Impulsköp Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av HelectriC »

Kexet skrev:
Pratade med Tesla Malmö. Hon jag pratade med va extremt hjälpsam och trevlig. Dom ska kolla på bilen om 2 veckor och det är väl till 99% motorn som behöver bytas sa dom efter att ha kollat loggarna och övriga felkoder kan bero på det. Men dom vet inte säkert innan dom kollat ordentligt. Men är det så blir jag utan bil i cirka 4-5 veckor.

Dom hade ingen lånebil ledig, men på något sätt tycker jag det ska bli skönt att vara utan bil ett tag och hålla mig hemma när jag det senaste kört mellan 80-150 mil per helg. Enda som är lite synd är att jag planerat en resa där jag och min syster skulle åka totalt 200 mil i helgen och besöka vänner så det fick man ställa in.

Men jag är så glad att bilen gick sönder 20 meter från min destination som va 70 km från mig. Har haft en ofattbar tur att den inte havererade på landsväg där det inte finns plats längst vägen utan 20 meter från parkeringsplatsen dit jag skulle :)
Måste säga att jag är imponerad av din positiva inställning :) Tror de flesta hade varit betydligt surare om en bil de precis köpt blir stående 4-5 veckor på verkstad så tidigt under ägandet. Hoppas allt löser sig till slut!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kexet
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 feb 2022 09:22

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Kexet »

HelectriC skrev:
Måste säga att jag är imponerad av din positiva inställning :) Tror de flesta hade varit betydligt surare om en bil de precis köpt blir stående 4-5 veckor på verkstad så tidigt under ägandet. Hoppas allt löser sig till slut!
Hjälper ju inte att bli upprörd ;)

Dom kunde inte bekräfta levernsdatum på en ny drive unit. Så det va motorn som la av. Vet inte hur lång tid man blir utan bil men har fortfarande inte fått någon lånebil och verkar inte som det blir denna vecka enligt Tesla Malmö. Så får bli att hämta ut en hyrbil över helgen tyvärr och hoppas jag får lånebil nästa vecka. Men dom har uppdaterat mig via sms kontinuerligt vilket är skönt.
Användarvisningsbild
jwe901
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 mar 2022 20:13

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av jwe901 »

Vad har du för model s och miltal?
Användarvisningsbild
Kexet
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 feb 2022 09:22

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Kexet »

jwe901 skrev:
Vad har du för model s och miltal?
S85 och precis passerat 42000mil.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av dstr »

Kexet skrev:
jwe901 skrev:
Vad har du för model s och miltal?
S85 och precis passerat 42000mil.
Då förstår jag din lugna inställning.

Att få motorn bytt på garanti efter 42.000 mil "hittar du inte hos någon annan". :)
Användarvisningsbild
Kexet
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 feb 2022 09:22

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Kexet »

Uppdatering.

Sist Tesla i Malmö gav en statusuppdatering via sms va 15:e Mars och fortfarande ingen lånebil efter 3 veckor. Och då kunde dom inte bekräfta ett datum på drivenheten.

Tröttnade på att vara utan bil så hyrde en på min födelsedag i Torsdags som en present till mig själv. Vilket bara resulterade i krångel då någon skar sönder däcken på den natten till Söndag så den lämnades tillbaka. Lite surt då jag va på väg för att tävla på Söndagsmorgonen.

Så nu sitter man här utan info och utan bil. Fast vädret är iallafall bra nu när man promenerar överallt 8-)
20220320_082621.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Bjelke »

Aj! :( surt värre ju…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kexet
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 feb 2022 09:22

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Kexet »

Ja, det som är surt är att Tesla i Malmö skrev den 10:e att jag nu var nr 6 i kö för lånebil och att det borde innebära att dom kunde ge mig lånebil redan nästa vecka enligt dom. Kontaktade dom idag 2 veckor senare den 24:e och fick höra att jag va nr 3 i kö.

Bor i en liten by och är ensamstående pappa med 3 barn så det är riktigt jobbigt att klara sig utan bil.
Användarvisningsbild
Kexet
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 feb 2022 09:22

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Kexet »

Jaha.

Tog 4 veckor att få lånebil och bilen var på Servicecenter i 8 veckor. Har haft bilen i två månader nu och vilken tur man har :lol:
Lilla skärmen är helt svart och bilen tror den kör så support ville den skulle bogseras tillbaka till Malmö nu dagen innan man går på semester.

Jag har nog lite otur med mitt Teslaägande :roll:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gissar att du har koll på följande, men för säkerhets skull...

Om nedanstående omskrivna komponenter inte är bytta på din bil så kanske det är något som du skulle vilja göra...

https://teslaclubsweden.se/brustna-lank ... l-s-och-x/

viewtopic.php?f=29&t=30101
viewtopic.php?f=8&t=22894
viewtopic.php?f=10&t=22857
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Den där Grufman bil-verkstan i Sthlm verkar ju vettig... Kanske finns det ngt motsvarande i Skåne och/eller i någon inte allt för avlägsen del av Danmark...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Bjelke »

Kexet skrev:
Jaha.

Tog 4 veckor att få lånebil och bilen var på Servicecenter i 8 veckor. Har haft bilen i två månader nu och vilken tur man har :lol:
Lilla skärmen är helt svart och bilen tror den kör så support ville den skulle bogseras tillbaka till Malmö nu dagen innan man går på semester.

Jag har nog lite otur med mitt Teslaägande :roll:
Är det din bil eller lånebilen som har svart skärm osv? (Svindåligt oavsett såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kexet
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 feb 2022 09:22

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Kexet »

Bjelke skrev:
Kexet skrev:
Jaha.

Tog 4 veckor att få lånebil och bilen var på Servicecenter i 8 veckor. Har haft bilen i två månader nu och vilken tur man har :lol:
Lilla skärmen är helt svart och bilen tror den kör så support ville den skulle bogseras tillbaka till Malmö nu dagen innan man går på semester.

Jag har nog lite otur med mitt Teslaägande :roll:
Är det din bil eller lånebilen som har svart skärm osv? (Svindåligt oavsett såklart)
Det är min tyvärr. Men efter den stått under natten lyckades jag få hem den så nu står den på laddning och tror att klockan är 1 på natten.
Men förutom att klockan går fel verkar det inte vara något fel just nu men låter den ladda upp sig. Den får stå inkopplad under helgen då jag åker iväg med husbilen och krånglar den på Måndag blir det till att bogsera den :cry:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Bjelke »

Usch, jag håller tummarna iaf!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kexet
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 feb 2022 09:22

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Kexet »

Att äga tesla går inte bra för mig :shock:
20220925_124447.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av taliz »

Gamla bilar har en tendens att gå sönder…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kexet skrev:
Att äga tesla går inte bra för mig :shock:

Bild
Vad är det som har brustit? Är det bakre länkarm/bärarm (eller vad det heter)?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Curik »

Kexet skrev:
Att äga tesla går inte bra för mig :shock:
Maximal otur. :( Hoppas det går bättre framöver!
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Gamla bilar har en tendens att gå sönder…
Kan ärligt säga att en sådan skada har jag aldrig haft på någon bil…. Även bilar som är 15-20år gamla…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av dstr »

Kexet skrev:
Att äga tesla går inte bra för mig :shock:
Efter hur många mil?
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av granlundii »

Det välkända länkarmsproblemet som Tesla inte vill låtsas om...

Tyvärr verkar det vara en del problem med Model S och Model X, de nyare/mindre varianterna verkar ha färre problem. Sen är din ju mycket medkörd, så man får räkna med en del grejer, men det har skall ju inte hända oberoende modell och miltal.
Nissan Leaf 2014
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

dstr skrev:
Kexet skrev:
Att äga tesla går inte bra för mig :shock:
Efter hur många mil?
Enligt inlägg från Kexet ovan i tråden så har bilen gått ungefär 42.000 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

granlundii skrev:
Det välkända länkarmsproblemet som Tesla inte vill låtsas om...

Tyvärr verkar det vara en del problem med Model S och Model X, de nyare/mindre varianterna verkar ha färre problem. Sen är din ju mycket medkörd, så man får räkna med en del grejer, men det har skall ju inte hända oberoende modell och miltal.
Ifall någon missat så finns det mer info i de här trådarna:

viewtopic.php?f=8&t=22894
viewtopic.php?f=29&t=30101
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Blipblop »

Vilken historia! Kudos för att du håller humöret uppe.
Hade du köpt en vanlig sosse90 eller liknande hade du troligen knappt haft problem, men varken haft en elbil eller en toppmodern bil som är snygg.
Kul med en långlivad tesla!
Användarvisningsbild
Kexet
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 feb 2022 09:22

Re: Impulsköp Model S

Inlägg av Kexet »

Hjälper inte att bli arg :D

Efter jag pratat med dom står det i arbetsordern att jag vill ha dom gamla delarna. Har genom mitt gamla yrke som kvalitetssamordnare på ett gjuteri fått tillgång till personal som kan genomföra penetrantprovning och magnetpartikelprovning på delarna. Ska bli spännande att se vad resultatet blir. Hur mycket sprickindikering det är. Både den som gick av och den som är hel ska testas.
Skriv svar