Montering MisterDotCom-dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Montering MisterDotCom-dragkrok

Inlägg av bjornnilsson »

Nu när ett par av våra medlemmar har lyckats besiktiga model S med Misterdotcom-dragkrok så tänkte jag lägga upp en tråd för de som vill försöka sig på egen installation.

Här är ett par bilder som jag hade liggande från i somras av min installation:

Skruva loss balken som sitter bak original och skruva fast ställningen för kroken. Den är svintung och därmed extremt gedigen. Fin kvalitet på exempelvis släpvagnskontakten som fälls ner vid användandet.
2.jpeg
Dra ned kabelstam till dragkroken och koppla in strömtjuvar (de gula handskarna i bakgrunden). Sånna här ska man aldrig använda har jag lärt mig när jag byggde billjud på 90-talet men de kom med i leveransen så jag körde på ändå.
5.jpeg
Därefter blev det lite knepigare. Ont i ryggen efter en halvdag i gruset i kombination med min halvknaggliga tyska (alla instruktioner är tyska) gjorde att jag enbart kom halvvägs med att göra klar el-dragningen. Då jag behövde kroken för semestern och vår nya bakbox så nöjde jag mig så tillsvidare, men nu när det går att besiktiga har jag tänkt göra klart.

Det jag inte fick ihop var att färgerna på de sista tåtar som var kvar inte stämde överens med instruktionerna (i mitt tycke) så jag kontaktade Misterdotcom och fick följande svar:

Hello,

the brown & brown/white wire is fort he CAN-Bus.
The grey/white & grey/blue wire is fort he rear fog light.


.. vilket jag tolkar som att brun+brun/vit kabel ska förlängas och dras via kabelstammen i bilen till Can-Bus som är monterad i området under skärmen/MCU'n fram i bilen (?) medans den kabel som är grå/vit+blå/grå (ser vit ut på bilden) ska kopplas in mitt i kabelstammen bak på c-stolpen. Den som med säkerhet råkar veta ifall detta stämmer får gärna tipsa i tråden.

Kan för övrigt ge ett litet tips till den som vill installera samma typ av krok. Enligt instruktion ska man kapa några millimeter i plasten på den lackade stötfångaren bak när man kapar ut fyrkanten i plasten för underredet. Det gjorde för ont i själen så jag provade att låta bli vilket fungerade fint på min bil. Man får lätta lite på plasten i stötfångaren bak med ett finger bara så går sedan plastluckan för kroken att fälla ner på ett enkelt sätt.

För att kapa ut i plasten körde jag först vinkelslip och sedan dremel för finputs.

Länk till hemsidan med monteringsvideos: https://www.misterdotcom.de/anhaengerku ... la-model-s
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Marauder
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 aug 2020 20:17

Re: Montering MisterDotCom-dragkrok

Inlägg av Marauder »

Snyggt! Ser ut att vara en mkt välgjord dragkrok, rostfria detaljer och ser ut att vara galvaniserad också. Monteringen är ju löjligt enkel ut också.

(Jobbade själv som bilmek förrut och tror aldrig jag sett en krok som är så lätt att montera och så välgjord. Kan annars vara ett rent elände med olika bultar och brickor hål som ska borras mm. Ett tips är också är att använda momentnyckel så vet man att det sitter bra och inte dra åt för kung och fosterland för då kan man faktiskt skada gängorna)
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Montering MisterDotCom-dragkrok

Inlägg av Robin_j »

Nu sitter min krok också men min tyska är obefintlig men trodde att jag fått till allt ändå men inget lyser när man koppla på kärra svårt när min inte stämmer färger mot beskrivning heller...
Får bli felsökning vid tillfälle
IMG_20221008_133912.jpg
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Montering MisterDotCom-dragkrok

Inlägg av Robin_j »

Nu fungerar allt följ inte video filmen om dom bruna kablarna till canbus är onödigt arbete finns i bak även det på nästan samma ställe som man tar +.
läs i instruktionerna istället. Jag hade för dålig jord så allt löste sig när jag bytte plats på den :D
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Montering MisterDotCom-dragkrok

Inlägg av Tars »

Robin_j skrev:
Nu fungerar allt följ inte video filmen om dom bruna kablarna till canbus är onödigt arbete finns i bak även det på nästan samma ställe som man tar +.
läs i instruktionerna istället. Jag hade för dålig jord så allt löste sig när jag bytte plats på den :D
BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar