Brott i laddlabel. Går att nypa om?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Brott i laddlabel. Går att nypa om?

Inlägg av lem »

My har den andra laddkabeln gett up. Det verkar vara brott på styrledaren ca 10 cm från laddhandtaget. Det blir ingen värmeutveckling men man måste hålla kabeln i visst läge för att den skall ladda. Den har gjort tjänst i ca 3-4 år och 10.000 mil. Gräsklipparen käkade upp den förra. Jag lödde i en kabel för att skarva signalledaren så den fungerar men det är hugg in i trefas kabeln så jag har inte velat använda den.

Går det att nypa om anslutningen i laddhandtaget (dvs korta kabeln ca 20-30 cm? Jag tycker den hållit länge, det är nog bara att le och betala.

Finns vanliga UCM att köpa fortfarande?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Brott i laddlabel. Går att nypa om?

Inlägg av kenjon »

Jag tror de är klämda och då är det kört.
Inte 3-fas men 230V-varianten finns. Eller begagnat.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Brott i laddlabel. Går att nypa om?

Inlägg av martinot »

lem skrev:
My har den andra laddkabeln gett up. Det verkar vara brott på styrledaren ca 10 cm från laddhandtaget. Det blir ingen värmeutveckling men man måste hålla kabeln i visst läge för att den skall ladda. Den har gjort tjänst i ca 3-4 år och 10.000 mil. Gräsklipparen käkade upp den förra. Jag lödde i en kabel för att skarva signalledaren så den fungerar men det är hugg in i trefas kabeln så jag har inte velat använda den.

Går det att nypa om anslutningen i laddhandtaget (dvs korta kabeln ca 20-30 cm? Jag tycker den hållit länge, det är nog bara att le och betala.

Finns vanliga UCM att köpa fortfarande?
Kvaliteten på Teslas UMC och väggboxar är inte den bästa.

Mitt tips är att skippa att köpa en Tesla UMC, och istället gå för en mobil EVSE från Metron eller annan tillverkare med högre kvalitet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Brott i laddlabel. Går att nypa om?

Inlägg av jonasl »

Det finns en ny 3-fas från Tesla att köpa nu. Men jag hade också hellre satsat på en Metron-kabel. Gissar på att de dessutom går att reparera eftersom handskarna på dem inte är ultraljudssvetsade som Teslas. Och billigare.

Hade jag inte kommit över en 1 gen UMC till bra pris hade det blivit en sådan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar