Laddning startar inte på supercharger

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

TeslaManne skrev:
Gralle skrev:
Jag fick uppgraderat min 85D-2015 för en vecka sedan av en ranger från Malmö SC.
Testade dagen efter att ladda både traditionellt och med CCS-adaptern på V2-laddare i Löddeköpinge och allt fungerade utmärkt.
Tummen upp!
Härligt o höra.. precis som det ska va.. dyker det upp fler SuC i laddnätet nu då ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Nu när jag tänker efter så ville bilen inte föreslå att jag skulle ladda i Varberg, där det bara är CCS. Den gjorde inte heller någon förkonditionering inför laddning. Nu minns jag iofs inte om den gjorde det på väg till Falkenberg heller... A Better Route Planner vägrade också att föreslå Varberg för mig, hur jag än gjorde. Antagligen visste både bilen och ABRP-appen att min bil inte går att ladda i Varberg (utan uppgraderingen då dvs) - men jag blev aldrig informerad :)
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 05 feb 2018 20:00

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Gralle »

Många SUC nu, kanske dags att planera turen till Nordkap :)
Model S85D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Bjelke »

Gralle skrev:
Många SUC nu, kanske dags att planera turen till Nordkap :)
Ja lite bucket list på det ju :) man kan ju ta vägen upp till nordligaste punkten i Norge också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Lessmog »

TeslaManne skrev:
Gralle skrev:
Jag fick uppgraderat min 85D-2015 för en vecka sedan av en ranger från Malmö SC.
Testade dagen efter att ladda både traditionellt och med CCS-adaptern på V2-laddare i Löddeköpinge och allt fungerade utmärkt.
Tummen upp!
Härligt o höra.. precis som det ska va.. dyker det upp fler SuC i laddnätet nu då ?

Med Vänlig Hälsning Manne
JA! Jag hittade t ex Mariestad efter min uppgradering, den har bara v3. (Eller hade då jag var där.) Det öppnade vägen öster om Vänern för mig. :D Karlstad är visserligen ett trevligare ställe att stanna och fika, men har bara 6 platser om jag minns rätt. Valfrihet är gött även i Värsta Göttaland :lol:
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av TeslaManne »

Lessmog skrev:
TeslaManne skrev:
Gralle skrev:
Jag fick uppgraderat min 85D-2015 för en vecka sedan av en ranger från Malmö SC.
Testade dagen efter att ladda både traditionellt och med CCS-adaptern på V2-laddare i Löddeköpinge och allt fungerade utmärkt.
Tummen upp!
Härligt o höra.. precis som det ska va.. dyker det upp fler SuC i laddnätet nu då ?

Med Vänlig Hälsning Manne
JA! Jag hittade t ex Mariestad efter min uppgradering, den har bara v3. (Eller hade då jag var där.) Det öppnade vägen öster om Vänern för mig. :D Karlstad är visserligen ett trevligare ställe att stanna och fika, men har bara 6 platser om jag minns rätt. Valfrihet är gött även i Värsta Göttaland :lol:
Är ju precis så man vill ha det närväl man uppgraderar, att bilen vet vart alla tillgängliga SuC finns , så man får fler möjligheter till utsvävningar med bilen.

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av TeslaManne »

Vart till Tesla Malmö idag.. Dax för min Ccs uppgradering i samband med en annan grej.. allt gick fint.. Damen i receptionen sa att dom testar o ladda inne på servicestället så dom vet att den funkar o min bil var fulladdad när vi hämtade ut den igen.. Körde dock via SuC Kristianstad för att prova på vägen hem. Och mycket riktigt , det funkade kanon med v3 laddare o adaptern, så nu får man lite fler ställen att tillgå för laddning.

Allt väl / Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

Ja, alla nya SuC är väl CCS? Så det är ingen dum idé att uppgradera!
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av TeslaManne »

La_Jungla skrev:
Ja, alla nya SuC är väl CCS? Så det är ingen dum idé att uppgradera!
Känns ju att man måste det för att hänga med i tiden.. även om jag idag inte hade behövt det med det körmönster man har så kommer säkert behovet längre fram.. bara att få det gjort..

Med Vänlig Hälsning Magnus
Model S 75D 2017
Teslas
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 nov 2020 21:38

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Teslas »

Liten fråga till er som uppdaterat.

Efter CCS uppdateringen, får ni då upp de nya SUC stationerna som endast har CCS (V3) laddare på kartan ?

Min bil har inte fått de nya kartorna så jag är fortfarande på 2019.20-10482.

Men att se de olika Supercharger stationerna har kanske inte med att göra utan går via internet ?
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av roder99 »

Bjelke skrev:
Gralle skrev:
Många SUC nu, kanske dags att planera turen till Nordkap :)
Ja lite bucket list på det ju :) man kan ju ta vägen upp till nordligaste punkten i Norge också :)
Tickade av finnmarken i juli 2021. Gävle-Lofoten-Nordkap-Kirkenes-Karesuvanto-Gävle på sex dygn.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av TeslaManne »

Teslas skrev:
Liten fråga till er som uppdaterat.

Efter CCS uppdateringen, får ni då upp de nya SUC stationerna som endast har CCS (V3) laddare på kartan ?

Min bil har inte fått de nya kartorna så jag är fortfarande på 2019.20-10482.

Men att se de olika Supercharger stationerna har kanske inte med att göra utan går via internet ?
Jag får upp dom stationer som bara har v3 efter min CCS uppgradering , har funkat kanon O ladda. Dom ’nya’ stationerna kunde jag se direkt på vägen hem från uppgraderingen samma dag.

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Lessmog »

TeslaManne skrev:
Teslas skrev:
Liten fråga till er som uppdaterat.

Efter CCS uppdateringen, får ni då upp de nya SUC stationerna som endast har CCS (V3) laddare på kartan ?

Min bil har inte fått de nya kartorna så jag är fortfarande på 2019.20-10482.

Men att se de olika Supercharger stationerna har kanske inte med att göra utan går via internet ?
Jag får upp dom stationer som bara har v3 efter min CCS uppgradering , har funkat kanon O ladda. Dom ’nya’ stationerna kunde jag se direkt på vägen hem från uppgraderingen samma dag.

Med Vänlig Hälsning Manne
Svar: Ja.
viewtopic.php?f=10&t=27240&start=30#p576716
Användarvisningsbild
lottabranby
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 dec 2021 12:36

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av lottabranby »

Samma problem har vi fått nu. Både gamla s och c laddar inte på sc (med adaptern). Har gjort tidigare.
Tesla rådde oss att uppdatera och har nu 8.10.8. Funkar inte.
Borde inte Tesla vara medvetna om detta eftersom ni skrev för ett år sedan?
Vad hände med era bilar? Fixade?

Hälsningar
Användarvisningsbild
lottabranby
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 dec 2021 12:36

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av lottabranby »

Gamla s och x menar jag.
Skriv svar