Försening av Tesla S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Dagfinn »

HelectriC skrev:
ja, och väntar du ändå längre, så får du ändå längre räckvidd, 3år, 5år?
Nu handlar väl detta mer om att hitta något positivt i att bilarna försenas snarare än att man skjuter upp beställningen i påväntan av bättre teknik?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
azmir
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 maj 2021 12:36

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av azmir »

Hae någon av er hört ngt nytt om leveransen?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av thebishop »

azmir skrev:
Hae någon av er hört ngt nytt om leveransen?
Ja, den är försenad. :lol:
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av thebishop »

fth skrev:
fakerlind skrev:
Tydligen är det kopplat till att man vill stoppa i 4680 i nya S/X för EU. Q4 -22 känns då inte helt säkert det heller om detta stämmer…
Det tror jag inte på öht, jag är rätt säker på att 4680 i S/X kommer att dröja till nästa refreshcykel, dvs kanske 3-4 år.

/fth
Det kanske tar 3-4 år innan vi ser den i Europa, då lirar det ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Dafro »

Då tar det ett tag tills man kan provköra en S, och då lär det finnas mycket annat fint på marknaden och kanske även laddnätverk så man inte behöver en Tesla för att kunna ladda.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av thebishop »

Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.

Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
backe
Inlägg: 1526
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av backe »

thebishop skrev:
Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.

Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...
jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Vad är det du tror att övriga inte fattar?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av HelectriC »

thebishop skrev:
fth skrev:
fakerlind skrev:
Tydligen är det kopplat till att man vill stoppa i 4680 i nya S/X för EU. Q4 -22 känns då inte helt säkert det heller om detta stämmer…
Det tror jag inte på öht, jag är rätt säker på att 4680 i S/X kommer att dröja till nästa refreshcykel, dvs kanske 3-4 år.

/fth
Det kanske tar 3-4 år innan vi ser den i Europa, då lirar det ;-)
då kommer Model S verkligen se modern ut, samma design 2025 som 2012 i stort sett :?
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av kenjon »

backe skrev:
thebishop skrev:
Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.

Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...
jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Vad är det du tror att övriga inte fattar?
För min del att det inte räcker med 1-4 laddare per plats, att man inte ska behöva en massa olika taggar/appar. Precis så var det när bensinmackarna fick plastkort, alla skulle ha var sitt, och det gick inte att använda dem på andra mackar (funkar bra nu mycket tack vare VISA/MasterCard).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
backe
Inlägg: 1526
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av backe »

kenjon skrev:
backe skrev:
thebishop skrev:
Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.

Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...
jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Vad är det du tror att övriga inte fattar?
För min del att det inte räcker med 1-4 laddare per plats, att man inte ska behöva en massa olika taggar/appar. Precis så var det när bensinmackarna fick plastkort, alla skulle ha var sitt, och det gick inte att använda dem på andra mackar (funkar bra nu mycket tack vare VISA/MasterCard).

Jo, men tror inte det handlar så mycket om att man fattar eller inte, utan mer att man försöker komma på en affärsmodell som blir bra.

Låter konstigt om alla medlemmar på det här forumet har fattat men ingen på Ionity eller Electrify America?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av Dafro »

Kanske låter lite konstigt men man börjar ju iallafall undra. Med tanke på att de bara bygger 1-4 laddare på några ställen för att visa att dom minsann kan.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av thebishop »

backe skrev:
kenjon skrev:
backe skrev:
thebishop skrev:
Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.

Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...
jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Vad är det du tror att övriga inte fattar?
För min del att det inte räcker med 1-4 laddare per plats, att man inte ska behöva en massa olika taggar/appar. Precis så var det när bensinmackarna fick plastkort, alla skulle ha var sitt, och det gick inte att använda dem på andra mackar (funkar bra nu mycket tack vare VISA/MasterCard).

Jo, men tror inte det handlar så mycket om att man fattar eller inte, utan mer att man försöker komma på en affärsmodell som blir bra.

Låter konstigt om alla medlemmar på det här forumet har fattat men ingen på Ionity eller Electrify America?
Precis så, 1-4 laddare är trasigt. Ionity bygger ju på tok för litet. EA har jag inte sett och testat själv, så kan inte uttala mig om andra sidan pölen. Om tesla klarade av att börja rulla ut ett rimligt dimensionerat (8+ laddplatser per ställe) nät och man som gammal-leverantör kan se detta och lära sig, så har de ju helt uppenbart inte fattat behovet om man installerar 2 laddplatser. Det är ingen fel på farten på Ionity, men pris, tillgänglighet och antal laddplatser per ställe duger inte.

Affärsmodellen bör ju likna teslas - använd intäkter från bilförsäljningen för att rulla ut nätverket - vilket gör att försäljningen kan fortsätta- i en god cirkel.

Då krävs det att leverantörerna är de som äger (och då menar jag inte bara ekonomiskt, utan också ÄGER frågan och ansvaret) nätverket - affärsmodellen är att sälja mobilitet. Inte bilar. Inte nätverk. Mobilitet. Då behövs nätverk om man tänker sälja EV.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
backe
Inlägg: 1526
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Försening av Tesla S

Inlägg av backe »

thebishop skrev:
backe skrev:
kenjon skrev:
backe skrev:
thebishop skrev:
Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.

Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...
jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Vad är det du tror att övriga inte fattar?
För min del att det inte räcker med 1-4 laddare per plats, att man inte ska behöva en massa olika taggar/appar. Precis så var det när bensinmackarna fick plastkort, alla skulle ha var sitt, och det gick inte att använda dem på andra mackar (funkar bra nu mycket tack vare VISA/MasterCard).

Jo, men tror inte det handlar så mycket om att man fattar eller inte, utan mer att man försöker komma på en affärsmodell som blir bra.

Låter konstigt om alla medlemmar på det här forumet har fattat men ingen på Ionity eller Electrify America?
Precis så, 1-4 laddare är trasigt. Ionity bygger ju på tok för litet. EA har jag inte sett och testat själv, så kan inte uttala mig om andra sidan pölen. Om tesla klarade av att börja rulla ut ett rimligt dimensionerat (8+ laddplatser per ställe) nät och man som gammal-leverantör kan se detta och lära sig, så har de ju helt uppenbart inte fattat behovet om man installerar 2 laddplatser. Det är ingen fel på farten på Ionity, men pris, tillgänglighet och antal laddplatser per ställe duger inte.

Affärsmodellen bör ju likna teslas - använd intäkter från bilförsäljningen för att rulla ut nätverket - vilket gör att försäljningen kan fortsätta- i en god cirkel.

Då krävs det att leverantörerna är de som äger (och då menar jag inte bara ekonomiskt, utan också ÄGER frågan och ansvaret) nätverket - affärsmodellen är att sälja mobilitet. Inte bilar. Inte nätverk. Mobilitet. Då behövs nätverk om man tänker sälja EV.
Och du tror fortfarande att det är för att man inte förstår? Tror du strategin är att ha få trasiga laddare?

Lite som att säga att Tesla inte förstår att folk vill ha fungerande regnsensor eller inte ha panel gaps(blivit mycket bättre, jag vet), bara kolla på de andra biltillverkarna som har löst detta sen många år.
Skriv svar