Tesla model s laddningsbekymmer.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Gnagaren
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 jan 2022 09:57

Tesla model s laddningsbekymmer.

Inlägg av Gnagaren »

Hej alla!

Är relativ ny ägare av min Tesla Model S P90D -2016.
Hemma laddade jag i början med medföljande 1fas laddaren och på jobbet med 3fas laddbox. efter typ en månad på jobbet utlöstes säkringarna på fastighetens laddslinga. Fick då ett meddelande att man begränsat laddningen till min Tesla till 1fas för man misstänkte att denna orsakat att säkringen utlöst.
Tänkte inte mer på det för detta funkar i min vardag och jag har inget problem att ladda 3fas på exempelvis ICA hemmavid.
Efter några månaders ägande av teslan bestämde jag mig för att få en Easee laddbox installerad hemma i huset. Fungerade fint typ 2 veckor sedan går huvudsäkringen till huset direkt när jag stoppar i typ 2 kontakten i bilen.
Laddboxen är dragen från inkommande skåpet med automatsäkringar där för de 3 faserna. Automatsäkringen löser samt huvudsäkringarna som är på 20a på i alla fall 2 faser och detta oavsett om jag begränsar laddningen i bilen till 6a typ!
Har idag begränsat Laddboxen till 1fas och då fungerar detta som det borde.
Tankarna går i alla fall om det blivit något fel i installationen av laddboxen, är kanske laddboxen i sig defekt eller är det rent av Teslan som är orsaken till allt.
Innan jag börjar bråka vill jag ha andras tankar runt detta och bilda mig en uppfattning då jag inte är helt bortkommen vad gäller el. Mina erfarenheter från livet är dock att man brukar vilja skylla på andra och inte säga att problemet beror på våran vara/installation.
Utesluter inte att onbordladdaren i teslan inte fungerar som den skall men varför kan jag ladda 3fas på ICA då? (beror det på den korta laddningstiden?)

Uppskattar alla tankar.

Mvh
Gnagaren
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla model s laddningsbekymmer.

Inlägg av Gustafsson »

Har du nån kompis som kan provladda hemma hos dig?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gnagaren
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 jan 2022 09:57

Re: Tesla model s laddningsbekymmer.

Inlägg av Gnagaren »

Hej.
Har inte någon som kör laddbart i närheten. Tanken har slagit mig att hyra en elbil en dag men jag tänkte starta med en tråd här :)

//Gnagaren
Gnagaren
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 jan 2022 09:57

Re: Tesla model s laddningsbekymmer.

Inlägg av Gnagaren »

Kanske även skall nämna att jag uppgraderade till CCS i oktober, och incidenten på jobbet med med säkringarna inträffade i november och boxen hemma i december.
Kan vara helt obetydligt vad vet jag.

//Gnagaren
Användarvisningsbild
Milo14
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2018 17:08

Re: Tesla model s laddningsbekymmer.

Inlägg av Milo14 »

Jag gissar att du bor i Stockholmstrakten? Om du bor i närheten av Helsingborg kan jag provladda hos dig, både med en Tesla model S och en MG ZS (om du vill).

Med vänlig hälsning,
Micke
Model S75D. Beställd 26 oktober. Levererad 6 mars. AP2, vita "skinnsäten", sjukt skön bil!
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Tesla model s laddningsbekymmer.

Inlägg av Bo99 »

Är laddboxen korrekt installerad av en bra elektriker och du i övrigt i huset inte har elproblem så faller det sig naturligt att det är något som felar i bilen. Bäst är ju att som andra skriver få dit en annan elbil och ladda och se om felet upprepar sig. Eftersom det felade på jobbet också så skulle jag nästan garanterat skylla på bilen. 3-fas hos ICA fungerar tydligen men det är kanske uppsäkrat på ett sätt som gör att ett fel i en bil inte drabbar anläggningen.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Tesla model s laddningsbekymmer.

Inlägg av DanneB »

Har haft huvudsäkringen som gått här hemma hos mig också, i början när jag skaffade min MS.
Om man tittade på laddningsskärmen i bilen så laddade den med 16A (11kW/16A), så jag ställde ner
till 8A och har inte haft några bekymmer sedan. Den är fulladdad nästa dag ändå.
Gissar rent lekmannamässigt att det blev något vajsing med att både bilen, värmepump och
tvättmaskiner gick på samma huvudsäkring eller något.

Dock verkar det ju vara lite lustigt om säkringen gick direkt när du stoppade i laddkontakten, för då bör ju inte laddningen ha kommit igång ännu?
Tesla Model S 90D
Gnagaren
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 jan 2022 09:57

Re: Tesla model s laddningsbekymmer.

Inlägg av Gnagaren »

Tack för alla svaren.
Jo jag bor 5 mil norr om Stockholm så Helsingborg kan dröja innan du har vägarna förbi, men tack för erbjudandet Milo14 ;) .
Även om boxen är installerad av auktoriserad elektriker så kan alla ha en dålig dag.
Får undersöka om jag kan få hit en annan bil för att se om boxen i sig kan vara defekt.
Huvudsäkringen går direkt när sladden sätts i, då bilen inte laddar direkt utan vill prata lite först. Vilket får mig att tänka på jordfel och kanske om fukt/vatten har trängt in på fel ställe men då är risken överhängande att den bryter även vid 1 fas laddning vilket den inte gör.
Har uteslutit andra saker i huset då detta händer även när jag tagit bort all annan belastning förutom luftvärmepumpen. Jag har även provat 3 olika laddkablar utan framgång....

//Gnagaren
Skriv svar