Försening av Tesla S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

azmir
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 maj 2021 12:36

Försening av Tesla S

Inlägg av azmir »

Nu verkar model S bli försenad till slutet av året 2022... Det är ju helt sjukt!!!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Maw »

azmir skrev:
Nu verkar model S bli försenad till slutet av året 2022... Det är ju helt sjukt!!!
Ja, kanske inte så konstigt att de säljer allt de kan tillverka, åtminstone när det gäller Model S :)

Skämt åsido så är det synd att produktionen misslyckas på en så fin bil.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Franz »

Att en bil som beställs idag förväntas levereras i kvartalsruchen q4 2022 säger ju egentligen inget om eventuell försening eller ej för de som beställt tidigare.
Driver sajten Car.info
azmir
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 maj 2021 12:36

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av azmir »

Beställde min bil i april.. Så frågan är om dessa förseningar gäller bilar som beställs nu...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3228
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Maw »

Franz skrev:
Att en bil som beställs idag förväntas levereras i kvartalsruchen q4 2022 säger ju egentligen inget om eventuell försening eller ej för de som beställt tidigare.
Brukar inte Tesla leverera till de som beställt med högst pris först snarare än i turordning? Så var det väl åtminstone när nya MS började levereras i USA?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Credde »

Maw skrev:
Franz skrev:
Att en bil som beställs idag förväntas levereras i kvartalsruchen q4 2022 säger ju egentligen inget om eventuell försening eller ej för de som beställt tidigare.
Brukar inte Tesla leverera till de som beställt med högst pris först snarare än i turordning? Så var det väl åtminstone när nya MS började levereras i USA?
Verkar även vara hyfsat samma med Model Y.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
SvartmodelS
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 okt 2021 00:27

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av SvartmodelS »

Ringde och kollade med deras säljteam, det verkar som att dem levererar alla model S samtidigt alltså spelar det tyvärr ingen roll när man la beställningen…
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av flipmac »

Är källan till denna tråd alltså att det står förväntat leverans slutet av 2022 på Teslas hemsida idag?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av fakerlind »

Tydligen är det kopplat till att man vill stoppa i 4680 i nya S/X för EU. Q4 -22 känns då inte helt säkert det heller om detta stämmer…
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Gustafsson »

fakerlind skrev:
Tydligen är det kopplat till att man vill stoppa i 4680 i nya S/X för EU. Q4 -22 känns då inte helt säkert det heller om detta stämmer…
Tror att det är en förutsättning för en LR värd namnet att 4680 kommer in i premiumbilarna. Dessutom behövs ett generellt lyft med nya coola tekniska lösningar. Väntar gärna ett år …
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kallekula
Inlägg: 743
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av kallekula »

Varifrån kommer ryktet på 4680 på europeiska S/X?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av bjornnilsson »

Jag väntar gärna lite till jag med. Ju längre tiden går, desto mer batteri man får.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av flipmac »

Det låter osannolikt. De byggde ju om produktionslinan så sent som i våras och har ju fortfarande inte fått igång volymen sedan dess. De var ju ganska tydliga med att s/x inte får 4680 nu utan uppdaterade versioner i nuvarande format. Att de skulle bygga om linan igen under nästa år för att på nytt försöka skala upp produktionen och sedan börja exportera till Europa q4 2022 låter mycket osannolikt. För det är väl ingen som tror att de helt plötsligt ska ha en egen lina för s/x i typ Berlin eller något annat konstigt?
Jag tror snarare att så fort volymen börjar komma igång i Freemont så skeppar de över ett gäng både s och x till europa.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av bjornnilsson »

Min poäng är att ju senare modell som skeppas, desto mer effektiv/mer range blir det sannolikt. Jag har sagt det förr men jag fick samma range i min Model S Performance som jag hämtade ut dec -20 som nuvarande Plaid har. Bara några månader innan kom man flera mil färre med samma bilmodell. Kommer inte ihåg siffran men det är en viss skillnad. Så oavsett batterier borde vi kunna se fram emot att komma en bit längre. Speciellt om vi väntar ett år till. Jag ser det som så. Nya batterier eller ej.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av flipmac »

bjornnilsson skrev:
Min poäng är att ju senare modell som skeppas, desto mer effektiv/mer range blir det sannolikt. Jag har sagt det förr men jag fick samma range i min Model S Performance som jag hämtade ut dec -20 som nuvarande Plaid har. Bara några månader innan kom man flera mil färre med samma bilmodell. Kommer inte ihåg siffran men det är en viss skillnad. Så oavsett batterier borde vi kunna se fram emot att komma en bit längre. Speciellt om vi väntar ett år till. Jag ser det som så. Nya batterier eller ej.
Är det inte så att det oftast rör sig om uppdateringar av mjukvaran snarare än hårdvara? Alltså förändringar som även kommer äldre bilar till del? Jag vet att det förekommit även hårdvaruförändringar och att Tesla är oberäkneliga på detta sätt. Exempel är ju alla nervösa beställare av model y MIC som nu hoppas på någon procent större batteri. Men sannolikheten att model s hårdvara förändras inom närmsta året känns ändå ganska liten. Men vi får väl se vad det lider :)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Dagfinn »

fakerlind skrev:
Tydligen är det kopplat till att man vill stoppa i 4680 i nya S/X för EU. Q4 -22 känns då inte helt säkert det heller om detta stämmer…
Om det blir så är det värt att vänta på för min del. Det som suger är att det inte kommer demobilar hit förrän tidigast sommaren 2022, så innan dess får man inte provat hur jävligt det blir att blinka höger ut av alla rondeller med ratten vriden lite hur som helst... Nu blir det att ta en råchans och satsa på att man inte hatar det alltför mycket, för inte vill man riskera vänta till slutet på 2023 :lol:
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av fth »

fakerlind skrev:
Tydligen är det kopplat till att man vill stoppa i 4680 i nya S/X för EU. Q4 -22 känns då inte helt säkert det heller om detta stämmer…
Det tror jag inte på öht, jag är rätt säker på att 4680 i S/X kommer att dröja till nästa refreshcykel, dvs kanske 3-4 år.

S/X refresh har redan ett omdesignat batteripack, ny batterkemi, sannolikt högre max laddeffekt, bättre laddkurva etc jämfört med "gamla" S/X.

Det finns ingen anledning vad jag kan se för Tesla att göra om detta arbete en gång till i dagsläget, dom kommer använda sig av 18650, 2170, och 4680 parallellt under flera år.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av fakerlind »

Den som lever får se, mycket rykten som uppstår när man väljer musslan som kommunikationsstrategi.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Zalman3 »

Det tror jag inte på öht, jag är rätt säker på att 4680 i S/X kommer att dröja till nästa refreshcykel, dvs kanske 3-4 år.
Tanken var ju att MS Plaid+ skulle ha 4680 batterier.
Tror inte att det dröjer 3-4 år innan 4680 batterier dyker upp i en MS.

Speciellt när även Panasonic nu kommer med 4680 batterier i början av 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av HelectriC »

bjornnilsson skrev:
Min poäng är att ju senare modell som skeppas, desto mer effektiv/mer range blir det sannolikt. Jag har sagt det förr men jag fick samma range i min Model S Performance som jag hämtade ut dec -20 som nuvarande Plaid har. Bara några månader innan kom man flera mil färre med samma bilmodell. Kommer inte ihåg siffran men det är en viss skillnad. Så oavsett batterier borde vi kunna se fram emot att komma en bit längre. Speciellt om vi väntar ett år till. Jag ser det som så. Nya batterier eller ej.
ja, och väntar du ändå längre, så får du ändå längre räckvidd, 3år, 5år?
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Dagfinn »

HelectriC skrev:
ja, och väntar du ändå längre, så får du ändå längre räckvidd, 3år, 5år?
Nu handlar väl detta mer om att hitta något positivt i att bilarna försenas snarare än att man skjuter upp beställningen i påväntan av bättre teknik?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
azmir
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 maj 2021 12:36

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av azmir »

Hae någon av er hört ngt nytt om leveransen?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av thebishop »

azmir skrev:
Hae någon av er hört ngt nytt om leveransen?
Ja, den är försenad. :lol:
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av thebishop »

fth skrev:
fakerlind skrev:
Tydligen är det kopplat till att man vill stoppa i 4680 i nya S/X för EU. Q4 -22 känns då inte helt säkert det heller om detta stämmer…
Det tror jag inte på öht, jag är rätt säker på att 4680 i S/X kommer att dröja till nästa refreshcykel, dvs kanske 3-4 år.

/fth
Det kanske tar 3-4 år innan vi ser den i Europa, då lirar det ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Dafro »

Då tar det ett tag tills man kan provköra en S, och då lär det finnas mycket annat fint på marknaden och kanske även laddnätverk så man inte behöver en Tesla för att kunna ladda.
27,8 kWp solceller
Skriv svar