Ok, vet som sagt inte vad jag hade för motor tidigare. Nya motorn är en 1025276-00-Q enligt specifikationen.bylund skrev:Revision Q kom senare, så då hade du nog någon äldre, så det får nog anses vara bra att den gav upp nu. Det borde stå något ett artikelnummer typ 1056680-00-joem65 skrev:Vilka motorer är revision Q?bylund skrev:Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Har inte bytt motor tidigare. Haft bilen i tre år och förmodligen är det originalmotorn som nu är bytt.
Q på arbetsordern nu, som anger vad de satte. Är nog inte så lätt att ta reda på vad det var innan utan att fråga Tesla.
Jag fick min utbytt 2017, och inga problem sedan dess i alla fall. Det ska vara keramiska lager i den revisionen.
Ny motor efter 22.000 mil
Moderator: Redaktion
Re: Ny motor efter 22.000 mil
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Det varierade ju lite såklart men min 2014 hade 397km när den var helt ny (den hade förvisso stått typ ett halvårjoem65 skrev:Ok, det låter bra. Vad jag kunnat räkna fram har jag ca 85% kapacitet kvar. En ny S85 har 426 km räckvidd enligt denna broschyr https://www.tesla.com/sites/default/fil ... odel-s.pdf. Enligt Scan my Tesla har jag nu ca 360 km.AAKEE skrev:Troligen håller batteriet bra.
Du kan ju göra en bedömning av kvarvarande kapacitet med hjälp av energigraf motsvarande, eller koppla in scan my tesla och få en uppfattning.
Även om garantin är till 70% kapacitet på M3( har för mig någon kapacitetsgräns inte är specad på MS?) så är standarden i batterivärlden att 80% räknas som gräns för uttjänt batteri. Det brukar vara relativt räta linjer i degradering till 80% kapacitet som sedan viker av nedåt efter 80%.
Degraderingen minskar med kvadraten på tiden när det gäller calendar aging som oftast har den största delen initialt. Degradering per cykel brukar vara relativt stabilt så länge man ligger över 80% kapacitet. Du kan alltså räkna med mindre degradering de kommande 22000milen än du haft innan, så länge du ligger på rätt sida om 80%.
Den största risken med batteriet är troligen att ett batteritelä eller BMS går sönder, och inte att batteriet i sig tar slut.
när jag hämtade den) och runt 400km tror jag dom flesta låg, så du kanske snarare har tappat 10% och det verkar dom
flesta ligga också med dom milen.
Min hade ca 10% när jag sålde den vid 22 tusen mil (eller 23 kanske det var, minns inte säkert), och den ligger
fortfarande runt 10% (eller något mer kanske) och har nu passerat 30 tusen mil
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny motor efter 22.000 mil
[/quote]
Det låter finfint för min del.
Jag fick exakt samma 2 varningar från BMS i torsdags medan jag körde. Senare på dagen fick jag de andra 3 varningarna du visar. Nu står bilen på SC Malmö och jag väntar på domen.
Hoppas det är samma fel på min så att kostnaden går på garantin.[/quote]
Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
Det låter finfint för min del.
Jag fick exakt samma 2 varningar från BMS i torsdags medan jag körde. Senare på dagen fick jag de andra 3 varningarna du visar. Nu står bilen på SC Malmö och jag väntar på domen.
Hoppas det är samma fel på min så att kostnaden går på garantin.[/quote]
Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
Model S 85D 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Över helgen bara. Den bärgades i fredags eftermiddag.Sergej skrev:Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
När jag pratade med dem i fredags så sa de att de fått in ”massor” med trasiga bilar under jul och nyårshelgen så det var lång kö på verkstaden just nu men jag har fått en verkstadstid om 10 dagar så förhoppningsvis börjar de med min bil senast då.
Uppdatera gärna tråden när du fått besked på vad som är trasigt på din bil.
Vad har du för bil?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Min motor behövde bytas pga att det läckt in vatten, förmodligen via någon anslutning.Doosan skrev:Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Bara att gratulera att den hände innan garantin gick ut.
(idealiskt då du fått en nästan sprillans bil igen). om bara batteriet skulle kapsejsa också skulle du vara i princip bekymmerfri.
(idealiskt då du fått en nästan sprillans bil igen). om bara batteriet skulle kapsejsa också skulle du vara i princip bekymmerfri.
Re: Ny motor efter 22.000 mil
"Vi kan tidigast börja felsöka din bil om 1-2 veckor pga sjukdom". Så över en månad bara för att ta in den för en första koll, är det rimligt? Det är en Model S 85D 2015.Nicke Nyfiken skrev:Över helgen bara. Den bärgades i fredags eftermiddag.Sergej skrev:Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
När jag pratade med dem i fredags så sa de att de fått in ”massor” med trasiga bilar under jul och nyårshelgen så det var lång kö på verkstaden just nu men jag har fått en verkstadstid om 10 dagar så förhoppningsvis börjar de med min bil senast då.
Uppdatera gärna tråden när du fått besked på vad som är trasigt på din bil.
Vad har du för bil?
Model S 85D 2015
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Vad ska de göra? Folk är sjuka. Ska de plocka in någon random person på stan, som kollar på bilen och gör en bedömning?Sergej skrev:"Vi kan tidigast börja felsöka din bil om 1-2 veckor pga sjukdom". Så över en månad bara för att ta in den för en första koll, är det rimligt? Det är en Model S 85D 2015.Nicke Nyfiken skrev:Över helgen bara. Den bärgades i fredags eftermiddag.Sergej skrev:Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
När jag pratade med dem i fredags så sa de att de fått in ”massor” med trasiga bilar under jul och nyårshelgen så det var lång kö på verkstaden just nu men jag har fått en verkstadstid om 10 dagar så förhoppningsvis börjar de med min bil senast då.
Uppdatera gärna tråden när du fått besked på vad som är trasigt på din bil.
Vad har du för bil?
Tesla Model S 90D
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Förstår jag dig rätt så betalde du en lokal verkstad för att byta lagerna på din elmotor som gått 27 000 mil, istället för att låta Tesla sätta dit en helt ny motor kostnadsfritt.Doosan skrev:Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Varför?
Model Y P
Model S P
Model S P
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Dessutom blir man lite nyfiken på vilken verkstad isf, för när väl garantin faktiskt går ut så voreNicke Nyfiken skrev:Förstår jag dig rätt så betalde du en lokal verkstad för att byta lagerna på din elmotor som gått 27 000 mil, istället för att låta Tesla sätta dit en helt ny motor kostnadsfritt.Doosan skrev:Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Varför?
det ju väldigt trevligt att ha koll på vilka som redan har börjat mecka lite med detta
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Fast det står ju i inlägetBjelke skrev:Dessutom blir man lite nyfiken på vilken verkstad isf, för när väl garantin faktiskt går ut så voreNicke Nyfiken skrev:Förstår jag dig rätt så betalde du en lokal verkstad för att byta lagerna på din elmotor som gått 27 000 mil, istället för att låta Tesla sätta dit en helt ny motor kostnadsfritt.Doosan skrev:Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Varför?
det ju väldigt trevligt att ha koll på vilka som redan har börjat mecka lite med detta
(Grufman Bil)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Anledningen är att garantin är passerad + att Gruffman erbjuder fri lånebil och inger bra förmåga att lösa problem.
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Du vet att det är 8 års garanti på motorn?Doosan skrev:Anledningen är att garantin är passerad + att Gruffman erbjuder fri lånebil och inger bra förmåga att lösa problem.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Var och hur är Scan my teslaAAKEE skrev:Troligen håller batteriet bra.
Du kan ju göra en bedömning av kvarvarande kapacitet med hjälp av energigraf motsvarande, eller koppla in scan my tesla och få en uppfattning.
Även om garantin är till 70% kapacitet på M3( har för mig någon kapacitetsgräns inte är specad på MS?) så är standarden i batterivärlden att 80% räknas som gräns för uttjänt batteri. Det brukar vara relativt räta linjer i degradering till 80% kapacitet som sedan viker av nedåt efter 80%.
Degraderingen minskar med kvadraten på tiden när det gäller calendar aging som oftast har den största delen initialt. Degradering per cykel brukar vara relativt stabilt så länge man ligger över 80% kapacitet. Du kan alltså räkna med mindre degradering de kommande 22000milen än du haft innan, så länge du ligger på rätt sida om 80%.
Den största risken med batteriet är troligen att ett batteritelä eller BMS går sönder, och inte att batteriet i sig tar slut.
Re: Ny motor efter 22.000 mil
https://www.scanmytesla.com/
En bra och användbar app för Teslaägare.
En bra och användbar app för Teslaägare.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Motorgarantin är inte passerad på din bil. Den gäller till 2023.Doosan skrev:Anledningen är att garantin är passerad + att Gruffman erbjuder fri lånebil och inger bra förmåga att lösa problem.
8 år med obegränsad körsträcka.
Men garantin var kanske hävd sedan tidigare av någon anledning. Om inget annat så lär den vara det nu.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Hej!
Jag har satt mig i klistret i Björnrike. Model S 2014 som fått ny motor för ganska precis ett år sedan då något mekaniskt gick sönder då jag skulle svänga höger från rödljus. Motoraxeln snurrade men absolut ingen koppling mot drivhjulen. Ny motor som skulle hålla hela mitt liv...
Har en vecka med barnen i en stuga där jag blir utkastad på söndag. Bilen laddad till 90% och efter 2 dagar slocknar den och alla skärmar förblir svarta när man trampar på bromsen. Har kopplat på laddare på 12V batteriet och fick på så sätt igång skärmarna igen, men får alla felmeddelanden som trådskaparen beskriver. Bilen har bestämt sig för att inte tillåta laddning, och kopplar heller inte till kontaktorn, då jag får meddelande om låg nätspänning, service krävs, bilen kan ej starta osv.
Är det någon som har förslag på hur jag får bilen från Björnrike till närmaste Service-center? Tesla tror sig inte kunna fixa felet med range-service (från Sundsvall). Hur har ni andra gjort när bilen ger upp mitt i obygden för att få den till service? Där jag står strandad nu är det 46 mil till Service Center i Upplands Väsby. För att få hem mig själv och de 3 barnen ska jag försöka boka buss... (eller om någon råkar ha 4 sittplatser över på söndag? )
Mvh
Fredrik
Jag har satt mig i klistret i Björnrike. Model S 2014 som fått ny motor för ganska precis ett år sedan då något mekaniskt gick sönder då jag skulle svänga höger från rödljus. Motoraxeln snurrade men absolut ingen koppling mot drivhjulen. Ny motor som skulle hålla hela mitt liv...
Har en vecka med barnen i en stuga där jag blir utkastad på söndag. Bilen laddad till 90% och efter 2 dagar slocknar den och alla skärmar förblir svarta när man trampar på bromsen. Har kopplat på laddare på 12V batteriet och fick på så sätt igång skärmarna igen, men får alla felmeddelanden som trådskaparen beskriver. Bilen har bestämt sig för att inte tillåta laddning, och kopplar heller inte till kontaktorn, då jag får meddelande om låg nätspänning, service krävs, bilen kan ej starta osv.
Är det någon som har förslag på hur jag får bilen från Björnrike till närmaste Service-center? Tesla tror sig inte kunna fixa felet med range-service (från Sundsvall). Hur har ni andra gjort när bilen ger upp mitt i obygden för att få den till service? Där jag står strandad nu är det 46 mil till Service Center i Upplands Väsby. För att få hem mig själv och de 3 barnen ska jag försöka boka buss... (eller om någon råkar ha 4 sittplatser över på söndag? )
Mvh
Fredrik
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Jag hade exakt samma felkoder på min MS-16. BMS_u008 samt BMS_w172.
Bilen körde jag till Malmö, efter sju veckor var bilen klar, man har bytt HV-batteriet samt någon ventil. Gick på garanti.
Bilen körde jag till Malmö, efter sju veckor var bilen klar, man har bytt HV-batteriet samt någon ventil. Gick på garanti.
Re: Ny motor efter 22.000 mil
Har du ingen räddningsförsäkring? Det ingår ju i halvförsäkringen.Fredriksv skrev:Hej!
Jag har satt mig i klistret i Björnrike. Model S 2014 som fått ny motor för ganska precis ett år sedan då något mekaniskt gick sönder då jag skulle svänga höger från rödljus. Motoraxeln snurrade men absolut ingen koppling mot drivhjulen. Ny motor som skulle hålla hela mitt liv...
Har en vecka med barnen i en stuga där jag blir utkastad på söndag. Bilen laddad till 90% och efter 2 dagar slocknar den och alla skärmar förblir svarta när man trampar på bromsen. Har kopplat på laddare på 12V batteriet och fick på så sätt igång skärmarna igen, men får alla felmeddelanden som trådskaparen beskriver. Bilen har bestämt sig för att inte tillåta laddning, och kopplar heller inte till kontaktorn, då jag får meddelande om låg nätspänning, service krävs, bilen kan ej starta osv.
Är det någon som har förslag på hur jag får bilen från Björnrike till närmaste Service-center? Tesla tror sig inte kunna fixa felet med range-service (från Sundsvall). Hur har ni andra gjort när bilen ger upp mitt i obygden för att få den till service? Där jag står strandad nu är det 46 mil till Service Center i Upplands Väsby. För att få hem mig själv och de 3 barnen ska jag försöka boka buss... (eller om någon råkar ha 4 sittplatser över på söndag? )
Mvh
Fredrik