Tesla novis funderar på S köp
Moderator: Redaktion
Tesla novis funderar på S köp
Tja forumet!
Är i tankarna på att köpa en mod S el mod 3
Men främst S.
Ligger ute på jobb på veckorna söndag - torsdag och åker ca 100mil i veckan. 70 mil t.o.r + små körning till jobb varjedag.
Det jag funderar över mest just nu är vad laddhastigheten är på en 2014-2015 modell s 85?
Laddar det långsammare om man har fri suc?
Är i tankarna på att köpa en mod S el mod 3
Men främst S.
Ligger ute på jobb på veckorna söndag - torsdag och åker ca 100mil i veckan. 70 mil t.o.r + små körning till jobb varjedag.
Det jag funderar över mest just nu är vad laddhastigheten är på en 2014-2015 modell s 85?
Laddar det långsammare om man har fri suc?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla novis funderar på S köp
Fri SuC påverkar inte hastigheten i sig men många av dom (osäkert hur många förvisso) har
strypt hastighet (typ runt 80kW eller nåt i den stilen), och har dom inte strypt så toppar dom
på ca 120kW (under en relativt kort stund).
strypt hastighet (typ runt 80kW eller nåt i den stilen), och har dom inte strypt så toppar dom
på ca 120kW (under en relativt kort stund).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla novis funderar på S köp
Alright men 120 är alltså max på dom gamla MS?
Dom äldre MS har dom någon uppvärmning av batteriet typ som hört att iallafall nyare
har så dom värmer upp på vintern innan man kommer fram till SuC?
Dom äldre MS har dom någon uppvärmning av batteriet typ som hört att iallafall nyare
har så dom värmer upp på vintern innan man kommer fram till SuC?
Re: Tesla novis funderar på S köp
Tja
Kan fylla i, även gamla S har batterivärme och förvärmer, det är nog bara att de gamla batterierna är lite ömtåliga så Tesla har skruvat ner laddkurvan, för att de ska klara sig under garantitiden och för ägarens skull därefter. Bättre med en bil med någorlunda räckvidd som laddar lite långsammare än en med utslitet batteri… tycker jag iaf.
/F
Kan fylla i, även gamla S har batterivärme och förvärmer, det är nog bara att de gamla batterierna är lite ömtåliga så Tesla har skruvat ner laddkurvan, för att de ska klara sig under garantitiden och för ägarens skull därefter. Bättre med en bil med någorlunda räckvidd som laddar lite långsammare än en med utslitet batteri… tycker jag iaf.
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Tesla novis funderar på S köp
jo det låter ju rimligt
vad snackar man för tid på att ladda en MS85 från 20-80?
eller var ska man förhålla sig för så snabb laddning som möjligt?
Är 75 bättre alternativ?
vad snackar man för tid på att ladda en MS85 från 20-80?
eller var ska man förhålla sig för så snabb laddning som möjligt?
Är 75 bättre alternativ?
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 24 sep 2021 00:56
Re: Tesla novis funderar på S köp
Nu är jag novis och killgissar men är inte fri SUC kopplat till bil OCH ägare?Pendlarn skrev:Tja forumet!
Är i tankarna på att köpa en mod S el mod 3
Men främst S.
Ligger ute på jobb på veckorna söndag - torsdag och åker ca 100mil i veckan. 70 mil t.o.r + små körning till jobb varjedag.
Det jag funderar över mest just nu är vad laddhastigheten är på en 2014-2015 modell s 85?
Laddar det långsammare om man har fri suc?
Re: Tesla novis funderar på S köp
Om laddningshastighet är viktigt satsa på en M3, en modern bil. Begagnade S känns hemskt daterade om du provkört en trea.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla novis funderar på S köp
2014-2015 års modell var det kopplat till bilen, men om bilen är inbytt via Tesla de senaste åren kan de ha tagit bort det.
Bara en ren observation från min sida men jag tycker mig se att ffa äldre Model S laddar längre än andra när man står på Superchargers. Kanske inbillning från min sida men det är ändå en känsla jag har. Stort batteri + ganska långsam laddning.
Bara en ren observation från min sida men jag tycker mig se att ffa äldre Model S laddar längre än andra när man står på Superchargers. Kanske inbillning från min sida men det är ändå en känsla jag har. Stort batteri + ganska långsam laddning.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla novis funderar på S köp
ja det är ändå ganska viktigt antar jag. endast i enstaka fall om jag har tur så kan jag ladda på jobbet. men det är väldigt sällan som den möjligheten finns som det ser ut.holden skrev:Om laddningshastighet är viktigt satsa på en M3, en modern bil. Begagnade S känns hemskt daterade om du provkört en trea.
det lilla jag har åkt i MS och M3 så känns MS mer som en bil för mitt åkande. mycket landsvägar max 10% motorväg på dom ca:100 mil i veckan jag gör.
M3 känns lite skuttigare och inte lika mjuk. men det är bara vad jag fått erfara av det lilla jag åkt och det va säkert 2 år emellan jag åkte MS och M3 så jag kan ha väldigt fel haha
Men kan ja ha en MS85 och ladda ca30 minuter varje gång och överleva så skulle det kanske funka
Re: Tesla novis funderar på S köp
jonasl skrev:2014-2015 års modell var det kopplat till bilen, men om bilen är inbytt via Tesla de senaste åren kan de ha tagit bort det.
Bara en ren observation från min sida men jag tycker mig se att ffa äldre Model S laddar längre än andra när man står på Superchargers. Kanske inbillning från min sida men det är ändå en känsla jag har. Stort batteri + ganska långsam laddning.
om jag fattat det hela rätt så. så fort tesla byter in en bil med fri SuC så tar dom bort det och säljer vidare den utan
Re: Tesla novis funderar på S köp
S har luftfjädring och är en svulstig glidarbil, långt ifrån samma körglädje som en trea om du kör mycket landsväg men mjukare är den absolut. Jag hade skyggat för riskerna med kommande kostnader på en så gammal bil.Pendlarn skrev:ja det är ändå ganska viktigt antar jag. endast i enstaka fall om jag har tur så kan jag ladda på jobbet. men det är väldigt sällan som den möjligheten finns som det ser ut.holden skrev:Om laddningshastighet är viktigt satsa på en M3, en modern bil. Begagnade S känns hemskt daterade om du provkört en trea.
det lilla jag har åkt i MS och M3 så känns MS mer som en bil för mitt åkande. mycket landsvägar max 10% motorväg på dom ca:100 mil i veckan jag gör.
M3 känns lite skuttigare och inte lika mjuk. men det är bara vad jag fått erfara av det lilla jag åkt och det va säkert 2 år emellan jag åkte MS och M3 så jag kan ha väldigt fel haha
Men kan ja ha en MS85 och ladda ca30 minuter varje gång och överleva så skulle det kanske funka
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Tesla novis funderar på S köp
Laddade i Malung på eftermiddagen den 14/1. Kom dit med ca 20% och startade med 116 kW. Efter ett Sibylla-besök 40 minuter senare hade jag 90%. Den hastigheten får man vara nöjd med (MS85D-2016).Pendlarn skrev:jo det låter ju rimligt
vad snackar man för tid på att ladda en MS85 från 20-80?
eller var ska man förhålla sig för så snabb laddning som möjligt?
Är 75 bättre alternativ?
Startar laddningen med förvärmt batteri och 10% brukar den starta på 125-130 kW en kort stund för att sedan gå ner mot 100 kW och så vidare.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Tesla novis funderar på S köp
Hej igen
En gammal hederlig S85 är väldigt praktisk jämfört med en 3:a, bagageutrymmet är enormt bak, med praktisk hatch-back-lucka, superstor frunk och en del är tom 7-sitsiga om än för rätt små barn. Sen kan saker gå sönder, dörrhandtag, vindrutetorkare, AC och spolarvätskepump på min… men det har varit någorlunda rimligt att laga. När bilarna börjar bli lite till åren är gratis SuC och att bilen är helt i aluminium saker som talar för ett rätt ok ägande och andrahandsvärde tror jag iaf.
Har varit en riktig klippa för oss. Vi har beställt en ny S men den lär ju dröja så gamla ELin får susa på ett tag till…
/F
En gammal hederlig S85 är väldigt praktisk jämfört med en 3:a, bagageutrymmet är enormt bak, med praktisk hatch-back-lucka, superstor frunk och en del är tom 7-sitsiga om än för rätt små barn. Sen kan saker gå sönder, dörrhandtag, vindrutetorkare, AC och spolarvätskepump på min… men det har varit någorlunda rimligt att laga. När bilarna börjar bli lite till åren är gratis SuC och att bilen är helt i aluminium saker som talar för ett rätt ok ägande och andrahandsvärde tror jag iaf.
Har varit en riktig klippa för oss. Vi har beställt en ny S men den lär ju dröja så gamla ELin får susa på ett tag till…
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Re: Tesla novis funderar på S köp
Hej,
jag har precis lämnat MS och gått till M3.
Jag måste säga att jag saknar MS men saknar inte de kostnader den för med sig med tanke på försäkring och reparationer. Hade en MS85D
Det är en toppenbil.
M3 känns skuttigare och lite mindre av allt. Trots att den är modernare än en MS85D 2015/2016. Men jag tyckte att den var modern och häftig på sitt sätt.
Det är som att köra en äldre lyxbil. Den har allt moderna bilar har idag (normal standard) men tekniken är lite äldre och kan gå sönder. Då tas det ordentligt betalt för att fixa det.
Just i Teslafallet så försöker väl Tesla låsa så mycket som möjligt så att inte andra bilreparatörer kan gå in och meka med bilen.
Man kan t ex byta en del men sen ska det kalibreras eller så...då är det stopp.
Så kostnaderna bör du kolla upp och jämföra med en M3.
Annars är det en superbil.
En sak till. Jag laddade min mestadels hemma trots att jag hade fri SUC. Men på långresor körde jag på och det tar ca 35-40 min att ladda så som du säger. från 10-80%.
Gasar du på lite då kommer du inte så himla långt och då blir det nya 40 min....
En av mina kommentarer när jag gjorde min första långresa med min var att de borde vara längre räckvidd och snabbare laddning. Nu finns det.
På tal om laddning så kom jag aldrig upp över 118 kW. Och det är en kort stund.
Lycka till i ditt val.
jag har precis lämnat MS och gått till M3.
Jag måste säga att jag saknar MS men saknar inte de kostnader den för med sig med tanke på försäkring och reparationer. Hade en MS85D
Det är en toppenbil.
M3 känns skuttigare och lite mindre av allt. Trots att den är modernare än en MS85D 2015/2016. Men jag tyckte att den var modern och häftig på sitt sätt.
Det är som att köra en äldre lyxbil. Den har allt moderna bilar har idag (normal standard) men tekniken är lite äldre och kan gå sönder. Då tas det ordentligt betalt för att fixa det.
Just i Teslafallet så försöker väl Tesla låsa så mycket som möjligt så att inte andra bilreparatörer kan gå in och meka med bilen.
Man kan t ex byta en del men sen ska det kalibreras eller så...då är det stopp.
Så kostnaderna bör du kolla upp och jämföra med en M3.
Annars är det en superbil.
En sak till. Jag laddade min mestadels hemma trots att jag hade fri SUC. Men på långresor körde jag på och det tar ca 35-40 min att ladda så som du säger. från 10-80%.
Gasar du på lite då kommer du inte så himla långt och då blir det nya 40 min....
En av mina kommentarer när jag gjorde min första långresa med min var att de borde vara längre räckvidd och snabbare laddning. Nu finns det.
På tal om laddning så kom jag aldrig upp över 118 kW. Och det är en kort stund.
Lycka till i ditt val.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Tesla novis funderar på S köp
Jag använder min bil till att åka långt, 100 mil åt gången (edit: resan mellan mina två boenden är 50 mil, så jag åker 50-mil åt gången med ett stopp för att ladda batteriet fullt för att åka tillbaka /edit) och jag föredrar MS som bilval, oavsett årsmodell - OM man har tid att ladda vill säga...
Har gjort samma resa i en trea och det är en enorm skillnad i komfort så jag föredrar S alla gånger i veckan. S är dock ingen höjdare när man ska ta den igenom ett parkeringsgaraget eller böka in den på en trång parkering. Där är 3:an betydligt mindre ångestframkallande. Så ute på vägen vill du förmodligen ha en S men när du kommer fram vill du nog hellre ha en trea..
Dock är det STOR skillnad på storleken på batteri (inklusive degradering) och hur långt du kommer utan att behöva stanna och ladda hela tiden.. så ska du åka långt ofta och har begränsat med tid så är det snarare detta du bör fundera på och kanske tänka lite mindre på modellen.
Jag kan jämföra med min första model S som var en degraderad MS90 från 2016 och den nuvarande som jag köpte helt ny samt den några år gamla M3 LR som jag fick som lånebil ett tag och grovt förenklat - om man räknar laddstopp på en resa över 50 mil - med MS90:an fick jag stanna minst tre stopp på min standard-resa, M3:an behövde två stopp på gränsen till nästan tre och min nuvarande bil fixar ett snabb-stopp på en kvart. Här finns mycket tid att tjäna på model S genom att köpa en bil med ett större batteri men detta kostar å andra sidan också en hel del extra..
Provkör några olika bilar i "a better route planner" för en indikation. https://abetterrouteplanner.com/
Har gjort samma resa i en trea och det är en enorm skillnad i komfort så jag föredrar S alla gånger i veckan. S är dock ingen höjdare när man ska ta den igenom ett parkeringsgaraget eller böka in den på en trång parkering. Där är 3:an betydligt mindre ångestframkallande. Så ute på vägen vill du förmodligen ha en S men när du kommer fram vill du nog hellre ha en trea..
Dock är det STOR skillnad på storleken på batteri (inklusive degradering) och hur långt du kommer utan att behöva stanna och ladda hela tiden.. så ska du åka långt ofta och har begränsat med tid så är det snarare detta du bör fundera på och kanske tänka lite mindre på modellen.
Jag kan jämföra med min första model S som var en degraderad MS90 från 2016 och den nuvarande som jag köpte helt ny samt den några år gamla M3 LR som jag fick som lånebil ett tag och grovt förenklat - om man räknar laddstopp på en resa över 50 mil - med MS90:an fick jag stanna minst tre stopp på min standard-resa, M3:an behövde två stopp på gränsen till nästan tre och min nuvarande bil fixar ett snabb-stopp på en kvart. Här finns mycket tid att tjäna på model S genom att köpa en bil med ett större batteri men detta kostar å andra sidan också en hel del extra..
Provkör några olika bilar i "a better route planner" för en indikation. https://abetterrouteplanner.com/
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Tesla novis funderar på S köp
Vettiga råd ovan.
Kan tillägga att luftfjädring var tillval åtminstone några år (möjligt att det blev standard senare).
Min har precis pajat och Mölndal har visst inga tider alls. Närmaste finns i Norge och dit vill man ju ogärna i onödan. Tur att man har en reservbil
Just serviceaspekten kan vara bra att ha i åtanke om man köper en äldre Tesla. Mycket kan nog fixas var som helst, men inte allt.
Kan tillägga att luftfjädring var tillval åtminstone några år (möjligt att det blev standard senare).
Min har precis pajat och Mölndal har visst inga tider alls. Närmaste finns i Norge och dit vill man ju ogärna i onödan. Tur att man har en reservbil
Just serviceaspekten kan vara bra att ha i åtanke om man köper en äldre Tesla. Mycket kan nog fixas var som helst, men inte allt.
Re: Tesla novis funderar på S köp
holden skrev:S har luftfjädring och är en svulstig glidarbil, långt ifrån samma körglädje som en trea om du kör mycket landsväg men mjukare är den absolut. Jag hade skyggat för riskerna med kommande kostnader på en så gammal bil.Pendlarn skrev:ja det är ändå ganska viktigt antar jag. endast i enstaka fall om jag har tur så kan jag ladda på jobbet. men det är väldigt sällan som den möjligheten finns som det ser ut.holden skrev:Om laddningshastighet är viktigt satsa på en M3, en modern bil. Begagnade S känns hemskt daterade om du provkört en trea.
det lilla jag har åkt i MS och M3 så känns MS mer som en bil för mitt åkande. mycket landsvägar max 10% motorväg på dom ca:100 mil i veckan jag gör.
M3 känns lite skuttigare och inte lika mjuk. men det är bara vad jag fått erfara av det lilla jag åkt och det va säkert 2 år emellan jag åkte MS och M3 så jag kan ha väldigt fel haha
Men kan ja ha en MS85 och ladda ca30 minuter varje gång och överleva så skulle det kanske funka
Det beror verkligen på vad man jämför med och vad man menar med "svulstig glidarbil". Det är ju inte klassisk amerikansk gungig bil på något sätt.
Jag tycker inte min Model S är mjuk. Dessutom är det för mig inte ett skällsord. Den hade gott kunnat vara mjukare dämpad än vad den är. Den sväljer inte ojämnheter alls lika bra som andra moderna bilar i samma storleksklass. Däremot känns den betydligt stadigare än t ex en BMW 5-serie.
För mig går Model 3 bort för att den är så pass bullrig och för att stolarna inte erbjuder samma komfort och känsla som de i Model S. I Model 3 känns det som att man sitter högt och så saknar stolarna nästan helt sidostöd. I Model S sitter man i stolen. I Model 3 sitter man på stolen. Vissa gillar den nakna känslan i Model 3. Jag gör det inte.
Alltså, ut och prova. Köp inte grisen i säcken.
Vad gäller kostnader så visst, det kommer väl en del saker så småningom. Men nu har jag kört 2000 mil utan garanti och inte behövt laga något. Har dock varit till Grufman för at torka ur strålkastarna, fixat hjulinställningen så att den inte sliter däcken snett i läge low och så korrigerade han spolarvätskesprutningen så att det bättre täcker vindrutan.
Däremot är det nog värre med kostnaden för helförsäkring på en äldre Model S. En nyare Model 3 som bara behöver halvförsäkring kostar nog bara en bråkdel att försäkra.
Sen ska man komma ihåg att Model 3 är en sedan medan Model S är en gigantisk halvkombi som lätt ersätter t ex en V90 om du har hund, barnvagn eller dyl.
Re: Tesla novis funderar på S köp
Jag står hellre och laddar i 45 minuter än i 30 minuter om jag sparar >200 spänn på det.np519 skrev:En sak till. Jag laddade min mestadels hemma trots att jag hade fri SUC. Men på långresor körde jag på och det tar ca 35-40 min att ladda så som du säger. från 10-80%.
Gasar du på lite då kommer du inte så himla långt och då blir det nya 40 min....
En av mina kommentarer när jag gjorde min första långresa med min var att de borde vara längre räckvidd och snabbare laddning. Nu finns det.
På tal om laddning så kom jag aldrig upp över 118 kW. Och det är en kort stund.
Lycka till i ditt val.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla novis funderar på S köp
I min MS85 2014 brukar summan av batterinivå i % + laddfart i kW bli ungefär 100. Vid 20% soc laddar den i runt 70-80 kW, vid 50% får man ca 50-60 kW. Och vid 70% brukar det ofta inte vara med än runt 30-40 kW.
Så det tar tid, men är gratis. Svårt att få till trovärdiga restider i abrp eftersom stoppen tar längre tid, men laddstoppsplaneringen i övrigt är flawless.
Så det tar tid, men är gratis. Svårt att få till trovärdiga restider i abrp eftersom stoppen tar längre tid, men laddstoppsplaneringen i övrigt är flawless.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Tesla novis funderar på S köp
Se här för att få reda på hur skåpet står:MrKillBill skrev:Nu är jag novis och killgissar men är inte fri SUC kopplat till bil OCH ägare?
viewtopic.php?f=45&t=18674&start=23
Så fram till början på 2017 går det att leta bilar med Fri SuC som inte gått en sväng via Tesla...
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Re: Tesla novis funderar på S köp
Visserligen är jag smålänning, men skulle säga att det beror på.MWall skrev:Jag står hellre och laddar i 45 minuter än i 30 minuter om jag sparar >200 spänn på det.np519 skrev:En sak till. Jag laddade min mestadels hemma trots att jag hade fri SUC. Men på långresor körde jag på och det tar ca 35-40 min att ladda så som du säger. från 10-80%.
Gasar du på lite då kommer du inte så himla långt och då blir det nya 40 min....
En av mina kommentarer när jag gjorde min första långresa med min var att de borde vara längre räckvidd och snabbare laddning. Nu finns det.
På tal om laddning så kom jag aldrig upp över 118 kW. Och det är en kort stund.
Lycka till i ditt val.
Är det en långresa med upprepade SuC på en och samma dag, då tar jag den kortare laddtiden alla dagar i veckan, speciellt om familjen är med. Såvda man inte ska äta samtidigt för det kan ta tid med familjen.
Är det åandra sidan en resa med enbart ett eller ett par stopp då gör de tio minuterna inget och som snålis så är gratis gott.
Och i diskussionen om model s eller annan Tesla så är min åsikt att vårt behov bäst fylls av en model s, med dragkrok. Men eftersom att dragkrok inte går lagligt att använda på en model s får man snällt titta på andra bilar. Annars gillar jag model s känsla på vägen, trygg, mjuk, snabb och följsam, vilket gör den skön på långresor. Och det är då den känslan verkligen behövs som jag ser det.
Visst, dess stora yttre gör den lite knepigare i stadstrafik, speciellt vid trånga passager, för den känns väldigt bred. Så bred att den kom lite nära en grindstolpe en gång.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla novis funderar på S köp
Pressar jag 119 mil från t ex Uppsala till Hamburg så får jag med min 100D ladda (gratis) på följande sätt enligt ABRP (låter sjukt optimistiskt men det är väl för att jag kör för fort i verkligheten... ).frippe skrev:Visserligen är jag smålänning, men skulle säga att det beror på.MWall skrev:Jag står hellre och laddar i 45 minuter än i 30 minuter om jag sparar >200 spänn på det.np519 skrev:En sak till. Jag laddade min mestadels hemma trots att jag hade fri SUC. Men på långresor körde jag på och det tar ca 35-40 min att ladda så som du säger. från 10-80%.
Gasar du på lite då kommer du inte så himla långt och då blir det nya 40 min....
En av mina kommentarer när jag gjorde min första långresa med min var att de borde vara längre räckvidd och snabbare laddning. Nu finns det.
På tal om laddning så kom jag aldrig upp över 118 kW. Och det är en kort stund.
Lycka till i ditt val.
Är det en långresa med upprepade SuC på en och samma dag, då tar jag den kortare laddtiden alla dagar i veckan, speciellt om familjen är med. Såvda man inte ska äta samtidigt för det kan ta tid med familjen.
Är det åandra sidan en resa med enbart ett eller ett par stopp då gör de tio minuterna inget och som snålis så är gratis gott.
Och i diskussionen om model s eller annan Tesla så är min åsikt att vårt behov bäst fylls av en model s, med dragkrok. Men eftersom att dragkrok inte går lagligt att använda på en model s får man snällt titta på andra bilar. Annars gillar jag model s känsla på vägen, trygg, mjuk, snabb och följsam, vilket gör den skön på långresor. Och det är då den känslan verkligen behövs som jag ser det.
Visst, dess stora yttre gör den lite knepigare i stadstrafik, speciellt vid trånga passager, för den känns väldigt bred. Så bred att den kom lite nära en grindstolpe en gång.
Model S 100D -18
Ödeshög 19 min
Markaryd 22 min
Köge 28 min
Rödekro 26 min
Totalt: 12h 38min varav 1h 35 min laddstopp till en kostnad av 0 SEK.
Model 3 Long Range med 82kWh batteri och 18" fälgar med aerokåpor
Jönköping: 7 min (130.55 SEK)
Markaryd: 12 min (192.62 SEK)
Köge: 22 min (125.75 DKK => 177.37 SEK)
Rödekro: 19 min (119.74 DKK => 168.89 SEK)
Totalt: 12h 2min varav 59 min laddstopp till en kostnad av 669,43 SEK.
Lägger jag mig på 125% av skyltad hastighet så blir det såhär
Model S 100D -18
Ödeshög: 34 min
Markaryd: 19 min
Löddeköpinge 18 min
Slagelse: 24 min
Rödekro: 28 min
Totalt: 11h 21min varav 2h 3min laddstopp till en kostnad av 0 SEK.
Model 3 Long Range med 82kWh batteri och 18" fälgar med aerokåpor
Ödeshög: 23 min (169,84 SEK)
Markaryd: 28 min (208,42 SEK)
Slagelse: 19 min (110,92 DKK => 156,42 SEK)
Rödekro: 20 min (112,53 DKK => 158,69 SEK)
Totalt: 10h 39min varav 1h 29min laddstopp till en kostnad av 693 SEK.
Dvs man är 40-50 minuter "försenad" efter en körning på nästan 120 mil och över 10 timmar. Jag tycker inte det är nånting att bry sig om. Och tycker man att det är viktig tid så finns det dieselbilar som gör den sträckan utan stopp...
Btw så behöver en tidig Model 3 Performance med 20" fälgar 11h 14min om man står på med 125% fart. Det är bara 7 minuter snabbare än min fri SuC-kärra.
Re: Tesla novis funderar på S köp
Ja verkligen helt ok tider. Men det är väldigt synd att det finns så få model s med 100kwh batteri där fri SuC följer med bilen. Hade lätt kunnat tänka mig att byta upp mig till en sådan. Även begagnad.MWall skrev:
Pressar jag 119 mil från t ex Uppsala till Hamburg så får jag med min 100D ladda (gratis) på följande sätt enligt ABRP (låter sjukt optimistiskt men det är väl för att jag kör för fort i verkligheten... ).
Model S 100D -18
Ödeshög 19 min
Markaryd 22 min
Köge 28 min
Rödekro 26 min
Totalt: 12h 38min varav 1h 35 min laddstopp till en kostnad av 0 SEK.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla novis funderar på S köp
Finns inga alls faktiskt. Bara ett fåtal P100D.frippe skrev:Ja verkligen helt ok tider. Men det är väldigt synd att det finns så få model s med 100kwh batteri där fri SuC följer med bilen. Hade lätt kunnat tänka mig att byta upp mig till en sådan. Även begagnad.MWall skrev:
Pressar jag 119 mil från t ex Uppsala till Hamburg så får jag med min 100D ladda (gratis) på följande sätt enligt ABRP (låter sjukt optimistiskt men det är väl för att jag kör för fort i verkligheten... ).
Model S 100D -18
Ödeshög 19 min
Markaryd 22 min
Köge 28 min
Rödekro 26 min
Totalt: 12h 38min varav 1h 35 min laddstopp till en kostnad av 0 SEK.
Men en 90D funkar helt ok också.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tesla novis funderar på S köp
693 kr för att spara 7 minuter laddtid.MWall skrev:Btw så behöver en tidig Model 3 Performance med 20" fälgar 11h 14min om man står på med 125% fart. Det är bara 7 minuter snabbare än min fri SuC-kärra.
5960 kr är en hyfsad timpenning när man står och laddar gratis.
Model Y P
Model S P
Model S P