Kostnad för garantibyte av motor bak

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Kostnad för garantibyte av motor bak

Inlägg av Snap02 »

Du fick motorn utbytt efter 22k mil o på en bil som är 7 år gammal ? Garantin gäller väl inte ens då ? Generöst av tesla i sådant fall. När min BMW gått 12000 mil fick jag betala hela topplocks bytet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kostnad för garantibyte av motor bak

Inlägg av Legato »

Snap02 skrev:
Du fick motorn utbytt efter 22k mil o på en bil som är 7 år gammal ? Garantin gäller väl inte ens då ? Generöst av tesla i sådant fall. När min BMW gått 12000 mil fick jag betala hela topplocks bytet.
8 år och obegränsad körsträcka gällde på Model S för batteri och drivlina.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Kostnad för garantibyte av motor bak

Inlägg av DanneB »

Snap02 skrev:
Du fick motorn utbytt efter 22k mil o på en bil som är 7 år gammal ? Garantin gäller väl inte ens då ? Generöst av tesla i sådant fall. När min BMW gått 12000 mil fick jag betala hela topplocks bytet.
Jo, garantin på drivlina och batteri gäller vad jag vet i 8 år och obegränsat antal mil på de äldre MS/MX.
Har för mig att det ändrades vid 2020 till 8år/150000 miles.. vilket blir 241401km
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Kostnad för garantibyte av motor bak

Inlägg av Lessmog »

Jag har inget konstruktivt att bidra med, men garantin gäller som sagt DRIVLINAN, vilket rimligtvis borde omfatta allt mellan batteri och hjul? :roll:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kostnad för garantibyte av motor bak

Inlägg av Tellus »

Lessmog skrev:
Jag har inget konstruktivt att bidra med, men garantin gäller som sagt DRIVLINAN, vilket rimligtvis borde omfatta allt mellan batteri och hjul? :roll:
Precis. Bilen ska återställas till skicket den var innan den gick sönder, kostnadsfritt. Kontakta ARN.

Men man kan inte räkna med att få nya delar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kostnad för garantibyte av motor bak

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lessmog skrev:
Jag har inget konstruktivt att bidra med, men garantin gäller som sagt DRIVLINAN, vilket rimligtvis borde omfatta allt mellan batteri och hjul? :roll:
Nej, garantin gäller inte DRIVLINAN.
Det är en misstolkning som numera verkar blivit en sanning bland en del Teslaägare.
Garantin gäller ”Battery and Drive Units” alltså batteri och drivenheter. Alltså klart mindre omfattande än hela drivlinan.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kostnad för garantibyte av motor bak

Inlägg av jonasl »

Å andra sidan så är det ju inget fel på kabeln innan motorbytet, jag tycker verkligen det är kantboll på frågan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kostnad för garantibyte av motor bak

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joem65 skrev:
Bytte motor i bak på min S85 -14 i januari. Det hade gått 22k mil och kommit in vatten i den. Motorn gick på garantin men behövde betala någon typ av kabel/anslutning för ca 11 000:-. Förklaringen jag fick var att det bara var själva motorn som ingick i garantin, inte kablar och annat.
nicce12 skrev:
Hej,

Motorn bak på min model s P85DL 2015 skall bytas på garantin, men jag fick en fakura på 13 000 i appen för någon kabel - ni som har bytt bakmotorn har ni fått samma räkning och vilken förklaring fick ni till kostanden?

Tack,
Niclas
Jag fick min DU utbytt i mars i år pga vatteninträngning på min MS P85. Givetvis byttes även det tokdyra kablaget ut, men det var aldrig tal om att jag skulle betala något när jag hämtade min bil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kostnad för garantibyte av motor bak

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Å andra sidan så är det ju inget fel på kabeln innan motorbytet, jag tycker verkligen det är kantboll på frågan.
Ja är kablaget så integrerat med drivenheten att det inte går att flytta över, så borde det betraktas som en del av drivenheten och därmed omfattas av garantin. Men det verkar vara öppet för tolkningar eftersom jag inte behövde betala för kablaget.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kostnad för garantibyte av motor bak

Inlägg av MWall »

Om man får betala kabeln eftersom den skadas vid ett garantiärende så är det ju vansinne. Det är väl inte bilägarens fel att Tesla gjort ett dåligt konstruktionsval?

Kontakta media!
Skriv svar