Nybliven Tesla ägare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nybliven Tesla ägare

Inlägg av Dafro »

Marauder skrev:
Jag skaffade en Tesla Wall Conector laddare. Tycker den är prisvärd och mkt snygg design. Betalade 7995kr inkl installation, tycker det är helt ok. Men borde egentligen vara ännu billigare med rotavdraget tycker jag.
Tycker det låter som ett riktigt bra pris, gav väl det dubbla för vår box med lastbalansering…
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybliven Tesla ägare

Inlägg av martinot »

slugger75 skrev:
darrel22 skrev:
Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
Många som rekommenderar Tibber. Varför kör ni inte Gridio istället? Det är gratis. Eller har jag missat något, tillför Tibber något mer som Gridio inte har?
Säljer Gridio också el via Nord Pool? Är de billigare än Tibber?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
darrel22
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 nov 2020 14:54

Re: Nybliven Tesla ägare

Inlägg av darrel22 »

slugger75 skrev:
darrel22 skrev:
Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
Många som rekommenderar Tibber. Varför kör ni inte Gridio istället? Det är gratis. Eller har jag missat något, tillför Tibber något mer som Gridio inte har?
Visste inte om Gridio helt enkelt. Men jag har ett par andra produkter integrerade med Tibber, verkar inte som att Gridio har kommit lika långt? Intressant iaf med andra alternativ.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Nybliven Tesla ägare

Inlägg av Bernando »

slugger75 skrev:
darrel22 skrev:
Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
Många som rekommenderar Tibber. Varför kör ni inte Gridio istället? Det är gratis. Eller har jag missat något, tillför Tibber något mer som Gridio inte har?
Gridio säljer väl inte el, utan står bara för styrning av laddning? Med Tibber kan du också köpa elen till spotpris och minimalt påslag, istället för att köpa för dyrare pris via tex Ellevio. Med Tibber kan du dessutom komplettera med Watty för att få lastbalansering mot huvudsäkringen, vilket inte Gridio verkar ha funktionalitet för när jag kollar deras hemsida.
MS P85 2014
Marauder
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 aug 2020 20:17

Re: Nybliven Tesla ägare

Inlägg av Marauder »

Dafro skrev:
Marauder skrev:
Jag skaffade en Tesla Wall Conector laddare. Tycker den är prisvärd och mkt snygg design. Betalade 7995kr inkl installation, tycker det är helt ok. Men borde egentligen vara ännu billigare med rotavdraget tycker jag.
Tycker det låter som ett riktigt bra pris, gav väl det dubbla för vår box med lastbalansering…
Jo jag har sett elfirmor som tar mkt mer, vilket är helt sjukt! Dom har så mkt jobb nu att dom kan sätta vilket pris dom vill.

Jag är rätt nöjd men skulle aldrig i livet betala 16 tusen för detta. 8000kr är okej.


Jobbet tog 2,5 timmar och materialet bestod av ca 5 meter kabel, några kabelklammer , en 3 fas automat säkring. Samt borra genom 1 vägg. Material kostnad ca 400kr.

Själva WC boxen kostar ca 5500kr.
Jobbet innan rot kostade 15900 totalt. Så ca 10 tusen för jobbet innan rot. Det blir 4000kr / timmen. En normal debitering vore ca 2 - 3000 för detta jobb, alltså ca 500kr / timmen.

Jobbet borde alltså koststa ca 8000 innan rot.

Det är marknaden som bestämmer priset och rotavdraget hamnar i fickan på elfirman. Dom skär guld med smörkniv nu.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nybliven Tesla ägare

Inlägg av Dafro »

Jo tack, min var lite saltad, typ 10 h jobb… men orkade inte bråka. Ingick dock även en 10 m laddkabel från schneider och den var inte heller gratis. Ta bort det här med bidrag, blir bara firmorna som tjänar pengar.
27,8 kWp solceller
Gridio
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 aug 2021 09:20
Kontakt:

Re: Nybliven Tesla ägare

Inlägg av Gridio »

martinot skrev:
slugger75 skrev:
darrel22 skrev:
Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
Många som rekommenderar Tibber. Varför kör ni inte Gridio istället? Det är gratis. Eller har jag missat något, tillför Tibber något mer som Gridio inte har?
Säljer Gridio också el via Nord Pool? Är de billigare än Tibber?
Gridio är inte ett elbolag som tex Tibber. Med Gridio kan du ha valfritt spotprisavtal och göra ordentliga besparingar med Gridios smartladdning. :-)
SE3_Save.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybliven Tesla ägare

Inlägg av martinot »

Gridio skrev:
martinot skrev:
slugger75 skrev:
darrel22 skrev:
Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
Många som rekommenderar Tibber. Varför kör ni inte Gridio istället? Det är gratis. Eller har jag missat något, tillför Tibber något mer som Gridio inte har?
Säljer Gridio också el via Nord Pool? Är de billigare än Tibber?
Gridio är inte ett elbolag som tex Tibber. Med Gridio kan du ha valfritt spotprisavtal och göra ordentliga besparingar med Gridios smartladdning. :-)
Jo, då har vi väl svaret på frågan som någon ställde vad Tibber har, som inte Gridio inte har.

Det sagt så behöver man egentligen inte oftast så komplicerad laddningsalgoritmer. Säger inte att ni eller Tibber gör fel, är utmärkt att ni båda finns, men i praktiken så är min erfarenhet att det oftast räcker med en enkel lösning som att sätta en timer att ladda mellan 00-04 så brukar man träffa rätt bra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nybliven Tesla ägare

Inlägg av Dafro »

Håller med, tycker att smartladdning är dörr smart för sitt eget bästa, låter nu boxen tillåta laddning 23-08, till 8 för att kunna förvärma kupén.
27,8 kWp solceller
Skriv svar