Bilens reparationshistorik har inget med GDPR att göra. Det är bara skitsnack. Det är inga personuppgifter i dem, och det spelar väl ingen roll om du kan räkna ut att det var Kalle Kula som fick baklyset bytt 2015.jeppe_sthlm skrev:De pekar på GDPR
Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger)
Moderator: Redaktion
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Den spolade för lågt i hög fart. Gick inte att använda spolarvätskan på motorvägen i princip. Nu spolar den över taket om man står stilla men helt ok i fart. Dock fortsatt dålig spridning av vätskan.jpetters skrev:Till bättre funktion är standard? Den är riktigt kass på min bil, men inte defekt enligt SC.MWall skrev:fix av spolarvätskestrålen
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Håller med om att det låter långsökt, men det är klart om det enda sättet är att ta fram fakturor på vad som är gjort så kommer det att stå personuppgifter på fakturan...spacecoin skrev:Bilens reparationshistorik har inget med GDPR att göra. Det är bara skitsnack. Det är inga personuppgifter i dem, och det spelar väl ingen roll om du kan räkna ut att det var Kalle Kula som fick baklyset bytt 2015.jeppe_sthlm skrev:De pekar på GDPR
Det borde ju dock inte behövas raketforskare från SpaceX för att skriva lite kod för att dra ut arbetsordrar utan personuppgifter. Som sagt - tror snarare att det är av en annan anledning man inte vill göra det för enkelt för att få ut historiken.
Model S Standard Range Raven
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Efter att ha haft en ganska stor mängd låne-Teslor i och med alla garantiärenden som uppstod med vår model X så landade jag i att dom bästa model S byggdes i början av 2015, P85D med plus-chassit, helst med Ludicrous.
Köpte senare en sådan och visst tappar man 15-20 minuter per laddstopp pga. långsammare laddning numera men i övrigt ser jag bara fördelar jämfört med nyare model S;
- Xenon - inga dyra led-lampor som går sönder
- Låg försäkring pga. låg angiven effekt
- Taklucka - underbart att öppna under sommardagar
- Tajtare chassi (gör mycket för körupplevelsen)
- AP1, faktiskt inte sämre än AP2 under dom flesta förhållandena
- Skinninredning är trevligare tycker jag personligen. Den håller sig snygg längre iaf oavsett vad man tycker.
- Next-gen baksäte är mycket trevligare än "parkbänken" på senare modeller
- Aluminium i inredningen istället för silver-plast
- Att inte ha den höga konsolen mellan förare och passagerare har sina fördelar.
- 3-fas mobilladdare
- Fungerande regnsensor
Har kört drygt 5000 mil under tre år. Förutom däck så har jag bytt bromsar runt om. Ett dörrhandtag gav upp och 12V-batteriet tackade för sig. Nu kyler AC dåligt så jag ska kolla upp vad som har hänt. Det är allt. Jag har visserligen gjort andra frivilliga åtgärder som CSS-uppdatering, minneskort MCU, nyare knappar på ratten, led-lampor, nedlackad, osv, men jag har aldrig ägt en bil med så låga driftskostnader förut. Är inne på sluttampen nu med avbetalning - blir snart en "Model S PAID" . Jag tänker att vår model S kör vi nog till den ramlar ihop. Underbar bil med gratis laddning.
Hur värderar man en klassisk bil, faktiskt den som revolutionerade eldriften, byggd helt i aluminium som gör 0-100 på 3 sekunder och som man åker med helt gratis i hela Europa om några år? Rätt högt tänker jag! Finns goda förutsättningar för att bilen kommer att öka värde, rejält. Köper man en vanlig 85-bil, då kanske inte samma förutsättningar finns för positiv värdeutveckling.
Köpte senare en sådan och visst tappar man 15-20 minuter per laddstopp pga. långsammare laddning numera men i övrigt ser jag bara fördelar jämfört med nyare model S;
- Xenon - inga dyra led-lampor som går sönder
- Låg försäkring pga. låg angiven effekt
- Taklucka - underbart att öppna under sommardagar
- Tajtare chassi (gör mycket för körupplevelsen)
- AP1, faktiskt inte sämre än AP2 under dom flesta förhållandena
- Skinninredning är trevligare tycker jag personligen. Den håller sig snygg längre iaf oavsett vad man tycker.
- Next-gen baksäte är mycket trevligare än "parkbänken" på senare modeller
- Aluminium i inredningen istället för silver-plast
- Att inte ha den höga konsolen mellan förare och passagerare har sina fördelar.
- 3-fas mobilladdare
- Fungerande regnsensor
Har kört drygt 5000 mil under tre år. Förutom däck så har jag bytt bromsar runt om. Ett dörrhandtag gav upp och 12V-batteriet tackade för sig. Nu kyler AC dåligt så jag ska kolla upp vad som har hänt. Det är allt. Jag har visserligen gjort andra frivilliga åtgärder som CSS-uppdatering, minneskort MCU, nyare knappar på ratten, led-lampor, nedlackad, osv, men jag har aldrig ägt en bil med så låga driftskostnader förut. Är inne på sluttampen nu med avbetalning - blir snart en "Model S PAID" . Jag tänker att vår model S kör vi nog till den ramlar ihop. Underbar bil med gratis laddning.
Hur värderar man en klassisk bil, faktiskt den som revolutionerade eldriften, byggd helt i aluminium som gör 0-100 på 3 sekunder och som man åker med helt gratis i hela Europa om några år? Rätt högt tänker jag! Finns goda förutsättningar för att bilen kommer att öka värde, rejält. Köper man en vanlig 85-bil, då kanske inte samma förutsättningar finns för positiv värdeutveckling.
Model S P85DL+
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Jag hämtade ut min S85D i juni 2015 och den har nu precis passerat 10 000 mil. Är fortfarande supernöjd och kommer säkert behålla den många, många år till. Bilen har alla tillval som man då kunde beställa förutom att jag valde att behålla heltäckande plåttak i bilens färg (MC Red) istället för glastak med sollucka. Dels för att slippa riskera strul med läckage från solluckan men framför allt för att jag tycker att den är så mycket snyggare med plåttak.
Under garantitiden så fick jag en del kända fel åtgärdade. Därefter har jag betalat för ny fönsterhiss till vänster framruta + dörrhandtag vänster fram samt ny antenn som sitter i vänster backspegel. Två av felen fixades av Teslas mobila servicetekniker.
Exteriört ser den fortfarande ut som ny. Mycket tack vare att jag kostade på transparent stenskottsfolie (Wrap-Zone) på utsatta delar samt heltäckande lackförsegling (Opti-Cote Pro) direkt efter att jag hade hämtat ut den.
Laddar hemma minst 99 ggr av 100 så gratis SuC är inget som jag nyttjar utan är bara en USP den dagen som jag skulle få för mig att sälja den.
Bilen står parkerad utomhus året runt och batteriet verkar inte ta någon skada av det. Räckvidden anges nu till drygt 37 mil efter att jag laddat batteriet till 90 procent. Den genomsnittliga årsförbrukningen ligger på mellan 1,93 och 1,97 kWh per mil trots att jag ytterst sällan förvärmer / kyler batteriet inför avfärd.
PS. Värt att nämna så har regnsensor, helljusautomatik och AP 1, mm hela tiden fungerat klockrent.
Under garantitiden så fick jag en del kända fel åtgärdade. Därefter har jag betalat för ny fönsterhiss till vänster framruta + dörrhandtag vänster fram samt ny antenn som sitter i vänster backspegel. Två av felen fixades av Teslas mobila servicetekniker.
Exteriört ser den fortfarande ut som ny. Mycket tack vare att jag kostade på transparent stenskottsfolie (Wrap-Zone) på utsatta delar samt heltäckande lackförsegling (Opti-Cote Pro) direkt efter att jag hade hämtat ut den.
Laddar hemma minst 99 ggr av 100 så gratis SuC är inget som jag nyttjar utan är bara en USP den dagen som jag skulle få för mig att sälja den.
Bilen står parkerad utomhus året runt och batteriet verkar inte ta någon skada av det. Räckvidden anges nu till drygt 37 mil efter att jag laddat batteriet till 90 procent. Den genomsnittliga årsförbrukningen ligger på mellan 1,93 och 1,97 kWh per mil trots att jag ytterst sällan förvärmer / kyler batteriet inför avfärd.
PS. Värt att nämna så har regnsensor, helljusautomatik och AP 1, mm hela tiden fungerat klockrent.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Hej!
Jag har idag reserverat en Model S 2016 med gratis laddning, känns spännande och lite skrämmande
Är helt rookie på elbilar i praktiken, jobbar dock med provning av elektrisk framdrivning.
Vet inget om hur det fungerar med laddning, när man har gratis laddning, behöver man göra något speciellt eller är det bara att ansluta och luta sig tillbaka?
Kan man få reda på vad som byts ut under de åren bilen funnits? Man läser att bilar och batterier är designade för lång tid och många mil så finns ju en förhoppning om i alla fall ett rimligt ekonomiskt ägande. Har senaste 10 åren åkt nya bilar och det är väl det som är det mest skrämmande att sitta i en äldre bil igen med allt det kan innebära i kostnader, garantierna är väl mer eller mindre slut.
Tacksam för lite svar och kul att hoppa med här!
Jag har idag reserverat en Model S 2016 med gratis laddning, känns spännande och lite skrämmande
Är helt rookie på elbilar i praktiken, jobbar dock med provning av elektrisk framdrivning.
Vet inget om hur det fungerar med laddning, när man har gratis laddning, behöver man göra något speciellt eller är det bara att ansluta och luta sig tillbaka?
Kan man få reda på vad som byts ut under de åren bilen funnits? Man läser att bilar och batterier är designade för lång tid och många mil så finns ju en förhoppning om i alla fall ett rimligt ekonomiskt ägande. Har senaste 10 åren åkt nya bilar och det är väl det som är det mest skrämmande att sitta i en äldre bil igen med allt det kan innebära i kostnader, garantierna är väl mer eller mindre slut.
Tacksam för lite svar och kul att hoppa med här!
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Bara att ansluta och njuta. Känns riktigt gött att el-kostnaden landar på 0 vid långa resor. Är det 90kwh batteri så får du riktigt bra laddhastighet också. Se till att CCS-konvertera om det inte är gjort redan, så du inte en vacker dag står där på en ny superchargerstation utan möjlighet att ladda.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Skulle nog själv undvika äldre 85D bilarna speciellt dom som gått många mil.
2016 är en bra årgång med gratis laddning speciellt om det är en av dom sista med med facelift och AP 2.0, helst fullutrustad också. Fast en tidig 2017 90D med gratis laddning, AP 2.0, premium säten Ultra High Fi, turbin hjul osv. är den ultimata unicorn bilen att skaffa.
2016 är en bra årgång med gratis laddning speciellt om det är en av dom sista med med facelift och AP 2.0, helst fullutrustad också. Fast en tidig 2017 90D med gratis laddning, AP 2.0, premium säten Ultra High Fi, turbin hjul osv. är den ultimata unicorn bilen att skaffa.
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Grattis, fortfarande en av de snyggaste och bästa elbilarna på marknaden.
Dock lämnar tesla inte ut servicehistoriken från tidigare ägare. Lite surt för alla begagnatköpare.
Dock lämnar tesla inte ut servicehistoriken från tidigare ägare. Lite surt för alla begagnatköpare.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
AP1 är överlägset AP2.Marauder skrev:Skulle nog själv undvika äldre 85D bilarna speciellt dom som gått många mil.
2016 är en bra årgång med gratis laddning speciellt om det är en av dom sista med med facelift och AP 2.0, helst fullutrustad också. Fast en tidig 2017 90D med gratis laddning, AP 2.0, premium säten Ultra High Fi, turbin hjul osv. är den ultimata unicorn bilen att skaffa.
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Detta är kanske något som faller utanför ramarna lite.
Bilen är trevlig.
Däremot plockar Tesla bort typ2 kontakterna från sina superchargers och ersätter samtliga med ccs-kontakter.
Det kanske också är ok, man kan ju skaffa en adapter.
Men problemet är, tycker jag, är att Tesla inte informerar om detta och jag har blivit rätt överraskad två gånger när jag kört genom vårt vackra land.
Jag kanske är dålig på att leta information om detta men kan inte finna ö information om dessa förändringar på deras hemsida.
Ha det gott!
Bilen är trevlig.
Däremot plockar Tesla bort typ2 kontakterna från sina superchargers och ersätter samtliga med ccs-kontakter.
Det kanske också är ok, man kan ju skaffa en adapter.
Men problemet är, tycker jag, är att Tesla inte informerar om detta och jag har blivit rätt överraskad två gånger när jag kört genom vårt vackra land.
Jag kanske är dålig på att leta information om detta men kan inte finna ö information om dessa förändringar på deras hemsida.
Ha det gott!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Näe precis, det ”bästa” sättet att se vilka superchargers man kan ladda på är ju i kartan i bilen, menTuborg skrev:Detta är kanske något som faller utanför ramarna lite.
Bilen är trevlig.
Däremot plockar Tesla bort typ2 kontakterna från sina superchargers och ersätter samtliga med ccs-kontakter.
Det kanske också är ok, man kan ju skaffa en adapter.
Men problemet är, tycker jag, är att Tesla inte informerar om detta och jag har blivit rätt överraskad två gånger när jag kört genom vårt vackra land.
Jag kanske är dålig på att leta information om detta men kan inte finna ö information om dessa förändringar på deras hemsida.
Ha det gott!
det ju så dags då liksom plus att det inte går att ha dom tända på kartan hela tiden som förut, och det blir ju
ytterligare lite sämre om dom konverterar en station som man vet utantill finns och funkar och bara svänger
in av gammal vana bara för att upptäcka att man inte kan ladda där längre…
Jag tycker att Tesla borde ha erbjudit konvertering av alla bilar gratis om dom nu så gärna vill skifta
till CCS only (apropå försöket att få icke-radar till att låta finare = vision only, dvs sminka en gris ungefär).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
På samma tema som denna tråd, har en S100D från december 2017 som jag funderar på att uppgradera nu till ny MCU (inkl fungerande radio) + CCS konvertering. Har lyckats köra smått imponerande 2000 mil på de snart fem år jag haft bilen, så den är inte direkt sliten i övrigt och har dessutom fri supercharging och fungerar i övrigt bra. Tycker ni det kan vara värt att göra MCU + CCS konverteringen, som jag om jag minns rätt borde gå typ 40 lax eller något i den stilen? Tänker att det väl kan göra bilen hyfsat "aktuell" ett tag till och förmodligen kanske ändå betala sig i andrahandsvärdet någorlunda.
Har lagt en beställning på en ny Model S (icke Plaid) men i vilken mån det någonsin blir leverans och när känns rätt oklart och fördelarna mot nuvarande bil känns väl inte direkt enorma, i synnerhet inte kanske om man gör en uppgradering på den nuvrande. Testade även Model Y men uppstod ingen omedelbar kärlek (i förhållande till S då, inte att det skulle vara en dålig bil annars).
Har lagt en beställning på en ny Model S (icke Plaid) men i vilken mån det någonsin blir leverans och när känns rätt oklart och fördelarna mot nuvarande bil känns väl inte direkt enorma, i synnerhet inte kanske om man gör en uppgradering på den nuvrande. Testade även Model Y men uppstod ingen omedelbar kärlek (i förhållande till S då, inte att det skulle vara en dålig bil annars).
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Kan nog vara en god idé att inte vänta för länge om man vill få det gjort. Tesla lär inte erbjuda uppgradering för evigt.improwise skrev:På samma tema som denna tråd, har en S100D från december 2017 som jag funderar på att uppgradera nu till ny MCU (inkl fungerande radio) + CCS konvertering. Har lyckats köra smått imponerande 2000 mil på de snart fem år jag haft bilen, så den är inte direkt sliten i övrigt och har dessutom fri supercharging och fungerar i övrigt bra. Tycker ni det kan vara värt att göra MCU + CCS konverteringen, som jag om jag minns rätt borde gå typ 40 lax eller något i den stilen? Tänker att det väl kan göra bilen hyfsat "aktuell" ett tag till och förmodligen kanske ändå betala sig i andrahandsvärdet någorlunda.
Har lagt en beställning på en ny Model S (icke Plaid) men i vilken mån det någonsin blir leverans och när känns rätt oklart och fördelarna mot nuvarande bil känns väl inte direkt enorma, i synnerhet inte kanske om man gör en uppgradering på den nuvrande. Testade även Model Y men uppstod ingen omedelbar kärlek (i förhållande till S då, inte att det skulle vara en dålig bil annars).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Senast (nåt år sedan) jag hörde pris på MCU-uppgradering så var det runt 16-18 tkr, och ccs-uppgraderingen typ 3500 kr. Som de coola katterna säger: En no-brainer.improwise skrev:Tycker ni det kan vara värt att göra MCU + CCS konverteringen, som jag om jag minns rätt borde gå typ 40 lax eller något i den stilen?
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Håller med. Värt pengarna utan tvekan.chox skrev:Senast (nåt år sedan) jag hörde pris på MCU-uppgradering så var det runt 16-18 tkr, och ccs-uppgraderingen typ 3500 kr. Som de coola katterna säger: En no-brainer.improwise skrev:Tycker ni det kan vara värt att göra MCU + CCS konverteringen, som jag om jag minns rätt borde gå typ 40 lax eller något i den stilen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Fungerar det nu då utan att krångla? Jag har väntat med uppdatering för jag läste om att så många upplevde att bilen inte längre var lika responsiv i appen, att det var svårt att koppla upp sig mot bilen. Är det löst nu i software?
Model S P85DL+
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Verkar som acklamation inte bara gäller i Riksdagen utan även här så har gjort en bokning nu för uppgradering, så får vi se vart det tar vägen
Tidigare har jag fått uppfattningen att man blev av med radion med en MCU uppgradering och det vill man inte och därför har det inte blivit av, men numera verkar det åtminstone finnas ett alterantiv där så inte är fallet.
Tidigare har jag fått uppfattningen att man blev av med radion med en MCU uppgradering och det vill man inte och därför har det inte blivit av, men numera verkar det åtminstone finnas ett alterantiv där så inte är fallet.
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger
Nu är uppdateringen gjord och verkar fungera (CCS har jag inte testat men det får man väl hoppas att Tesla gjort). Vad dom däremot inte hade testat var det tillägg jag gjorde för att FM radio skulle fortsätta fungera, för det gjorde den inte alls vilket ledde till att jag behövde lämna serviceverkstaden vid första hämtningsförsöket i en låne Model 3 istället. Men andra gången gick det bättreimprowise skrev:Verkar som acklamation inte bara gäller i Riksdagen utan även här så har gjort en bokning nu för uppgradering, så får vi se vart det tar vägen
Tidigare har jag fått uppfattningen att man blev av med radion med en MCU uppgradering och det vill man inte och därför har det inte blivit av, men numera verkar det åtminstone finnas ett alterantiv där så inte är fallet.
Har inte riktigt haft möjligheten att göra några större jämförelser mot innan men helt klart så går hela MCUn rejält snabbare än tidigare. Har för mig att jag betalade ca 25k sammanlagt för uppgraderad MCU + fungerande FM radio + CCS.
Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger)
Ska inte skriva för långt här, men lyft bilen!!! Kolla under för bucklor i batteriet. S har väldigt tjockt aluminium i botten på batteriet säger de. Så den risken är väl liten.
Men min bil hade skador under trösklarna. Där sitter ventiler för luftning av batteriet. "Umbrella valves" kallas dom. De var skadade och på grund av detta gäller inte den 8åriga garantin. Vatten hade trängt in. Försäkringen tar det som vagnskada. Men Tesla kräver pengar av mig först. Vem sitter på 140 000? Inte jag i alla fall. Som sagt! Lyft bilen och kolla!!
Men min bil hade skador under trösklarna. Där sitter ventiler för luftning av batteriet. "Umbrella valves" kallas dom. De var skadade och på grund av detta gäller inte den 8åriga garantin. Vatten hade trängt in. Försäkringen tar det som vagnskada. Men Tesla kräver pengar av mig först. Vem sitter på 140 000? Inte jag i alla fall. Som sagt! Lyft bilen och kolla!!