Förbrukningsskillnad mellan B och D klassat däck.
Moderator: Redaktion
Re: Förbrukningsskillnad mellan B och D klassat däck.
Däcktrycket gör betydligt mer skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förbrukningsskillnad mellan B och D klassat däck.
Det är sällan en bil rullar på stålräls.Maw skrev:Det är klart att stålhårda hjul ger lägst motstånd. Annars hade tågen inte rullat med så lätt.mati skrev:Det är väl en balansgång. Jag köper faktiskt hans argument. Det är samma argument som att större fälgar ger högre förbrukning. Då är det mindre fjädring i däcken, vilket innebär att bilens stötdämpare måste jobba mer, och de är mindre effektiva.MWall skrev:mati skrev:Nja, min erfarenhet är att det kan vara ganska stora skillnader mellan olika däck. När jag bytte till sommardäck nu i vår ökade förbrukningen märkbart. 5-10% ungefär. Ingen aning hur de är klassade, men det är originaldäcken som bilen levererades med. Vinterdäcken är dubbfria Hakka R3. Har gjort samma observation tidigare.
Jag frågade faktiskt i däckverkstaden om jag inbillar mig detta, men han bekräftade det jag upplevde. I många fall är framförallt vinterdäcken snålare på grund av den mjukare gummiblandningen. De fjädrar lättare, bilens fjädring behöver inte jobba lika mycket, och det minskar förbrukningen. Detta gäller alltså även om det är samma fälgstorlek.
Så visst kan det bli en märkbar skillnad mellan olika sommardäck också.
Tänk efter nu Mati. Du är väl ingenjör?
I vilket fall låter det som en däckgubbe-förklaring och ingenting en ingenjör skulle säga. Skulle mjukare däck gå lättare skulle ju lägre lufttryck också innebära lägre förbrukning.
Hade stenhårda hjul varit det optimala så hade ett vagnshjul utan däck varit bästa valet, men så är det ju inte.
Samtidigt är det naturligtvis som du säger. Ett däck med för lite luft är inte heller bra, för då ökar rullmotståndet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förbrukningsskillnad mellan B och D klassat däck.
Tack för svaren Aerofälgarna som däcken sitter på hade på referensstäckan på 86km rekordet med Nokia R2 med 128W/ km, vänligen runt 130-140W/km, idag körde iofs inte jag men förbrukningen blev 152W/km.mati skrev:Det är sällan en bil rullar på stålräls.Maw skrev:Det är klart att stålhårda hjul ger lägst motstånd. Annars hade tågen inte rullat med så lätt.mati skrev:Det är väl en balansgång. Jag köper faktiskt hans argument. Det är samma argument som att större fälgar ger högre förbrukning. Då är det mindre fjädring i däcken, vilket innebär att bilens stötdämpare måste jobba mer, och de är mindre effektiva.MWall skrev:mati skrev:Nja, min erfarenhet är att det kan vara ganska stora skillnader mellan olika däck. När jag bytte till sommardäck nu i vår ökade förbrukningen märkbart. 5-10% ungefär. Ingen aning hur de är klassade, men det är originaldäcken som bilen levererades med. Vinterdäcken är dubbfria Hakka R3. Har gjort samma observation tidigare.
Jag frågade faktiskt i däckverkstaden om jag inbillar mig detta, men han bekräftade det jag upplevde. I många fall är framförallt vinterdäcken snålare på grund av den mjukare gummiblandningen. De fjädrar lättare, bilens fjädring behöver inte jobba lika mycket, och det minskar förbrukningen. Detta gäller alltså även om det är samma fälgstorlek.
Så visst kan det bli en märkbar skillnad mellan olika sommardäck också.
Tänk efter nu Mati. Du är väl ingenjör?
I vilket fall låter det som en däckgubbe-förklaring och ingenting en ingenjör skulle säga. Skulle mjukare däck gå lättare skulle ju lägre lufttryck också innebära lägre förbrukning.
Hade stenhårda hjul varit det optimala så hade ett vagnshjul utan däck varit bästa valet, men så är det ju inte.
Samtidigt är det naturligtvis som du säger. Ett däck med för lite luft är inte heller bra, för då ökar rullmotståndet.
Ps, jag vet att jag skulle skrivit 0,152kWh/km hoppas ni fattar ändå.
Re: Förbrukningsskillnad mellan B och D klassat däck.
Det är ju ett generellt uppgivet värde. Det blir inte 7.5% på alla bilar. Har för mig att det bedkrivs som ”upp till” 7.5%.Flagada skrev:Skillnaden mellan A och G ska vara 7,5%
Om rullmotståndet som helhet är mindre än 7.5% kan man inte spara in 7.5% där.
Bilar med mycket lägre storlek på andra förluster, tex lägre luftmotstånd (som en Tesla) eller som saknar växellåda/fördelningslåda etc, kommer ha rullmotståndet som en större andel av totala motståndet och därmed större skillnad ( besparing eller ökning) pga däcksvalet.
Det finns data för att räkna ut det här, från WLTP- och EPA-tester om någon ids
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5