tänker. Om detta sedan innebär att jag flyttar minusposterna framför mig eller om det finns någon uppsida i detta upplägg får framtiden utvisa.

Min nuvarande bil kostade 1139500 kr -70k i bonus, i jämförelse med Plaid som för mig går loss på 1383470 kr (inkl FSD). Bonus osäker.

Månadskostnaden blir för mig, som köper med nuvarande bil som inbyte + privata skattade pengar mellan + ovanpå det med "privata" lånade pengar, därmed förmodligen högre när Plaid kommer in i bilden. I alla fall med tanke på hur börsen går just nu. :lol:

Ju snabbare Plaid kommer, ju mer får jag för nuvarande bil (mitt antagande) och desto lägre blir då min nya månadskostnad för Plaid under de första tre åren och desto mer kan jag då fokusera på att spara undan för att betala restvärdet när den dagen kommer med förhoppningsvis god utväxling på börsen. Å andra sidan, ju längre tid det tar för Plaid, desto mer kan jag spara undan INNAN leverans. Sparandet motsvarar i runda slängar värdeminskningen så utifrån detta perspektivet så är det ju skitsamma.

Men helt riktigt så blir det totalt väldigt mycket kosing bottom line oavsett bil bara för att ha det mysigt och ombonat. Bästa vore att skaffa en äldre model S, men jag behöver range så det är ett icke-alternativ. Jag lägger nog ca 30k varje månad på mitt Teslaägande totalt, sparandet inräknat, för att gå hyfsat (Edit: felstavning) break even när det är dags att betala restvärdet. Faktiskt lite knasigt när jag tänker efter. Men jag kan göra det och ändå leva rätt så gott och njuta av livet i övrigt. Dessutom med hyfsat rent samvete förankrat i att jag inte skickar ut massor med CO2 i atmosfären bara för att ha skoj.

Och sammantaget så är allt detta sååå värt det! :D

Önskar bara att Plaid + hade blivit verklighet. DÄR hade vi en riktigt keeper. I alla fall på pappret.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
BMW iX
Släpvagnsvikt obromsad/bromsad i kg
750/2500
Var har du hittat uppgiften om 2500 kg för bromsad vagn?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Smutt »

Jag har ju en S60 som laddar gratis, att någonsin sälja den skulle ju va som att slakta hönan som värper guldägg :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av tobiaslej »

Model 3 - 3 år
När vi fått vår Model Y - 10-20 år är planen.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av roder99 »

Köpte min MS85D 2016 av Tesla 2019 med 4 års förlängd nybilsgaranti eller 8000 mil + gratis SuC och premium connectivity. Jag och bilen har många resor med carglamping kvar att göra. Jag ser ingen ände på detta äktenskap :-)

Kanske får bilen en ny front när garantin gått ut. Bilen kanske förtjänar ett byte till MCU2 om något år (MCU1 fungerar fint). Nya vita säten fram kanske (har svarta nu).
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av erbo73 »

lator skrev:
Zalman3 skrev:
BMW iX
Släpvagnsvikt obromsad/bromsad i kg
750/2500
Var har du hittat uppgiften om 2500 kg för bromsad vagn?

Står på BMWs hemsida. Duktig dragbil ändå. Synd att alla elbilar som kan dra mycket är så fula.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
MWall skrev:
Gretsch skrev:
Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.

Fast det är ju ett feltänk. Om ingen köper några nya elbilar så kan det ju inte bli någon omställning eller hur?
Är det? Det beror väl på om man redan har en elbil eller inte.

Om man redan har en elbil, skulle mitt tips vara att det bästa för miljön är att köra den så länge som möjligt.

Det fanns kanske tidigare när elbilar var så förskräckligt dyra, en poäng i att köpa ny för att äldre billigare modeller skulle passera nedåt i bilnäringskedjan. Men nu finns det en hel del elbilar till lägre priser, så det behovet är inte lika stort, skulle jag tippa.
Det spelar väl ingen roll? Din nuvarande elbil kommer ju köras till skrot av någon ändå. Om det är av dig eller nån annan är helt egalt för klimatet och miljön. En till ny elbil är en till elbil i drift även om du menar att den som skulle köpt din begagnade istället kommer köpa en billigare ny elbil. Det kan vi ju inte vara säkra på alls.

Lite OT för att understryka att det är totalen som spelar roll. Inte vad man själv gör:
Vi vill ju minimera mängden förbränt fossilt bränsle. Så kör man lite så kanske man borde sälja sin elbil och köpa en bil med så stor fossilmotor som möjligt för att liksom se till att ingen långpendlare köper den istället. :lol:
Anders
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2014 08:32

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Anders »

Har redan ägt min Model S i 8 problemfri år. Hoppas på 8 till kanske med ett nytt batteri när det blir tillgängligt om man kan få tillbaka laddhastigheten annars får det vara som den är. Laddar ändå mest hemma så här spelar det ingen roll.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
jonasl skrev:
För det mesta när jag byter bil brukar jag tänka att jag ska ha den i 10 år. Undantag Model 3 som jag kör nu.

Men än så länge har det gått rätt dåligt. Får se om MY blir den första?

Jag har aldrig haft såna planer för en bil. Vem kan ens föreställa sig livet om 10 år?
Än så länge så har jag haft mina bilar typ till de är skrotfärdiga, så den första blev 20 år och nummer två är nu drygt 20 år och är väl skrotfärdig om ett år eller två.. så hoppas Y från Berlin kommer i tid!

Får väl se om den eller jag skrotas först typ :roll:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

wannabee skrev:
MWall skrev:
jonasl skrev:
För det mesta när jag byter bil brukar jag tänka att jag ska ha den i 10 år. Undantag Model 3 som jag kör nu.

Men än så länge har det gått rätt dåligt. Får se om MY blir den första?

Jag har aldrig haft såna planer för en bil. Vem kan ens föreställa sig livet om 10 år?
Än så länge så har jag haft mina bilar typ till de är skrotfärdiga, så den första blev 20 år och nummer två är nu drygt 20 år och är väl skrotfärdig om ett år eller två.. så hoppas Y från Berlin kommer i tid!

Får väl se om den eller jag skrotas först typ :roll:

Jag har historiskt bytt av två olika anledningar. Antingen ändrade behov eller så för att jag sett ett bra tillfälle. Sen var det några år kring 2016-2017 där jag bytte för att det var kul och hade möjlighet eftersom vi flyttat till villa och hade två bilar som kunde bytas. I lägenheten hade vi bara ett barn och var tvungna att parkera i ett trångt parkeringshus. Då var vår 3-serie touring helt optimal. Men i villan så fanns det ju helt plötsligt möjlighet till diversifiering. En bil behövde inte både vara praktisk, rymlig, rolig att köra osv osv.

Byter jag min Model S så är det för att jag tröttnar på avigsidorna. Dåliga strålkastare, ingen dragkrok, dålig fart på AC:n i baksätet och lite sånt. Men jag lockas även av tanken på att byta bil väldigt sällan. Min far hade sin förra bil i 14 år. Nu har han haft sin nuvarande i 9 år. Det finns något tilltalande i det också. Nu har jag ändå haft Teslan i exakt 3 år och i3:an har vi haft i 5 år till våren. Så vi är på väg! Har dessutom börjat bli jävligt snål. :D
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av John Galt »

Bra fråga. Har en MX Raven på leasing nu. Otroligt nöjd. Inga större problem med bilen. 6000 mil på 1½ år nu.

Plus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Enda (???) bra med refreshen är liggande skärm
-Nya förmånsregler
-70' i bonus försvinner troligtvis
-Har gratis laddning
-Har låg ränta på leasingen

Minus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Garantin går ut (gör den, eller är det bara "nybilsförsäkringen" aka vagnskadegarantin?). Vill inte behöva betala för fel jag inte orsakat själv.
-Dyr försäkring dubbleras i pris
-Kul med ny bil

Skulle jag köpa ny bil nu vet jag inte om jag skulle kunna motivera köp av ny MX när MY finns på marknaden. Och hej - jag älskar falkvingarna och de automatiska dörrarna!

Lutar väl åt att jag kör vidare några år till. 5-6 år totalt känns väl rimligt i så fall.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av mans71 »

Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

mans71 skrev:
Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av mans71 »

MWall skrev:
mans71 skrev:
Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.
Exakt! Hoppas på att Tesla erbjuder batteribyte framöver, vore perfekt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Bjelke »

John Galt skrev:
Bra fråga. Har en MX Raven på leasing nu. Otroligt nöjd. Inga större problem med bilen. 6000 mil på 1½ år nu.

Plus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Enda (???) bra med refreshen är liggande skärm
-Nya förmånsregler
-70' i bonus försvinner troligtvis
-Har gratis laddning
-Har låg ränta på leasingen

Minus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Garantin går ut (gör den, eller är det bara "nybilsförsäkringen" aka vagnskadegarantin?). Vill inte behöva betala för fel jag inte orsakat själv.
-Dyr försäkring dubbleras i pris
-Kul med ny bil

Skulle jag köpa ny bil nu vet jag inte om jag skulle kunna motivera köp av ny MX när MY finns på marknaden. Och hej - jag älskar falkvingarna och de automatiska dörrarna!

Lutar väl åt att jag kör vidare några år till. 5-6 år totalt känns väl rimligt i så fall.
Förvisso gäller garantin 4 år men också 8000 mil så din går väl ut innan ändå (kanske t.o.m. före 3 år isf?).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av OscarA »

Bytt bil vartannat år eller snabbare hittills.
Hade tänkt behålla min kommande model S betydligt längre om jag är nöjd med den, fram till batterigarantin går ut(8år?).

Ny motorcykel blir det varje år!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Min Tesla S75D blir 5 år i mars 2022.
Har kört det mesta på marknaden och inte hittat nåt bättre än.

Så det blir nog att ha kvar Teslan i +5 år.
Hur länge tänker du äga din Tesla?
Vet inte exakt. Ca. 2-4 år räknar jag med.

Dels pga. att nuvarande förmånsskatter inte premierar långsiktigt ägande (skatten minskar inte med att värdet på förmånen sjunker med ålder), och dels pga. de snabba tekniska framstegen så vill jag förmodligen ha en ny elbil oavsett.

Tex. så är jag nyfiken på hur MY MiG med 4680 och gigacast skall bli i vikt, räckvidd och förbrukning. Kan ju mycket väl bli ett alternativ om en 2-3 år till vår nuvarande M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar