Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Jonas_Eriksson_Strom
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 okt 2019 12:00

Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger)

Inlägg av Jonas_Eriksson_Strom »

Hej alla!

Vi har kört Nissan Leaf i några år men funderar nu på att byta bil till en Tesla, och är lite lockande av att försöka få tag i en äldre Model S med fri Supercharger.

Söker därför erfarenheter från er som har en sådan bil. Tar gärna emot tankar i allmänhet, men också specifikt:
- Hur mycket lägger ni i snitt på reparationer och underhåll per år?
- Vad bedömer ni vara sannolik värdeminskning framöver?
- Vad tycker ni en ska tänka på vid köp av en äldre Model S?

Alla inspel mottages tacksamt! Hälsningar//Jonas
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Gustafsson »

Som alltid lite av ett lotteri att köpa begagnat. Många Teslor går många mil utan problem, andra råkar ut för dyra reparationer. Till de senare hör t.ex. luftfjädring, strålkastare (facelift).
MÅnga S 85 har drabbats av charge gate - långsam laddning. Verkar som de med 75, 90 och 100 - batteri klarat sig bra från det. Det är mycket stor skillnad i laddhastighet med t.ex. en 100 D jfrt med 70, 75, 85 batteri.
Försäkringen kan vara löjligt dyr, kolla det där du bor.
Batteri och drivlina har ju 8 års garanti - vissa med milbegränsning. Viktig info det också. Några korta synpunkter, men listan kommer garanterat att fyllas på av andra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Corvus »

Jonas_Eriksson_Strom skrev:
Hej alla!

Vi har kört Nissan Leaf i några år men funderar nu på att byta bil till en Tesla, och är lite lockande av att försöka få tag i en äldre Model S med fri Supercharger.

Söker därför erfarenheter från er som har en sådan bil. Tar gärna emot tankar i allmänhet, men också specifikt:
- Hur mycket lägger ni i snitt på reparationer och underhåll per år?
- Vad bedömer ni vara sannolik värdeminskning framöver?
- Vad tycker ni en ska tänka på vid köp av en äldre Model S?

Alla inspel mottages tacksamt! Hälsningar//Jonas
Hej Jonas,
Vi köpte i oktober 2017 en begagnad Model S 85D från 2015 som då hade gått 7 800 mil. Vi har sedan dess kört nästan 21 000 mil med bilen och mätarställningen är nu 28 600 mil.

De första 8 000 milen hade vi nybilsgaranti då vi köpte bilen direkt från Tesla och då gjordes en del reparationer utan kostnad (bl a byte av två dörrhandtag, parkeringsbroms och 12V-batteri).

Jag har dokumenterat alla utlägg som gjorts för reparationer, underhåll, besiktning, tillbehör och däck och till dags dato har de totala utläggen för bilen varit 108.109 kr. (=5,18 kr per mil). Det inkluderar allt utom laddning och försäkring.

De största kostnaderna hittills har varit följande:
31 258 kr Byte av luftfjädring hö+vä fram + byte av dörrhandtag.
25 436 kr Däck inkl skifte (två uppsättningar sommardäck, vinterdäcken kommer behöva bytas till hösten)
19 749 kr Byte av länkarmar hö+vä bak inkl 4-hjulsinställning.
7 000 kr Byte av eMMC-kort
5 500 kr Omlackering av motorhuv. Passade på i samband med en parkeringsskada.
4 902 kr Uppgradering till CCS + nya textilmattor fram och bak.
4 589 kr Reparation av kylvätskeläckage (3-way coolant valve)

Just nu står bilen på SC Uppsala och väntar på delar för att byta styrspindlar och hjullager fram. Detta kommer kosta ca 25 000 kr och därmed kommer totala kostnaden att öka till 133 100 kr (=6,38 kr per mil). Kostnad i snitt per år landar för oss alltså på 27 000 kr med drygt 4000 körda mil per år.

Batteridegraderingen är ca 10% vilket gör att räckvidden fortfarande räcker gott och väl även vid långresor. Däremot är laddhastigheten som nämnts ganska långsam nu, den startar fortfarande på ca 128kW vid låg SOC men sjunker snabbt och ligger på ca 55 kW vid 50%. Det är inget större problem för oss då det är på semesterresor vi snabbladdar och då har vi ändå inte så bråttom.

Garantin på batteri och drivlina utan milbegränsning löper ut i september 2023 men vi kommer med stor sannolikhet att behålla bilen även efter det. Kråkan har blivit som en familjemedlem…
Sammanfattningsvis så är vi otroligt nöjda med denna bil och med fri supercharging så blir den mer och mer värdefull för oss för varje år i takt med att energipriserna ökar. Vi hade inte vågat hoppas att den skulle vara så här billig i drift.

Vi har bilen helförsäkrad i WaterCircles med 5000 mil/år till en kostnad av 11.808 kr/år. Det tycker vi ändå är ganska rimligt med hänsyn till bilens värde.

Jag håller med Gustavsson om att det kan vara lite av ett lotteri att köpa begagnad bil i allmänhet och Tesla Model S i synnerhet och man ska nog se till att man lägger undan pengar för underhåll och reparationer. Men vi ångrar oss definitivt inte.

Vi köpte vår bil begagnad för 670’ 2017 och jag uppskattar den är värd ca 400’ idag. Det innebär en beräknad värdeminskning på 270’ på 5 år/21000 mil (=54’/år , ca 13 kr/mil)

Hoppas detta kan ge dig lite hjälp för att ta beslut.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Idesta »

Jag har en Model S P100D med fri supercharing som följer med bilen. Har haft förlängd garanti via Allianz som tesla erbjöd och fått några framlyktor och en ombordladdare bytt.

Den har gått drygt 15 000 mil och jag hade den inne hos tesla nyligen för ”service” (dvs byte hepa och luftfilter, uppsmörjning bromsar). Då konstaterades att jag behövde byta bromsa fram och några stag fram. Bytte också ena framlyktan. Totalt 49 000kr så inte roligt men kanske rimligt att byta slitagedelar när den gått så långt utan att jag bytt slitagedelar tidigare.

Med 100 batteriet så tycker jag den laddar snabbt. Mellan 140-148 när jag startar och fortsatt över 100 upp till ca 55%.

Försäkringen är dyr…
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av ml42 »

Jag har en MS85D som jag kört från 3000 till 31000 mil.

Jag har bara trafikförsäkring, det kostar under 3000/år.

Det som krånglar är att det går relativt mycket däck och så det här med dörrhandtagen. Dessutom har 2st fälgar gått sönder och stora delar av skyddsplasten under nötts bort. Detta beror kanske på att jag kör ganska mycket grusväg. Jag har iaf lappat ihop efter bästa förmåga själv.

Länkarmar, bromsar och liknande kan man fixa själv eller låta Mekonomen göra. Tesla har hutlösa priser på sånt. Jag fick tex en offert på att byta bromsbelägg på parkeringsbromsen för 16500:-. Jag köpte nya för 300:- på Biltema och bytte själv.

Den går alltså otroligt billigt men det börjar märkas att den har varit med om en del. Enda anledningen för mig att ev byta är att jag saknar drag och takräcke men det blir svårt att motivera ekonomiskt.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jonas_Eriksson_Strom skrev:
- Vad tycker ni en ska tänka på vid köp av en äldre Model S? /...
Ifall man köper en Model S som är äldre än ca augusti 2017, så gissar jag att man vill se över sina hjulupphängningar ifall detta inte redan är gjort.

Mer info här:
viewtopic.php?f=8&t=22894
viewtopic.php?f=29&t=30101
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av jeppe_sthlm »

Skulle estimera att jag lade ca 20kkr/år på reparationer i snitt under de 4 år jag ägde vår P85. Nu hade den nybilsgaranti första året och under den byttes bl.a. Drive Unit. Nu körde vi inte mer än ca 1500 mil/år skall tilläggas.

En av anledningarna till att jag sålde den, är att jag gissar på ett större värdefall nu när nya Model S kommer till Sverige. Då blir den första generationen rätt gammal. Om det kommer att hända eller ej får tiden utvisa. Nu gick det fortfarande att få rätt bra betalt för den.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av d3marcus »

Ungefär 15:- per mil i reparationer efter att garantin gått ut. Aldrig haft en bil med så många reparationer.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av MWall »

d3marcus skrev:
Ungefär 15:- per mil i reparationer efter att garantin gått ut. Aldrig haft en bil med så många reparationer.
Ska väl inte säga för mycket nu men jag har 0:- i reparationer sen garantin gick ut för drygt 4000 mil sen. Har dock kostat på lite fix hos Grufman men det var inga direkta fel. Tätning av strålkastarna, hjulinställning i low, fix av spolarvätskestrålen osv.

Är dock oroad över bärarmarna och strålkastarna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Zalman3 »

Jag har en S75D från 2017 och mycket nöjd.
Jag köpte den ny och har fått byta handtag på förarsidan och backkamera.
Vid ca 10.000 mil så började luftfjädringen fram skramla.
Byttes på garanti, trots att den egentligen gått ut.

Annars är den skottsäker!
Har gratis laddning vilket blir allt mera värdefullt för varje dag som går.
Kan inte ladda hemma. Så jag laddar +95% på SuC.

Det enda som kostar lite är försäkringen, 9.700kr/år helförsäkring hos LF.

Har provat det mesta på marknaden, inklusive elbilar från Audi, Mercedes och BMW.
Byter inte mot någon av dom.

Jag har plåttak, vilket gör att det är den tystaste Tesla jag åkt i.

Och den har alukaross, vilket gör att den ser fin ut trots norrländska grusvägar i snart 6 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av DanneB »

För egen del är det den bil jag lagat minst/mil. Har en -16 S90D och har bytt bromsbelägg fram efter 24000mil och gjorde det själv. Enklaste bil jag bytt på för övrigt. Sedan har jag gjort en hjulinställning och förstås köpt nya däck, är väl det jag lagt ut pengar på.
Byte av minneskort, fick jag gratis, då Tesla tagit på sig det nu.
Det som står på agendan framöver är dock att luftfjädringen har börjat krångla vid 25000mil, så bokat tid för det och det lär ju kosta en slant. Men med så många krångelfria mil, så känns det ju inte så farligt.
Det man ska tänka på är dock att ha en buffert, då det som vanligtvis går sönder på dessa bilar brukar kosta.
Tesla Model S 90D
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Nect »

Zalman3 skrev:
Jag har en S75D från 2017 och mycket nöjd.
Jag köpte den ny och har fått byta handtag på förarsidan och backkamera.
Vid ca 10.000 mil så började luftfjädringen fram skramla.
Byttes på garanti, trots att den egentligen gått ut.

Annars är den skottsäker!
Har gratis laddning vilket blir allt mera värdefullt för varje dag som går.
Kan inte ladda hemma. Så jag laddar +95% på SuC.

Det enda som kostar lite är försäkringen, 9.700kr/år helförsäkring hos LF.

Har provat det mesta på marknaden, inklusive elbilar från Audi, Mercedes och BMW.
Byter inte mot någon av dom.

Jag har plåttak, vilket gör att det är den tystaste Tesla jag åkt i.

Och den har alukaross, vilket gör att den ser fin ut trots norrländska grusvägar i snart 6 år.
Sett Tesla Björns senaste video gällande batterireperation? Där ser man hur Model S slits rejält under karossen och där det samlas kondens på cellerna i modulerna. Batteripacket eller skyddet till packet verkar inte vara gjort för nordens klimat. Apropå att karossen kan se bra ut tills man kollar under bilen :shock:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har en S75D från 2017 och mycket nöjd.
Jag köpte den ny och har fått byta handtag på förarsidan och backkamera.
Vid ca 10.000 mil så började luftfjädringen fram skramla.
Byttes på garanti, trots att den egentligen gått ut.

Annars är den skottsäker!
Har gratis laddning vilket blir allt mera värdefullt för varje dag som går.
Kan inte ladda hemma. Så jag laddar +95% på SuC.

Det enda som kostar lite är försäkringen, 9.700kr/år helförsäkring hos LF.

Har provat det mesta på marknaden, inklusive elbilar från Audi, Mercedes och BMW.
Byter inte mot någon av dom.

Jag har plåttak, vilket gör att det är den tystaste Tesla jag åkt i.

Och den har alukaross, vilket gör att den ser fin ut trots norrländska grusvägar i snart 6 år.
Sett Tesla Björns senaste video gällande batterireperation? Där ser man hur Model S slits rejält under karossen och där det samlas kondens på varje cell i modulerna. Batteripacket eller skyddet till packet verkar inte vara gjort för nordens klimat. Apropå att karossen kan se bra ut tills man kollar under bilen :shock:
Låter som något som man borde ha en service på efter 10-20k mil eller nåt då? :) (Tesla har ingen regelrätt
service men en frivillig ”åtgärd” kanske vore en bra idé för oss med model S känns det som)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
Nect skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har en S75D från 2017 och mycket nöjd.
Jag köpte den ny och har fått byta handtag på förarsidan och backkamera.
Vid ca 10.000 mil så började luftfjädringen fram skramla.
Byttes på garanti, trots att den egentligen gått ut.

Annars är den skottsäker!
Har gratis laddning vilket blir allt mera värdefullt för varje dag som går.
Kan inte ladda hemma. Så jag laddar +95% på SuC.

Det enda som kostar lite är försäkringen, 9.700kr/år helförsäkring hos LF.

Har provat det mesta på marknaden, inklusive elbilar från Audi, Mercedes och BMW.
Byter inte mot någon av dom.

Jag har plåttak, vilket gör att det är den tystaste Tesla jag åkt i.

Och den har alukaross, vilket gör att den ser fin ut trots norrländska grusvägar i snart 6 år.
Sett Tesla Björns senaste video gällande batterireperation? Där ser man hur Model S slits rejält under karossen och där det samlas kondens på varje cell i modulerna. Batteripacket eller skyddet till packet verkar inte vara gjort för nordens klimat. Apropå att karossen kan se bra ut tills man kollar under bilen :shock:
Låter som något som man borde ha en service på efter 10-20k mil eller nåt då? :) (Tesla har ingen regelrätt
service men en frivillig ”åtgärd” kanske vore en bra idé för oss med model S känns det som)
Kanske måste förtydliga.
Det var inte karossen man såg i klippet att den slits utan mer konstruktionen för batteriet under karossen. Så man inte tror att karossen är dålig :lol: Reparatören i Norge vill inte byta ut skyddet till ett nytt Tesla pga av samma dåliga konstruktion (för vårt klimat) utan de undersöker på att ta fram ett eget. :)
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Zalman3 »


Sett Tesla Björns senaste video gällande batterireperation? Där ser man hur Model S slits rejält under karossen och där det samlas kondens på varje cell i modulerna. Batteripacket eller skyddet till packet verkar inte vara gjort för nordens klimat. Apropå att karossen kan se bra ut tills man kollar under bilen :shock:
Känns inte som något stort problem.
MS är ju byggd för batteriswap.
Så om man får fukt i ett kretskort är det inte så svårt att byta det kortet.

Men tiden så kommer allt fler skruva i gamla Teslor, när garantin gått ut.
Och allt fler reservdelar finns att få på skroten.

Traditionellt skrotas en bil av följande orsaker:
Allvarlig Krock
Allvarg Rost
Allvarligt Motorhaveri

Ska mycket till innan en MS skrotas pga rost, eftersom den har alukaross.

En driveunit är hyfsat enkel och billig att byta.

Och enligt Björns video, är det även affär att byta hela batteriet, i allra värsta fall. Man fick väl 10.000 mils garanti på batteribytet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Smutt »

Jag har en S60 som gått 21000mil besiktningen tyckte jag borde fixa bromsarna vilket blev min första reparation,blev gjort i onsdags då fixades även MCU och volumknappen på ratten och en lyckta och nån del av styrstången pga skum styrning 26000kr senare så har bilen snabbare skärm bättre ljud och går rappare än när den var ny, men det härligaste på resan hem var att ladda gratis :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Nect »

Zalman3 skrev:

Sett Tesla Björns senaste video gällande batterireperation? Där ser man hur Model S slits rejält under karossen och där det samlas kondens på varje cell i modulerna. Batteripacket eller skyddet till packet verkar inte vara gjort för nordens klimat. Apropå att karossen kan se bra ut tills man kollar under bilen :shock:
Känns inte som något stort problem.
MS är ju byggd för batteriswap.
Så om man får fukt i ett kretskort är det inte så svårt att byta det kortet.

Men tiden så kommer allt fler skruva i gamla Teslor, när garantin gått ut.
Och allt fler reservdelar finns att få på skroten.

Traditionellt skrotas en bil av följande orsaker:
Allvarlig Krock
Allvarg Rost
Allvarligt Motorhaveri

Ska mycket till innan en MS skrotas pga rost, eftersom den har alukaross.

En driveunit är hyfsat enkel och billig att byta.

Och enligt Björns video, är det även affär att byta hela batteriet, i allra värsta fall. Man fick väl 10.000 mils garanti på batteribytet.
Nu startade jag kanske nått lite off-topic så ursäkta för det!

Men kort gällande batterierna så är Grufman (Grufmansbil) orolig för framtiden vid fel på batterierna. Slutar Tesla göra nya moduler så går det bara laga med gamla skrotade bilar som tillsist tar slut om det är bara där delarna kan fås igen.

Citat från Grufman
”Det där med Teslas batterier

Första generationen model s (2013-2020) har precis gått ut produktion.

Många bilägare av äldre model s 13-16 har blivit tvungna att byta sitt batteri. Utöver detta har tesla sedan länge strypt suc effekten på vissa äldre batterityper.

Tesla har generösa batterigarantier, men det dyker ändå upp nån bil i månaden som har defekt batteri och som ”tvingas” köpa ett nytt.

Monterat och klart kostar ett batteri ca 130.000kr. Då får man även 4 år eller 8 000 mils garanti. Generöst!
Det man inte får är ett nytt batteri. Man får någon annans avlagda.

De enskilda modulerna i batteriflaken rekonditioneras och läggs i ett nytt flak. Vips duger det som garantibyte.

Problemet är dock att degenereringen i de äldre cellerna är märkbar. Jag har själv talat med flera kunder som fått haverier på sina garantibytta batterier. En kund fick ett haveri 1 månad efter 8 årsgarantin gick ut, och då hade han fått ett ”nytt” batteri från tesla 9 månader tidigare….

Enskilda celler går inte att byta i modulerna, och nu när produktionen av nya model s är i full gång så tillverkas det inte några nya flak till de gamla bilarna. (Misstänker jag)

Förr eller senare kommer detta leda till en stor batteribrist. Det finns ca 7000 celler i ett flak, och det räcker med att EN cell dör så sänks hela bilen. Teoretiskt sett kan man knipsa en cell så är modulen igång igen, men tyvärr är det rätt sannolikt att 10 celler till står på tur att dyka.

Problemet är alltså inte att batteriflaken dör, eller att man behöver betala 130 lax för ett nytt. Sammantaget är det ett bra erbjudande, problemet är att man får ett gammalt rekonditionerat paket ihopplockat av andras gamla moduler.

I förlängningen kommer det leda till batteribrist och jag tvekar faktiskt om tesla kommer orka sätta igång en ny batteriproduktion för 15-20 år gamla bilar.

INGEN ANNAN BILTILLVERKARE i världshistorien har stöttat sina ägare med vitala komponenter 15-20 år efter att produktionen lagts ner.

Batteriet går heller inte att plocka isär och renovera, och det är osannolikt att det skulle komma tredjepartsbatterier.

Tesla är svaret oss skyldiga. Tesla model s kommer rulla länge. Jag tror personligen att bilarna kommer bli exceptionellt långlivade. Bilar med 100.000 mil på mätaren kommer vara legio. Drivlinorna är mycket välbyggda (förutom en och annan länkarm) och folk kommer reparera bilarna länge!

Men batteriet kommer bli en tuff nöt att knäcka.

Hur tänker du om detta?”

Men nu avviker jag lite för att inte sabba trådskaparens ursprung diskussion :mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
Bjelke skrev:
Nect skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har en S75D från 2017 och mycket nöjd.
Jag köpte den ny och har fått byta handtag på förarsidan och backkamera.
Vid ca 10.000 mil så började luftfjädringen fram skramla.
Byttes på garanti, trots att den egentligen gått ut.

Annars är den skottsäker!
Har gratis laddning vilket blir allt mera värdefullt för varje dag som går.
Kan inte ladda hemma. Så jag laddar +95% på SuC.

Det enda som kostar lite är försäkringen, 9.700kr/år helförsäkring hos LF.

Har provat det mesta på marknaden, inklusive elbilar från Audi, Mercedes och BMW.
Byter inte mot någon av dom.

Jag har plåttak, vilket gör att det är den tystaste Tesla jag åkt i.

Och den har alukaross, vilket gör att den ser fin ut trots norrländska grusvägar i snart 6 år.
Sett Tesla Björns senaste video gällande batterireperation? Där ser man hur Model S slits rejält under karossen och där det samlas kondens på varje cell i modulerna. Batteripacket eller skyddet till packet verkar inte vara gjort för nordens klimat. Apropå att karossen kan se bra ut tills man kollar under bilen :shock:
Låter som något som man borde ha en service på efter 10-20k mil eller nåt då? :) (Tesla har ingen regelrätt
service men en frivillig ”åtgärd” kanske vore en bra idé för oss med model S känns det som)
Kanske måste förtydliga.
Det var inte karossen man såg i klippet att den slits utan mer konstruktionen för batteriet under karossen. Så man inte tror att karossen är dålig :lol: Reparatören i Norge vill inte byta ut skyddet till ett nytt Tesla pga av samma dåliga konstruktion (för vårt klimat) utan de undersöker på att ta fram ett eget. :)
Ja jag tror jag förstod skapligt :) som ingenjör så kan jag se förbättringspotentialen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Zalman3 »


osannolikt att det skulle komma tredjepartsbatterier.
Finns det en marknad. Då kommer tredjepartslösningar.

Vet en kille som fixar gamla Priusars batterier.
Tror dom kom till Sverige i slutet av 1990 talet.
Men deras batterier går att fixa än idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av Nect »

Zalman3 skrev:

osannolikt att det skulle komma tredjepartsbatterier.
Finns det en marknad. Då kommer tredjepartslösningar.

Vet en kille som fixar gamla Priusars batterier.
Tror dom kom till Sverige i slutet av 1990 talet.
Men deras batterier går att fixa än idag.
Framtiden får visa, hittills har det inte gått
Så bra för de gamla Roadster bilarna trots en marknad som är beredd att betala för sig…
Så det är nog mer komplext än vad man tror att göra ett batteri som ska lira ihop med allt annat.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nect skrev:
Sett Tesla Björns senaste video gällande batterireperation? Där ser man hur Model S slits rejält under karossen och där det samlas kondens på cellerna i modulerna. Batteripacket eller skyddet till packet verkar inte vara gjort för nordens klimat. Apropå att karossen kan se bra ut tills man kollar under bilen :shock:
Förmodligen därför jag fick en ”Battery Reseal Recall” på min bil (under batterigaranti). Osäker på exakt vad de gjorde, men det var ett heldagsjobb. Har iofs BOM:en på alla prylar som gick åt.

Kan ju vara värt att kolla om det är gjort om man köper en bil där batterigarantin gått ut.

Dessvärre kan det vara lite svårt att få fram historiken på bilen om man inte köper den direkt från en privatperson.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av jpetters »

MWall skrev:
fix av spolarvätskestrålen
Till bättre funktion är standard? Den är riktigt kass på min bil, men inte defekt enligt SC.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av frippe »

jeppe_sthlm skrev:
Dessvärre kan det vara lite svårt att få fram historiken på bilen om man inte köper den direkt från en privatperson.
Det är ett av de svåraste sakerna med att handla begagnad tesla. Tesla lämnar bara ut service historik som nuvarande ägare gjort, inte för hela bilens livslängd. Så att efterforska bilens servicehistorik blir väldigt svårt.
Model Y LR.
Model S70D
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av niklas12 »

frippe skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Dessvärre kan det vara lite svårt att få fram historiken på bilen om man inte köper den direkt från en privatperson.
Det är ett av de svåraste sakerna med att handla begagnad tesla. Tesla lämnar bara ut service historik som nuvarande ägare gjort, inte för hela bilens livslängd. Så att efterforska bilens servicehistorik blir väldigt svårt.
Detta reagerade jag också på.
Man undrar varför de inte vill dela info om tidigare service och reparationer.
Vart inne o bytte ena handtaget bak och ville veta om de övriga handtagen blivit bytta men det vägrade de svara på.
Slutade med att jag fick ringa tidigare ägaren och kolla
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Erfarenheter av har äldre Models S (med fri Supercharger

Inlägg av jeppe_sthlm »

De pekar på GDPR, men frågan är om det inte vill att det ska vara för lätt att komma över information om vad som går fel på bilarna. Någon grävande journalist eller pengasugen jurist skulle kunna begära ut historik på hundratals bilar och bygga case mot Tesla och begära att de fixar typ-fel på goodwill. Nu killgissar jag dock grovt - har inget belägg för det.

Kan dock tycka att om man väl har köpt en bil, så skulle den eventuella problematiken inte vara så farligt stor.

Vet ärligt talat inte hur det är med reparationer på en bil av andra märken? Det jag minns av det var kvitton som låg i serviceboken. Kanske går att få ut från tillverkaren också?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar