Sprucken spindelled MS 85D 2015

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Sprucken spindelled MS 85D 2015

Inlägg av Corvus »

Min MS har nu rullat drygt 28 000 mil men har klarat sig rätt bra från dyrare reparationer efter att garantin löpt ut men för någon månad sedan så började ett brummande missljud från framvagnen som visade sig vara framhjulslagren som behövde bytas. Jag fick en tid på SC Uppsala den 14 juli då det tog tid att få hem delarna.

När bilen sedan lämnades in och hissades upp så upptäckte verkstaden att det var sprickor i övre delen av spindelleden på bägge sidor och de rekommenderade att bilen inte rullade en meter till innande dessa bytts ut mot nya.

Problemet var bara att nya spindelleder finns varken Sverige eller på Europalaget och de beräknas inte komma in förrän tidigast i mitten av september. Så det var bara att boka en hyrbil för att ta sig hem. Försäkringen täckte tyvärr bara 7 dagars hyra då skadan ej omfattas av försäkringen, maskinskade-delen har förstås löpt ut för länge sedan pga högt miltal, så det är bara att casha hyrbil ur egen plånbok i ett par månader.

Bilen besiktigades utan anmärkning för bara ca 1 månad sedan så detta fel upptäckts tyvärr inte där. Så jag uppmanar er med äldre Model S att kolla hur era spindelleder ser ut, det är lätt att se utan att ta av hjulen. Mina var spruckna på samma ställe på bägge sidorna. Om spindelleden brister i hög fart så kan konsekvenserna bli ganska obehagliga enligt serviceteknikern.

SC informerade även om att det har kommit minst två revisioner av spindelleden så man vill inte gärna sätta dit en begagnad från skroten som också riskerar att spricka. Så det är bara till att invänta att nya delar kommer hem.
18C4A0E8-2903-4B45-9411-1566BBB61358.jpeg
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
elbilsroadtrip
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 jun 2022 07:54
Ort: Solna

Re: Sprucken spindelled MS 85D 2015

Inlägg av elbilsroadtrip »

Tack för tipset. Verkar relaterat till länkarmsproblemet?
Farligt fel i hjulupphängning S o X före -2018
viewtopic.php?f=8&t=22894

Även uppmärksammat i Ny Teknik 19/7:
https://www.nyteknik.se/premium/bilagar ... em-7035653

Skulle kännas bra om kontrollbesiktningen fångar upp hjulupphängnings-slitaget i god tid innan delarna riskerar brista. Också bra om Tesla Service Center som rutin kontrollerar detta, även vid andra jobb.

Någon som fått proaktiv info från besiktningen eller SC om sliten hjulupphängning?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sprucken spindelled MS 85D 2015

Inlägg av lem »

Detta är INTE samma sak som bussningen vid bakhjulen utan ett helt nytt ärende! Det börjar bli lite mycket nu….
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Sprucken spindelled MS 85D 2015

Inlägg av tigermann »

lem skrev:
Detta är INTE samma sak som bussningen vid bakhjulen utan ett helt nytt ärende! Det börjar bli lite mycket nu….
Att man behöver byta delar till framvagnen på en bil som gått 28 000 mil är väl ändå inte konstigt. Bilar får nedslag på såna saker vid besiktning hela tiden, det är fullt normalt.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Sprucken spindelled MS 85D 2015

Inlägg av Nect »

tigermann skrev:
lem skrev:
Detta är INTE samma sak som bussningen vid bakhjulen utan ett helt nytt ärende! Det börjar bli lite mycket nu….
Att man behöver byta delar till framvagnen på en bil som gått 28 000 mil är väl ändå inte konstigt. Bilar får nedslag på såna saker vid besiktning hela tiden, det är fullt normalt.
Min Volvo V60 från 2012 som gått 13 000 mil ska in och få nya bussningar (eller vad de nu var) bak samt att ett hjullager fram har gett upp… Förra året dog en spridare som fick bytas ut. Så håller en bil 28 000 mil utan större fel så är det väldigt bra kan jag tycka… :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Sprucken spindelled MS 85D 2015

Inlägg av sven-labil »

Nect skrev:
tigermann skrev:
lem skrev:
Detta är INTE samma sak som bussningen vid bakhjulen utan ett helt nytt ärende! Det börjar bli lite mycket nu….
Att man behöver byta delar till framvagnen på en bil som gått 28 000 mil är väl ändå inte konstigt. Bilar får nedslag på såna saker vid besiktning hela tiden, det är fullt normalt.
Min Volvo V60 från 2012 som gått 13 000 mil ska in och få nya bussningar (eller vad de nu var) bak samt att ett hjullager fram har gett upp… Förra året dog en spridare som fick bytas ut. Så håller en bil 28 000 mil utan större fel så är det väldigt bra kan jag tycka… :)
Det beror väl på hur farliga fel som kan uppstå?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Sprucken spindelled MS 85D 2015

Inlägg av Franz »

Min syrras förra BMW med flera mil på mätaren fick en sprucken spindelled som brast under färd. Som tur var i låg hastighet och nära destinationen.
Driver sajten Car.info
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Sprucken spindelled MS 85D 2015

Inlägg av benke_berguv »

tigermann skrev:
lem skrev:
Detta är INTE samma sak som bussningen vid bakhjulen utan ett helt nytt ärende! Det börjar bli lite mycket nu….
Att man behöver byta delar till framvagnen på en bil som gått 28 000 mil är väl ändå inte konstigt. Bilar får nedslag på såna saker vid besiktning hela tiden, det är fullt normalt.
Det är väl normalt att spindelleder, bussningar osv blir dåliga, det är ju slitagedelar. Att se såna där sprickor, som tolkar jag som utmattningsskador, har jag nog aldrig sett.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Sprucken spindelled MS 85D 2015

Inlägg av lator »

Jag måste bara få påpeka att detta inte är en defekt spindelled utan en spricka i själva styrspindeln/lagerhuset (kallas också hub...). Detta är första gången jag ser något liknande på en Tesla och jag skulle inte alls vara orolig för att montera en ersättningsdel från en skrotad bil.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Pontiac
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 jul 2017 00:54

Re: Sprucken spindelled MS 85D 2015

Inlägg av Pontiac »

:o
Skriv svar