Tesla novis funderar på S köp

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla novis funderar på S köp

Inlägg av frippe »

MWall skrev:
np519 skrev:
En sak till. Jag laddade min mestadels hemma trots att jag hade fri SUC. Men på långresor körde jag på och det tar ca 35-40 min att ladda så som du säger. från 10-80%.
Gasar du på lite då kommer du inte så himla långt och då blir det nya 40 min....
En av mina kommentarer när jag gjorde min första långresa med min var att de borde vara längre räckvidd och snabbare laddning. Nu finns det.
På tal om laddning så kom jag aldrig upp över 118 kW. Och det är en kort stund.

Lycka till i ditt val.
Jag står hellre och laddar i 45 minuter än i 30 minuter om jag sparar >200 spänn på det.
Visserligen är jag smålänning, men skulle säga att det beror på.
Är det en långresa med upprepade SuC på en och samma dag, då tar jag den kortare laddtiden alla dagar i veckan, speciellt om familjen är med. Såvda man inte ska äta samtidigt för det kan ta tid med familjen.

Är det åandra sidan en resa med enbart ett eller ett par stopp då gör de tio minuterna inget och som snålis så är gratis gott.

Och i diskussionen om model s eller annan Tesla så är min åsikt att vårt behov bäst fylls av en model s, med dragkrok. Men eftersom att dragkrok inte går lagligt att använda på en model s får man snällt titta på andra bilar. Annars gillar jag model s känsla på vägen, trygg, mjuk, snabb och följsam, vilket gör den skön på långresor. Och det är då den känslan verkligen behövs som jag ser det.

Visst, dess stora yttre gör den lite knepigare i stadstrafik, speciellt vid trånga passager, för den känns väldigt bred. Så bred att den kom lite nära en grindstolpe en gång.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla novis funderar på S köp

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
MWall skrev:
np519 skrev:
En sak till. Jag laddade min mestadels hemma trots att jag hade fri SUC. Men på långresor körde jag på och det tar ca 35-40 min att ladda så som du säger. från 10-80%.
Gasar du på lite då kommer du inte så himla långt och då blir det nya 40 min....
En av mina kommentarer när jag gjorde min första långresa med min var att de borde vara längre räckvidd och snabbare laddning. Nu finns det.
På tal om laddning så kom jag aldrig upp över 118 kW. Och det är en kort stund.

Lycka till i ditt val.
Jag står hellre och laddar i 45 minuter än i 30 minuter om jag sparar >200 spänn på det.
Visserligen är jag smålänning, men skulle säga att det beror på.
Är det en långresa med upprepade SuC på en och samma dag, då tar jag den kortare laddtiden alla dagar i veckan, speciellt om familjen är med. Såvda man inte ska äta samtidigt för det kan ta tid med familjen.

Är det åandra sidan en resa med enbart ett eller ett par stopp då gör de tio minuterna inget och som snålis så är gratis gott.

Och i diskussionen om model s eller annan Tesla så är min åsikt att vårt behov bäst fylls av en model s, med dragkrok. Men eftersom att dragkrok inte går lagligt att använda på en model s får man snällt titta på andra bilar. Annars gillar jag model s känsla på vägen, trygg, mjuk, snabb och följsam, vilket gör den skön på långresor. Och det är då den känslan verkligen behövs som jag ser det.

Visst, dess stora yttre gör den lite knepigare i stadstrafik, speciellt vid trånga passager, för den känns väldigt bred. Så bred att den kom lite nära en grindstolpe en gång.
Pressar jag 119 mil från t ex Uppsala till Hamburg så får jag med min 100D ladda (gratis) på följande sätt enligt ABRP (låter sjukt optimistiskt men det är väl för att jag kör för fort i verkligheten... :D).

Model S 100D -18
Ödeshög 19 min
Markaryd 22 min
Köge 28 min
Rödekro 26 min

Totalt: 12h 38min varav 1h 35 min laddstopp till en kostnad av 0 SEK.

Model 3 Long Range med 82kWh batteri och 18" fälgar med aerokåpor
Jönköping: 7 min (130.55 SEK)
Markaryd: 12 min (192.62 SEK)
Köge: 22 min (125.75 DKK => 177.37 SEK)
Rödekro: 19 min (119.74 DKK => 168.89 SEK)

Totalt: 12h 2min varav 59 min laddstopp till en kostnad av 669,43 SEK.


Lägger jag mig på 125% av skyltad hastighet så blir det såhär


Model S 100D -18
Ödeshög: 34 min
Markaryd: 19 min
Löddeköpinge 18 min
Slagelse: 24 min
Rödekro: 28 min

Totalt: 11h 21min varav 2h 3min laddstopp till en kostnad av 0 SEK.


Model 3 Long Range med 82kWh batteri och 18" fälgar med aerokåpor

Ödeshög: 23 min (169,84 SEK)
Markaryd: 28 min (208,42 SEK)
Slagelse: 19 min (110,92 DKK => 156,42 SEK)
Rödekro: 20 min (112,53 DKK => 158,69 SEK)

Totalt: 10h 39min varav 1h 29min laddstopp till en kostnad av 693 SEK.


Dvs man är 40-50 minuter "försenad" efter en körning på nästan 120 mil och över 10 timmar. Jag tycker inte det är nånting att bry sig om. Och tycker man att det är viktig tid så finns det dieselbilar som gör den sträckan utan stopp... ;)

Btw så behöver en tidig Model 3 Performance med 20" fälgar 11h 14min om man står på med 125% fart. Det är bara 7 minuter snabbare än min fri SuC-kärra. :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla novis funderar på S köp

Inlägg av frippe »

MWall skrev:

Pressar jag 119 mil från t ex Uppsala till Hamburg så får jag med min 100D ladda (gratis) på följande sätt enligt ABRP (låter sjukt optimistiskt men det är väl för att jag kör för fort i verkligheten... :D).

Model S 100D -18
Ödeshög 19 min
Markaryd 22 min
Köge 28 min
Rödekro 26 min

Totalt: 12h 38min varav 1h 35 min laddstopp till en kostnad av 0 SEK.
Ja verkligen helt ok tider. Men det är väldigt synd att det finns så få model s med 100kwh batteri där fri SuC följer med bilen. Hade lätt kunnat tänka mig att byta upp mig till en sådan. Även begagnad.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla novis funderar på S köp

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
MWall skrev:

Pressar jag 119 mil från t ex Uppsala till Hamburg så får jag med min 100D ladda (gratis) på följande sätt enligt ABRP (låter sjukt optimistiskt men det är väl för att jag kör för fort i verkligheten... :D).

Model S 100D -18
Ödeshög 19 min
Markaryd 22 min
Köge 28 min
Rödekro 26 min

Totalt: 12h 38min varav 1h 35 min laddstopp till en kostnad av 0 SEK.
Ja verkligen helt ok tider. Men det är väldigt synd att det finns så få model s med 100kwh batteri där fri SuC följer med bilen. Hade lätt kunnat tänka mig att byta upp mig till en sådan. Även begagnad.
Finns inga alls faktiskt. Bara ett fåtal P100D.

Men en 90D funkar helt ok också.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla novis funderar på S köp

Inlägg av Nicke Nyfiken »

MWall skrev:
Btw så behöver en tidig Model 3 Performance med 20" fälgar 11h 14min om man står på med 125% fart. Det är bara 7 minuter snabbare än min fri SuC-kärra. :)
693 kr för att spara 7 minuter laddtid. :o

5960 kr är en hyfsad timpenning när man står och laddar gratis. :lol: :lol: :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3286
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla novis funderar på S köp

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
Btw så behöver en tidig Model 3 Performance med 20" fälgar 11h 14min om man står på med 125% fart. Det är bara 7 minuter snabbare än min fri SuC-kärra. :)
693 kr för att spara 7 minuter laddtid. :o

5960 kr är en hyfsad timpenning när man står och laddar gratis. :lol: :lol: :lol:
Jo. Men en del på det här forumet har förkunnat att det absolut värsta de vet är att stå i kö. Jämfört med t ex tortyr kanske 5960 kr i timmen är billigt? :D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla novis funderar på S köp

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
Btw så behöver en tidig Model 3 Performance med 20" fälgar 11h 14min om man står på med 125% fart. Det är bara 7 minuter snabbare än min fri SuC-kärra. :)
693 kr för att spara 7 minuter laddtid. :o

5960 kr är en hyfsad timpenning när man står och laddar gratis. :lol: :lol: :lol:
Jo. Men en del på det här forumet har förkunnat att det absolut värsta de vet är att stå i kö. Jämfört med t ex tortyr kanske 5960 kr i timmen är billigt? :D
Jo du har rätt. Tänkte inte på det. :oops:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Tesla novis funderar på S köp

Inlägg av np519 »

S100D med fri SUC är ett väldigt bra alternativ, helt klart.När jag har sett siffror på S90D vid vissa laddgränser,var det väldigt likt min S85D.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Skriv svar