Bortom batterigarantin

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Bortom batterigarantin

Inlägg av Simon »

Hej forumet!
Min tesla har några månader kvar på sin 8-åriga batterigaranti. Jag har fått batteriet bytt en gång på garanti.
Är det någon som vet vad som gäller efter att garantin gått ut?
Typ hur vanligt det är att batteriet havererar efter 8 år och 1 vecka, och vad Tesla tar betalt för ett nytt batteri, eller om det finns pålitliga tredjepartsverkstäder som man kan vända sig till i stället.
Jag känner mig inte säker på att meka med högspänningskomponenter själv.
hälsningar Simon
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av Lessmog »

Allt jag kan bidra med är att stå på dig och ge tusan i att mecka med högspänningen!

Fick mitt utbytt i somras, 85 -> 90kWh efter drygt 7000 mil, sex år. Tvärdog en vacker dag, meddelade bara att detta var sista sucken.

Har en vag susning om att någon nånstans nämnt 130ksek men vet inte vilken typ det i så fall rörde sig om.

Lycka till? 8-)
Anders
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2014 08:32

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av Anders »

Vi har tre Model S och alla ca. 30.000 mil utan problem med original batterier. 2 två nu utan garantier och en med ett år kvar.
Degraderat väldigt lite typ 1% per år.
Så håller tummarna för många år ytterligare. Enda anledningen till att vi vill köpa nya batterier är om man kunde få tillbaka den gamla laddhastigheten.
Priset vet vi inte men tippar på ett par hundra tusen. Får man tillbaka laddhastigheten så är våra Model S fortfarande värda det.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av gasgaraget »

Priser från teslaclub norge vad Tesla tar för batteribyte.
https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det ... -en-tesla/
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av MWall »

gasgaraget skrev:
Priser från teslaclub norge vad Tesla tar för batteribyte.
https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det ... -en-tesla/

I Sverige tillkommer väl även moms på de där priserna? Enligt google är 1 NOK värd exakt 1,00 SEK så priserna stämmer ju bra på det viset. :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av fth »

MWall skrev:
gasgaraget skrev:
Priser från teslaclub norge vad Tesla tar för batteribyte.
https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det ... -en-tesla/

I Sverige tillkommer väl även moms på de där priserna? Enligt google är 1 NOK värd exakt 1,00 SEK så priserna stämmer ju bra på det viset. :)
Jag har för mig att momsbefrielsen i Norge endast gäller själva bilköpet, det är alltså moms på reservdelar (vilket bl.a. lett till oönskade effekter att fler elbilar skrotas istf repareras i Norge än i andra länder).

Om priserna i artikeln är inklusive eller exklusive moms låter jag dock vara osagt.

/fth

EDIT: arbetskostnader specas ju både utan och med moms, det bör väl (?) innebära att batteripriserna är exklusive moms, eller? :?
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av frippe »

Går inte batteriet på maskinskada och elektronik på bilförsäkringen?

Om så borde väl försäkringen täcka eventuellt byte, eller om det anses för dyrt inlösning av bilen?
Model Y LR.
Model S70D
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av Hok »

Det står i artikeln att priset för batteriet är utan moms.

Så i Sverige tillkommer moms.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av MWall »

fth skrev:
EDIT: arbetskostnader specas ju både utan och med moms, det bör väl (?) innebära att batteripriserna är exklusive moms, eller? :?
Ja, det var min tolkning. Eftersom det står moms på arbetet men inte på materialet så tänkte jag att batteriet var momsbefriat.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av gasgaraget »

Bäst att byta i Norge då.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av thebishop »

Lessmog skrev:
Allt jag kan bidra med är att stå på dig och ge tusan i att mecka med högspänningen!

Fick mitt utbytt i somras, 85 -> 90kWh efter drygt 7000 mil, sex år. Tvärdog en vacker dag, meddelade bara att detta var sista sucken.

Har en vag susning om att någon nånstans nämnt 130ksek men vet inte vilken typ det i så fall rörde sig om.

Lycka till? 8-)
Hur bra laddar det nya, både räckvidd och hastighet?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av Lessmog »

thebishop skrev:
Lessmog skrev:
Allt jag kan bidra med är att stå på dig och ge tusan i att mecka med högspänningen!

Fick mitt utbytt i somras, 85 -> 90kWh efter drygt 7000 mil, sex år. Tvärdog en vacker dag, meddelade bara att detta var sista sucken.

Har en vag susning om att någon nånstans nämnt 130ksek men vet inte vilken typ det i så fall rörde sig om.

Lycka till? 8-)
Hur bra laddar det nya, både räckvidd och hastighet?
Har inte extensivt testat men på hemvägen hittade jag den nya SuC norr om Uddevalla, Hogstorp, och måste förstås prova där i några minuter. Endast v3 CCS, men det hade jag laddare och adapter för.

Med reservation för minnet drog den in ca 70-75kW vid ca 65% SoC och rätt så varmkört batteri (E6 80-100 km i god fart ;) ) i bra väder.

Äkta räckvidd har jag inte testat än. I alla fall verkar det som den gamla nerfningen är borta. Och några kWH till.

I tråden framgår indirekt att 90-batteriet som jag fick är värt nånstans kring mellan 160 och 180 kNOK + moms etc.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av thebishop »

Låter lovande, tack!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av lator »

Simon skrev:
Hej forumet!
Min tesla har några månader kvar på sin 8-åriga batterigaranti. Jag har fått batteriet bytt en gång på garanti.
Är det någon som vet vad som gäller efter att garantin gått ut?
Typ hur vanligt det är att batteriet havererar efter 8 år och 1 vecka, och vad Tesla tar betalt för ett nytt batteri, eller om det finns pålitliga tredjepartsverkstäder som man kan vända sig till i stället.
Jag känner mig inte säker på att meka med högspänningskomponenter själv.
hälsningar Simon
Vet du vad anledningen till batteribytet var? Det finns ju mycket som kan haverera inne i batterilådan... Min tes är nog att ett batteri som har överlevt i 8 år kommer att fortsätta att fungera även i framtiden. Dock kan t.ex säkringen behöva bytas ut men det är ju ganska enkelt löst.

Angående tredjepartsverkstäder för batteribyte/reparation så är det tyvärr magert med det ännu men det kommer säkert att bli en liten marknad för det i framtiden.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Simon skrev:
Hej forumet!
Min tesla har några månader kvar på sin 8-åriga batterigaranti. Jag har fått batteriet bytt en gång på garanti.
Är det någon som vet vad som gäller efter att garantin gått ut?
Typ hur vanligt det är att batteriet havererar efter 8 år och 1 vecka, och vad Tesla tar betalt för ett nytt batteri, eller om det finns pålitliga tredjepartsverkstäder som man kan vända sig till i stället.
Jag känner mig inte säker på att meka med högspänningskomponenter själv.
hälsningar Simon
Vet du vad anledningen till batteribytet var? Det finns ju mycket som kan haverera inne i batterilådan... Min tes är nog att ett batteri som har överlevt i 8 år kommer att fortsätta att fungera även i framtiden. Dock kan t.ex säkringen behöva bytas ut men det är ju ganska enkelt löst.

Angående tredjepartsverkstäder för batteribyte/reparation så är det tyvärr magert med det ännu men det kommer säkert att bli en liten marknad för det i framtiden.
Och den framtiden närmar sig snabbt… typ har redan börjat existera…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av thebishop »

lator skrev:
Simon skrev:
Hej forumet!
Min tesla har några månader kvar på sin 8-åriga batterigaranti. Jag har fått batteriet bytt en gång på garanti.
Är det någon som vet vad som gäller efter att garantin gått ut?
Typ hur vanligt det är att batteriet havererar efter 8 år och 1 vecka, och vad Tesla tar betalt för ett nytt batteri, eller om det finns pålitliga tredjepartsverkstäder som man kan vända sig till i stället.
Jag känner mig inte säker på att meka med högspänningskomponenter själv.
hälsningar Simon
Vet du vad anledningen till batteribytet var? Det finns ju mycket som kan haverera inne i batterilådan... Min tes är nog att ett batteri som har överlevt i 8 år kommer att fortsätta att fungera även i framtiden. Dock kan t.ex säkringen behöva bytas ut men det är ju ganska enkelt löst.

Angående tredjepartsverkstäder för batteribyte/reparation så är det tyvärr magert med det ännu men det kommer säkert att bli en liten marknad för det i framtiden.
För mig var anledningen ”internal fault ” - dvs helt oklart.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av Simon »

lator skrev:
Vet du vad anledningen till batteribytet var? Det finns ju mycket som kan haverera inne i batterilådan... Min tes är nog att ett batteri som har överlevt i 8 år kommer att fortsätta att fungera även i framtiden. Dock kan t.ex säkringen behöva bytas ut men det är ju ganska enkelt löst.
Verkligen ingen aning.
Kan lika gärna varit någon komponent i BMSen som började bete sig konstigt som dendriter i själva cellerna.
Internet brukar ju lovorda Teslas batteripack mer än deras elektronikkomponeter.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bortom batterigarantin

Inlägg av mans71 »

Kan vara väl bra affär för Tesla att byta batteripack till "rekonditionerad" där allt som hänt är byte av någon komponent, kommer man inte få vara ensam om länge. Finns det stora pengar att tjäna och stora pengar att spara för kund så dyker det snart upp alternativ.
Model S P85DL+
Skriv svar