Vinterpaketet

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Vinterpaketet

Inlägg av Rich-hard »

Vinterpaketet känns som en bra grej.
Men det enda bra med det är väl uppvärmbar framruta?
Eller har jag fel?
Erfarenheter???
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Vinterpaketet

Inlägg av G F »

Det som ingår i vinterpaketet enligt Teslas web (mina kommentarer inom parentes)

Uppvärmda baksäten i 3 zoner (Inga knappar i baksätet utan du måste bläddra fram rätt flik på pekskärmen medan du kör och sätta på den åt de som sitter där bak).

Avfrostning av vindrutetorkare (förmodligen någon elslinga på insidan av rutan där de är parkerade men bilen har ju 6KW defroster via varmluft mot ruta och kupé som standard så vindrutetorkarna tinar säkert upp ändå fast inte lika snabbt)

Uppvärmda munstycken för spolarvätskan (säkert bra att ha men 6.700 kr till, hoppat över pga så milda vintrar här i söder att det räcker med standard vinter utrustningen för min del).
Senast redigerad av G F, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Re: Vinterpaketet

Inlägg av Rich-hard »

Jaha. Jag trodde inte att upptining av vindrutetorkare va standard. Men då finns det ingen anledning att ta med det paketet. Tack för infon :)
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Vinterpaketet

Inlägg av matbl »

?
Det är det inte. Torkarna alltså. Eller?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Vinterpaketet

Inlägg av Daoops »

Tyvärr erbjuder dom ingen eluppvärmd framruta a la ford focus tex. Hoppas det kommer, framförallt bra mot imma men också frost å skit.

Det är något fuffens i rutorna dock för ez-pass (dosa för vägtullar) har spökat för en del pga nån metallfilm i rutan. Nån som vet vad metallfilmen gör? Hade ju vart grymt att bara mata på lite ström på den :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vinterpaketet

Inlägg av TiborBlomhall »

Metallfilmen i framrutan är för värmeisolering. Ej uppvärmning.

Uppvärmning av vindrutetorkarna är inte standard.

Köper man en bil för närmare miljonen är det bra dumt att spara in 6 700 kronor på just enda paketet som togs fram med tanke på oss nordbor.

Och paketet är anpassad dessutom just för lite småmilda vintrar i södra Sverige. Både avfrostning av vindrutetorkare och uppvärmda spolarvätskan behövs framför allt just vid nån minusgrad, inte när det är vargavinter.

Jag har inte hittat någon bra bild på Model S vindrutetorkarvärmare (är det någon som kan fixa en sån bild?) så det här är från en annan bil:
Bild
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Vinterpaketet

Inlägg av z balata »

TiborBlomhall skrev:
Metallfilmen i framrutan är för värmeisolering. Ej uppvärmning.

Uppvärmning av vindrutetorkarna är inte standard.

Köper man en bil för närmare miljonen är det bra dumt att spara in 6 700 kronor på just enda paketet som togs fram med tanke på oss nordbor.

Och paketet är anpassad dessutom just för lite småmilda vintrar i södra Sverige. Både avfrostning av vindrutetorkare och uppvärmda spolarvätskan behövs framför allt just vid nån minusgrad, inte när det är vargavinter.

Jag har inte hittat någon bra bild på Model S vindrutetorkarvärmare (är det någon som kan fixa en sån bild?) så det här är från en annan bil:
Bild
Spolarvätska fryser inte vid några enstaka minusgrader.
Detta paket har jag förmodligen också köpt helt i onödan, men det ju små pengar.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Vinterpaketet

Inlägg av matbl »

Jag köpte det främst för sätesvärmen för baksätet. Eller bara därför...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Vinterpaketet

Inlägg av Bod »

Samma här, nu få även ungarna värme i sätena.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Vinterpaketet

Inlägg av Daoops »

TiborBlomhall skrev:
Metallfilmen i framrutan är för värmeisolering. Ej uppvärmning.
okay thanks.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vinterpaketet

Inlägg av hybris »

värme i alla säten är väldigt bra... eftersom det minst effektiva är att dundra på luftvärmepumpen för värme på vintern är det betydligt bättre för räclkvidden att köra med sätesvärme på alla platser där det sitter någon...

Tycker det är en massa skumma diskussioner om att ta bort utrustning. Personligen tycker jag i princip all utrustning är givet att kryssa i på en bil över millen... har man inga barn kan sätet i bakluckan vara onödigt men garanterat bra när man säljer. det enda jag tycker var dåligt är porrbelysningen som knappt syns och det uselt designade insynskyddet till bakluckan. går ju inte att ha med sig när man behöver last då det inte går att fälla ihopmvettigt. uselt designat helt enkelt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Vinterpaketet

Inlägg av Daniel »

hybris skrev:
värme i alla säten är väldigt bra... eftersom det minst effektiva är att dundra på luftvärmepumpen för värme på vintern är det betydligt bättre för räclkvidden att köra med sätesvärme på alla platser där det sitter någon...

Tycker det är en massa skumma diskussioner om att ta bort utrustning. Personligen tycker jag i princip all utrustning är givet att kryssa i på en bil över millen... har man inga barn kan sätet i bakluckan vara onödigt men garanterat bra när man säljer. det enda jag tycker var dåligt är porrbelysningen som knappt syns och det uselt designade insynskyddet till bakluckan. går ju inte att ha med sig när man behöver last då det inte går att fälla ihopmvettigt. uselt designat helt enkelt...
Det är nog för de allra flesta väldigt intressanta diskussioner/frågeställningar. Har man obegränsat med pengar så är valet att kryssa i allting tämligen enkelt. Har man däremot en begränsad hög med pengar för bilköpet, alternativt leasar bilen, så blir frågorna om tillval genast betydligt viktigare. Jag förstår att de allra flesta vill motivera just det val dom gjort både genom rationella samt känslomässiga argument, men det är samtidigt ganska trevligt för andra som står i valet och kvalet, att faktiskt få en så ärlig bild som möjligt av alternativen som finns, och om det går att motivera för sig själv att lägga ut 10k på bättre belysning eller 40k på lite större däck med snyggare fälgar.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Vinterpaketet

Inlägg av G F »

Daniel skrev:
Det är nog för de allra flesta väldigt intressanta diskussioner/frågeställningar. Har man obegränsat med pengar så är valet att kryssa i allting tämligen enkelt. Har man däremot en begränsad hög med pengar för bilköpet, alternativt leasar bilen, så blir frågorna om tillval genast betydligt viktigare. Jag förstår att de allra flesta vill motivera just det val dom gjort både genom rationella samt känslomässiga argument, men det är samtidigt ganska trevligt för andra som står i valet och kvalet, att faktiskt få en så ärlig bild som möjligt av alternativen som finns, och om det går att motivera för sig själv att lägga ut 10k på bättre belysning eller 40k på lite större däck med snyggare fälgar.
Håller fullständig med dej Daniel, bra sammanfattat.
För min del stod det mellan att välja bort bilen eller extrautrustningen, och då var valet enkelt (jag valde bilen) och är supernöjd! :D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vinterpaketet

Inlägg av hybris »

bra om alla är ärliga med sina val. tycker det är en del skumma diskussioner där man försöker hävda varför ett tillval inte ör värt det hela. Tex är ultra hifi givet med sub och kanonljud via BT och USB. skinnklädsenmär kanon etc etc...

respekterar till 100% de som av olika skäl väljer med omsorg. tex leasing eller begränsad budget. respekterar inte FUF och skitsnack om tillval som inte alls stämmer. :-)

Om jag var på budget vore min bil:
Tesla model S S85
Techpaketet
PDC
vinterpaketet

sedan case by case beroende på budget och behov. De saker som direkt kan väljas bort är stämningsbelysningen... nu är hatthyllan standard men annars kan kag inte rekommendera någon den för priset. skräp. alcantratak är onödigt... ingår i performance men skulle inte betala extra för det. Samma sak med vingen, röda bromsok, carbon inne etc.., det ingick i min config men skulle inte betala för det om budget. Resten behovsrelaterat...

Är man inte på budget och redan passerat 900K är resten ganska lite pengar i sammanhanget...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: Vinterpaketet

Inlägg av Dan »

Alla har rätt till en åsikt och jag är övertygad om att man värderar olika tillbehör/tillval lite beroende på tidigare erfarenheter, budget etc. Själv var mina tillval lite av en kompromiss och jag valde bort vinterpaketet då vi normalt har ganska milda vintrar i södra Sverige och jag resonerade att om det nu blir kallt så går det ju att kunna köra på värmen i bilen via appen innan jag kommer ut och sätter mig. Valde skinn eftersom jag tycker det är lättare att hålla rent och ser lite snyggare ut (givetvis en smaksak). Det enda tillvalet som jag på sitt sätt ångrar att jag inte tog är panoramatak men det var både en budgetfråga och det faktum att jag läst att en del hade haft problem med ljud etc. Hade jag gjort om mina val är detta nog det enda jag hade lagt till.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vinterpaketet

Inlägg av hybris »

I Skåne klarar du nog dig bra utan vinterpaketet. för mellansverige och uppåt är vinterpaketet något jag skulle rekommendera. jag har även Hakka 8 dubb till min eftersom jag åker på vägar som ofta har is och vinterväglag på riktigt.,med tanke på hur brutal DSCn är så är det nog lätt att få sladd med model S utan dubb på vägarna här uppe om man inte hela tiden kör försiktigt... provade DSC på våt väg och den ger ganska mycket slöng med bakvagnen... långt ifrån den trygga DSC som sitter i BMW, Audi, Volvo mfl... tips för er med vintervägar...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vinterpaketet

Inlägg av hybris »

jag har panormataket. trevligt men om budget ligger det ganska långt ned på min lista.

Fördelar:
Ljusare coupe
möjligheten till att lasta på taket (infästningar)
Mer utrymme för huvudet om man är lång. speciellt bak.
Trevligt på sommaren. ger nästan cabkänsla med full öppning
coolhets faktor när man på displayen drar upp takluckan

Nackdel:
Priset
startar ganska långt bak så förare har inte så stor nytta av utsikten...
tycker inte den ger något ljud eller andra problem... dvs upplever inte det sommnackdel
Kan tycka att en model S utan panorama är snyggare i vissa färger

Personligen skulle tex ultra, luftfjädring, skinn komma före panorama.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Vinterpaketet

Inlägg av Daniel »

Jag valde bort aktiv luftfjädring, vilket var den enda sak jag gått och haft bryderier kring angående mina val. Nu när jag haft bilen i två veckor så är det inget jag saknat. Än.

Anledningen till att jag var osäker på mitt beslut just kring detta tillval var pga det man kan läsa om att teslan har ganska låg markfrigång, och att det på vintern, alternativt om man har branta garageuppfarter, kan vara bra att ha luftfjädringen för att garantera "fri lejd" för bilen. Boendes i Stockholm så finns det både vinter och höga trottoarkanter att brottas med. Har ännu inte, av förklarliga skäl, kunnat prova bilen på vintern, men har hittills inte upplevt det som några problem alls med höjden på bilen när jag kört över trottoarkanter eller uppfarter. Är därför betydligt tryggare i mitt val, men hade jag beställt bilen igen så hade jag nog iaf valt till luftfjädringen och valt bort dubbelladdaren.

Är samtidigt glad över att jag valde P85, då jag, trots att jag inte egentligen bryr mig speciellt mycket om bilar, tror att jag gått och grämt mig/undrat över hur det hade varit att ha haft den där extra sekunden från 0-100. Något man säkerligen kommer utnyttja minst en 4-5 gånger under bilens livslängd. Valde samtidigt inte till plus, då det var 60k extra jag fortfarande inte förstår vad jag får, annat än att det verkar bra om man ska köra fort på krokiga vägar. Förstår att dom som valt till "+" är nöjda med det då dom/ni förmodligen har vett att uppskatta 3mm bredare hjulbas och en bättre inverter. För oss övriga vanliga dödliga tror jag såväl S som P duger mer än väl, då det är rejält med kräm i bilen iaf. Nästan så att det skulle vara värt att välja en maxad S85 istället för en P85 där man tvingats ta bort extratillval.
Användarvisningsbild
Anders N
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 mar 2014 09:13
Ort: Skärhamn

Re: Vinterpaketet

Inlägg av Anders N »

Vinterpaketet saknas på min vagn.

Medvetet.

Baksätesvärme låter förnuftigt men jag har aldrig märkt att någon av mina gångna baksätespassagerare, vare sig de var juveniler eller adulter, har satt på denna funktion på någon av mina vagnar, någonsin. Ändå har det funnits användarvänliga knappar lokalt placerade framför för de själar varande satta där bak.

I Teslan är det enligt uppgift här på forumet endast de som når pekskärmen som kan onna och offa baksätesvärmen. Makten över detta ligger alltså på de som har lyckan att sitta fram. De där bak har inte egna knappar, utan förväntas be om baksätesvärme via elspiraler i dynan av framsätesfolket.

Vidare..
Spolarvätska som momentant värms i det ögonblick den passerar munstycket vinner rimligen inget. Vad som skulle kunna vinnas är snö/issmältning av överisade/snöade munstycke. Men i verklighet måste man ju ändå skrapa rutan. Man sanerar då is och snö som skulle kunna vara en obstruktion för sitt spolavätskespruttande de dagar när frosten biter.

Värmeslingor i vindruteglaset på den plats där torkarbladen vilar ger ju bara en partiell hjälp. Man måste ändå ut med isskrapan. På väg har aldrig mina vindrutetorkare frusit fast på ett sätt som gjort att jag saknat dem.

Om bilen hade haft helt elvärmd vindruta a la vanliga moderna biltillverkare - ja då hade jag köpt vinterpaketet.

Och visst finns det annat som kunde ingå i ett vettigt vinterpaket? Rattmuff t ex.

Jag hör ingen debattera frågan om att vi är miljömedvetna människor som gärna vill spara energi. Visst vill vi att våra vagnar ska förbruka så lite energi som möjligt? Inte ska vi slösa energi på oväsentligheter!
Användarvisningsbild
Matsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 mar 2014 17:49

Re: Vinterpaketet

Inlägg av Matsson »

Har själv inte valt vinterpaket eftersom jag inte saknat ingående funktioner på tidigare bilar - men det är som andra redan konstaterat en smak och plånboksfråga.
Men, eftersom jag ska hämta bilen i morgon förmiddag :D :D :D håller jag på och pluggar instruktionsboken, där finns ett tips just vad gäller vindrutetorkarna vi kyla:
When parking in cold outdoor climates, it is
helpful to leave Model S with the wipers in the
service position. In this position, they are
closer to the defrost vent, allowing you to
thaw them by directing air from the climate
control system towards the windshield.

Vet inte om det funkar men kan vara värt ett försök för oss som inte tog vinterpaketet:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vinterpaketet

Inlägg av hybris »

jag använder luftfjädringen flera gånger varje dag. low på motorvägen automatiskt inställt över 100 km/h.,sedan kör jag high eller very high vid fartgupp, kanter eller som idag mycket regn pgr av åskskurar.,var rejält med vatten och skönt med very high då det vara vada lite med bilen... Jag trivs kanon med luftfjädringen. märkte även klart bättre väghållning vid low vs standard som var lägst innan 5.9 uppdateringen
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vinterpaketet

Inlägg av hybris »

servicefunktionen för torkarna är inte låsta till vinterpaketet. det är standard för alla sedan 5.9 eller om det var 5.9 firmware...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vinterpaketet

Inlägg av hybris »

skulle skriva 5.9... surfplattor gör att man ser ut som ordblind...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vinterpaketet

Inlägg av hybris »

5.8.... ge mig edit i forumet tack! ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Vinterpaketet

Inlägg av hybris »

gällande värme i säten så är det en viktig skillnad i model S. är det kallt ute har du ett par val... kör luftvärmepumpen för bra värme och tappa räckvidd/öka miljöpåverkan, frysa, eller köra värme i säten som diskuterats mycket på TMC som optimalt för räckvidd men inte frysa... så ja det har mer betydelse att ha i baksätet imen elbil som tesla än i vanlig REX
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar