Sommardäck till Model S 85D (2015)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PappaOla
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 maj 2019 22:43

Sommardäck till Model S 85D (2015)

Inlägg av PappaOla »

Jag behöver nya sommardäck då de gamla var helt utslitna. Lokala däckverkstaden rekommenderar Michelin Pilot Sport 3 AC (Acoustic) då det är gjorda för att passa Tesla Model S specifikt, Jag har en pre facelift Model S 85D. Men det känns som risken för snabbt slitage är stor. Pilot Sport verkar ju vara grymt på alla sätt förutom just slitage och komfort. De däck som satt innan höll 3 säsonger, det var en blandning av Continental Contact Sport och Nokian Hakka Black 2

Vad ska man välja för sommardäck? Jag försöker leta på nätet men det är inte lätt. Jag har funderat på några av dessa vad säger ni andra här i forumet?

Nokian Hakka Black 2
Michelin Pilot Sport 3 (ACO)
Michelin Primacy 4 (ACO)
Continental Conti Premium Contact 6
Bridgestone Turanza T005

Lutar just åt Primacy 4 då de verkar ha bra hållbarhet och prestanda, men Michelin's säljare tycker att man definitivt inte ska välja det utan istället ta Pilot Sport 3 då det är gjort för Tesla. Vad tänker ni?
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Sommardäck till Model S 85D (2015)

Inlägg av erkap »

Jag har en Model S 2017 och det var Primacy 3 som satt på bilen från Tesla. Min förra däckverkstad (Däckia) som hade många Teslor sa alltid att mina däck, dvs Primacy, var helt klart bäst ur slitage-synpunkt.

Nu efter denna sommar och efter ca 8500 mil, varav hälften på sommaren, så var däcken slut. Valet föll på Primacy 4 som jag körde runt på i en vecka innan vinterdäcken åkte på. Upplevde Primacy 4 som något tystare än Primacy 3.

Mina Primacy 3 tycker jag har haft väldigt bra grepp i vått och torrt. Har även kört lite inspirerad körning. Visst är det inte lika bra grepp i de Pilot Super Sport som jag hade på en annan bil. Men PSS skulle jag nog bara köpa om jag tänkte köra på bana då och då.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
PappaOla
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 maj 2019 22:43

Re: Sommardäck till Model S 85D (2015)

Inlägg av PappaOla »

Primacy 4 verkar ju bra. Men de har tydligen 2 mm mindre mönsterdjup (stämmer det?). Undrar hur det påverkar livslängden?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sommardäck till Model S 85D (2015)

Inlägg av MWall »

Jag har Goodyear Eagle F1 Assymetric. Tycker de rullar tyst jämfört med mycket annat samtidigt som de ska vara helt ok även vad gäller andra egenskaper.
Användarvisningsbild
Sylla
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 nov 2021 08:46

Re: Sommardäck till Model S 85D (2015)

Inlägg av Sylla »

Mina Goodyear Eagle höll bara 1200 mil! Innan dess hade jag Continental något ( satt på från fabrik 2014). De höll nästan 11000 mil tillsammans med vinterdäck.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Sommardäck till Model S 85D (2015)

Inlägg av erkap »

PappaOla skrev:
Primacy 4 verkar ju bra. Men de har tydligen 2 mm mindre mönsterdjup (stämmer det?). Undrar hur det påverkar livslängden?
Det var en bra fråga. Har dom på däckhotell nu så kan tyvärr inte mäta.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
PappaOla
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 maj 2019 22:43

Re: Sommardäck till Model S 85D (2015)

Inlägg av PappaOla »

Söker runt lite...men det där med mönsterdjup verkar inte stämma. 8mm på Primacy 4 och någon som hade köpt nya Pilot Sport 3 hade 7mm.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Sommardäck till Model S 85D (2015)

Inlägg av mickeisol »

Om du vill köpa billiga däck som funkar.

har själv

Skriv svar