Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Smutt »

Jag har ju en S60 som laddar gratis, att någonsin sälja den skulle ju va som att slakta hönan som värper guldägg :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av tobiaslej »

Model 3 - 3 år
När vi fått vår Model Y - 10-20 år är planen.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av roder99 »

Köpte min MS85D 2016 av Tesla 2019 med 4 års förlängd nybilsgaranti eller 8000 mil + gratis SuC och premium connectivity. Jag och bilen har många resor med carglamping kvar att göra. Jag ser ingen ände på detta äktenskap :-)

Kanske får bilen en ny front när garantin gått ut. Bilen kanske förtjänar ett byte till MCU2 om något år (MCU1 fungerar fint). Nya vita säten fram kanske (har svarta nu).
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av erbo73 »

lator skrev:
Zalman3 skrev:
BMW iX
Släpvagnsvikt obromsad/bromsad i kg
750/2500
Var har du hittat uppgiften om 2500 kg för bromsad vagn?

Står på BMWs hemsida. Duktig dragbil ändå. Synd att alla elbilar som kan dra mycket är så fula.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
MWall skrev:
Gretsch skrev:
Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.

Fast det är ju ett feltänk. Om ingen köper några nya elbilar så kan det ju inte bli någon omställning eller hur?
Är det? Det beror väl på om man redan har en elbil eller inte.

Om man redan har en elbil, skulle mitt tips vara att det bästa för miljön är att köra den så länge som möjligt.

Det fanns kanske tidigare när elbilar var så förskräckligt dyra, en poäng i att köpa ny för att äldre billigare modeller skulle passera nedåt i bilnäringskedjan. Men nu finns det en hel del elbilar till lägre priser, så det behovet är inte lika stort, skulle jag tippa.
Det spelar väl ingen roll? Din nuvarande elbil kommer ju köras till skrot av någon ändå. Om det är av dig eller nån annan är helt egalt för klimatet och miljön. En till ny elbil är en till elbil i drift även om du menar att den som skulle köpt din begagnade istället kommer köpa en billigare ny elbil. Det kan vi ju inte vara säkra på alls.

Lite OT för att understryka att det är totalen som spelar roll. Inte vad man själv gör:
Vi vill ju minimera mängden förbränt fossilt bränsle. Så kör man lite så kanske man borde sälja sin elbil och köpa en bil med så stor fossilmotor som möjligt för att liksom se till att ingen långpendlare köper den istället. :lol:
Anders
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2014 08:32

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Anders »

Har redan ägt min Model S i 8 problemfri år. Hoppas på 8 till kanske med ett nytt batteri när det blir tillgängligt om man kan få tillbaka laddhastigheten annars får det vara som den är. Laddar ändå mest hemma så här spelar det ingen roll.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
jonasl skrev:
För det mesta när jag byter bil brukar jag tänka att jag ska ha den i 10 år. Undantag Model 3 som jag kör nu.

Men än så länge har det gått rätt dåligt. Får se om MY blir den första?

Jag har aldrig haft såna planer för en bil. Vem kan ens föreställa sig livet om 10 år?
Än så länge så har jag haft mina bilar typ till de är skrotfärdiga, så den första blev 20 år och nummer två är nu drygt 20 år och är väl skrotfärdig om ett år eller två.. så hoppas Y från Berlin kommer i tid!

Får väl se om den eller jag skrotas först typ :roll:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

wannabee skrev:
MWall skrev:
jonasl skrev:
För det mesta när jag byter bil brukar jag tänka att jag ska ha den i 10 år. Undantag Model 3 som jag kör nu.

Men än så länge har det gått rätt dåligt. Får se om MY blir den första?

Jag har aldrig haft såna planer för en bil. Vem kan ens föreställa sig livet om 10 år?
Än så länge så har jag haft mina bilar typ till de är skrotfärdiga, så den första blev 20 år och nummer två är nu drygt 20 år och är väl skrotfärdig om ett år eller två.. så hoppas Y från Berlin kommer i tid!

Får väl se om den eller jag skrotas först typ :roll:

Jag har historiskt bytt av två olika anledningar. Antingen ändrade behov eller så för att jag sett ett bra tillfälle. Sen var det några år kring 2016-2017 där jag bytte för att det var kul och hade möjlighet eftersom vi flyttat till villa och hade två bilar som kunde bytas. I lägenheten hade vi bara ett barn och var tvungna att parkera i ett trångt parkeringshus. Då var vår 3-serie touring helt optimal. Men i villan så fanns det ju helt plötsligt möjlighet till diversifiering. En bil behövde inte både vara praktisk, rymlig, rolig att köra osv osv.

Byter jag min Model S så är det för att jag tröttnar på avigsidorna. Dåliga strålkastare, ingen dragkrok, dålig fart på AC:n i baksätet och lite sånt. Men jag lockas även av tanken på att byta bil väldigt sällan. Min far hade sin förra bil i 14 år. Nu har han haft sin nuvarande i 9 år. Det finns något tilltalande i det också. Nu har jag ändå haft Teslan i exakt 3 år och i3:an har vi haft i 5 år till våren. Så vi är på väg! Har dessutom börjat bli jävligt snål. :D
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av John Galt »

Bra fråga. Har en MX Raven på leasing nu. Otroligt nöjd. Inga större problem med bilen. 6000 mil på 1½ år nu.

Plus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Enda (???) bra med refreshen är liggande skärm
-Nya förmånsregler
-70' i bonus försvinner troligtvis
-Har gratis laddning
-Har låg ränta på leasingen

Minus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Garantin går ut (gör den, eller är det bara "nybilsförsäkringen" aka vagnskadegarantin?). Vill inte behöva betala för fel jag inte orsakat själv.
-Dyr försäkring dubbleras i pris
-Kul med ny bil

Skulle jag köpa ny bil nu vet jag inte om jag skulle kunna motivera köp av ny MX när MY finns på marknaden. Och hej - jag älskar falkvingarna och de automatiska dörrarna!

Lutar väl åt att jag kör vidare några år till. 5-6 år totalt känns väl rimligt i så fall.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av mans71 »

Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

mans71 skrev:
Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av mans71 »

MWall skrev:
mans71 skrev:
Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.
Exakt! Hoppas på att Tesla erbjuder batteribyte framöver, vore perfekt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Bjelke »

John Galt skrev:
Bra fråga. Har en MX Raven på leasing nu. Otroligt nöjd. Inga större problem med bilen. 6000 mil på 1½ år nu.

Plus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Enda (???) bra med refreshen är liggande skärm
-Nya förmånsregler
-70' i bonus försvinner troligtvis
-Har gratis laddning
-Har låg ränta på leasingen

Minus med att behålla nuvarande bil längre än 3-årscykeln:
-Garantin går ut (gör den, eller är det bara "nybilsförsäkringen" aka vagnskadegarantin?). Vill inte behöva betala för fel jag inte orsakat själv.
-Dyr försäkring dubbleras i pris
-Kul med ny bil

Skulle jag köpa ny bil nu vet jag inte om jag skulle kunna motivera köp av ny MX när MY finns på marknaden. Och hej - jag älskar falkvingarna och de automatiska dörrarna!

Lutar väl åt att jag kör vidare några år till. 5-6 år totalt känns väl rimligt i så fall.
Förvisso gäller garantin 4 år men också 8000 mil så din går väl ut innan ändå (kanske t.o.m. före 3 år isf?).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av OscarA »

Bytt bil vartannat år eller snabbare hittills.
Hade tänkt behålla min kommande model S betydligt längre om jag är nöjd med den, fram till batterigarantin går ut(8år?).

Ny motorcykel blir det varje år!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Min Tesla S75D blir 5 år i mars 2022.
Har kört det mesta på marknaden och inte hittat nåt bättre än.

Så det blir nog att ha kvar Teslan i +5 år.
Hur länge tänker du äga din Tesla?
Vet inte exakt. Ca. 2-4 år räknar jag med.

Dels pga. att nuvarande förmånsskatter inte premierar långsiktigt ägande (skatten minskar inte med att värdet på förmånen sjunker med ålder), och dels pga. de snabba tekniska framstegen så vill jag förmodligen ha en ny elbil oavsett.

Tex. så är jag nyfiken på hur MY MiG med 4680 och gigacast skall bli i vikt, räckvidd och förbrukning. Kan ju mycket väl bli ett alternativ om en 2-3 år till vår nuvarande M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av fth »

MWall skrev:
mans71 skrev:
Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.
Jag har ju nästan det, en X90 med ”extra allt” och fri SuC, och jag börjar också bli mer och mer tveksam till vad jag egentligen får som är bättre med den X refresh som jag har beställt. :?

Med tanke på hur mycket priset på SuC har ökat så blir det väldigt dyra halvtimmar som jag ev sparar på mina långresor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av martinot »

Gretsch skrev:
Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.
Tror du tänker fel där (ur ett klimatperspektiv). Många fossilbilsägare idag som vill byta till elbil, men som inte har råd att köpa nya elbilar som är tillräckligt stora och med OK räckvidd. De köper oftast beg. bilar. Ju fler beg. elbilar som kommer ut på marknaden så gynnas moder jord av både bättre klimat och miljö.

Så det tänket du har ovan skulle jag säga är ytterst kontraproduktivt för miljö och klimat (om det är det du avser med att tänka på moder Jord).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
Troligen 5 år till. Personligen upplever jag dom flesta uppdateringarna av model S som försämringar. 2015 känns mer attraktiv än en ny.
Jag skulle vilja ha en AP1 bil med 100 kWh batteri, riktigt skinn, alcantara på instrumentbrädan osv.
Jag har ju nästan det, en X90 med ”extra allt” och fri SuC, och jag börjar också bli mer och mer tveksam till vad jag egentligen får som är bättre med den X refresh som jag har beställt. :?

Med tanke på hur mycket priset på SuC har ökat så blir det väldigt dyra halvtimmar som jag ev sparar på mina långresor.

/fth
Nyare bil, garantier, längre räckvidd, snabbare laddning, bättre prestanda osv. Men även en del försämringar som sagt.

Det där med laddningen har jag också tänkt på. Min 100D laddar ändå hyfsat snabbt tycker jag. 5-80% på ca 45 minuter. Dvs ca 75 kWh gratis. Skulle jag betala skulle det numera kosta 4,25:- * 75 = 318,75 kronor.

En ny refresh S kanske laddar på 30 minuter istället. Vad vet jag. Men då väntar jag hellre en kvart till om jag sparar över 300 spänn. Blir ju en timpenning på nästan 1300:-. Skattade pengar. Och då är jag oftast inte klar med lunchen eller vad det nu är efter 30 minuter ändå. Jag står liksom inte och stampar i väntan på att bilen ska ladda klart som t ex vissa här verkar göra.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Har du tänkt äga din Tesla i 5 år?

Inlägg av Gretsch »

martinot skrev:
Gretsch skrev:
Jag har haft min Model S 85D i snart 6 år, har testat 3an och Xet, Bmw i3, Polestar 2, Porsche taycan. Men jag behåller min trotjänare ,den är bäst. Jag anser att köpa en ny bil bara för att den jag har inte är ny längre främjar inte våran jord.
Tror du tänker fel där (ur ett klimatperspektiv). Många fossilbilsägare idag som vill byta till elbil, men som inte har råd att köpa nya elbilar som är tillräckligt stora och med OK räckvidd. De köper oftast beg. bilar. Ju fler beg. elbilar som kommer ut på marknaden så gynnas moder jord av både bättre klimat och miljö.


Så det tänket du har ovan skulle jag säga är ytterst kontraproduktivt för miljö och klimat (om det är det du avser med att tänka på moder Jord).
Då tror du fel! Om någon vill ha en elbil ny eller begagnad så får dom skaffa det . Det innebär inte att jag behöver sälja min för det.
Skriv svar