Leveransutförande

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransutförande

Inlägg av hybris »

samma problem med vatten i bakljusen även på vårs helt nys bilar... så problemet kvarstår... service får fixa..
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Leveransutförande

Inlägg av matbl »

Sofie skrev:
Nej jag har inte mottagit bilen ännu, den står i Täby sedan i måndags.
Bilen är inte polerad i Danmark på min begäran, då jag skall ta bilen omedelbart till lackförsegling.
Men dom har passat på att tvätta den direkt när den kom till Täby, bilen är nu med massor av microrepor samt fukt i bakljusen som riktiga bilar skall ha.
Tvättningen är för övrigt det enda som har gått snabbt med denna bilen.
Körde de bilen i en automattvätt?
Får man inte enligt manualen om den inte är borstlös.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Leveransutförande

Inlägg av Sofie »

Nej jag tror inte att det var en automattvät, det var en tvättanläggning där dom fixade massor med smårepor.
Men Opti Coat mannen fick bort alla små, och nästan alla stora. Bilen är nu jättefin, jag skall snart börja göra egna repor.
Användarvisningsbild
Gabi
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 mar 2014 18:36

Re: Leveransutförande

Inlägg av Gabi »

Vad kostar en opti coat PRO behandling?
Hur länge håller den?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransutförande

Inlägg av hybris »

opticoat pro kostar 7500 SEK och skall hålla länge... dvs många år om man sköter bilen. Det är inte som Ditec eller Mr Cap. det är som en till clearcoat fast mycket hårdare. Står emot fågelskit, insekter, mindre stenskott etc. Bilen blir mycket enkel att tvätta. typ avfetta och spola av... klart... ;-)

Jag fick min idag och det vart grymt bra! Johan på inpol gjorde ett kanonbra jobb. Jag hade bara lite hologram och mindre repor. Tydligen den model S han fått med minst problem i lacken. Rekommenderar att boka direkt vid leverans. om någon beställt svart bil är opticoat pro ett måste!!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Leveransutförande

Inlägg av Bod »

Vi har i princip bestämt oss för att beställa en Tesla. Det är bara lite tankar om vilken finansieringslösning vi skall välja som återstår.

Dock blir jag lite skrämd när jag läser detta. Vi har kört BMW de senaste 14 åren och jag förväntar mig att en Tesla skall ha samma kvalité som BMW vid nybilsleverans. Jag vill inte ha repor i lacken vid leverans. Jag vill inte heller att det skall finnas vatten innanför glaset på lyktorna. Jag vill kunna hämta min bil och den skall vara i mintskick när jag kör därifrån. Om lamphusen börja läcka innan leverans verkar det vara en brist i kvalitén som kan vara symptomatiskt för hela bilen. Färgen vi har valt i den offert vi fått är brun.

Jag vårdar bilen genom att lämna in den hos en biltvätt var tredje månad, och däremellan spolar jag bara av den med högtryckstvätt. Det vill jag kunna fortsätta med. Klarar Tesla Model S detta?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransutförande

Inlägg av hybris »

bilen levereras i mycket fint skick. är det problem noterar Tesla det och fixar det åt dig.

De felen du läser om som små repor, hologram etc har jag haft på i primcip alla BMW jag fått leverans av. Tror de flesta är mer uppmärksamma på dyra bilar. Är du pedant kan ett tips vara att be om ingen polering, tvätt etc innan leverans. Lämna den direkt till opticoat pro behandling så blir den perfekt. Men som sagt bilarna levereras i mint condition av Tesla och om inte kommer de fixa eventuella fel.

Min bil var tex i mycket fint skick. Hade ett fel på backluckan som noterades vid leveransen och skall åtgärdas. I övrigt var den mycket fin. När sedan en detailer tar bort polish och polerar upp syns alla små detaljer. dessa har i princip alla nya bilar vid leverans. Tex hologram är väldigt vanligt men enkelt att polera bort. Min BMW 1M hade hologram, mikrorepor och en del droppar/damm i lacken.

Sammanfattning: oroa dig inte! Tesla levereras i mint conditon och är det något löser de problemen. Jag är otroligt nöjd med bilen och skulle köpa den igen utan tvekan.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransutförande

Inlägg av hybris »

mitt tips är att opticoat pro behandla bilen oavsett! det gör lacken otroligt lätt att underhålla. avfetta och spola av typ... Nu när jag sett opticoat pro skulle jag köra det oavsett bil... det är en otroligt bra och unik lackbehandling. Lacken blir glasaktig, hårdare och inte den waxade känslan... svårt att beskrivs utan se och känna på det. tänk som ett lager till med clearcoat fast mycket hårdare och bättre motstånd mot olika saker som skadar lacken tex flugor, fågelskit, sav från träd, mindre stenskott, slättare skrapskador etc..

Notera att opticoat pro behandling inte har något med tesla att göra. Dock väl värt kostnaden för en dyrare bil... ju tidigare man gör det desto mindre risker för skador från fågelskit och annat som skadar alla typer av lacker...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Leveransutförande

Inlägg av MEL »

Jag fick leverans hem till dörren och fick göra inledande översyn med hjälp av en ficklampa... Påföljande dag kunde jag dock gå igenom bilen och detta utan att hitta något att anmärka på. Bilen är svart och inte helt oväntat sökte sig smutsen till bilen, framförallt under december och januari. Fick även något mindre stenskott och när möjligheten till Opti Coat behandling dök upp i Stockholm kändes det givet - nu håller den sig i fint skick längre och vid tvätt försvinner smutsen enkelt.

När jag senast tvättade bilen fick jag in kondens vid backljuset. Det har minskat efter ett par dagar och är tyvärr ett problem som är vanligt. I USA har man tvingats byta ut infästningen till glaset på många bilar, men förhoppningsvis har man fått bättre ordning på problemet nu (även om någon haft liknande problem vid leverans nyligen). Detta är det enda jag hittils har att att anmärka på (utöver en leverans som konstant flyttades fram i tiden...)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransutförande

Inlägg av hybris »

kondensen i bakljusen lär de få fixa när Svenska servicecenter öppnar... plus titanplattan under bilen... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Leveransutförande

Inlägg av Bod »

Tack för svaren. Då vågar jag gå vidare :).

Infästningen kommer säkert att var fixade till vi får våran bil. Beställer vi i veckan lär den komma i augusti.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransutförande

Inlägg av hybris »

undrar om du kanske får de nya stolarna som elon hintade om? Som steg ett skall dagens stolar få bättre stoppning och som steg 2 nya stolar. tror dock nya stolar ligger längre bort. säkert aligned med model x ommman får gissa
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Leveransutförande

Inlägg av Bod »

Tack för infot. Ser om jag kan ställa frågan när jag beställer. Har ni någon annan nyttig info?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransutförande

Inlägg av hybris »

om du undrar över någon utrustning?

techpaketet är givet.... PDC likaså då det är en stor bil. sedan beror det andra på budget och prioriteringar...

har det mesta i utrustning sp kan ge min bild av det som känns viktigt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Leveransutförande

Inlägg av MEL »

Ja, bilen är stor så PDC kan ju vara till hjälp. Synd bara att det inte går att göra mer estetiskt. Kamera fram och jag hade valt det istället. Med barn i rätt ålder tycker jag extra barnsäten har varit en bra investering. Extra mattor kan också vara bra, framförallt på vintern. Lite tips när du väl fått leverans finner du här;

http://www.teslarati.com/tesla-model-s- ... s-tidbits/
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransutförande

Inlägg av hybris »

undvik mattorna från tesla. fick gummimattorna till bagaget och dålig kvalitet och passform...

Tycker öven mattorna som kommer med bilen är lite låg kvalitet i förhållande till bilen... passagerarmattan fläker upp sig. dvs ligger inte platt. Lite biltema över mattorna.

många i USA har köpt eftermarknadsmattor både för sommar,och vinter.

Så mattorna behöver förbättras med tanke på vilken typ av bil detta är. Ok i en Skoda men inte model S.

Ingen dealbreaker såklart. bara feedback gällande mattorna...

PDCn är helt given. den är dessutom automatisk fram och bak så inget man behöver slå på. suveränt för den varnar ju alltid i viss hastighet fram/bak.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Leveransutförande

Inlägg av MEL »

Alternativ till små runda märken runt bilen;

http://www.teslarati.com/tesla-model-s- ... creen-kit/

Sedan måste vi ju (tyvärr) ha nummerplåt fram i Sverige...
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Leveransutförande

Inlägg av Bod »

Tack för all info. :)

Har kryssat i Techpaketen och PDC samt även vinterpaketet. Vad jag kommer att behöva mer är en gummimatta för bagageutrymmet, har ofta smutsiga saker där. Någon som har ett bra tips? En undran till, kan man styra bilen från flera telefoner? Både hustru och jag kommer att använda bilen och ha möjlighet att slå på värmen och kolla ladning separat.

Ungarna har nått tonåren, så bakåtvända barnstolar är inte aktuellt.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Leveransutförande

Inlägg av matbl »

Jag beställde med Tech, PDC, Köldpaket och hatthylla, det var det som jag tyckte var absolut nödvändigt. Resten standard S85.
Men det är i slutändan en smaksak vad gäller interiör osv så välj där det du tycker om och som plånboken tillåter.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Leveransutförande

Inlägg av Bod »

Det där med hatthylla är lite konstigt. När vi var i Täby och pratade med Tesla frågade de om vi ville ha hatthylla och vi sa nej. Idag när man går in på http://www.teslamotors.com/sv_SE/models/design
är den inkluderad dvs standard. Tycker nog att du skall prata med Tesla om du fått lägga till något för den.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Leveransutförande

Inlägg av matbl »

Bod skrev:
Det där med hatthylla är lite konstigt. När vi var i Täby och pratade med Tesla frågade de om vi ville ha hatthylla och vi sa nej. Idag när man går in på http://www.teslamotors.com/sv_SE/models/design
är den inkluderad dvs standard. Tycker nog att du skall prata med Tesla om du fått lägga till något för den.
Jo den blev standard sisådär 30 minuter efter att jag bekräftat min order...
Inga stora pengar men lite surt. Jag har kontaktat Tesla så vi får väl se.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Leveransutförande

Inlägg av Bod »

Lycka till. Vi beställer idag eller på fredag.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransutförande

Inlägg av hybris »

ja du kan styra den från fler telefoner. du loggar in med samma konto. se till att skapa ett komplext lösenord som är minst 8 tecken så ökar du säkerheten.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar