Försening av Tesla S
Moderator: Redaktion
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1123
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Försening av Tesla S
Jag väntar gärna lite till jag med. Ju längre tiden går, desto mer batteri man får.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Försening av Tesla S
Det låter osannolikt. De byggde ju om produktionslinan så sent som i våras och har ju fortfarande inte fått igång volymen sedan dess. De var ju ganska tydliga med att s/x inte får 4680 nu utan uppdaterade versioner i nuvarande format. Att de skulle bygga om linan igen under nästa år för att på nytt försöka skala upp produktionen och sedan börja exportera till Europa q4 2022 låter mycket osannolikt. För det är väl ingen som tror att de helt plötsligt ska ha en egen lina för s/x i typ Berlin eller något annat konstigt?
Jag tror snarare att så fort volymen börjar komma igång i Freemont så skeppar de över ett gäng både s och x till europa.
Jag tror snarare att så fort volymen börjar komma igång i Freemont så skeppar de över ett gäng både s och x till europa.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1123
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Försening av Tesla S
Min poäng är att ju senare modell som skeppas, desto mer effektiv/mer range blir det sannolikt. Jag har sagt det förr men jag fick samma range i min Model S Performance som jag hämtade ut dec -20 som nuvarande Plaid har. Bara några månader innan kom man flera mil färre med samma bilmodell. Kommer inte ihåg siffran men det är en viss skillnad. Så oavsett batterier borde vi kunna se fram emot att komma en bit längre. Speciellt om vi väntar ett år till. Jag ser det som så. Nya batterier eller ej.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Försening av Tesla S
Är det inte så att det oftast rör sig om uppdateringar av mjukvaran snarare än hårdvara? Alltså förändringar som även kommer äldre bilar till del? Jag vet att det förekommit även hårdvaruförändringar och att Tesla är oberäkneliga på detta sätt. Exempel är ju alla nervösa beställare av model y MIC som nu hoppas på någon procent större batteri. Men sannolikheten att model s hårdvara förändras inom närmsta året känns ändå ganska liten. Men vi får väl se vad det liderbjornnilsson skrev:Min poäng är att ju senare modell som skeppas, desto mer effektiv/mer range blir det sannolikt. Jag har sagt det förr men jag fick samma range i min Model S Performance som jag hämtade ut dec -20 som nuvarande Plaid har. Bara några månader innan kom man flera mil färre med samma bilmodell. Kommer inte ihåg siffran men det är en viss skillnad. Så oavsett batterier borde vi kunna se fram emot att komma en bit längre. Speciellt om vi väntar ett år till. Jag ser det som så. Nya batterier eller ej.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Försening av Tesla S
Om det blir så är det värt att vänta på för min del. Det som suger är att det inte kommer demobilar hit förrän tidigast sommaren 2022, så innan dess får man inte provat hur jävligt det blir att blinka höger ut av alla rondeller med ratten vriden lite hur som helst... Nu blir det att ta en råchans och satsa på att man inte hatar det alltför mycket, för inte vill man riskera vänta till slutet på 2023fakerlind skrev:Tydligen är det kopplat till att man vill stoppa i 4680 i nya S/X för EU. Q4 -22 känns då inte helt säkert det heller om detta stämmer…
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Försening av Tesla S
Det tror jag inte på öht, jag är rätt säker på att 4680 i S/X kommer att dröja till nästa refreshcykel, dvs kanske 3-4 år.fakerlind skrev:Tydligen är det kopplat till att man vill stoppa i 4680 i nya S/X för EU. Q4 -22 känns då inte helt säkert det heller om detta stämmer…
S/X refresh har redan ett omdesignat batteripack, ny batterkemi, sannolikt högre max laddeffekt, bättre laddkurva etc jämfört med "gamla" S/X.
Det finns ingen anledning vad jag kan se för Tesla att göra om detta arbete en gång till i dagsläget, dom kommer använda sig av 18650, 2170, och 4680 parallellt under flera år.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Försening av Tesla S
Den som lever får se, mycket rykten som uppstår när man väljer musslan som kommunikationsstrategi.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Försening av Tesla S
Tanken var ju att MS Plaid+ skulle ha 4680 batterier.Det tror jag inte på öht, jag är rätt säker på att 4680 i S/X kommer att dröja till nästa refreshcykel, dvs kanske 3-4 år.
Tror inte att det dröjer 3-4 år innan 4680 batterier dyker upp i en MS.
Speciellt när även Panasonic nu kommer med 4680 batterier i början av 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Försening av Tesla S
ja, och väntar du ändå längre, så får du ändå längre räckvidd, 3år, 5år?bjornnilsson skrev:Min poäng är att ju senare modell som skeppas, desto mer effektiv/mer range blir det sannolikt. Jag har sagt det förr men jag fick samma range i min Model S Performance som jag hämtade ut dec -20 som nuvarande Plaid har. Bara några månader innan kom man flera mil färre med samma bilmodell. Kommer inte ihåg siffran men det är en viss skillnad. Så oavsett batterier borde vi kunna se fram emot att komma en bit längre. Speciellt om vi väntar ett år till. Jag ser det som så. Nya batterier eller ej.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Försening av Tesla S
Nu handlar väl detta mer om att hitta något positivt i att bilarna försenas snarare än att man skjuter upp beställningen i påväntan av bättre teknik?HelectriC skrev:ja, och väntar du ändå längre, så får du ändå längre räckvidd, 3år, 5år?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Försening av Tesla S
Ja, den är försenad.azmir skrev:Hae någon av er hört ngt nytt om leveransen?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Försening av Tesla S
Det kanske tar 3-4 år innan vi ser den i Europa, då lirar detfth skrev:Det tror jag inte på öht, jag är rätt säker på att 4680 i S/X kommer att dröja till nästa refreshcykel, dvs kanske 3-4 år.fakerlind skrev:Tydligen är det kopplat till att man vill stoppa i 4680 i nya S/X för EU. Q4 -22 känns då inte helt säkert det heller om detta stämmer…
/fth
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Försening av Tesla S
Då tar det ett tag tills man kan provköra en S, och då lär det finnas mycket annat fint på marknaden och kanske även laddnätverk så man inte behöver en Tesla för att kunna ladda.
27,8 kWp solceller
Re: Försening av Tesla S
Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.
Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...
Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Försening av Tesla S
thebishop skrev:Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.
Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...
Vad är det du tror att övriga inte fattar?jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Re: Försening av Tesla S
då kommer Model S verkligen se modern ut, samma design 2025 som 2012 i stort settthebishop skrev:Det kanske tar 3-4 år innan vi ser den i Europa, då lirar detfth skrev:Det tror jag inte på öht, jag är rätt säker på att 4680 i S/X kommer att dröja till nästa refreshcykel, dvs kanske 3-4 år.fakerlind skrev:Tydligen är det kopplat till att man vill stoppa i 4680 i nya S/X för EU. Q4 -22 känns då inte helt säkert det heller om detta stämmer…
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Försening av Tesla S
För min del att det inte räcker med 1-4 laddare per plats, att man inte ska behöva en massa olika taggar/appar. Precis så var det när bensinmackarna fick plastkort, alla skulle ha var sitt, och det gick inte att använda dem på andra mackar (funkar bra nu mycket tack vare VISA/MasterCard).backe skrev:thebishop skrev:Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.
Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...Vad är det du tror att övriga inte fattar?jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Försening av Tesla S
kenjon skrev:För min del att det inte räcker med 1-4 laddare per plats, att man inte ska behöva en massa olika taggar/appar. Precis så var det när bensinmackarna fick plastkort, alla skulle ha var sitt, och det gick inte att använda dem på andra mackar (funkar bra nu mycket tack vare VISA/MasterCard).backe skrev:thebishop skrev:Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.
Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...Vad är det du tror att övriga inte fattar?jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Jo, men tror inte det handlar så mycket om att man fattar eller inte, utan mer att man försöker komma på en affärsmodell som blir bra.
Låter konstigt om alla medlemmar på det här forumet har fattat men ingen på Ionity eller Electrify America?
Re: Försening av Tesla S
Kanske låter lite konstigt men man börjar ju iallafall undra. Med tanke på att de bara bygger 1-4 laddare på några ställen för att visa att dom minsann kan.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Re: Försening av Tesla S
Precis så, 1-4 laddare är trasigt. Ionity bygger ju på tok för litet. EA har jag inte sett och testat själv, så kan inte uttala mig om andra sidan pölen. Om tesla klarade av att börja rulla ut ett rimligt dimensionerat (8+ laddplatser per ställe) nät och man som gammal-leverantör kan se detta och lära sig, så har de ju helt uppenbart inte fattat behovet om man installerar 2 laddplatser. Det är ingen fel på farten på Ionity, men pris, tillgänglighet och antal laddplatser per ställe duger inte.backe skrev:kenjon skrev:För min del att det inte räcker med 1-4 laddare per plats, att man inte ska behöva en massa olika taggar/appar. Precis så var det när bensinmackarna fick plastkort, alla skulle ha var sitt, och det gick inte att använda dem på andra mackar (funkar bra nu mycket tack vare VISA/MasterCard).backe skrev:thebishop skrev:Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.
Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...Vad är det du tror att övriga inte fattar?jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Jo, men tror inte det handlar så mycket om att man fattar eller inte, utan mer att man försöker komma på en affärsmodell som blir bra.
Låter konstigt om alla medlemmar på det här forumet har fattat men ingen på Ionity eller Electrify America?
Affärsmodellen bör ju likna teslas - använd intäkter från bilförsäljningen för att rulla ut nätverket - vilket gör att försäljningen kan fortsätta- i en god cirkel.
Då krävs det att leverantörerna är de som äger (och då menar jag inte bara ekonomiskt, utan också ÄGER frågan och ansvaret) nätverket - affärsmodellen är att sälja mobilitet. Inte bilar. Inte nätverk. Mobilitet. Då behövs nätverk om man tänker sälja EV.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Försening av Tesla S
Och du tror fortfarande att det är för att man inte förstår? Tror du strategin är att ha få trasiga laddare?thebishop skrev:Precis så, 1-4 laddare är trasigt. Ionity bygger ju på tok för litet. EA har jag inte sett och testat själv, så kan inte uttala mig om andra sidan pölen. Om tesla klarade av att börja rulla ut ett rimligt dimensionerat (8+ laddplatser per ställe) nät och man som gammal-leverantör kan se detta och lära sig, så har de ju helt uppenbart inte fattat behovet om man installerar 2 laddplatser. Det är ingen fel på farten på Ionity, men pris, tillgänglighet och antal laddplatser per ställe duger inte.backe skrev:kenjon skrev:För min del att det inte räcker med 1-4 laddare per plats, att man inte ska behöva en massa olika taggar/appar. Precis så var det när bensinmackarna fick plastkort, alla skulle ha var sitt, och det gick inte att använda dem på andra mackar (funkar bra nu mycket tack vare VISA/MasterCard).backe skrev:thebishop skrev:Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.
Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...Vad är det du tror att övriga inte fattar?jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Jo, men tror inte det handlar så mycket om att man fattar eller inte, utan mer att man försöker komma på en affärsmodell som blir bra.
Låter konstigt om alla medlemmar på det här forumet har fattat men ingen på Ionity eller Electrify America?
Affärsmodellen bör ju likna teslas - använd intäkter från bilförsäljningen för att rulla ut nätverket - vilket gör att försäljningen kan fortsätta- i en god cirkel.
Då krävs det att leverantörerna är de som äger (och då menar jag inte bara ekonomiskt, utan också ÄGER frågan och ansvaret) nätverket - affärsmodellen är att sälja mobilitet. Inte bilar. Inte nätverk. Mobilitet. Då behövs nätverk om man tänker sälja EV.
Lite som att säga att Tesla inte förstår att folk vill ha fungerande regnsensor eller inte ha panel gaps(blivit mycket bättre, jag vet), bara kolla på de andra biltillverkarna som har löst detta sen många år.