Fördel med CCS?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Fördel med CCS?

Inlägg av jonsalgerier »

Hej!

Eftersom Covid har härjat så har jag inte hängt med i nyheter på ett tag men eftersom resa nu stundar så undrar jag hur det är med CCS-laddare egentligen?
Jag har en Model S LR Raven med CCS-adapter och jag ser att det på en del platser finns möjlighet att välja mellan CCS och 150kW med vanlig plugg.

Kan bilen utnyttja 150kW+ om jag väljer CCS eller kommer jag bara att göra Model-3-ägare sura?

/Jons
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av fth »

Det är ingen skillnad på laddeffekt mellan kontakterna på v2-stolpar, du får alltså samma laddhastighet oavsett om du använder adaptern eller ej.

CCS-adaptern gör det dock möjligt för dig att ladda på v3-stolpar, där slipper du ju risken att dela effekt med andra bilar, du får dock fortfarande "bara" din vanliga maxeffekt, det begränsas av bilen.

Är det dock trångt bland v3-stolparna på en "blandad" station så är det nog god sed att välja v2 om du har möjlighet, Model 3/Y kan ju inte öht använda dessa stolpar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av jonsalgerier »

fth skrev:
Det är ingen skillnad på laddeffekt mellan kontakterna på v2-stolpar, du får alltså samma laddhastighet oavsett om du använder adaptern eller ej.

CCS-adaptern gör det dock möjligt för dig att ladda på v3-stolpar, där slipper du ju risken att dela effekt med andra bilar, du får dock fortfarande "bara" din vanliga maxeffekt, det begränsas av bilen.

Är det dock trångt bland v3-stolparna på en "blandad" station så är det nog god sed att välja v2 om du har möjlighet, Model 3/Y kan ju inte öht använda dessa stolpar.

/fth
Det låter rimligt! Fint då vet jag. Tack för snabbt svar!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av fth »

jonsalgerier skrev:
Kan bilen utnyttja 150kW+ om jag väljer CCS eller kommer jag bara att göra Model-3-ägare sura?
Jag insåg att jag kanske inte svarade så tydligt på grundfrågan, så jag försöker igen :D

På A svarar jag: du får inte högre maxeffekt på CCS (v3) än vad du kan få på v2, maxar du på 125 kW på v2 så kommer du maxa på 125 kW även på v3.
På B svarar jag: på v2 riskerar du att behöva dela effekt med den andra stolpen i paret (1A/B etc), då kan effekten sjunka till c:a 70 kW om du har otur.
På C svarar jag: i det fall det finns många lediga v2-stolpar och få lediga v3 så finns absolut risken att någon Model 3-ägare blir sur.

:D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av jonsalgerier »

fth skrev:
jonsalgerier skrev:
Kan bilen utnyttja 150kW+ om jag väljer CCS eller kommer jag bara att göra Model-3-ägare sura?
Jag insåg att jag kanske inte svarade så tydligt på grundfrågan, så jag försöker igen :D

På A svarar jag: du får inte högre maxeffekt på CCS (v3) än vad du kan få på v2, maxar du på 125 kW på v2 så kommer du maxa på 125 kW även på v3.
På B svarar jag: på v2 riskerar du att behöva dela effekt med den andra stolpen i paret (1A/B etc), då kan effekten sjunka till c:a 70 kW om du har otur.
På C svarar jag: i det fall det finns många lediga v2-stolpar och få lediga v3 så finns absolut risken att någon Model 3-ägare blir sur.

:D :D

/fth
Klart på B och C :) tack!
Men eftersom jag var osäker på min bils max-effekt så googlade jag lite efter ditt första svar och där hävdas det att max-effekten är 200kW (eller 225kW om man fått en uppdatering som jag inte fått). Om det är så känns det ju som att v3:an är det bästa valet om det inte är så trångt att det blir fist fight med model-3-ägarna för en v2:a kan väl inte leverera den effekten...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av Zalman3 »

jonsalgerier skrev:
fth skrev:
jonsalgerier skrev:
Kan bilen utnyttja 150kW+ om jag väljer CCS eller kommer jag bara att göra Model-3-ägare sura?
Jag insåg att jag kanske inte svarade så tydligt på grundfrågan, så jag försöker igen :D

På A svarar jag: du får inte högre maxeffekt på CCS (v3) än vad du kan få på v2, maxar du på 125 kW på v2 så kommer du maxa på 125 kW även på v3.
På B svarar jag: på v2 riskerar du att behöva dela effekt med den andra stolpen i paret (1A/B etc), då kan effekten sjunka till c:a 70 kW om du har otur.
På C svarar jag: i det fall det finns många lediga v2-stolpar och få lediga v3 så finns absolut risken att någon Model 3-ägare blir sur.

:D :D

/fth
Klart på B och C :) tack!
Men eftersom jag var osäker på min bils max-effekt så googlade jag lite efter ditt första svar och där hävdas det att max-effekten är 200kW (eller 225kW om man fått en uppdatering som jag inte fått). Om det är så känns det ju som att v3:an är det bästa valet om det inte är så trångt att det blir fist fight med model-3-ägarna för en v2:a kan väl inte leverera den effekten...
Om jag minns rätt så gäller " 200kW eller 225kW" bara USA och inte Europa.
Tror ingen MS eller MX kan ladda mer än 150kW på en CCS laddare med CCS adapter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av fth »

jonsalgerier skrev:
Klart på B och C :) tack!
Men eftersom jag var osäker på min bils max-effekt så googlade jag lite efter ditt första svar och där hävdas det att max-effekten är 200kW (eller 225kW om man fått en uppdatering som jag inte fått). Om det är så känns det ju som att v3:an är det bästa valet om det inte är så trångt att det blir fist fight med model-3-ägarna för en v2:a kan väl inte leverera den effekten...
Tyvärr är >200 kW på "gamla" S/X endast möjligt i USA med deras special-kontakt, på CCS i Europa maxar S/X på typ 150 kW.

Det blir intressant att se vilken maxeffekt S/X refresh kommer att få, men för närvarande är det alltså ingen skillnad för dig mellan v2 och v3 (annat än risken för delad effekt på v2)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av jonsalgerier »

ah då hänger jag med!
Stort tack igen!
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av RagWal »

Är inte alla V2 utrustade med dubbla kablar idag? Dvs en 3/Y kan också ladda på V2. Där bör en 3/Y inte ta sista lediga V2 om nån V3 är ledig då det är risk att /Xutan CCS- konvertering blir utan....
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av fth »

RagWal skrev:
Är inte alla V2 utrustade med dubbla kablar idag? Dvs en 3/Y kan också ladda på V2. Där bör en 3/Y inte ta sista lediga V2 om nån V3 är ledig då det är risk att /Xutan CCS- konvertering blir utan....
Ja så är det ju förstås, det borde ju jag ha koll på eftersom jag var "huvudansvarig" för att följa utrullningen av CCS-kontakter i samband med Model 3-utrullningen i Europa en gång i tiden :D :oops: :D :oops:

Det är väl bara Bredden det finns "old school" v2 och v3 på samma station, eller har man satt dit två kontakter även där på v2?

Det är ju fortfarande en liten risk att en Model 3/Y-ägare blir sur för att man blockerar en 250kW-stolpe med en bil som bara klarar typ 140 kW, så att välja v2 i första hand är nog ändå det "artigare" valet för S/X.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av lator »

fth skrev:

Det är väl bara Bredden det finns "old school" v2 och v3 på samma station, eller har man satt dit två kontakter även där på v2?

/fth
Jag tror att de två "gamla" stallen i Sveg också saknar CCS-sladden...
Sälen är jag faktiskt osäker på huruvida den har några CCS.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av Elmil »

lator skrev:
fth skrev:

Det är väl bara Bredden det finns "old school" v2 och v3 på samma station, eller har man satt dit två kontakter även där på v2?

/fth
Jag tror att de två "gamla" stallen i Sveg också saknar CCS-sladden...
Sälen är jag faktiskt osäker på huruvida den har några CCS.
Faktiskt tror jag att både Sälen och Sveg har CCS på alla.. Min trea visar samtliga på sin karta. Vid Bredden visas däremot bara 8 av 14, så det verkar stämma.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av Gustafsson »

Den stora fördelen är väl att man får tillgång till ett mycket större snabbladdnätverk. Chademo är ju på väg ut och CCS adaptern är ju mycket smidigare dessutom.
När jag är på SuC laddar jag med den gamla kontakten där den finns - det blir ju lite enklare än att använda adaptern.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av [JM] »

fth skrev:
RagWal skrev:
Är inte alla V2 utrustade med dubbla kablar idag? Dvs en 3/Y kan också ladda på V2. Där bör en 3/Y inte ta sista lediga V2 om nån V3 är ledig då det är risk att /Xutan CCS- konvertering blir utan....
Ja så är det ju förstås, det borde ju jag ha koll på eftersom jag var "huvudansvarig" för att följa utrullningen av CCS-kontakter i samband med Model 3-utrullningen i Europa en gång i tiden :D :oops: :D :oops:

Det är väl bara Bredden det finns "old school" v2 och v3 på samma station, eller har man satt dit två kontakter även där på v2?

Det är ju fortfarande en liten risk att en Model 3/Y-ägare blir sur för att man blockerar en 250kW-stolpe med en bil som bara klarar typ 140 kW, så att välja v2 i första hand är nog ändå det "artigare" valet för S/X.

/fth
Är ju extremt få teslaägare som känner till den delade effekten på V2 eller skillanderna på v2 eller v3.
Sen som grädde på moset kommer snart långsamladdande bilar från övriga tillberkare att lusa ner SuC. Det är bara att ge upp och ta första bästa V3 stolpe så att man slälv kommer fortast fram och skit i alla andra. Tyvärr...

Sen håller jag med dig FTH att man borde göra så men...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Det är ju fortfarande en liten risk att en Model 3/Y-ägare blir sur för att man blockerar en 250kW-stolpe med en bil som bara klarar typ 140 kW, så att välja v2 i första hand är nog ändå det "artigare" valet för S/X.

/fth
Man borde nog göra sina avslappningsövningar om man blir sur för att någon laddar med 150kW på en 250kW laddare. Det lär ju ändå vara hälften av bilarna som är anslutna till v3 som har lägre laddhastighet än 100 kW om jag mins mina laddkurvor korrekt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Man borde nog göra sina avslappningsövningar om man blir sur för att någon laddar med 150kW på en 250kW laddare. Det lär ju ändå vara hälften av bilarna som är anslutna till v3 som har lägre laddhastighet än 100 kW om jag mins mina laddkurvor korrekt.
Ja exakt, det var det jag menade med ”liten risk”, men är man extremt konflikträdd så är det ändå det säkraste valet! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av martinot »

[JM] skrev:

Är ju extremt få teslaägare som känner till den delade effekten på V2 eller skillanderna på v2 eller v3.
Sen som grädde på moset kommer snart långsamladdande bilar från övriga tillberkare att lusa ner SuC. Det är bara att ge upp och ta första bästa V3 stolpe så att man slälv kommer fortast fram och skit i alla andra. Tyvärr...

Sen håller jag med dig FTH att man borde göra så men...
Alla vet inte men upplever att de som kört Tesla längre tid känner till det. Mer främst nya Teslaägare som inte känner till det (vilket kanske inte är så konstigt då Tesla inte informerar om detta, eller gör det väldigt dåligt/sporadiskt som bäst).

Laddade i Norge på SuC V2 (Rygge) i veckan, och där stod nästan alla Teslor på "varannan" laddplats i så stor utsträckning som det var möjligt (något få enstaka undantag, men kan ju vara bilar som lämnat).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinot skrev:
Alla vet inte men upplever att de som kört Tesla längre tid känner till det. Mer främst nya Teslaägare som inte känner till det (vilket kanske inte är så konstigt då Tesla inte informerar om detta, eller gör det väldigt dåligt/sporadiskt som bäst).

Laddade i Norge på SuC V2 (Rygge) i veckan, och där stod nästan alla Teslor på "varannan" laddplats i så stor utsträckning som det var möjligt (något få enstaka undantag, men kan ju vara bilar som lämnat).
Senast jag laddade i Varberg var vi 9 bilar på de 18 stolparna och ingen delade laddare. :)

Så det är nog en hyggligt spridd kunskap, även om inte alla riktigt förstått principen. För senast jag laddade i Löddeköpinge (där man parkera 2 och 2 efter varandra på båda sidor om laddarna) uppmanades jag att välja en annan stolpe av killen som var inkopplad på andra sidan om laddaren. Han trodde laddarna bredvid varandra var ihopkopplade istället för efter varandra.

När jag förklarade hur det hänger ihopa skämdes han påtagligt och satte sig snabbt i bilen igen med ett skevt leende. Han hade aldrig fattat vad bokstäverna på stolparna va bra för. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
martinot skrev:
Alla vet inte men upplever att de som kört Tesla längre tid känner till det. Mer främst nya Teslaägare som inte känner till det (vilket kanske inte är så konstigt då Tesla inte informerar om detta, eller gör det väldigt dåligt/sporadiskt som bäst).

Laddade i Norge på SuC V2 (Rygge) i veckan, och där stod nästan alla Teslor på "varannan" laddplats i så stor utsträckning som det var möjligt (något få enstaka undantag, men kan ju vara bilar som lämnat).
Senast jag laddade i Varberg var vi 9 bilar på de 18 stolparna och ingen delade laddare. :)

Så det är nog en hyggligt spridd kunskap, även om inte alla riktigt förstått principen. För senast jag laddade i Löddeköpinge (där man parkera 2 och 2 efter varandra på båda sidor om laddarna) uppmanades jag att välja en annan stolpe av killen som var inkopplad på andra sidan om laddaren. Han trodde laddarna bredvid varandra var ihopkopplade istället för efter varandra.

När jag förklarade hur det hänger ihopa skämdes han påtagligt och satte sig snabbt i bilen igen med ett skevt leende. Han hade aldrig fattat vad bokstäverna på stolparna va bra för. :lol:
Snyggt! Jo, det är det som är så bra med Tesla-gemenskapen att vi pratar och utbildar varandra på platserna för laddning (har själv hjälpt ett par stycken som alla varit tacksamma för inon)! :)

Det sagt är ju Varberg V3, och där gäller ju inte denna begränsningen som hos V2. Där spelar det ingen roll om man laddar bredvid varandra, eller inte.

Var där själv i veckan och laddade, och då såg det ut så här (jag som laddar nere till vänster i bilden). :)

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av IcePic »

martinot skrev:
Det sagt är ju Varberg V3, och där gäller ju inte denna begränsningen som hos V2. Där spelar det ingen roll om man laddar bredvid varandra, eller inte.
Ja, har ju varit med M3an på sådana laddare och det var ju otydligt för mig om det var ok eller inte att ställa sig bredvid någon annan, och om "bredvid" gäller bakre eller främre stolparna osv, där de inte står på rad utan stolparna är mellan platserna så är det ju knepigt att veta om/vilka som sitter ihop el-mässigt, om ens nån gör det.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av fth »

IcePic skrev:
martinot skrev:
Det sagt är ju Varberg V3, och där gäller ju inte denna begränsningen som hos V2. Där spelar det ingen roll om man laddar bredvid varandra, eller inte.
Ja, har ju varit med M3an på sådana laddare och det var ju otydligt för mig om det var ok eller inte att ställa sig bredvid någon annan, och om "bredvid" gäller bakre eller främre stolparna osv, där de inte står på rad utan stolparna är mellan platserna så är det ju knepigt att veta om/vilka som sitter ihop el-mässigt, om ens nån gör det.
Det blir ju inte lättare av att principen för hur paren placeras skiljer sig åt mellan olika stationer, det går alltså oftast inte att avgöra vilken stolpe man skall använda utan att kliva ur bilen och kolla siffrorna på stolparna.

För mig som (ännu) inte kan utnyttja den högre laddhastigheten hos v3 så är den största fördelan just att slippa riskera dela effekt, och att slippa behöva bry sig om vilken stolpe man skall välja.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fördel med CCS?

Inlägg av martinot »

IcePic skrev:
martinot skrev:
Det sagt är ju Varberg V3, och där gäller ju inte denna begränsningen som hos V2. Där spelar det ingen roll om man laddar bredvid varandra, eller inte.
Ja, har ju varit med M3an på sådana laddare och det var ju otydligt för mig om det var ok eller inte att ställa sig bredvid någon annan, och om "bredvid" gäller bakre eller främre stolparna osv, där de inte står på rad utan stolparna är mellan platserna så är det ju knepigt att veta om/vilka som sitter ihop el-mässigt, om ens nån gör det.
V2 SuC = Två kablar (eller endast en kabel som inte är CCS). 150 kW. Står angiven effekt på både webb och i skärmen på bilen. Benämns parvis som delar effekten. Typ 1A, 1B, 2A, 2B, etc. Finns det plats undvik att ta A/B av samma nummer som redan används för max effekt.

V3 SuC = En enda kabel som är med CCS-kontakt. 250 kW. Står angiven effekt på både webb och i skärmen på bilen. Spelar ingen roll var du ställer dig för laddeffekten. Ta vilken som. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar