Förbrukning när hustrun kör

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av rollo »

Min hustru skickade denna bilden till mej. Blev förvånad, men kollade upp att hon hade halv storm i ryggen samt en del nerförsbacke den sista milen hem. Har aldrig själv lyckats med detta, men min högerfot är nog för tung....
Förbrukning.jpg
P85D 2015-4 fyrsitsig
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av Nect »

rollo skrev:
Min hustru skickade denna bilden till mej. Blev förvånad, men kollade upp att hon hade halv storm i ryggen samt en del nerförsbacke den sista milen hem. Har aldrig själv lyckats med detta, men min högerfot är nog för tung....
Haha skoj!

Det där drar min e-tron bara jag låser upp bilen :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av Dexter »

rollo skrev:
Min hustru skickade denna bilden till mej. Blev förvånad, men kollade upp att hon hade halv storm i ryggen samt en del nerförsbacke den sista milen hem. Har aldrig själv lyckats med detta, men min högerfot är nog för tung....
Helt otroligt låg förbrukning ni hade där.
Mitt lägsta tror jag är 127 då på en M3P 20" fälgar.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av BrooklynS »

Körde 40 mil vintertid Hemavan-Luleå med 139 Wh/km i snitt för hela resan. Dubbdäck, snöväg ca 10 minusgrader.

Rejäl medvind var förklaringen och där ser man hur mycket det betyder.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av Bjelke »

Sambon ligger nästan alltid runt 150-160 i förbrukning på vår S75D på sommaren, jag fattar inte
hur hon lyckas… ofta kommer hon hem med en förbrukning på neråt 140 också… imponerande på den
stora bilen alltså :)
Och det är alltså resor hemifrån till något och tillbaks vid samma tillfälle, så inga fördelar av höjd eller vind osv…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av thedude »

Kan inte någon av dessa fruar lära min hur man lyckas med så låg förbrukning? Eller till och med normal förbrukning!

På somrarna lyckas hon med ca 300 när det brukar ligga på ca hälften och på vintrarna…..ja ni kan räkna ut själva. Jag undrar ibland om det kan finnas bara uppförsbackar vart man än åker till och tillbaka:-D

Vissa tänker säkert att hon kör som en galning men det gör hon inte :-)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av AAKEE »

Hundra mil räckvidd är redan här :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av Bjelke »

Sambon påpekade nu att hon minsann ofta ligger neråt 130 i förbrukning… :shock: :lol:
140 är ju inte ens svårt säger hon….
Jag har sagt det förr och säger det gärna igen, DEN bilen säljer jag inte i första taget, den
har känts perfekt från vi hämtade den och på något oförklarligt sätt så känns det fortfarande
lika bra, det är som att varenda skruv och detalj är perfekt ihopsatt, inga konstiga ljud eller halvskumma
egenskaper när man kör den… Knappt några fel alls sedan vi köpte den (och då är det ju också mycket
lättare att hantera dom få fel som ändå uppstår, som ett handtag som krånglat, brun rand runt skärmen osv).
Free SuC känns extra bra på en sån bil också såklart :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av thedude »

Bjelke skrev:
Sambon påpekade nu att hon minsann ofta ligger neråt 130 i förbrukning… :shock: :lol:
140 är ju inte ens svårt säger hon….
Jag har sagt det förr och säger det gärna igen, DEN bilen säljer jag inte i första taget, den
har känts perfekt från vi hämtade den och på något oförklarligt sätt så känns det fortfarande
lika bra, det är som att varenda skruv och detalj är perfekt ihopsatt, inga konstiga ljud eller halvskumma
egenskaper när man kör den… Knappt några fel alls sedan vi köpte den (och då är det ju också mycket
lättare att hantera dom få fel som ändå uppstår, som ett handtag som krånglat, brun rand runt skärmen osv).
Free SuC känns extra bra på en sån bil också såklart :mrgreen:
Det är varken fel på bilen eller självförtroendet ;) :lol: man får bara gratulera! jag är också nöjd med min MS trots några servicebesök men lite klagomål måste man ändå ha :D
Användarvisningsbild
KKER
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/kristofer37301

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av KKER »

Våda har ni inte alltid denna förbrukning hehe.

Försöker infoga en bild till mitt meddelande :D
20210809_163323.jpg
Model S, SR, Raven 2020
Model Y, LR 2023
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av Bo99 »

Om man tar den deklarerade blandade WLTP och håller 80-85 i jämn fart på sommaren med ac på så är förbrukningen just blandad WLTP. Det är min erfarenhet med min icke-Tesla-elbil. Det räcker att man accelererar som en tok och kör i motorvägsfart och det blir pannkaka av förbrukningen. Eller pannkaka är ju överdrivet då det alltid finns mer ström att ladda bilen med. Det är ju faktiskt kul att ibland trampa gasen i botten med en elbil! :)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av Tellus »

Bo99 skrev:
Om man tar den deklarerade blandade WLTP och håller 80-85 i jämn fart på sommaren med ac på så är förbrukningen just blandad WLTP. Det är min erfarenhet med min icke-Tesla-elbil. Det räcker att man accelererar som en tok och kör i motorvägsfart och det blir pannkaka av förbrukningen. Eller pannkaka är ju överdrivet då det alltid finns mer ström att ladda bilen med. Det är ju faktiskt kul att ibland trampa gasen i botten med en elbil! :)
Har samma erfarenhet, men med en Tesla kan man köra lite fortare, ca 90km/t och nå WLTP förbrukning. Pga låga luftmotståndet.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Ladrene
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 jan 2022 22:13

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av Ladrene »

Hur mycket är er uppfattning att däckval, storlek på fälg och fälgtyp spelar in avseende förbrukningen?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ladrene skrev:
Hur mycket är er uppfattning att däckval, storlek på fälg och fälgtyp spelar in avseende förbrukningen?
Här är lite info ang. fälgtyp:

https://electrek.co/2019/07/08/tesla-ae ... ange-test/

Edit:

Lite till:

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... ent-tests/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förbrukning när hustrun kör

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ladrene skrev:
Hur mycket är er uppfattning att däckval, storlek på fälg och fälgtyp spelar in avseende förbrukningen?
Som jag förstår "storlek på fälg" så handlar det framförallt om fälgens vikt – en mindre fälg är lättare. Men hur mycket detta påverkar kan inte jag på rak arm. En mindre fälg innebär vidare mer däcksida vilket är bra ur aero-synpunkt eftersom däcksidan i princip är helt slät...

Vet att detta har diskuterats i andra trådar.

Förslag:
Testa att söka med Googles sökfunktion eller skapa en helt ny tråd om de ovanstående tre frågorna. Som jag förstår det utifrån dina andra inlägg på forumet så handlar det ju vidare specifikt om Model S...

Hittade även den här tråden:

"Storlek på fälgar?"
viewtopic.php?f=29&t=9071&start=0
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar