Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 13 okt 2015 21:13
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Det hade väl även en tanke om att folk har rätt tryck i däcken förbrukar det mindre bränsle.
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Hade! Nuförtiden (sedan 2016 typ) är det TPMS även på BMW. Köpte inte TPMS till vinterdäcken till vår begagnade i3 då kändes onödigt att punga ut 2000 på en sådan sak. Tror man kan koda om den att även klara det gamla systemet som vi hade på en 318d från 2014niklas12 skrev:Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.
Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagareElof skrev:Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?TiborBlomhall skrev:De borde hämta energi från hjulens rotation
trådlöst helt utan eget batteri, vet inte vilken teknik dom kör med men inte superavancerat iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Varför skulle tekniken inte finnas för däcksensorer om det var enkelt att fixa? Kan det ha att göra med längre och varierande avstånd mellan sensor och mottagare i bilar? Med litet och konstant avstånd kan man nog induktionsladda.Bjelke skrev:Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagareElof skrev:Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?TiborBlomhall skrev:De borde hämta energi från hjulens rotation
trådlöst helt utan eget batteri, vet inte vilken teknik dom kör med men inte superavancerat iaf…
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Utan att veta (normaltillståndet ) så trodde jag att TPMS funkade så. Man måste ju köra några km innan de hörs av, gissningsvis just för att ladda upp av rörelseenergin?Elof skrev:Varför skulle tekniken inte finnas för däcksensorer om det var enkelt att fixa? Kan det ha att göra med längre och varierande avstånd mellan sensor och mottagare i bilar? Med litet och konstant avstånd kan man nog induktionsladda.Bjelke skrev:Vi har sensorer på jobbet som sitter på kopplingar i drivlinor, dom skickar signaler till mottagareElof skrev:Går det? Isåfall hade vi väl haft sådana sensorer?TiborBlomhall skrev:De borde hämta energi från hjulens rotation
trådlöst helt utan eget batteri, vet inte vilken teknik dom kör med men inte superavancerat iaf…
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.
Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.jonasl skrev:Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.
Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Det är väl ett vanligt knappcellsbatteri som "kopplas in" med någon centrifugalkontakt när bilen rullar...
(tror jag)
(tror jag)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.niklas12 skrev:Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.
Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Några tusen verkar en uppsättning sensorer kosta i alla fall?tor-ake skrev:Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.jonasl skrev:Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.
Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Måste ju vara bättre att ha ett bra system än slit och släng?tor-ake skrev:Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.jonasl skrev:Ja, jag har faktiskt också förutsatt att det funkade så. Det borde ju räcka att skicka ett litet paket med däckstryck nån gång i minuten eller ännu mer sällan dessutom.
Visst, jättebra på nya bilar när det funkar, men när bilen är 10+ kommer ju ingen kosta på den nya sensorer för att batterierna är slut.
VW id kör varianten att den läser av skillnad via befintliga data från abskransen. Fungerar bra.
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Jag har ett sånt passivt system på min bil. Fick en skruv i däcket i höstas och systemet varnade innan jag kunde se att däcket hade pyspunka. Misstänkte till och med att systemet inte fungerade tills jag såg skruven.AAKEE skrev:Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.niklas12 skrev:Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.
Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
Vill man veta sitt däcktryck finns det små smidiga mätare på biltema.
Ser det också som negativt med ytterligare elektronik.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Det stämmer typ…bonath skrev:Det är väl ett vanligt knappcellsbatteri som "kopplas in" med någon centrifugalkontakt när bilen rullar...
(tror jag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Är man prismedveten så går det att få hjulsensorer till de vanligaste bilmärkena för 100-150kr/st. (Autodoc)jonasl skrev:Några tusen verkar en uppsättning sensorer kosta i alla fall?tor-ake skrev:
Även om bilen är gammal måste man byta däck var tre-femtusende mil eller så, och då passar man på att byta sensorerna samtidigt. Kostar inte många hundra.
Men däckhandlare letar ständigt sätt att öka sina marginaler. Ser att de lagt sig på 599kr/st för de vanliga sensorerna. Sjukt. Måste vara de där halvledarna, igen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Jag har det på två Audis. Det har felvarnat flera gånger. Det räcker med att köra på grusväg när det är olika guppigt för V och H sida.Fredrik j skrev:Jag har ett sånt passivt system på min bil. Fick en skruv i däcket i höstas och systemet varnade innan jag kunde se att däcket hade pyspunka. Misstänkte till och med att systemet inte fungerade tills jag såg skruven.AAKEE skrev:Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.niklas12 skrev:Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.
Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
Vill man veta sitt däcktryck finns det små smidiga mätare på biltema.
Ser det också som negativt med ytterligare elektronik.
Värst var det i England( hyres-A4, 2016) på smala vägar med stora träd nära väggrenen. Rötterna går in under vägen och skapar en massa smågupp för yttre hjulet vilket triggar däcktrycksvarningen. Fick varningen cirka 5ggr på tre veckor.
Fick den sista precis innan jag skulle lämna in hyrbilen på flygplatsen. Hyrbilsmottagaren gick i taket. ”Du har ju kört sönder bilen” Det blev en jobbig halvtimme innan han lugnade sig.
Nä, tacka vet jag elektronik, high tech och moderna grejer.
Det är en smart sniklösning att använda sig av ABS-sensorerna, men det är alltjämt en sniklösning
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Jag har Volvo. Den har bara varnat vid två tillfällen under tre år. Pyspunka ena gången och läckande ventil andra gången. Inga falsklarm. Jag har undrat om systemet fungerar.AAKEE skrev:Jag har det på två Audis. Det har felvarnat flera gånger. Det räcker med att köra på grusväg när det är olika guppigt för V och H sida.Fredrik j skrev:Jag har ett sånt passivt system på min bil. Fick en skruv i däcket i höstas och systemet varnade innan jag kunde se att däcket hade pyspunka. Misstänkte till och med att systemet inte fungerade tills jag såg skruven.AAKEE skrev:Det systemet har vart väldigt vanligt för cirka 10 år sedan men kan inte veta trycket, bara varna för tryckfall när däcket börjar rulla fortare. Man mäter rotationshastigheten.niklas12 skrev:Bl.a. Bmw har ett annat system utan sensorer.
De hämtar signal från hastighets/ABS givare för respektive hjul.
Om du har punktering ändras rotationshastigheten och systemet varnar.
Fungerar förvånansvärt bra faktiskt
Lagen kräver ren däckstryckövervakning numera(har jag för mig?) , pga miljöskäl.
Måste sitta på bilen när den levereras ny, efter det är det inga krav i Sverige.
Vill man veta sitt däcktryck finns det små smidiga mätare på biltema.
Ser det också som negativt med ytterligare elektronik.
Värst var det i England( hyres-A4, 2016) på smala vägar med stora träd nära väggrenen. Rötterna går in under vägen och skapar en massa smågupp för yttre hjulet vilket triggar däcktrycksvarningen. Fick varningen cirka 5ggr på tre veckor.
Fick den sista precis innan jag skulle lämna in hyrbilen på flygplatsen. Hyrbilsmottagaren gick i taket. ”Du har ju kört sönder bilen” Det blev en jobbig halvtimme innan han lugnade sig.
Nä, tacka vet jag elektronik, high tech och moderna grejer.
Det är en smart sniklösning att använda sig av ABS-sensorerna, men det är alltjämt en sniklösning
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Mercedes hade också ABS-baserade systemet från 2003-2004 nån gång, funkade hyggligt men var ändå en del falsklarm när däcken var slitna, hjulinställningen var dålig eller det var lite skit i ABS-kransen.
Tror ändå att det var det faktum att tryckavkänningen (kontra rotationsskillnaden) kan detektera tryckfall redan innan hjulet börjar rulla tungt som gjorde att de lyckades lobba igenom det systemet, alltså att man skulle kunna köra med optimalt tryck alltid, och spara bränsle, samma argument som att man skall släcka baklamporna dagtid för att spara energi
Tror ändå att det var det faktum att tryckavkänningen (kontra rotationsskillnaden) kan detektera tryckfall redan innan hjulet börjar rulla tungt som gjorde att de lyckades lobba igenom det systemet, alltså att man skulle kunna köra med optimalt tryck alltid, och spara bränsle, samma argument som att man skall släcka baklamporna dagtid för att spara energi
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Och jag körde i tre år och 4500 mil med vår förra bil, en VW, utan en enda felvarning. Och har varit med om helt korrekta varningar på hyrbil från Seat med samma system.AAKEE skrev:Det är en smart sniklösning att använda sig av ABS-sensorerna, men det är alltjämt en sniklösning
Model Y LR AWD 2022
Re: Tar alla TPMS "slut" bara efter några år?
Det var så jag antog att de fungerade med tanke på priset.TiborBlomhall skrev:De borde hämta energi från hjulens rotation
Däckfirman mätte med ett portabelt TPMS test instrument på min parkerade Tesla. De sa att hjulen inte behöver rulla, och en sensor funkade på det viset. Troligtvis en som Tesla service Gbg bytte för ca 3 år sedan när jag inte kunde återställa.
Men är det någon som har handlat dessa äldre (Model S VinNr under 50 000) på nätet (som funkar) och som kan tippsa om var i så fall?