Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av G F »

Jag kom precis tillbaka från däckfirman med min S85 2014 och beskedet att samtliga TPMS utom en var kass både på sommar och vinterhjulen! :o
Enligt däckfirman så sitter det ett batteri i sensorn, och när batteriet är slut slutar den fungera.

Det är en tidig 2014 modell så det ska vara de gamla sensorerna. Är det någon som vet om dessa äldre finns billigt på nätet? :?:
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av Thed75 »

yepp.
Helt värdelös grej egentligen. Förut orkade folk kolla luften i däcken, nu ska det vara batterier och halvledare t.o.m i ventilerna
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av tor-ake »

Grejen var att folk inte orkade kolla trycket förut heller. De körde omkring med pyspunka till dess däcket överhettade och exploderade.

Vi slapp den här "landvinningen" i flera år tack vare att vi i sverige växlar däck två ggr om året och i samband med det ofta kollar lufttrycket. På sydligare nejder kunde det gå flera år mellan däcktryckskontrollerna. Däcket pumpades en gång på fabriken och sedan körde vissa ända till däcket exploderade, antingen pga punka eller för att det var utslitet (well, tekniskt sett också en slags punka).
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av jonasl »

Det måste ju finnas en gigantisk marknad för en liten pryl som emulerar fyra hjul och skickar ut en signal med lagom däckstryck. Eller så löser man det som VAG och har inga sensorer. Det fungerar utmärkt, har upptäckt pyspunka på hyrbil med det systemet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av Monark1954 »

G F skrev:
Jag kom precis tillbaka från däckfirman med min S85 2014 och beskedet att samtliga TPMS utom en var kass både på sommar och vinterhjulen! :o
Enligt däckfirman så sitter det ett batteri i sensorn, och när batteriet är slut slutar den fungera.

Det är en tidig 2014 modell så det ska vara de gamla sensorerna. Är det någon som vet om dessa äldre finns billigt på nätet? :?:
Om dina är som alla andra från 2014 så kanske de håller mer än 5 år men mindre än 7 år.
Mina från 2016 fungerar än.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av TiborBlomhall »

De borde hämta energi från hjulens rotation :x
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
De borde hämta energi från hjulens rotation :x
Ja energy harvesting (om det nu stavas så) är ju väldigt populärt nu och inget superkonstigt liksom…
Eller åtminstone laddbart eller utbytbart batteri borde väl gå att få till numera kan man tycka…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av niklas12 »

Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.

Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av Elof »

TiborBlomhall skrev:
De borde hämta energi från hjulens rotation :x
Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av JonasH »

Thed75 skrev:
yepp.
Helt värdelös grej egentligen. Förut orkade folk kolla luften i däcken, nu ska det vara batterier och halvledare t.o.m i ventilerna
Det är lagkrav på övervakning av däcktryck sedan ett antal år tillbaka så det handlar inte så mycket om att orka.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Mr_SunBear
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 okt 2015 21:13

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av Mr_SunBear »

Det hade väl även en tanke om att folk har rätt tryck i däcken förbrukar det mindre bränsle.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av R2_m3 »

niklas12 skrev:
Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.

Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Hade! Nuförtiden (sedan 2016 typ) är det TPMS även på BMW. Köpte inte TPMS till vinterdäcken till vår begagnade i3 då kändes onödigt att punga ut 2000 på en sådan sak. Tror man kan koda om den att även klara det gamla systemet som vi hade på en 318d från 2014
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av Bjelke »

Elof skrev:
TiborBlomhall skrev:
De borde hämta energi från hjulens rotation :x
Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?
Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagare
trådlöst helt utan eget batteri, vet inte vilken teknik dom kör med men inte superavancerat iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av Elof »

Bjelke skrev:
Elof skrev:
TiborBlomhall skrev:
De borde hämta energi från hjulens rotation :x
Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?
Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagare
trådlöst helt utan eget batteri, vet inte vilken teknik dom kör med men inte superavancerat iaf…
Varför skulle tekniken inte finnas för däcksensorer om det var enkelt att fixa? Kan det ha att göra med längre och varierande avstånd mellan sensor och mottagare i bilar? Med litet och konstant avstånd kan man nog induktionsladda.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av Lessmog »

Elof skrev:
Bjelke skrev:
Elof skrev:
TiborBlomhall skrev:
De borde hämta energi från hjulens rotation :x
Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?
Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagare
trådlöst helt utan eget batteri, vet inte vilken teknik dom kör med men inte superavancerat iaf…
Varför skulle tekniken inte finnas för däcksensorer om det var enkelt att fixa? Kan det ha att göra med längre och varierande avstånd mellan sensor och mottagare i bilar? Med litet och konstant avstånd kan man nog induktionsladda.
Utan att veta (normaltillståndet ;) ) så trodde jag att TPMS funkade så. Man måste ju köra några km innan de hörs av, gissningsvis just för att ladda upp av rörelseenergin?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av jonasl »

Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.

Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av tor-ake »

jonasl skrev:
Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.

Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av bonath »

Det är väl ett vanligt knappcellsbatteri som "kopplas in" med någon centrifugalkontakt när bilen rullar...
(tror jag) :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av AAKEE »

niklas12 skrev:
Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.

Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.

Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av jonasl »

tor-ake skrev:
jonasl skrev:
Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.

Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.
Några tusen verkar en uppsättning sensorer kosta i alla fall?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av Blipblop »

tor-ake skrev:
jonasl skrev:
Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.

Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.
Måste ju vara bättre att ha ett bra system än slit och släng?
VW id kör varianten att den läser av skillnad via befintliga data från abskransen. Fungerar bra.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev:
niklas12 skrev:
Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.

Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.

Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
Jag har ett sånt passivt system på min bil. Fick en skruv i däcket i höstas och systemet varnade innan jag kunde se att däcket hade pyspunka. Misstänkte till och med att systemet inte fungerade tills jag såg skruven.
Vill man veta sitt däcktryck finns det små smidiga mätare på biltema.
Ser det också som negativt med ytterligare elektronik.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av Bjelke »

bonath skrev:
Det är väl ett vanligt knappcellsbatteri som "kopplas in" med någon centrifugalkontakt när bilen rullar...
(tror jag) :lol:
Det stämmer typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av tor-ake »

jonasl skrev:
tor-ake skrev:

Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.
Några tusen verkar en uppsättning sensorer kosta i alla fall?
Är man prismedveten så går det att få hjulsensorer till de vanligaste bilmärkena för 100-150kr/st. (Autodoc)

Men däckhandlare letar ständigt sätt att öka sina marginaler. Ser att de lagt sig på 599kr/st för de vanliga sensorerna. Sjukt. Måste vara de där halvledarna, igen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?

Inlägg av AAKEE »

Fredrik j skrev:
AAKEE skrev:
niklas12 skrev:
Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.

Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.

Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
Jag har ett sånt passivt system på min bil. Fick en skruv i däcket i höstas och systemet varnade innan jag kunde se att däcket hade pyspunka. Misstänkte till och med att systemet inte fungerade tills jag såg skruven.
Vill man veta sitt däcktryck finns det små smidiga mätare på biltema.
Ser det också som negativt med ytterligare elektronik.
Jag har det på två Audis. Det har felvarnat flera gånger. Det räcker med att köra på grusväg när det är olika guppigt för V och H sida.
Värst var det i England( hyres-A4, 2016) på smala vägar med stora träd nära väggrenen. Rötterna går in under vägen och skapar en massa smågupp för yttre hjulet vilket triggar däcktrycksvarningen. Fick varningen cirka 5ggr på tre veckor.
Fick den sista precis innan jag skulle lämna in hyrbilen på flygplatsen. Hyrbilsmottagaren gick i taket. ”Du har ju kört sönder bilen” Det blev en jobbig halvtimme innan han lugnade sig.

Nä, tacka vet jag elektronik, high tech och moderna grejer.
Det är en smart sniklösning att använda sig av ABS-sensorerna, men det är alltjämt en sniklösning ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar