PPF + lackbehandling

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

PPF + lackbehandling

Inlägg av fakerlind »

Hej,

Ska göra en PPF helbil och överväger en lackbehandling efteråt för att göra bilen mer lättskött.

Ngn som gjort det och kan rekommendera vilken lackbehandling som ger mest bang för the buck?

Opticoat PRO är ju fantastisk men frågan är hur mycket man t.ex tappar på att göra en Mr CAP master treatment?

https://www.mrcap.com/tjanster/bilrekon ... treatment/
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: PPF + lackbehandling

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker för det första att en keramisk behandling är det enda som det är någon mening med att göra. Vet inte vad MrCap använder nu för tiden men för 5-6 år sedan var deras behandling rätt meningslös enligt vad jag testade. Testade Ditecs keramiska också för 5 år sedan och den höll inte så länge som jag förväntar mig att en sådan skall hålla, var inte lika bra som Opticoat Pro från början men efter ett år så fastnade smutsen lättare än när den var ny.

Har inte testat andra ställen som Ceramic Pro och liknande men har hört att andra varit nöjda med dem iaf. Är det bara för att göra den mer lätttvättad efter PPF (som ju självläker tvättrepor väldigt bra) så hade jag nog dock tagit något billigare än Opticoat Pro även om det är sämre, men keramiskt åtminstone.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: PPF + lackbehandling

Inlägg av Tobbelibobbe »

Hmm, tolkar din första mening som att du vill lägga PPF på hela bilen. Min upplevelse är att PPF:en ger just en lättskött bil med samma hydrofobiska egenskaper som en lackförsegling.

Jag har STEK ShieldEffect på stötfångare, trösklar och nedre del av dörr. Avrinningen där är minst lika bra som de oskyddade partier på bilen som har ett keramiskt lackskydd. Vill också minnas att skötselråden var att inte polera och lackskydda på PPF utan bara toppa med spraywax/quick detailer vid tvätt.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: PPF + lackbehandling

Inlägg av fakerlind »

Tack för svar!

https://www.aptinting.com/why-put-ceram ... tion-film/

Nu är ju ovan en säljsite, men har läst liknande på fler ställen, och även från personer som menar på att det verkligen blir skillnad.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: PPF + lackbehandling

Inlägg av OfarligTesla »

fakerlind skrev:
Tack för svar!

https://www.aptinting.com/why-put-ceram ... tion-film/

Nu är ju ovan en säljsite, men har läst liknande på fler ställen, och även från personer som menar på att det verkligen blir skillnad.
Jag hr haft Hexis på min, helt världelöst ur den synvinkeln. La ingenting ovanpå och smutsen satt kan jag säga, om jag någonsin tar folie igen lägger jag keramiskt ovanpå.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: PPF + lackbehandling

Inlägg av fakerlind »

Tack för input!
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: PPF + lackbehandling

Inlägg av Legato »

fakerlind skrev:
Tack för svar!

https://www.aptinting.com/why-put-ceram ... tion-film/

Nu är ju ovan en säljsite, men har läst liknande på fler ställen, och även från personer som menar på att det verkligen blir skillnad.
Jag la en keramisk coating på min folie men skulle inte göra det igen. En av poängerna med keramisk coating är ju att få en lack som är mindre känslig för mikrorepor. På folie slipper man ju mikrorepor och därmed gör coatingen liten/ingen skillnad ur det avseendet. En annan anledning att lägga coating är för att undvika UV-skador på filmen. Detta känns dock inte som något reellt problem i Sverige, dessutom är modern film mycket bättre på att stå emot UV-strålning än de var förr. Slutligen, hydrofobiska egenskaper finns så enkla lösningar för idag med tex "wet coats".

Om man ändå vill lägga en keramisk coating så gör det åtminstone själv... Det man betalar för med en kearmisk coating är ju främst arbetet och då är det förarbetet som tar tid när lacken ska poleras/clayas/wipeas. På en ny ppf/folie krävs inget förarbete och att applicera den keramiska coatingen är väldigt enkelt gjort.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: PPF + lackbehandling

Inlägg av fakerlind »

Mycket bra tips - jag får köpa en rejäl flaska av Johan Rosenberg.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Skriv svar