Takräcke till Model S med solitt tak?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Aderstedt
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2022 08:57

Takräcke till Model S med solitt tak?

Inlägg av Aderstedt »

Är i färd med att köpa en Model S men den bilen jag har hittat har solitt tak och enligt manualen inga fästpunkter för takräcke och inte heller rekommendationer att ens lasta på taket.
Är det någon här som har en lösning för om jag behöver ha en cykel på taket och en takbox 1 vecka per år?
Erfarenheter av Vaccum-räcken? ( https://www.vacuumrack.com/eu/vacuum-su ... of-carrier )
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Takräcke till Model S med solitt tak?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hittade den här tråden:

viewtopic.php?f=10&t=1535

En tråd till. Den här nedan verkar handla om lite nyare Model S där det verkar gå att montera (eller kanske eftermontera fästen). Du får dock dubbelkolla det. Jag skummade bara några inlägg lite snabbt...

viewtopic.php?f=10&t=15962
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Takräcke till Model S med solitt tak?

Inlägg av Bjelke »

Funkar väl bara om det är glastak tyvärr...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Aderstedt
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2022 08:57

Re: Takräcke till Model S med solitt tak?

Inlägg av Aderstedt »

SwedishAdvocate skrev:
Hittade den här tråden:

viewtopic.php?f=10&t=1535

En tråd till. Den här nedan verkar handla om lite nyare Model S där det verkar gå att montera (eller kanske eftermontera fästen). Du får dock dubbelkolla det. Jag skummade bara några inlägg lite snabbt...

viewtopic.php?f=10&t=15962
Tack för trådtipsen. Det är ju lite lurigt detta men jag tror jag kommer köra på norska Vacuumrack Cross Bar. På den bör mina cykelhållare fr Thule passa.
Aderstedt
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2022 08:57

Re: Takräcke till Model S med solitt tak?

Inlägg av Aderstedt »

Bjelke skrev:
Funkar väl bara om det är glastak tyvärr...
Stämmer. Eftermontering går bara på modeller med glastak. Solitt tak är knepigare och som de skriver annan tråd att taket är så mjukt så vill jag ha ”sugkopparna” så långt fram alt så brett som möjligt!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Takräcke till Model S med solitt tak?

Inlägg av HelectriC »

Aderstedt skrev:
Bjelke skrev:
Funkar väl bara om det är glastak tyvärr...
Stämmer. Eftermontering går bara på modeller med glastak. Solitt tak är knepigare och som de skriver annan tråd att taket är så mjukt så vill jag ha ”sugkopparna” så långt fram alt så brett som möjligt!
Har bilar med solitt tak någon godkänd taklast? Annars kan det väl bli ganska stora problem om det som sitter med sugkoppar ramlar av och skapar ett försäkringsärende på tex bilen bakom?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar