Taktik och praktik service och garanti

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Taktik och praktik service och garanti

Inlägg av Frisk »

Jag har nu blivit med Tesla och model S.

I stort är jag nöjd med bilen, tycker kanske framsäterna har lite dåligt lårstöd/kort sits, är det skillnad på stolarna mellan premium-inredning mot standard, förutom att premium har "skinn"? Jag är ju ändå relativt kort med korta ben.

Hade också väntat mig lite mer utrymme för bilstolar bak, platserna fram blir lite lidande, om än något bättre än förra bilen. (BMW 520d f11)

Nåja till saken. Jag har standardfelet med DRL som tappat ljus och gulnat lite. Har även lite "problem" med stora skärmen, den är lite gul i kanterna, men tycks i övrigt fungera precis som den ska. Ena handtaget låter dessutom lite illa, men verkar inte vara något fel på funktionen.

Jag ska även uppgradera för att kunna ladda med CCS.

Utöver detta funderar jag på takbyte för att kunna montera takräcke.

Jag har lite erfarenhet av verkstadsjobb generellt och förstås än mer med Tesla, finns det någon fördelaktig taktik kring detta? Jag bilen är 3 år i slutet av december, så bör vara ca 14 månaders (3000mil) garanti kvar. Men Funderar även på att förlänga garantin innan den går ut.

Är det någon fördel att byta tak med garantin kvar? Är det några nackdelar eller uppenbara risker? Spelar det roll när på året det görs?

CCS-konverteringen fattar jag det som att de kan komma hem och göra, tillkommer det då någon form av "framkörningsavgift"? Är det då fördel att kombinera med ett garantiärende så som strålkastare?

Är det fördelaktigt att ta allt så snart som möjligt och vara beredd på ett byte till innan garantin gått ut eller är det bättre att vänta uppgraderingar/revisioner och byta så sent som möjligt?

Nuvarande strålkastare har ju blivit dåliga efter ca3 år, är det i så fall lämpligt att byta nu, förlänga garantin 2 (4?) år och om felet återkommer byta innan förlängd garanti går ut, eller är grundproblemet åtgärdat nu?

Är det vanligt att stora skärmen gulnar i kanterna eller är det en ren olycka som är lika bra att åtgärda direkt? Eller hur ska man tänka där?

Snart är det också dags för besiktning så förutsätter väl är dimljusen står fel, kan man få det kontrollerat i samband med ccs-uppgradering eller är det bara läsa på innan och ta med rätt verktyg och hoppas på en bra besiktningsman som tillåter korrigering på plats?

Säger bilen själv till vid underhåll eller bör jag kolla något själv? Tänker främst på kupéfilter men kanske finns annat också? Bromsklossar förutsätter jag kommer upp i bilen? Bör inte slitas så mycket med regenereringen, men kanske skivorna bör kontrolleras av samma anledning, men det får jag väl återkoppling på vid besiktningen...

Hur bokar jag uppgradering till CSS, väljer jag bara service och batteri->laddning och skriver uppgradering till css som meddelande?

Känns lite trist att inte kunna ladda bilen, mindre än tre år gammal, i hela tillverkarens egna nätverk utan att själv behöva kosta på den (en visserligen ganska billig) uppgradering...
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Taktik och praktik service och garanti

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vad har du för tak idag? Har nog aldrig hört om någon som bytt tak, men det kanske är möjligt. Låter som en dyr affär dock.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Bergin
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 okt 2021 13:36

Re: Taktik och praktik service och garanti

Inlägg av Bergin »

Blev själv ägare till en MS idag och upplever precis samma med stolarna som dig. Både med lårstödet och hur pass mkt plats barnstolarna tog. Är 183cm och kommer från en 535d e61 så likvärdig bakgrund oxå.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Taktik och praktik service och garanti

Inlägg av Klintan »

jeppe_sthlm skrev:
Vad har du för tak idag? Har nog aldrig hört om någon som bytt tak, men det kanske är möjligt. Låter som en dyr affär dock.
När jag var intresserad kostade det runt 8000 kr. Byte glastak till ett med fästpunkter för takräcke som kom i produktion från början på 2019.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Taktik och praktik service och garanti

Inlägg av Frisk »

Jag har idag fasta glastaket. Bytet verkar ingå i någon "kampanj" eller hur man ska uttrycka det, ska kosta i storleksordningen 8k. En del pengar, men inte hutlöst. En bil utan både takräcke och drag känns lite begränsande, även om jag inte använt något speciellt ofta tidigare. Kört lite kajak på tak, men ändå inget som händer frekvent med två små barn...

Mer om takbyte:
viewtopic.php?f=10&t=14972
Klintan skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Vad har du för tak idag? Har nog aldrig hört om någon som bytt tak, men det kanske är möjligt. Låter som en dyr affär dock.
När jag var intresserad kostade det runt 8000 kr. Byte glastak till ett med fästpunkter för takräcke som kom i produktion från början på 2019.
Hur fungerade det rent praktiskt? Upplevde du några baksidor med bytet?
Bergin skrev:
Blev själv ägare till en MS idag och upplever precis samma med stolarna som dig. Både med lårstödet och hur pass mkt plats barnstolarna tog. Är 183cm och kommer från en 535d e61 så likvärdig bakgrund oxå.
Grattis till nya bilen! Vad blev det för årsmodell? Jag antar dock du hade bättre säten i din tidigare, jag hade "plattaste standard" som fanns så var inte heller så bra, men lite mer lårstöd. Bak tycker jag man sitter rätt illa med benen, men när platserna ändå är upptagna av två barnstolar så där brydde jag mig inte alls i den parametern. Jag är bara 176 med lång rygg och korta ben så blev lite överraskad att jag skulle uppleva det så.
Användarvisningsbild
Bergin
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 okt 2021 13:36

Re: Taktik och praktik service och garanti

Inlägg av Bergin »

Frisk skrev:
Grattis till nya bilen! Vad blev det för årsmodell? Jag antar dock du hade bättre säten i din tidigare, jag hade "plattaste standard" som fanns så var inte heller så bra, men lite mer lårstöd. Bak tycker jag man sitter rätt illa med benen, men när platserna ändå är upptagna av två barnstolar så där brydde jag mig inte alls i den parametern. Jag är bara 176 med lång rygg och korta ben så blev lite överraskad att jag skulle uppleva det så.
Tack! En 2018, tillverkad sent november fick det bli efter en hel del dammsugande av blocket och diverse handlare.. Bmwn hade komfortstolarna så visst satt man bra men dem var bedrövliga när man skulle ha barn bakom. Fick sitta spikrak i ryggen för att inte slå i knät i instrumenteringen men nog om den. Instämmer helt angående baksätet men där tänkte jag exakt som dig. 99% av tiden så är det antingen barn eller barnstolar och dem sitter helt klart godkänt med stolarna, även utan när det väl är dags om man nu har kvar bilen :)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Taktik och praktik service och garanti

Inlägg av Klintan »

Frisk skrev:
Klintan skrev:
När jag var intresserad kostade det runt 8000 kr. Byte glastak till ett med fästpunkter för takräcke som kom i produktion från början på 2019.
Hur fungerade det rent praktiskt? Upplevde du några baksidor med bytet?
Jag genomförde aldrig bytet. Bytte bil istället.
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Taktik och praktik service och garanti

Inlägg av infelicitas »

Skärmarna gulnar i kanterna. Tesla kan "laga" det om de har sin UV-ram hemma, men det håller i ca ett år så ifall det är värt att köra dit varje år är väl upp till dig. Men en "lagning" är ju värt det, om det går.

Bilen säger inte till om någon form av service direkt, den klagar bara när det är fel. Vill du fixa själv så är det bara att serva bromsar en gång per år. Bromsolja rekommenderas att bytas vart annat år. Kupefiltret är STORT, så det håller rätt länge. Där får du egentligen gissa själv.
Kylarvätskan ska bytas vart fjärde år tror jag, men där vet jag inte om man kan byta utan att garantin försvinner.

CCS tror jag du kan köpa som uppgradering i appen, eller är det på ditt konto på hemsidan. Ifall ranger kan göra det nu för tiden vet jag inte. Tidigare har det behövts programmering vilket har gjort att det var tvunget med besök på SC.

Om det går så ska du samla ihop så mycket du kan på ett besök till SC, det ökar chanserna till att få lånebil. Annars är standarden att det tar under 4 timmar och då får du ingen lånebil, vilket gör att du antingen får sitta på SC hela dagen eller ta dig därifrån/dit själv.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Taktik och praktik service och garanti

Inlägg av thebishop »

infelicitas skrev:
CCS tror jag du kan köpa som uppgradering i appen, eller är det på ditt konto på hemsidan. Ifall ranger kan göra det nu för tiden vet jag inte. Tidigare har det behövts programmering vilket har gjort att det var tvunget med besök på SC.
Jag installerade CCS med ranger juli 2019, så det har gått i över två år ivf.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Taktik och praktik service och garanti

Inlägg av Bernando »

Frisk skrev:
Hur fungerade det rent praktiskt? Upplevde du några baksidor med bytet?
Jag bytte tak förra året, eller rättare sagt sidopanelerna på taket. Kostade 8000 plus moms. I processen med att ta bort de gamla panelerna hade de sönder glastaket, vilket de själva berättade, och fick då nytt glastak på deras bekostnad (vilket var rätt självklart enligt mig, men skönt att inte behöva tjafsa om det).

Annars är det som vanligt med Tesla, panelerna linjerar inte helt med karossen, utan sticker upp nån millimeter i hörnen. "Inom spec".
MS P85 2014
Skriv svar