Ny motor efter 22.000 mil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av joem65 »

För alla er som har en MS "Classic" med några år på nacken kan jag berättade följande historia om vad som nyligen hänt med min MS 85 -14, som rullat straxt över 22000 mil.

Problemen började förra fredagen när jag skulle ställa mig och ladda vid en supercharger. Fick följande felkoder från BMS:

BMS_u008
BMS_w172
20220107_165102.jpg
Eftersom det var BMS som larmade trodde först det blivit fel på stora batteriet men efter en koll i Scan my Tesla såg jag inget avvikande, dessutom var det inga problem att ladda och bilen gick fortfarande att köra, men med begränsat effektuttag.

Senare under lördagen blev det dock stopp. Den gick inte länge att starta och det blev bärgning till SC i Upplands-Väsby, nu med bl.a. följande felkoder:

GTW_w018
DI_u014
BMS_f027
20220109_143204.jpg
Efter några dagar fick jag meddelande från SC att motorn behövde bytas. Allt skulle gå på garantin, förutom en högspänningsanslutning som jag var tvungen att betala.

Bara att tacka Tesla och ta emot, känns ju inte helt fel att ca 10 månader innan garatin gått ut få en helt ny motor. Frågan är bara hur länge batteriet kommer att hålla och om man törs behålla bilen efter att garantin gått ut...
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av AAKEE »

Troligen håller batteriet bra.
Du kan ju göra en bedömning av kvarvarande kapacitet med hjälp av energigraf motsvarande, eller koppla in scan my tesla och få en uppfattning.

Även om garantin är till 70% kapacitet på M3( har för mig någon kapacitetsgräns inte är specad på MS?) så är standarden i batterivärlden att 80% räknas som gräns för uttjänt batteri. Det brukar vara relativt räta linjer i degradering till 80% kapacitet som sedan viker av nedåt efter 80%.

Degraderingen minskar med kvadraten på tiden när det gäller calendar aging som oftast har den största delen initialt. Degradering per cykel brukar vara relativt stabilt så länge man ligger över 80% kapacitet. Du kan alltså räkna med mindre degradering de kommande 22000milen än du haft innan, så länge du ligger på rätt sida om 80%.

Den största risken med batteriet är troligen att ett batteritelä eller BMS går sönder, och inte att batteriet i sig tar slut.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joem65 skrev:
För alla er som har en MS "Classic" med några år på nacken kan jag berättade följande historia om vad som nyligen hänt med min MS 85 -14, som rullat straxt över 22000 mil.

Problemen började förra fredagen när jag skulle ställa mig och ladda vid en supercharger. Fick följande felkoder från BMS:

BMS_u008
BMS_w172
20220107_165102.jpg
Eftersom det var BMS som larmade trodde först det blivit fel på stora batteriet men efter en koll i Scan my Tesla såg jag inget avvikande, dessutom var det inga problem att ladda och bilen gick fortfarande att köra, men med begränsat effektuttag.

Senare under lördagen blev det dock stopp. Den gick inte länge att starta och det blev bärgning till SC i Upplands-Väsby, nu med bl.a. följande felkoder:

GTW_w018
DI_u014
BMS_f027
20220109_143204.jpg
Efter några dagar fick jag meddelande från SC att motorn behövde bytas. Allt skulle gå på garantin, förutom en högspänningsanslutning som jag var tvungen att betala.

Bara att tacka Tesla och ta emot, känns ju inte helt fel att ca 10 månader innan garatin gått ut få en helt ny motor. Frågan är bara hur länge batteriet kommer att hålla och om man törs behålla bilen efter att garantin gått ut...
Det låter finfint för min del.

Jag fick exakt samma 2 varningar från BMS i torsdags medan jag körde. Senare på dagen fick jag de andra 3 varningarna du visar. Nu står bilen på SC Malmö och jag väntar på domen.

Hoppas det är samma fel på min så att kostnaden går på garantin.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Richardk »

Eller att gamla keramik säkringen går sönder. Den gick sönder på min men Tesla fixade en uppgraderad elektronisk säkring utan kostnad.

Gällande ny motor på garantin så får man gratulera. Jag hade inte lika mycket tur med min bil som var utanför garantin där styrväxeln gick sönder. Men Tesla ville ”bara” ha 42000kr för att byta den :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av bylund »

Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Det måste väl nästan vara uteslutet, eller iaf sjukt ovanligt på en 2014…
(Min gissning tillför inte ett skit inser jag också direkt :lol:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av joem65 »

bylund skrev:
Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Vilka motorer är revision Q?
Har inte bytt motor tidigare. Haft bilen i tre år och förmodligen är det originalmotorn som nu är bytt.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joem65 skrev:
bylund skrev:
Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Vilka motorer är revision Q?
Har inte bytt motor tidigare. Haft bilen i tre år och förmodligen är det originalmotorn som nu är bytt.
Tror knappt det finns någon bil från 2014 med originalmotorn kvar. Lagerna gav upp efter bara några tusen mil. Så att en sådan skulle klara 22 000 mil är nog uteslutet. Min originalmotor gick 2 500 mil innan den byttes.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av bylund »

joem65 skrev:
bylund skrev:
Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Vilka motorer är revision Q?
Har inte bytt motor tidigare. Haft bilen i tre år och förmodligen är det originalmotorn som nu är bytt.
Revision Q kom senare, så då hade du nog någon äldre, så det får nog anses vara bra att den gav upp nu. Det borde stå något ett artikelnummer typ 1056680-00-
Q på arbetsordern nu, som anger vad de satte. Är nog inte så lätt att ta reda på vad det var innan utan att fråga Tesla.
Jag fick min utbytt 2017, och inga problem sedan dess i alla fall. Det ska vara keramiska lager i den revisionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av joem65 »

AAKEE skrev:
Troligen håller batteriet bra.
Du kan ju göra en bedömning av kvarvarande kapacitet med hjälp av energigraf motsvarande, eller koppla in scan my tesla och få en uppfattning.

Även om garantin är till 70% kapacitet på M3( har för mig någon kapacitetsgräns inte är specad på MS?) så är standarden i batterivärlden att 80% räknas som gräns för uttjänt batteri. Det brukar vara relativt räta linjer i degradering till 80% kapacitet som sedan viker av nedåt efter 80%.

Degraderingen minskar med kvadraten på tiden när det gäller calendar aging som oftast har den största delen initialt. Degradering per cykel brukar vara relativt stabilt så länge man ligger över 80% kapacitet. Du kan alltså räkna med mindre degradering de kommande 22000milen än du haft innan, så länge du ligger på rätt sida om 80%.

Den största risken med batteriet är troligen att ett batteritelä eller BMS går sönder, och inte att batteriet i sig tar slut.
Ok, det låter bra. Vad jag kunnat räkna fram har jag ca 85% kapacitet kvar. En ny S85 har 426 km räckvidd enligt denna broschyr https://www.tesla.com/sites/default/fil ... odel-s.pdf. Enligt Scan my Tesla har jag nu ca 360 km.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av joem65 »

bylund skrev:
joem65 skrev:
bylund skrev:
Var detta första motorn som lade av på den bilen, och alltså en äldre revision än Q?
Vilka motorer är revision Q?
Har inte bytt motor tidigare. Haft bilen i tre år och förmodligen är det originalmotorn som nu är bytt.
Revision Q kom senare, så då hade du nog någon äldre, så det får nog anses vara bra att den gav upp nu. Det borde stå något ett artikelnummer typ 1056680-00-
Q på arbetsordern nu, som anger vad de satte. Är nog inte så lätt att ta reda på vad det var innan utan att fråga Tesla.
Jag fick min utbytt 2017, och inga problem sedan dess i alla fall. Det ska vara keramiska lager i den revisionen.
Ok, vet som sagt inte vad jag hade för motor tidigare. Nya motorn är en 1025276-00-Q enligt specifikationen.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Bjelke »

joem65 skrev:
AAKEE skrev:
Troligen håller batteriet bra.
Du kan ju göra en bedömning av kvarvarande kapacitet med hjälp av energigraf motsvarande, eller koppla in scan my tesla och få en uppfattning.

Även om garantin är till 70% kapacitet på M3( har för mig någon kapacitetsgräns inte är specad på MS?) så är standarden i batterivärlden att 80% räknas som gräns för uttjänt batteri. Det brukar vara relativt räta linjer i degradering till 80% kapacitet som sedan viker av nedåt efter 80%.

Degraderingen minskar med kvadraten på tiden när det gäller calendar aging som oftast har den största delen initialt. Degradering per cykel brukar vara relativt stabilt så länge man ligger över 80% kapacitet. Du kan alltså räkna med mindre degradering de kommande 22000milen än du haft innan, så länge du ligger på rätt sida om 80%.

Den största risken med batteriet är troligen att ett batteritelä eller BMS går sönder, och inte att batteriet i sig tar slut.
Ok, det låter bra. Vad jag kunnat räkna fram har jag ca 85% kapacitet kvar. En ny S85 har 426 km räckvidd enligt denna broschyr https://www.tesla.com/sites/default/fil ... odel-s.pdf. Enligt Scan my Tesla har jag nu ca 360 km.
Det varierade ju lite såklart men min 2014 hade 397km när den var helt ny (den hade förvisso stått typ ett halvår
när jag hämtade den) och runt 400km tror jag dom flesta låg, så du kanske snarare har tappat 10% och det verkar dom
flesta ligga också med dom milen.
Min hade ca 10% när jag sålde den vid 22 tusen mil (eller 23 kanske det var, minns inte säkert), och den ligger
fortfarande runt 10% (eller något mer kanske) och har nu passerat 30 tusen mil :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Sergej
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jan 2022 15:46

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Sergej »

[/quote]
Det låter finfint för min del.

Jag fick exakt samma 2 varningar från BMS i torsdags medan jag körde. Senare på dagen fick jag de andra 3 varningarna du visar. Nu står bilen på SC Malmö och jag väntar på domen.

Hoppas det är samma fel på min så att kostnaden går på garantin.[/quote]

Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sergej skrev:
Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
Över helgen bara. Den bärgades i fredags eftermiddag.
När jag pratade med dem i fredags så sa de att de fått in ”massor” med trasiga bilar under jul och nyårshelgen så det var lång kö på verkstaden just nu men jag har fått en verkstadstid om 10 dagar så förhoppningsvis börjar de med min bil senast då.

Uppdatera gärna tråden när du fått besked på vad som är trasigt på din bil.

Vad har du för bil?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Doosan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 sep 2018 11:01

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Doosan »

Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av joem65 »

Doosan skrev:
Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Min motor behövde bytas pga att det läckt in vatten, förmodligen via någon anslutning.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Mickep »

Bara att gratulera att den hände innan garantin gick ut.
(idealiskt då du fått en nästan sprillans bil igen). om bara batteriet skulle kapsejsa också skulle du vara i princip bekymmerfri.
Användarvisningsbild
Sergej
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jan 2022 15:46

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Sergej »

Nicke Nyfiken skrev:
Sergej skrev:
Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
Över helgen bara. Den bärgades i fredags eftermiddag.
När jag pratade med dem i fredags så sa de att de fått in ”massor” med trasiga bilar under jul och nyårshelgen så det var lång kö på verkstaden just nu men jag har fått en verkstadstid om 10 dagar så förhoppningsvis börjar de med min bil senast då.

Uppdatera gärna tråden när du fått besked på vad som är trasigt på din bil.

Vad har du för bil?
"Vi kan tidigast börja felsöka din bil om 1-2 veckor pga sjukdom". Så över en månad bara för att ta in den för en första koll, är det rimligt? Det är en Model S 85D 2015.
Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av DanneB »

Sergej skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Sergej skrev:
Hur länge har den stått i Malmö? Har samma fel och fick min bärgad dit den 29:e december, men de har fortfarande inte börjat felsöka...
Över helgen bara. Den bärgades i fredags eftermiddag.
När jag pratade med dem i fredags så sa de att de fått in ”massor” med trasiga bilar under jul och nyårshelgen så det var lång kö på verkstaden just nu men jag har fått en verkstadstid om 10 dagar så förhoppningsvis börjar de med min bil senast då.

Uppdatera gärna tråden när du fått besked på vad som är trasigt på din bil.

Vad har du för bil?
"Vi kan tidigast börja felsöka din bil om 1-2 veckor pga sjukdom". Så över en månad bara för att ta in den för en första koll, är det rimligt? Det är en Model S 85D 2015.
Vad ska de göra? Folk är sjuka. Ska de plocka in någon random person på stan, som kollar på bilen och gör en bedömning? :)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Doosan skrev:
Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Förstår jag dig rätt så betalde du en lokal verkstad för att byta lagerna på din elmotor som gått 27 000 mil, istället för att låta Tesla sätta dit en helt ny motor kostnadsfritt.

Varför?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Doosan skrev:
Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Förstår jag dig rätt så betalde du en lokal verkstad för att byta lagerna på din elmotor som gått 27 000 mil, istället för att låta Tesla sätta dit en helt ny motor kostnadsfritt.

Varför?
Dessutom blir man lite nyfiken på vilken verkstad isf, för när väl garantin faktiskt går ut så vore
det ju väldigt trevligt att ha koll på vilka som redan har börjat mecka lite med detta :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Doosan skrev:
Blir nyfiken : fel på motorn vad innebär det? Vad kan gå sönder på en elmotor? Min ms 70D. -15 fick nyligen missljud i från bakre motor, Gruffman bil bytte lagren i motorn , 27 000 mil
Förstår jag dig rätt så betalde du en lokal verkstad för att byta lagerna på din elmotor som gått 27 000 mil, istället för att låta Tesla sätta dit en helt ny motor kostnadsfritt.

Varför?
Dessutom blir man lite nyfiken på vilken verkstad isf, för när väl garantin faktiskt går ut så vore
det ju väldigt trevligt att ha koll på vilka som redan har börjat mecka lite med detta :)
Fast det står ju i inläget ;)
(Grufman Bil)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Bjelke »

:lol: Ja det har du ju rätt i! :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Doosan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 sep 2018 11:01

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av Doosan »

Anledningen är att garantin är passerad + att Gruffman erbjuder fri lånebil och inger bra förmåga att lösa problem.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Ny motor efter 22.000 mil

Inlägg av thebishop »

Doosan skrev:
Anledningen är att garantin är passerad + att Gruffman erbjuder fri lånebil och inger bra förmåga att lösa problem.
Du vet att det är 8 års garanti på motorn?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Skriv svar