Vad får man för MCU2?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Vad får man för MCU2?

Inlägg av thedude »

Hej,

Vad får man om man uppgraderar till MCU2? Har en MS 2017 med MCU1 då och jätteseg infotainment, framför allt musig/radio men också laggande skärm m.m.

Man får en snabbara och piggare feedback men får man annat? som t.ex. möjlighet att streama och annat som inte funkar med MCU1?

Det kostar några/många tusen så bra att veta innan jag slår till :)
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av Daven »

Testa och radera allt minne på den.
Så som jag förstått det så sparas väldigt mycket som slöar ner MCUn. Vilket efter flera år gör den slö. Så som jag förstått det här på forumet.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av Henkens »

Daven skrev:
Testa och radera allt minne på den.
Så som jag förstått det så sparas väldigt mycket som slöar ner MCUn. Vilket efter flera år gör den slö. Så som jag förstått det här på forumet.
Hur gör du det?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av tomla »

Mitt största skäl var.
Ny utrustning till ett billigt pris.
Slipper oroa dig för att stora delar av elektroniken skall gå sönder.
Allt annat var bara bonus.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av thedude »

tomla skrev:
Mitt största skäl var.
Ny utrustning till ett billigt pris.
Slipper oroa dig för att stora delar av elektroniken skall gå sönder.
Allt annat var bara bonus.
Det är just "bara bonus" jag undrar vad man får, vet du det? och hur "billigt" var det? type 16-17k?
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av tomla »

thedude skrev:
tomla skrev:
Mitt största skäl var.
Ny utrustning till ett billigt pris.
Slipper oroa dig för att stora delar av elektroniken skall gå sönder.
Allt annat var bara bonus.
Det är just "bara bonus" jag undrar vad man får, vet du det? och hur "billigt" var det? type 16-17k?
Kostnaden beror på vilken model du har. men priset var nedsatt mot dom 30' det var innan.
Info fanns på tesla sida.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/infotainment
+ sidan.
Snabbare response.
Lite fler spel
Jag "tror" man får vissa uppdateringar som man inte skulle få annars. (datorn hinner behandla mer saker samtidigt)

- sidan.
Radion försvinner.
Tar ibland en stund innan internet hoppar igång. (musiken tyst någon minut.)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av thedude »

tomla skrev:
thedude skrev:
tomla skrev:
Mitt största skäl var.
Ny utrustning till ett billigt pris.
Slipper oroa dig för att stora delar av elektroniken skall gå sönder.
Allt annat var bara bonus.
Det är just "bara bonus" jag undrar vad man får, vet du det? och hur "billigt" var det? type 16-17k?
Kostnaden beror på vilken model du har. men priset var nedsatt mot dom 30' det var innan.
Info fanns på någon tesla sida.
+ sidan.
Snabbare response.
Lite fler spel
Jag "tror" man får vissa uppdateringar som man inte skulle få annars. (datorn hinner behandla mer saker samtidigt)

- sidan.
Radion försvinner.
Tar ibland en stund innan internet hoppar igång. (musiken tyst någon minut.)
Oj! det var STORA minus där, riktigt avskrämmande och motverkar syftet i mitt fall.
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av MattiasH »

Henkens skrev:
Daven skrev:
Testa och radera allt minne på den.
Så som jag förstått det så sparas väldigt mycket som slöar ner MCUn. Vilket efter flera år gör den slö. Så som jag förstått det här på forumet.
Hur gör du det?
Min blev snabbare när jag raderade ett eller två års resor/destinationer från historiken i navigatorn.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av Gustafsson »

Henkens skrev:
Daven skrev:
Testa och radera allt minne på den.
Så som jag förstått det så sparas väldigt mycket som slöar ner MCUn. Vilket efter flera år gör den slö. Så som jag förstått det här på forumet.
Hur gör du det?
Tycker min MCU2 slöat till sig ordentligt på senare tid. Hur kan man rensa webbläsaren från massa skit?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av MattiasH »

thedude skrev:
tomla skrev:
thedude skrev:
tomla skrev:
Mitt största skäl var.
Ny utrustning till ett billigt pris.
Slipper oroa dig för att stora delar av elektroniken skall gå sönder.
Allt annat var bara bonus.
Det är just "bara bonus" jag undrar vad man får, vet du det? och hur "billigt" var det? type 16-17k?
Kostnaden beror på vilken model du har. men priset var nedsatt mot dom 30' det var innan.
Info fanns på någon tesla sida.
+ sidan.
Snabbare response.
Lite fler spel
Jag "tror" man får vissa uppdateringar som man inte skulle få annars. (datorn hinner behandla mer saker samtidigt)

- sidan.
Radion försvinner.
Tar ibland en stund innan internet hoppar igång. (musiken tyst någon minut.)
Oj! det var STORA minus där, riktigt avskrämmande och motverkar syftet i mitt fall.
Har förstått det som att man kan komplettera med fm radion för ca 5000 I framtiden.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Henkens skrev:
Daven skrev:
Testa och radera allt minne på den.
Så som jag förstått det så sparas väldigt mycket som slöar ner MCUn. Vilket efter flera år gör den slö. Så som jag förstått det här på forumet.
Hur gör du det?
Gör en fabriksåterställning. Tror den ligger under Service fliken.
Då försvinner allt utom Spotifyhistoriken.

Det gjorde under för min UMC1.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av thedude »

MattiasH skrev:
thedude skrev:
tomla skrev:
thedude skrev:
tomla skrev:
Mitt största skäl var.
Ny utrustning till ett billigt pris.
Slipper oroa dig för att stora delar av elektroniken skall gå sönder.
Allt annat var bara bonus.
Det är just "bara bonus" jag undrar vad man får, vet du det? och hur "billigt" var det? type 16-17k?
Kostnaden beror på vilken model du har. men priset var nedsatt mot dom 30' det var innan.
Info fanns på någon tesla sida.
+ sidan.
Snabbare response.
Lite fler spel
Jag "tror" man får vissa uppdateringar som man inte skulle få annars. (datorn hinner behandla mer saker samtidigt)

- sidan.
Radion försvinner.
Tar ibland en stund innan internet hoppar igång. (musiken tyst någon minut.)
Oj! det var STORA minus där, riktigt avskrämmande och motverkar syftet i mitt fall.
Har förstått det som att man kan komplettera med fm radion för ca 5000 I framtiden.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
T.o.m. Tesla har lärt sig från IKEA att köra med denna approach! :lol:
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av Lucidor »

Med MCU2 fick jag Sentry och Dashcam vilket jag värderar ganska högt. De bytte bägge bildskärmarna och jag upplevde bilden på de nya som skarpare. Jag hade dessutom den där gula randen på den stora skärmen (rester från limningen) som därmed försvann. Någon på forumet rapporterade dock att de i hans fall inte bytte skärmarna så det bör man kanske kolla upp i förväg om man tycker det är viktigt.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av thedude »

Lucidor skrev:
Med MCU2 fick jag Sentry och Dashcam vilket jag värderar ganska högt. De bytte bägge bildskärmarna och jag upplevde bilden på de nya som skarpare. Jag hade dessutom den där gula randen på den stora skärmen (rester från limningen) som därmed försvann. Någon på forumet rapporterade dock att de i hans fall inte bytte skärmarna så det bör man kanske kolla upp i förväg om man tycker det är viktigt.
Bara vild gissning men tror att Sentry och Dashcam tillskottet i ditt fall berodde på en mjukvaruppdatering i samband med MCU uppgraderingen? Eftersom jag har MCU1 och Sentry och Dashcam sen de blev introducerade, men kul att du har fått dem, de är verkligen ovärderliga!

Gula randen hade jag också men det fixade dem med UV behandling och inget byte men (också gissning) de kanske bytte din skärm när dem ändå uppgraderade till MCU2? igen, spelar ingen roll och kul med nya skärmar :)

Vad jag har förstått så är det bara datorn man byter men man får ju olika bud olika gånger man pratar med dem. Har dock inga anmärkningar på skärmarna utan bara laggandet som börjar gå en på nerverna.
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av MattiasH »

thedude skrev:
Lucidor skrev:
Med MCU2 fick jag Sentry och Dashcam vilket jag värderar ganska högt. De bytte bägge bildskärmarna och jag upplevde bilden på de nya som skarpare. Jag hade dessutom den där gula randen på den stora skärmen (rester från limningen) som därmed försvann. Någon på forumet rapporterade dock att de i hans fall inte bytte skärmarna så det bör man kanske kolla upp i förväg om man tycker det är viktigt.
Bara vild gissning men tror att Sentry och Dashcam tillskottet i ditt fall berodde på en mjukvaruppdatering i samband med MCU uppgraderingen? Eftersom jag har MCU1 och Sentry och Dashcam sen de blev introducerade, men kul att du har fått dem, de är verkligen ovärderliga!

Gula randen hade jag också men det fixade dem med UV behandling och inget byte men (också gissning) de kanske bytte din skärm när dem ändå uppgraderade till MCU2? igen, spelar ingen roll och kul med nya skärmar :)

Vad jag har förstått så är det bara datorn man byter men man får ju olika bud olika gånger man pratar med dem. Har dock inga anmärkningar på skärmarna utan bara laggandet som börjar gå en på nerverna.
Jag har också MCU1 och har ännu inte gjort slag i saken och bytt min. Har däremot försökt rådda väldigt mycket i detta för att se vad man faktiskt får, detta då jag framförallt är ute efter Sentry och framförallt dash cam. Har en MS 75D från tidigt 2017 med EAP och jag har läst mig till att jag behöver byta till MCU2 samt köpa FSD datorn för att få alla dessa funktioner (inkl. spel och snabbare respons på skärmen).
Kan vara bra att få detta tydliggjort från Tesla om detta var din avsikt också. Dessutom om man vill ha FM och DAB så blir det ytterligare extra. Allt tillsammans gör den nätta summan 38800kr (FSD) + 21000kr (MCU2) + radio 5500kr. Utan EAP blir det ytterligare kostnad. Personligen har jag inte kommit fram till om det är värt pengarna eller ej.


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av thedude »

MattiasH skrev:
thedude skrev:
Lucidor skrev:
Med MCU2 fick jag Sentry och Dashcam vilket jag värderar ganska högt. De bytte bägge bildskärmarna och jag upplevde bilden på de nya som skarpare. Jag hade dessutom den där gula randen på den stora skärmen (rester från limningen) som därmed försvann. Någon på forumet rapporterade dock att de i hans fall inte bytte skärmarna så det bör man kanske kolla upp i förväg om man tycker det är viktigt.
Bara vild gissning men tror att Sentry och Dashcam tillskottet i ditt fall berodde på en mjukvaruppdatering i samband med MCU uppgraderingen? Eftersom jag har MCU1 och Sentry och Dashcam sen de blev introducerade, men kul att du har fått dem, de är verkligen ovärderliga!

Gula randen hade jag också men det fixade dem med UV behandling och inget byte men (också gissning) de kanske bytte din skärm när dem ändå uppgraderade till MCU2? igen, spelar ingen roll och kul med nya skärmar :)

Vad jag har förstått så är det bara datorn man byter men man får ju olika bud olika gånger man pratar med dem. Har dock inga anmärkningar på skärmarna utan bara laggandet som börjar gå en på nerverna.
Jag har också MCU1 och har ännu inte gjort slag i saken och bytt min. Har däremot försökt rådda väldigt mycket i detta för att se vad man faktiskt får, detta då jag framförallt är ute efter Sentry och framförallt dash cam. Har en MS 75D från tidigt 2017 med EAP och jag har läst mig till att jag behöver byta till MCU2 samt köpa FSD datorn för att få alla dessa funktioner (inkl. spel och snabbare respons på skärmen).
Kan vara bra att få detta tydliggjort från Tesla om detta var din avsikt också. Dessutom om man vill ha FM och DAB så blir det ytterligare extra. Allt tillsammans gör den nätta summan 38800kr (FSD) + 21000kr (MCU2) + radio 5500kr. Utan EAP blir det ytterligare kostnad. Personligen har jag inte kommit fram till om det är värt pengarna eller ej.


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Min MS75 är från sen 2017 med Sentry, Dashcam, FM, DAB och EAP utan extrakostnad (betalade bara 66000 för autopilot strax efter att jag tog ut bilen men det är annat). Märkligt att du behöver FSD pga MCUn! Det är 2 olika datorer ju.
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av lawgiver »

Jag tycker det var värt det, känns som att man är en del av gänget igen och inte en bortglömd avlägsen kusin som inte får vara med. (Nu iofs så hamnar man väl där igen ganska snart när det kommer mer och mer saker som bara finns på MS21 och uppåt....)

Se här: https://www.tesla.com/support/infotainment
och här: https://tesladriver.net/tesla-model-s-m ... fferences/
och här: https://blog.onlyusedtesla.com/teslas-m ... 524f8e5a90

Plus:
+ Mycket snabbare i allmänhet, det som förut gick plågsamt långsamt (som att räkna ut en navigationsrutt) går nu på ett par sekunder max
+ Streamingtjänsterna
+ Spelen (skaffa en vettig handkontroll eller två, t.ex. Logitech F710)
+ Web-browser som funkar
+ 64GB MMC som förhoppningsvis håller bilens livslängd (https://www.tesla.com/sv_SE/support/8gb ... -questions)
+ 5Ghz Wifi
+ Går fortare att starta om MCU2 än MCU1 (min upplevelse iaf)

Minus:
- Går inte att ställa in att bilen skall behålla kopplingen mot nätet, kan ta 2-3 minuter att väcka den via appen ibland för att kunna förvärma, men det gör inte så mycket nu när det går att schemalägga avfärd/förvärmning via appen.... funkar igen sedan 2022.8.2
- Radiokort (FMoDAB) ingår inte, beställ (5000:-)och installera samtidigt som uppgraderingen av MCU1->2 om du gillar att kunna lyssna på radio utan att streama den.
- Nya instrumentkluster-skärmen är lite mer grådaskig än den som hörde till MCU1, fast det kanske bara är en inställningsfråga? (har inte orkat bråka om saken)
- Har behövt starta om MCU2 lite oftare än när MCU1 funkade bra, men normal scrollhjuls-omstart har löst allt hittills.
- Sämre bild i backkameran i mörker initialt, men jag upplever att det mestadels är löst med OTA uppdateringar
Senast redigerad av lawgiver, redigerad totalt 2 gång.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av thedude »

lawgiver skrev:
Jag tycker det var värt det, känns som att man är en del av gänget igen och inte en bortglömd avlägsen kusin som inte får vara med. (Nu iofs så hamnar man väl där igen ganska snart när det kommer mer och mer saker som bara finns på MS21 och uppåt....)

Se här: https://www.tesla.com/support/infotainment
och här: https://tesladriver.net/tesla-model-s-m ... fferences/
och här: https://blog.onlyusedtesla.com/teslas-m ... 524f8e5a90

Plus:
+ Mycket snabbare i allmänhet, det som förut gick plågsamt långsamt (som att räkna ut en navigationsrutt) går nu på ett par sekunder max
+ Streamingtjänsterna
+ Spelen (skaffa en vettig handkontroll eller två, t.ex. Logitech F710)
+ Web-browser som funkar
+ 64GB MMC som förhoppningsvis håller bilens livslängd (https://www.tesla.com/sv_SE/support/8gb ... -questions)
+ 5Ghz Wifi
+ Går fortare att starta om MCU2 än MCU1 (min upplevelse iaf)

Minus:
- Går inte att ställa in att bilen skall behålla kopplingen mot nätet, kan ta 2-3 minuter att väcka den ibland, men det gör inte så mycket nu när det går att schemalägga avfärd via appen....
- Radiokort (FMoDAB) ingår inte, beställ (5000:-)och installera samtidigt som uppgraderingen av MCU1->2 om du gillar att kunna lyssna på radio utan att streama den.
- Nya instrumentkluster-skärmen är lite mer grådaskig än den som hörde till MCU1, fast det kanske bara är en inställningsfråga? (har inte orkat bråka om saken)
- Har behövt starta om MCU2 lite oftare än när MCU1 funkade bra, men normal scrollhjuls-omstart har löst allt hittills.
- Sämre bild i backkameran i mörker initialt, men jag upplever att det mestadels är löst med OTA uppdateringar
Precis den informationen jag var ute efter, tack lawgiver!

Det var väldigt bra med så många + men blir tveksam när jag läser första och andra Minus. Jag gillar att hoppa in i bilen, lägga in adressen och köra.

Tack för all info och åsikter :)
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av lawgiver »

thedude skrev:

Precis den informationen jag var ute efter, tack lawgiver!

Det var väldigt bra med så många + men blir tveksam när jag läser första och andra Minus. Jag gillar att hoppa in i bilen, lägga in adressen och köra.
Det jag menade är att det kan ta tid att väcka bilen på distans via appen när den gått ner i sovläge, låser du upp bilen och hoppar in så är den igång innan du hunnit sätta dig till rätta.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 okt 2019 16:26
Ort: Färjestaden

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av LongIsland »

Det här med att Internet/radio (TuneIn) och Spotify inte vaknar direkt i MCU2, som i MCU1 felanmälde jag hos Tesla. En kille från Tesla i Malmö ringde mig när har tittat på bilen, och jag tror han var grundlig då bilen tappade 10% laddning medan han grejade med den. Felet är en bugg i programvaran som man tycker att de borde hunnit lösa vid det här laget. Tesla-killen förklarade det så här. När man stänger av bilen så hinner inte Internetuppkopplingen gå i vila som den ska, När bilen sedan väcks så ska den först stänga av innan den kopplar upp sig igen. Om detta stämmer, eller bara en bortförklaring vet jag dock inte. Verkar som om man kan få lite olika svar beroende på vem man pratar med på Tesla. Fast när jag tänker efter så felanmälde jag detta i somras och pratade med en Norsk support-tjej som sa att det var fel programvara i min MCU2 vilket Tesla Malmö bestämt hävdade var fel. Så här i efterhand förstår jag att Norska supporten förmodligen sa, fel PÅ programvaran, dvs en bugg.
På tal om radio! Finns väl ingen anledning att betala 5000:- för radio? TuneIn har alla tänkbara radiokanaler i alla fall om man har Premium Connectivity!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av mans71 »

Bra info! Jag väntar till dess dom har löst uppkopplingsproblemet, skulle störa ihjäl mig på det...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av roder99 »

När min bil tappade blinkersljudet, lte/wifi samt omstarter som tog flera minuter, lämnade in bilen till tesla. De aktiviteter de gjorde var att radera eMMC-minnet samt gjort "factory reset" på bilen. Efter det har det fungerat hyfsat bra. Tappat blinkersljudet ett par gånger det senaste året. Inga jobbiga omstarter etc.

Ser inte behovet att byta till MCU2 då jag har lte och en skärm utan gul ram och bubblor. Med lite tålamod kan jag till och med köra abrp-classic på skärmen.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av Simon »

Påverkar byte till MCU2 om bilen får 4G-uppkoppling?
Min är från 2014 och har 3G som bäst, och 3G-nätet ska väl stängas ner inom ett par år?
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Vad får man för MCU2?

Inlägg av lawgiver »

mans71 skrev:
Bra info! Jag väntar till dess dom har löst uppkopplingsproblemet, skulle störa ihjäl mig på det...
...och sedan version 2022.8.2 (eller möjligtvis en version tidigare) så är det fixat. Max 15 sekunder för att få kontakt med bilen, konsekvent. Tjoho! :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Skriv svar