Jag har Volvo. Den har bara varnat vid två tillfällen under tre år. Pyspunka ena gången och läckande ventil andra gången. Inga falsklarm. Jag har undrat om systemet fungerar.AAKEE skrev:Jag har det på två Audis. Det har felvarnat flera gånger. Det räcker med att köra på grusväg när det är olika guppigt för V och H sida.Fredrik j skrev:Jag har ett sånt passivt system på min bil. Fick en skruv i däcket i höstas och systemet varnade innan jag kunde se att däcket hade pyspunka. Misstänkte till och med att systemet inte fungerade tills jag såg skruven.AAKEE skrev:Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.niklas12 skrev:Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.
Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
Vill man veta sitt däcktryck finns det små smidiga mätare på biltema.
Ser det också som negativt med ytterligare elektronik.
Värst var det i England( hyres-A4, 2016) på smala vägar med stora träd nära väggrenen. Rötterna går in under vägen och skapar en massa smågupp för yttre hjulet vilket triggar däcktrycksvarningen. Fick varningen cirka 5ggr på tre veckor.
Fick den sista precis innan jag skulle lämna in hyrbilen på flygplatsen. Hyrbilsmottagaren gick i taket. ”Du har ju kört sönder bilen” Det blev en jobbig halvtimme innan han lugnade sig.
Nä, tacka vet jag elektronik, high tech och moderna grejer.
Det är en smart sniklösning att använda sig av ABS-sensorerna, men det är alltjämt en sniklösning
Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Moderator: Redaktion
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Mercedes hade också ABS-baserade systemet från 2003-2004 nån gång, funkade hyggligt men var ändå en del falsklarm när däcken var slitna, hjulinställningen var dålig eller det var lite skit i ABS-kransen.
Tror ändå att det var det faktum att tryckavkänningen (kontra rotationsskillnaden) kan detektera tryckfall redan innan hjulet börjar rulla tungt som gjorde att de lyckades lobba igenom det systemet, alltså att man skulle kunna köra med optimalt tryck alltid, och spara bränsle, samma argument som att man skall släcka baklamporna dagtid för att spara energi
Tror ändå att det var det faktum att tryckavkänningen (kontra rotationsskillnaden) kan detektera tryckfall redan innan hjulet börjar rulla tungt som gjorde att de lyckades lobba igenom det systemet, alltså att man skulle kunna köra med optimalt tryck alltid, och spara bränsle, samma argument som att man skall släcka baklamporna dagtid för att spara energi
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Och jag körde i tre år och 4500 mil med vår förra bil, en VW, utan en enda felvarning. Och har varit med om helt korrekta varningar på hyrbil från Seat med samma system.AAKEE skrev:Det är en smart sniklösning att använda sig av ABS-sensorerna, men det är alltjämt en sniklösning
Model Y LR AWD 2022
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Det var så jag antog att de fungerade med tanke på priset.TiborBlomhall skrev:De borde hämta energi från hjulens rotation
Däckfirman mätte med ett portabelt TPMS test instrument på min parkerade Tesla. De sa att hjulen inte behöver rulla, och en sensor funkade på det viset. Troligtvis en som Tesla service Gbg bytte för ca 3 år sedan när jag inte kunde återställa.
Men är det någon som har handlat dessa äldre (Model S VinNr under 50 000) på nätet (som funkar) och som kan tippsa om var i så fall?