Laddning startar inte på supercharger

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

Hej!

Jag får inte min bil att starta laddning på superchargers längre. Någon här som är bekant med problemet? Jag åkte tur och retur till Stockholm för en månad sedan, eller så, och då var det inga problem. I förrgår så körde jag upp till Göteborg, från Skåne, och stannade till i Varberg för att ladda. Men laddningen vägrade starta. Jag provade tre olika superchargers. Det är ju CCS-only där, och jag kör en Model S från 2016, men har fått laddaren uppgraderad samt en CCS-adaptor. Jag tänkte att det kanske ändå var där problemet låg. Jag kunde ta mig hela vägen till Göteborg ändå, och kopplade in mig på Circle K's laddstation. Det gick inte att starta laddningen med CCS-adaptorn där heller, men däremot med min Chademo-adaptor som tack och lov kom med bilen när jag köpte den!

Nu på resan hemåt så körde jag inom Teslas laddare i Falkenberg, glad i hågen, antagandes att allt skulle funka som vanligt. Men ack inte! Jag stoppar in kabeln och lyser det blått en kort stund innan det slocknar helt. När förardörren är stängd så står det "kolla laddströmmen", eller något i den stilen, och med öppen dörr får jag meddelandet "kan inte ladda, laddstation ej i drift". Även här provade jag ett gäng olika stationer - bl a en som någon precis hade laddat på...

Nu är jag förpassad till eons laddare som uppskattar laddningstiden till ca 4 h...

Några idéer? Jag ringde Tesla igår, när jag bara trodde att det var problem med CCS. De skulle göra en analys när min bil står parkerad hemma på fredag morgon...

Tacksam för förslag!
/Tim
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av TeslaManne »

Har du kunnat ladda på SuC resp SuC med ccs adaptern mellan detta som nu hände och när du fick ccs uppgraderingen gjord ?.

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

Det är ca ett år sedan jag fick den uppgraderingen gjord, och jag minns faktiskt inte om jag har provat adaptern tidigare. Jag använder sällan superchargers. Men jag har definitivt laddat på en supercharger, utan adapter, sedan dess.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

Det kan även nämnas att jag har provat att starta om bilen...
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av TeslaManne »

La_Jungla skrev:
Det är ca ett år sedan jag fick den uppgraderingen gjord, och jag minns faktiskt inte om jag har provat adaptern tidigare. Jag använder sällan superchargers. Men jag har definitivt laddat på en supercharger, utan adapter, sedan dess.
Du kan se i menyn om info på bilen om Ccs är aktivt i mjukvaran.. men hursomhelst borde det inte påverka när man laddar v2 SuC..

Vilken fart i kw får du på eon laddaren..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Frisk »

Hur testade du laddning i Falkenberg, var det också med CCS-adaptern eller var det utan?

Får min bil uppgraderad i morgon, så har inget att komma med i frågan, men är ju själv nyfiken då jag inte vill ha liknande problem framåt.

Läst nyligen en liknande tråd, men då handlade det om en missad uppdatering i precis samband med CCS-uppgraderingen, detta är ju långt senare.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

När jag provade här i Falkenberg så provade jag den vanliga "typ 2-kabeln". Jag var inte så uppmärksam på vilken hastighet jag fick på Circle K. Det var nog runt 50 kW. Laddar på eons laddare nu, och kollar på skägget som växer... Får 11 kW...
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

Har det kommit en uppdatering nyligen, förresten? Appen i telefonen meddelade om en ny uppdatering idag. Vågar jag installera den ute på fält? Kan det lösa något? Eller är det bäst att ta det säkra före det osäkra och uppdatera när jag har kommit hem?
Användarvisningsbild
Lagerse
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 nov 2019 18:02
Ort: Stora Höga

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Lagerse »

Är inte så att kortet du har inlagt på kontot gått ut?
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

Jag har gratis laddning på bilen, så det borde inte vara så. Det funkade fint för ca 1 månad sedan, och jag har inget kort som har gått ut sedan dess...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Gustafsson »

Om chademo funkar bör ju DC laddning vara OK. Hur var det nu om du laddar SuC utan adaptern? Får du bara 11 kW med DC eller är det AC?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av frippe »

La_Jungla skrev:
Jag har gratis laddning på bilen, så det borde inte vara så. Det funkade fint för ca 1 månad sedan, och jag har inget kort som har gått ut sedan dess...
I våras fick jag besked om att alla skulle ha kort på kontot, även vi som har fri SuC. Detta för att de skulle kunna ta betalt för om du står för länge. Då sades det att det skulle bli krav för att kunna ladda. Så kanske värt att kolla upp.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

Gustafsson skrev:
Om chademo funkar bör ju DC laddning vara OK. Hur var det nu om du laddar SuC utan adaptern? Får du bara 11 kW med DC eller är det AC?
Jag fick inte SuC att ladda alls, utan det var på eons laddare som jag fick 11 kW
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

frippe skrev:
La_Jungla skrev:
Jag har gratis laddning på bilen, så det borde inte vara så. Det funkade fint för ca 1 månad sedan, och jag har inget kort som har gått ut sedan dess...
I våras fick jag besked om att alla skulle ha kort på kontot, även vi som har fri SuC. Detta för att de skulle kunna ta betalt för om du står för länge. Då sades det att det skulle bli krav för att kunna ladda. Så kanske värt att kolla upp.
Tackar för tipset! Men jag har redan ett kort kopplat. Beställde faktiskt nya torkarblad via appen igår medan jag väntade...
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

Tack för all input! Jag kom hem igår, till sist... Kl halv ett...
Det känns som att Tesla - medvetet, eller omedvetet - har bannlyst mig från deras laddare... De ska analysera bilen på distans imorgon förmiddag. Förhoppningsvis får jag svar då!
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av TeslaManne »

Berätta gärna hur det går med den felsökningen !

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Gustafsson »

Eons laddare: var den AC (11kW) eller DC via chademoadaptern eller CCS? Normalt ca 50kW
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

Gustafsson skrev:
Eons laddare: var den AC (11kW) eller DC via chademoadaptern eller CCS? Normalt ca 50kW
Jag körde "typ 2" (AC?) på eons laddare. Jag provade med chademoadaptorn, men det funkade inte... Funkade dock tidigare på Circle K Charge... CCS-adaptorn jag än så länge inte fått att funka någonstans...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Gustafsson »

Ok då körde du trefas växelström via bilens ombordladdare. På många bilar (m3 + äldre S å X) är max då 11 kW. Äldre Teslor med ”dubbelladdare” kan ta 22 kW. Nyare Model S och X 16 kW. Bör vara nåt knas med DC (likströms) laddningen, men knappast något svårfixat.
Återkoppla gärna vad det var för fel..
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Frisk »

Installerade idag CCS, fick en ny ombordladdare för det installerat, tydligen samma som sitter från fabrik på modell 3, vet inte hur chademo-adaptern fungerar, men att CCS inte fungerar medan vanlig supercharger/DC gör det bör inte vara så konstigt.

Var tvungen att kolla att min laddare fungerade som tänkt efter att ha läst trådar som denna, åkte till McDonalds som hade två 150kW och en 50kW (plus typ2)
Ställde mig på lediga 150kW och kopplade in kabeln, inget hände, stationen var helt svart. Flyttade mig till 50kW-laddaren, minst sagt märklig parkering för att nå med kabeln, allt lös upp och var på väg att börja ladda men stod sen avbruten av användaren, samma sak gång på gång. Trodde något var fel men åkte över halva stan och testade på CircleK/mer där tog i alla fall bilen emot laddning. Så hoppas det funkar nu... laddade bara några hundra watt.

Återkoppla gärna i tråden vad som är fel, bra att veta om man råkar ut för något liknande.
Användarvisningsbild
Glenn
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 dec 2014 00:22
Ort: Tungelsta

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Glenn »

Råkade ur för samma problem under en resa i Tyskland, bytte laddstolpe, ringde Tesla, fick det inte att fungera. Tog mig till Tesla i Strasbourg, de kunde inte hjälpa till… (fick en tid för verkstadsbesök 9 dagar senare!) provade att ladda på suc dagen efter att jag laddat på en destinationsladdare, fungerade!

Jag har samma haft problem ett par ggr efter denna. Tror att det beror på glapp någonstans, kabel, anslutning eller en kombo av bägge. Verkar bara ha med initieringen att göra. Har CCS uppgr.

När jag får problemet har jag en känsla av att kabeln sitter spänt (vinkel, etc). Jag ser då till att koppla om men ser till att hålla kvar handtaget tydligt intryckt i uttaget, laddning har då alltid startat. Sen går det bra att släppa och laddningen går som den skall.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

Glenn skrev:
Råkade ur för samma problem under en resa i Tyskland, bytte laddstolpe, ringde Tesla, fick det inte att fungera. Tog mig till Tesla i Strasbourg, de kunde inte hjälpa till… (fick en tid för verkstadsbesök 9 dagar senare!) provade att ladda på suc dagen efter att jag laddat på en destinationsladdare, fungerade!

Jag har samma haft problem ett par ggr efter denna. Tror att det beror på glapp någonstans, kabel, anslutning eller en kombo av bägge. Verkar bara ha med initieringen att göra. Har CCS uppgr.

När jag får problemet har jag en känsla av att kabeln sitter spänt (vinkel, etc). Jag ser då till att koppla om men ser till att hålla kvar handtaget tydligt intryckt i uttaget, laddning har då alltid startat. Sen går det bra att släppa och laddningen går som den skall.
Jag provade alla möjliga varianter utan framgång. Har inte haft något problem alls tidigare, och nu är det bara helt stopp helt plötsligt.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av La_Jungla »

Nu har de jobbat på bilen på distans och jag ska åka och provladda på söndag. "We had to change the car's charging configuration in order to match the change made previously at the Service Center and we sent a firmware update" svarar de, så jag är lite rädd för att felet kanske inte är åtgärdat. Första gången jag ringde dem så trodde jag ju att det bara var problem på CCS-laddarna, men jag har sedan uppdaterat dem på att det även gäller de äldre SuC:erna. Men av deras svar att döma så låter det som att de ev bara har jobbat utifrån den tidigare rapporteringen...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kan det vara så att CCS laddning är lite känsligare än den tidigare Tesla SuC via modifierade typ 2 kontakten?

För Audi e-tron verkar de 30 första sekunderna viktiga.

CCS kontakten måste sitta perfekt intryckt, och ingen får sitta på förarplatsen och trycka på pedalerna då heller.

Jag slår i handbromsen, stänger av bilen och låter alla dörrarna vara stängda under de 30 sekunderna.

Är laddkabeln sträckt håller jag laddkontakten intryckt då också.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Laddning startar inte på supercharger

Inlägg av Kriper »

Första laddningen efter CCS-konvertering så fick jag inte igång laddningen. Först efter att tagit ut och kopplat in tre gånger med kraft startade laddningen. Efter det har det inte varit några problem.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Skriv svar