Fördel med CCS?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av fth »

IcePic skrev:
martinot skrev:
Det sagt är ju Varberg V3, och där gäller ju inte denna begränsningen som hos V2. Där spelar det ingen roll om man laddar bredvid varandra, eller inte.
Ja, har ju varit med M3an på sådana laddare och det var ju otydligt för mig om det var ok eller inte att ställa sig bredvid någon annan, och om "bredvid" gäller bakre eller främre stolparna osv, där de inte står på rad utan stolparna är mellan platserna så är det ju knepigt att veta om/vilka som sitter ihop el-mässigt, om ens nån gör det.
Det blir ju inte lättare av att principen för hur paren placeras skiljer sig åt mellan olika stationer, det går alltså oftast inte att avgöra vilken stolpe man skall använda utan att kliva ur bilen och kolla siffrorna på stolparna.

För mig som (ännu) inte kan utnyttja den högre laddhastigheten hos v3 så är den största fördelan just att slippa riskera dela effekt, och att slippa behöva bry sig om vilken stolpe man skall välja.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av martinot »

IcePic skrev:
martinot skrev:
Det sagt är ju Varberg V3, och där gäller ju inte denna begränsningen som hos V2. Där spelar det ingen roll om man laddar bredvid varandra, eller inte.
Ja, har ju varit med M3an på sådana laddare och det var ju otydligt för mig om det var ok eller inte att ställa sig bredvid någon annan, och om "bredvid" gäller bakre eller främre stolparna osv, där de inte står på rad utan stolparna är mellan platserna så är det ju knepigt att veta om/vilka som sitter ihop el-mässigt, om ens nån gör det.
V2 SuC = Två kablar (eller endast en kabel som inte är CCS). 150 kW. Står angiven effekt på både webb och i skärmen på bilen. Benämns parvis som delar effekten. Typ 1A, 1B, 2A, 2B, etc. Finns det plats undvik att ta A/B av samma nummer som redan används för max effekt.

V3 SuC = En enda kabel som är med CCS-kontakt. 250 kW. Står angiven effekt på både webb och i skärmen på bilen. Spelar ingen roll var du ställer dig för laddeffekten. Ta vilken som. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar