Ingen 4g på Gotland

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Ingen 4g på Gotland

Inlägg av chox »

Vi var med vår gamla MS -14 på Gotland för första gången förra sommaren. Bilen kunde då inte koppla upp sig på LTE, men jag brydde mig inte om det så mycket. Nu är vi på Gotland igen, och även denna gång kopplar inte bilen upp sig på LTE. Funkar alltid på fastlandet.
Någon annan som varit med om detta?

(Jag kör såklart med mobilen som hotspot istället.)
S85 -14
Saab med dragkrok
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen 4g på Gotland

Inlägg av chaffis75 »

chox skrev:
Vi var med vår gamla MS -14 på Gotland för första gången förra sommaren. Bilen kunde då inte koppla upp sig på LTE, men jag brydde mig inte om det så mycket. Nu är vi på Gotland igen, och även denna gång kopplar inte bilen upp sig på LTE. Funkar alltid på fastlandet.
Någon annan som varit med om detta?

(Jag kör såklart med mobilen som hotspot istället.)
Så knepigt.. Vilka frekvenser stödjer tesla på 4g? Den enda teori jag kan komma på är att man på Gotland mest byggt med låga frekvenser som tesla kanske inte stödjer,men helt ärligt lite långsökt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen 4g på Gotland

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
chox skrev:
Vi var med vår gamla MS -14 på Gotland för första gången förra sommaren. Bilen kunde då inte koppla upp sig på LTE, men jag brydde mig inte om det så mycket. Nu är vi på Gotland igen, och även denna gång kopplar inte bilen upp sig på LTE. Funkar alltid på fastlandet.
Någon annan som varit med om detta?

(Jag kör såklart med mobilen som hotspot istället.)
Så knepigt.. Vilka frekvenser stödjer tesla på 4g? Den enda teori jag kan komma på är att man på Gotland mest byggt med låga frekvenser som tesla kanske inte stödjer,men helt ärligt lite långsökt..
Inte alls långsökt tycker jag. Nu är detta visserligen flera år sedan men jag märkte att min Model S -17 inte heller kopplade upp sig mot 4G utan hellre tog 3G på en hel del ställen där det borde funnits 4G-täckning. Jag hade då samma teori. På landsbygden använder man gärna lägre frekvenser för att täcka områdena mellan masterna, och det verkar som att Tesla har svårt för det. Vad ska det annars vara?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ingen 4g på Gotland

Inlägg av jonasl »

Inte helt osannolikt att äldre bilar inte har alla frekvensband. Med vår Model 3 fungerar det bra på hela Gotland.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar