Vad skiljer olika årsmodeller?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Tonny
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 okt 2021 11:37

Vad skiljer olika årsmodeller?

Inlägg av Tonny »

Hej,

Tänkte införskaffa en bättre begagnad Model S och letar efter en sida eller liknande där man kan se vad som skiljer olika årsmodeller?
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vad skiljer olika årsmodeller?

Inlägg av Teslaspolen »

Tesla har inga årsmodeller, utan har genom tiderna haft rullande uppdateringar som släppts in i nya bilar när tekniken varit någorlunda färdig.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Vad skiljer olika årsmodeller?

Inlägg av fimpen »

Teslaspolen skrev:
Tesla har inga årsmodeller, utan har genom tiderna haft rullande uppdateringar som släppts in i nya bilar när tekniken varit någorlunda färdig.
Exakt, men vi är väldigt hjälpsamma här på forumet. Berätta vad du är ute efter, ungefärlig budget etc. så får du garanterat väldigt bra hjälp här. Personlig service utan att komma från en försäljare (även om det är gott om fan-boys, men de brukar få mothugg så du får nog balanserade och riktiga svar till slut).

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vad skiljer olika årsmodeller?

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Vad skiljer olika årsmodeller?

Inlägg av roder99 »

-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Vad skiljer olika årsmodeller?

Inlägg av roder99 »

Själv resonerade jag så här när jag köpte min MS85D byggd januari 2016

Köpa begagnad av tesla med 4 år/8000 mil garanti
Gratis SuC (inte nyare än tillverkningsdatum 15/1-2017)
Stålfjädring (dyrt att reparera luftfjädringen)
panoramatak (nya designen från juni 2015 med mindre risk för läckage)
85 kWh eller mer
Dual motor (4WD)

Med dom förutsättningar som råder i dag skulle jag köpa en MS100D tillverkad från Oct 20, 2016 - New Autopilot hardware suite: 8 cameras, 1 radar, ultrasonics & new Nvidia-based (Drive PX2) supercomputer. Uppgradera den med ny dator MCU2 för 25.000 sek. Detta för att kunna få Sentry mode och kunna uppgradera till FSD (full self driving) i framtiden.

Alternativt köpa en MS100D tillverkad mars 2018 (med MCU2).

Om facelift-fronten är det viktigaste i kombination med HEPA-filter (Bioweapon Defense Mode) så är det tillverkningsdatum april 2016. Med tanke på ekonomi och alla superchargers som finns i Europa i dag så räcker det med ett 75 kWh batteri i de flesta fall.

Om priset är viktigast skulle jag åtminstone välja en bil med autopilot1 (AP1) byggd oktober 2014.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vad skiljer olika årsmodeller?

Inlägg av Teslaspolen »

fimpen skrev:
Teslaspolen skrev:
Tesla har inga årsmodeller, utan har genom tiderna haft rullande uppdateringar som släppts in i nya bilar när tekniken varit någorlunda färdig.
Exakt, men vi är väldigt hjälpsamma här på forumet. Berätta vad du är ute efter, ungefärlig budget etc. så får du garanterat väldigt bra hjälp här. Personlig service utan att komma från en försäljare (även om det är gott om fan-boys, men de brukar få mothugg så du får nog balanserade och riktiga svar till slut).

/F
Bra sagt. Kan inte allt i huvudet men det kommer säkerligen någon som kan hjälpa dig att hitta vad du är ute efter!
Användarvisningsbild
nicce12
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 05 jan 2021 23:13

Re: Vad skiljer olika årsmodeller?

Inlägg av nicce12 »

roder99 skrev:
Själv resonerade jag så här när jag köpte min MS85D byggd januari 2016

Köpa begagnad av tesla med 4 år/8000 mil garanti
Gratis SuC (inte nyare än tillverkningsdatum 15/1-2017)
Stålfjädring (dyrt att reparera luftfjädringen)
panoramatak (nya designen från juni 2015 med mindre risk för läckage)
85 kWh eller mer
Dual motor (4WD)

Med dom förutsättningar som råder i dag skulle jag köpa en MS100D tillverkad från Oct 20, 2016 - New Autopilot hardware suite: 8 cameras, 1 radar, ultrasonics & new Nvidia-based (Drive PX2) supercomputer. Uppgradera den med ny dator MCU2 för 25.000 sek. Detta för att kunna få Sentry mode och kunna uppgradera till FSD (full self driving) i framtiden.

Alternativt köpa en MS100D tillverkad mars 2018 (med MCU2).

Om facelift-fronten är det viktigaste i kombination med HEPA-filter (Bioweapon Defense Mode) så är det tillverkningsdatum april 2016. Med tanke på ekonomi och alla superchargers som finns i Europa i dag så räcker det med ett 75 kWh batteri i de flesta fall.

Om priset är viktigast skulle jag åtminstone välja en bil med autopilot1 (AP1) byggd oktober 2014.
Hade samma resonemang- förutom att jag undvek begagnad som passerat Tesla då de brukar plocka bort gratis supercharger och insåg nu att det inte verkar gå att köpa bara nya dämpare till stålfjädrarna (det sitter en Bilstein dämpare som inte säljs till andra än Tesla) utan man får köpa kompletta fjäderben a 10 000 styck - skall kolla om den är renoveringsbar när jag byter till vinterdäck men nu känns det som att man lika gärna kunnat köpa en med luftfjädring…
Tesla Model S P85D 2015, AP1
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad skiljer olika årsmodeller?

Inlägg av Bjelke »

Det låter ju ganska sjukt att inte sälja en dämpare löst :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar