Var och hur är Scan my teslaAAKEE skrev:Troligen håller batteriet bra.
Du kan ju göra en bedömning av kvarvarande kapacitet med hjälp av energigraf motsvarande, eller koppla in scan my tesla och få en uppfattning.
Även om garantin är till 70% kapacitet på M3( har för mig någon kapacitetsgräns inte är specad på MS?) så är standarden i batterivärlden att 80% räknas som gräns för uttjänt batteri. Det brukar vara relativt räta linjer i degradering till 80% kapacitet som sedan viker av nedåt efter 80%.
Degraderingen minskar med kvadraten på tiden när det gäller calendar aging som oftast har den största delen initialt. Degradering per cykel brukar vara relativt stabilt så länge man ligger över 80% kapacitet. Du kan alltså räkna med mindre degradering de kommande 22000milen än du haft innan, så länge du ligger på rätt sida om 80%.
Den största risken med batteriet är troligen att ett batteritelä eller BMS går sönder, och inte att batteriet i sig tar slut.
Ny motor efter 22.000 mil
Moderator: Redaktion
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Re: Ny motor efter 22.000 mil
https://www.scanmytesla.com/
En bra och användbar app för Teslaägare.
En bra och användbar app för Teslaägare.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5187
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Motorgarantin är inte passerad på din bil. Den gäller till 2023.Doosan skrev:Anledningen är att garantin är passerad + att Gruffman erbjuder fri lånebil och inger bra förmåga att lösa problem.
8 år med obegränsad körsträcka.
Men garantin var kanske hävd sedan tidigare av någon anledning. Om inget annat så lär den vara det nu.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Hej!
Jag har satt mig i klistret i Björnrike. Model S 2014 som fått ny motor för ganska precis ett år sedan då något mekaniskt gick sönder då jag skulle svänga höger från rödljus. Motoraxeln snurrade men absolut ingen koppling mot drivhjulen. Ny motor som skulle hålla hela mitt liv...
Har en vecka med barnen i en stuga där jag blir utkastad på söndag. Bilen laddad till 90% och efter 2 dagar slocknar den och alla skärmar förblir svarta när man trampar på bromsen. Har kopplat på laddare på 12V batteriet och fick på så sätt igång skärmarna igen, men får alla felmeddelanden som trådskaparen beskriver. Bilen har bestämt sig för att inte tillåta laddning, och kopplar heller inte till kontaktorn, då jag får meddelande om låg nätspänning, service krävs, bilen kan ej starta osv.
Är det någon som har förslag på hur jag får bilen från Björnrike till närmaste Service-center? Tesla tror sig inte kunna fixa felet med range-service (från Sundsvall). Hur har ni andra gjort när bilen ger upp mitt i obygden för att få den till service? Där jag står strandad nu är det 46 mil till Service Center i Upplands Väsby. För att få hem mig själv och de 3 barnen ska jag försöka boka buss... (eller om någon råkar ha 4 sittplatser över på söndag? )
Mvh
Fredrik
Jag har satt mig i klistret i Björnrike. Model S 2014 som fått ny motor för ganska precis ett år sedan då något mekaniskt gick sönder då jag skulle svänga höger från rödljus. Motoraxeln snurrade men absolut ingen koppling mot drivhjulen. Ny motor som skulle hålla hela mitt liv...
Har en vecka med barnen i en stuga där jag blir utkastad på söndag. Bilen laddad till 90% och efter 2 dagar slocknar den och alla skärmar förblir svarta när man trampar på bromsen. Har kopplat på laddare på 12V batteriet och fick på så sätt igång skärmarna igen, men får alla felmeddelanden som trådskaparen beskriver. Bilen har bestämt sig för att inte tillåta laddning, och kopplar heller inte till kontaktorn, då jag får meddelande om låg nätspänning, service krävs, bilen kan ej starta osv.
Är det någon som har förslag på hur jag får bilen från Björnrike till närmaste Service-center? Tesla tror sig inte kunna fixa felet med range-service (från Sundsvall). Hur har ni andra gjort när bilen ger upp mitt i obygden för att få den till service? Där jag står strandad nu är det 46 mil till Service Center i Upplands Väsby. För att få hem mig själv och de 3 barnen ska jag försöka boka buss... (eller om någon råkar ha 4 sittplatser över på söndag? )
Mvh
Fredrik
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Jag hade exakt samma felkoder på min MS-16. BMS_u008 samt BMS_w172.
Bilen körde jag till Malmö, efter sju veckor var bilen klar, man har bytt HV-batteriet samt någon ventil. Gick på garanti.
Bilen körde jag till Malmö, efter sju veckor var bilen klar, man har bytt HV-batteriet samt någon ventil. Gick på garanti.
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Har du ingen räddningsförsäkring? Det ingår ju i halvförsäkringen.Fredriksv skrev:Hej!
Jag har satt mig i klistret i Björnrike. Model S 2014 som fått ny motor för ganska precis ett år sedan då något mekaniskt gick sönder då jag skulle svänga höger från rödljus. Motoraxeln snurrade men absolut ingen koppling mot drivhjulen. Ny motor som skulle hålla hela mitt liv...
Har en vecka med barnen i en stuga där jag blir utkastad på söndag. Bilen laddad till 90% och efter 2 dagar slocknar den och alla skärmar förblir svarta när man trampar på bromsen. Har kopplat på laddare på 12V batteriet och fick på så sätt igång skärmarna igen, men får alla felmeddelanden som trådskaparen beskriver. Bilen har bestämt sig för att inte tillåta laddning, och kopplar heller inte till kontaktorn, då jag får meddelande om låg nätspänning, service krävs, bilen kan ej starta osv.
Är det någon som har förslag på hur jag får bilen från Björnrike till närmaste Service-center? Tesla tror sig inte kunna fixa felet med range-service (från Sundsvall). Hur har ni andra gjort när bilen ger upp mitt i obygden för att få den till service? Där jag står strandad nu är det 46 mil till Service Center i Upplands Väsby. För att få hem mig själv och de 3 barnen ska jag försöka boka buss... (eller om någon råkar ha 4 sittplatser över på söndag? )
Mvh
Fredrik