Maximera räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

tesla1337
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 okt 2021 18:16

Maximera räckvidd

Inlägg av tesla1337 »

Hej, undrar vad ni har för ultimata tips å tricks för att maximera räckvidden så mycket så möjligt. Samt vad som drar överdrivet mycket räckvidd
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Maximera räckvidd

Inlägg av IcePic »

tesla1337 skrev:
Hej, undrar vad ni har för ultimata tips å tricks för att maximera räckvidden så mycket så möjligt. Samt vad som drar överdrivet mycket räckvidd
Att ha den utan laddkabel och på sentry mode natten innan du ska åka iväg.

I övrigt är det väl låg fart som ger bäst räckvidd, så kart-app med "Undvik motorvägar" så räcker batteriet långt och du får se andra delar av Sverige som du annars skulle ha missat. (rekommenderas!)
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Maximera räckvidd

Inlägg av Delta »

Följa efter andra bilar, helst lastbilar, annars låg hastighet. Undvika stopp som kyler ned batteriet.
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Maximera räckvidd

Inlägg av fth »

Hastighet och väglag (regn, snömodd etc) är det som påverkar förbrukning mest enligt min erfarenhet.

Väder och väglag är ju svårt att påverka, men hastigheten styr man själv över ;)

Sen kan man laborera med "hypermiling"-tekniker som pulskörning etc, jag brukar roa mig med det när jag är själv i bilen och det är lite trafik.
Det ger en hel del under bra förhållanden, men det rekommenderas inte i tät trafik eftersom det resulterar i att man varierar sin hastighet rätt mycket, det brukar inte uppskattas av medtrafikanter.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Maximera räckvidd

Inlägg av lem »

Ladda batteriet så det blir fullt vid avmarsch samt värm kupén innan Du rycker sladden.

Det sitter en doppvärmare på ca 4-5 kW som värmer kupé-utrymmet. Den drar mao 2-3 mil i timmen i minskad räckvidd dvs ca 3-6 mil per körning. Dra ner temp och kör rövgrill…
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Maximera räckvidd

Inlägg av G F »

Se till att ha bra däck med rätt tryck!
Original PS3 och PS4 på originalfälg rullar snålt och tyst (ska ha TO märkning). Rullar du på något annat däck/fälg så testa att köra dessa nästa gång du byter.
Upplevde stor skillnad gentemot andra däck och Rial fälg.

https://teslaclubsweden.se/specialanpas ... din-tesla/

Andra knep är att undvika julbord och annan tung mat. Plocka bort onödiga saker ur bilen som inte måste vara där
Köpa sedan en så ny model S (Raven) eller 3 med så stort batteri som möjligt (undvik X o Y p.g.a. högre luftmotstånd). :D
Skriv svar