Laddar inte med full effekt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Gimbo »

Hej,
När jag vakna imorse så är inte bilen full laddad. Jag ser att den använder 16A och 226V men att den bara laddar bilen med 16km/h vet någon vad problemet kan vara? Jag har en easee box
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av erkap »

Min Model S laddar 1km/h per ampere. Dvs det låter som att din laddar på enfas (kolla i Tesla-appen eller bilen så ser du antingen en etta eller trea vid ampere-talet) . Kolla säkringarna!

Om den laddar på trefas fortfarande så gissar jag på förvärmning. Då resten går åt till att värma bilen.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Gimbo »

Borde va 3fas den laddar på, för då jag pluggar in den i min model 3 så laddar den med 80km/h men på model s kommer den inte upp till mer än 16km/h , borde den inte ha förvärmt klart om den legat i laddaren hela natten?
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Mr S »

Skaffa easee-appen om du inte har den. Gå in på laddarinställningar och fasläge. Där finns tre alternativ. Min stod på automatiskt och jag upplevde samma problem. Slå om till 3-fas.


Du måste först skapa ett konto o koppla boxen här, även om du kör tibber. https://easee.cloud/auth/signin

Bild
Senast redigerad av Mr S, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av erkap »

Gimbo skrev:
Borde va 3fas den laddar på, för då jag pluggar in den i min model 3 så laddar den med 80km/h men på model s kommer den inte upp till mer än 16km/h , borde den inte ha förvärmt klart om den legat i laddaren hela natten?
Okey, då låter det som att laddaren fortfarande kör på trefas. Har för mig jag läst att ett fel på ombordladdaren i bilen kan få bilen att bara ladda enfas men jag kan ha fel.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Gimbo »

När jag kollar easee appen så står det TN-3fas expanderar jag den så ser jag de 3faserna men det är bara fas1 som har 14,8A fas2 har 0A och fas3 0A är det något fel på easee laddaren?
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Mr S »

Gimbo skrev:
När jag kollar easee appen så står det TN-3fas expanderar jag den så ser jag de 3faserna men det är bara fas1 som har 14,8A fas2 har 0A och fas3 0A är det något fel på easee laddaren?
Kolla mitt inlägg några poster upp.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Gimbo »

Mr S skrev:
Gimbo skrev:
När jag kollar easee appen så står det TN-3fas expanderar jag den så ser jag de 3faserna men det är bara fas1 som har 14,8A fas2 har 0A och fas3 0A är det något fel på easee laddaren?
Kolla mitt inlägg några poster upp.
Den var inställd på automatiskt, låste den till 3fas men det hjälpte inte nu laddar den med 13km/h uschh vill bara inte att det är ombordsladdaren då kommer jag bli förbannad då bilen kört 8100mil och garantin rökt
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Mr S »

Starta om easee med!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Gimbo »

Mr S skrev:
Starta om easee med!
Sååjaaa! Nu funkar det, men finns det några nackdelar med att ha den låst till 3-fas? Kan den bränna ngt? Och varför vill den inte ladda på 3fas på min bil men med model3an så laddar den 3fas då den är satt till automatiskt
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Mr S »

Gimbo skrev:
Mr S skrev:
Starta om easee med!
Sååjaaa! Nu funkar det, men finns det några nackdelar med att ha den låst till 3-fas? Kan den bränna ngt? Och varför vill den inte ladda på 3fas på min bil men med model3an så laddar den 3fas då den är satt till automatiskt
Har du någon lastbalansering? I så fall i automatläget kan den slå om från 3 till 1 fas om två faser är väldigt belastade. Efter det verkar den låsa sig till omstart. Nackdelen är att den inte kommer slå om till en fas nu om två faser är belastade vilket gör att den inte laddar alls under den tiden. För min del händer det knappt aldrig så jag har låst till 3-fas då jag slipper fenomenet du just upplevt.

O du, va glad jag blir att det fungerar för dig nu. :)
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Gimbo »

Mr S skrev:
Gimbo skrev:
Mr S skrev:
Starta om easee med!
Sååjaaa! Nu funkar det, men finns det några nackdelar med att ha den låst till 3-fas? Kan den bränna ngt? Och varför vill den inte ladda på 3fas på min bil men med model3an så laddar den 3fas då den är satt till automatiskt
Har du någon lastbalansering? I så fall i automatläget kan den slå om från 3 till 1 fas om två faser är väldigt belastade. Efter det verkar den låsa sig till omstart. Nackdelen är att den inte kommer slå om till en fas nu om två faser är belastade vilket gör att den inte laddar alls under den tiden. För min del händer det knappt aldrig så jag har låst till 3-fas då jag slipper fenomenet du just upplevt.

O du, va glad jag blir att det fungerar för dig nu. :)
Supersnällt! Då behöver jag inte bråka med tesla service center :)
Ingen aning om jag har lastbalansering har laddaren på en egen säkring i fasadmätarskåpet ör typ det enda jag vet. Men bara inte saker och tibg bränns med denna inställning jag fruktar allt som har med el att göra haha
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Mr S »

Gimbo skrev:
Mr S skrev:
Gimbo skrev:
Mr S skrev:
Starta om easee med!
Sååjaaa! Nu funkar det, men finns det några nackdelar med att ha den låst till 3-fas? Kan den bränna ngt? Och varför vill den inte ladda på 3fas på min bil men med model3an så laddar den 3fas då den är satt till automatiskt
Har du någon lastbalansering? I så fall i automatläget kan den slå om från 3 till 1 fas om två faser är väldigt belastade. Efter det verkar den låsa sig till omstart. Nackdelen är att den inte kommer slå om till en fas nu om två faser är belastade vilket gör att den inte laddar alls under den tiden. För min del händer det knappt aldrig så jag har låst till 3-fas då jag slipper fenomenet du just upplevt.

O du, va glad jag blir att det fungerar för dig nu. :)
Supersnällt! Då behöver jag inte bråka med tesla service center :)
Ingen aning om jag har lastbalansering har laddaren på en egen säkring i fasadmätarskåpet ör typ det enda jag vet. Men bara inte saker och tibg bränns med denna inställning jag fruktar allt som har med el att göra haha
Det kommer inte vara några problem. Är du orolig så ställ ner strömstyrkan i bilen till 10A. 3-fas 10A blir ca 7 kW.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Gimbo »

Måste va något fel med bilen nu laddar jag bilen med 24A på en tesla wall connector men får bara 27km/h uschhhh va trött man blir
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddar inte med full effekt?

Inlägg av Bjelke »

Men då skulle det kunna vara kallt batteri som drar ner (kan man ju hoppas) ett tag…
Då borde dock laddningen öka sakta men säkert…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar