Försening av Tesla S
Moderator: Redaktion
Re: Försening av Tesla S
Kanske låter lite konstigt men man börjar ju iallafall undra. Med tanke på att de bara bygger 1-4 laddare på några ställen för att visa att dom minsann kan.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Re: Försening av Tesla S
Precis så, 1-4 laddare är trasigt. Ionity bygger ju på tok för litet. EA har jag inte sett och testat själv, så kan inte uttala mig om andra sidan pölen. Om tesla klarade av att börja rulla ut ett rimligt dimensionerat (8+ laddplatser per ställe) nät och man som gammal-leverantör kan se detta och lära sig, så har de ju helt uppenbart inte fattat behovet om man installerar 2 laddplatser. Det är ingen fel på farten på Ionity, men pris, tillgänglighet och antal laddplatser per ställe duger inte.backe skrev:kenjon skrev:För min del att det inte räcker med 1-4 laddare per plats, att man inte ska behöva en massa olika taggar/appar. Precis så var det när bensinmackarna fick plastkort, alla skulle ha var sitt, och det gick inte att använda dem på andra mackar (funkar bra nu mycket tack vare VISA/MasterCard).backe skrev:thebishop skrev:Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.
Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...Vad är det du tror att övriga inte fattar?jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Jo, men tror inte det handlar så mycket om att man fattar eller inte, utan mer att man försöker komma på en affärsmodell som blir bra.
Låter konstigt om alla medlemmar på det här forumet har fattat men ingen på Ionity eller Electrify America?
Affärsmodellen bör ju likna teslas - använd intäkter från bilförsäljningen för att rulla ut nätverket - vilket gör att försäljningen kan fortsätta- i en god cirkel.
Då krävs det att leverantörerna är de som äger (och då menar jag inte bara ekonomiskt, utan också ÄGER frågan och ansvaret) nätverket - affärsmodellen är att sälja mobilitet. Inte bilar. Inte nätverk. Mobilitet. Då behövs nätverk om man tänker sälja EV.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Försening av Tesla S
Och du tror fortfarande att det är för att man inte förstår? Tror du strategin är att ha få trasiga laddare?thebishop skrev:Precis så, 1-4 laddare är trasigt. Ionity bygger ju på tok för litet. EA har jag inte sett och testat själv, så kan inte uttala mig om andra sidan pölen. Om tesla klarade av att börja rulla ut ett rimligt dimensionerat (8+ laddplatser per ställe) nät och man som gammal-leverantör kan se detta och lära sig, så har de ju helt uppenbart inte fattat behovet om man installerar 2 laddplatser. Det är ingen fel på farten på Ionity, men pris, tillgänglighet och antal laddplatser per ställe duger inte.backe skrev:kenjon skrev:För min del att det inte räcker med 1-4 laddare per plats, att man inte ska behöva en massa olika taggar/appar. Precis så var det när bensinmackarna fick plastkort, alla skulle ha var sitt, och det gick inte att använda dem på andra mackar (funkar bra nu mycket tack vare VISA/MasterCard).backe skrev:thebishop skrev:Vi får väl se, jag tror övriga inte fattar laddnätverk - men det är ju hyfsad chans att Teslas blir tillgängligt för övriga, isf ändras dynamiken.
Riktigt irriterad på att Tesla så totalt misslyckats med generationsskiftet av Model S - såg fram mot att provköra den nya och med största sannolikhet byta upp mig...Vad är det du tror att övriga inte fattar?jag tror övriga inte fattar laddnätverk
Jo, men tror inte det handlar så mycket om att man fattar eller inte, utan mer att man försöker komma på en affärsmodell som blir bra.
Låter konstigt om alla medlemmar på det här forumet har fattat men ingen på Ionity eller Electrify America?
Affärsmodellen bör ju likna teslas - använd intäkter från bilförsäljningen för att rulla ut nätverket - vilket gör att försäljningen kan fortsätta- i en god cirkel.
Då krävs det att leverantörerna är de som äger (och då menar jag inte bara ekonomiskt, utan också ÄGER frågan och ansvaret) nätverket - affärsmodellen är att sälja mobilitet. Inte bilar. Inte nätverk. Mobilitet. Då behövs nätverk om man tänker sälja EV.
Lite som att säga att Tesla inte förstår att folk vill ha fungerande regnsensor eller inte ha panel gaps(blivit mycket bättre, jag vet), bara kolla på de andra biltillverkarna som har löst detta sen många år.