Delvis icke fungerande app

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Delvis icke fungerande app

Inlägg av Saab99turbo »

Kan ej låsa upp eller starta bilen med appen. Blev varse det idag när frun råkade ta med sig nyckeln . Låsa, tuta, styra laddningen mm funkar.

När man aktiverat nyckellös körning i appen säger bilen omväxlande ”nyckel saknas i fordonet, kan ej köra” och ”nyckellös körning aktiverad, tryck bromspedal, lägg i växel”. Dubbla budskap alltså. Och inget händer när man trycer ned bromspedalen, kodlåset borde kommit upp. App ominstallerad på flera enheter, bilen avstängd och omstartad.

Någon som har liknande erfarenheter och lösning? :-)
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Delvis icke fungerande app

Inlägg av Stripe68 »

Jag har haft samma problem. Det beror på att ett digitalt certifikat i MCU:n saknas eller är skadat. Det uppstår oftast när man byter ut MCU:n och Tesla glömmer att kopiera certifikatet från gamla till nya MCU:n.

Tesla kan fixa det remote men du behöver kanske tjata lite på dem. När jag hade problemet så kände teknikerna i Stockholm inte till det och inget hände. Det tog tyvärr ett par månader av tjatande och påminnande innan jag blev uppringd av en tekniker från USA som kunde felsöka och fixa det.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Delvis icke fungerande app

Inlägg av Saab99turbo »

Stripe68 skrev:
Jag har haft samma problem. Det beror på att ett digitalt certifikat i MCU:n saknas eller är skadat. Det uppstår oftast när man byter ut MCU:n och Tesla glömmer att kopiera certifikatet från gamla till nya MCU:n.

Tesla kan fixa det remote men du behöver kanske tjata lite på dem. När jag hade problemet så kände teknikerna i Stockholm inte till det och inget hände. Det tog tyvärr ett par månader av tjatande och påminnande innan jag blev uppringd av en tekniker från USA som kunde felsöka och fixa det.
Vilket fantastiskt bra svar, tack!
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Skriv svar