Bilköp

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

tesla1337
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 okt 2021 18:16

Bilköp

Inlägg av tesla1337 »

Hej tänker köpa min första bil av en bilhandlare och undrar vad man ska tänka på, har aldrig köpt en bil förut så är väldigt oerfaren inom hela den branschen. Har hittat en tesla model s 75d och allting verkar bra på annonsen, har hört av mig till bilhandlaren och allting låter bra och inget verkar vara fel. Men är det nånting jag måste tänka extra på när det är just en elbil jag ska köpa som jag måste koll upp innan så jag inte blir blåst. Kan heller inte åka dit för bor över 100 mil bort.
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Bilköp

Inlägg av Homer »

Generellt så kolla upp bilen på car.info till en början, och prova även att söka på VIN-numret (det finns på car.info när du har registreringsnumret) på t.ex https://ev-cpo.com/ så kan du ev. se detaljer kring hur den var specad från fabrik. Tyvärr är många handlare dåliga på Tesla, så bättre kolla vad man kan i förväg och be om uppgift på det man inte kan lista ut själv..
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Bilköp

Inlägg av Frisk »

Jag sökte nyss själv, fråga allt, fråga rakt ut och kolla gärna försäkringar och tidigare ägare. Jag var på väg att köpa en bil där allt såg mycket bra ut, frågade handlaren varför bilen varit hos dem så länge till relativt bra pris och fick bara som svar att det var en mindre populär färg och inredning viket jag bara såg som en fördel men kanske kan köpa. Lyckades dock få lite mer bakgrund av bilen där den var krockad inte mindre än tre gånger varav krockkuddar varit utlösta en gång. Hade betalt bilen och var på väg att åka (40 mil) och hämta men drog mig ur köpet och köpte en annan. Inte lika noga bakgrundskoll men mindre "känsla" av att något var fel på den bilen.

Är det en bil utan garanti kolla och lyssna på samtliga handtag, kolla ljuslisten kring strålkastarna och kolla gulnader i kanten av stora skärmen. Kolla snedslitage på däck och testa så det inte är spel i drivning eller bilen drar åt någon riktning i acceleration eller broms. Lyssna på handbroms vid i och urläggning.
Användarvisningsbild
Elvis21
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 sep 2021 16:33

Re: Bilköp

Inlägg av Elvis21 »

Går själv i samma tankar.

Skulle du kunna dela med dig av vilken det var? Regnummer dvs, PM går jättebra.

Ska förhoppningsvis köpa en model S i veckan.

//Oscar
Användarvisningsbild
Bergin
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 okt 2021 13:36

Re: Bilköp

Inlägg av Bergin »

Elvis21 skrev:
Går själv i samma tankar.

Skulle du kunna dela med dig av vilken det var? Regnummer dvs, PM går jättebra.

Ska förhoppningsvis köpa en model S i veckan.

//Oscar
En röd med beige inredning om jag inte missminner mig.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5448
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilköp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bergin skrev:
Elvis21 skrev:
Går själv i samma tankar.

Skulle du kunna dela med dig av vilken det var? Regnummer dvs, PM går jättebra.

Ska förhoppningsvis köpa en model S i veckan.

//Oscar
En röd med beige inredning om jag inte missminner mig.
Det var inte länge sedan (kanske en dryg vecka) som det skrevs om en röd med beige inredning som varit rätt rejält krockad...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5448
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilköp

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
Bergin skrev:
En röd med beige inredning om jag inte missminner mig.
Det var inte länge sedan (kanske en dryg vecka) som det skrevs om en röd med beige inredning som varit rätt rejält krockad...
Går att läsa mer i de här trådarna:

viewtopic.php?f=10&t=26461

viewtopic.php?f=57&t=26654
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilköp

Inlägg av LarsL »

Jag hade köpt bil på KVD om det varit aktuellt med begagnad bil för mig nu. Då har någon oberoende gått igenom bilen och antecknat alla fel och brister. Dessutom. Vet jag att jag betalar rätt pris för bilen eftersom någon annan vill betal nästan lika mycket.

Annars viktigt att kolla historiken på bilen. Den ska inte vara en ful lagad bil från Östeuropa tex eller ännu värre en USA import.
Kolla vad bilen rapporterar som räckvidd vid 100%. Man behöver inte ladda dit utan det räcker med att dra upp laddningen dit tillfälligt. Jämför sedan med vad en ny bil klarade av. Räkna med runt 80% på en gammal bil medan en 3 åring bör ligga över 90%. Bilarna tappar mest de första månaderna (faktiskt).
Provkör och känn att allt känns bra och inte ger ifrån sig några ljud (ha inte på stereon). Bromsar kan gnissla om bilen stått men efter några bromsningar bör det försvinna. Gasa, bromsa och sväng och lyssna och känn, allt ska vara tyst och fint utan vibrationer eller ljud.
Kolla funktionen på allt du tycker är viktigt så som fönster hissar, taklucka och baklucka . Öppna alla dörrar och luckor så att du ser att de fungerar bra.
Kolla över kaross och inredning efter skador. Det kommer alltid finnas skador på en begagnad bil, frågan är om du vill leva med dem eller inte?
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Bilköp

Inlägg av Frisk »

Elvis21 skrev:
Går själv i samma tankar.

Skulle du kunna dela med dig av vilken det var? Regnummer dvs, PM går jättebra.

Ska förhoppningsvis köpa en model S i veckan.

//Oscar
Den verkar såld. Tvekar om jag ska kontakta nya ägaren eller ej... säljaren visste sannolikt historiken innan, men vet den garanterat nu då jag påpekat den. Om köparen köpt utan att blivit informerad känns det ju väldigt surt och antagligen skäl nog för ersättning eller bryta affären, samtidigt vill jag inte vara sån glädjedödare, låter det nog bero och hoppas inte nya ägaren får några bekymmer av historiken.

Tråden har ju redan länkats, men jag hade väl liknande frågeställningar som du och tyckte jag fick många bra svar:
viewtopic.php?f=10&t=26461
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Bilköp

Inlägg av Dexter86 »

Frisk skrev:
Elvis21 skrev:
Går själv i samma tankar.

Skulle du kunna dela med dig av vilken det var? Regnummer dvs, PM går jättebra.

Ska förhoppningsvis köpa en model S i veckan.

//Oscar
Den verkar såld. Tvekar om jag ska kontakta nya ägaren eller ej... säljaren visste sannolikt historiken innan, men vet den garanterat nu då jag påpekat den. Om köparen köpt utan att blivit informerad känns det ju väldigt surt och antagligen skäl nog för ersättning eller bryta affären, samtidigt vill jag inte vara sån glädjedödare, låter det nog bero och hoppas inte nya ägaren får några bekymmer av historiken.

Tråden har ju redan länkats, men jag hade väl liknande frågeställningar som du och tyckte jag fick många bra svar:
viewtopic.php?f=10&t=26461
Hade Lätt kontaktat nya köparen
Polaren skulle köpa en 1M som också hade fått sig en omgång , som företaget som sålde inte riktigt va öppna med
Skriv svar